AMD lanserar Mantle i betaversion

Permalänk
Medlem

Prestanda problem för 7000s? Tråkigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Japp, Star Swarm har inbyggda benchmarks. Med handen på hjärtat tror jag dock de allra flesta vill se BF4..

Säkert! Antagligen krävs dock tillgång till tekniska detaljer för Mantle, vilka vad jag vet inte finns ute ännu. Det kommer säkert framöver, men troligen inte den närmaste tiden.

Det är inget vi planerar i dagsläget av flera olika anledningar, även om det givetvis finns möjlighet att omvärdera i framtiden. Jag skrev rätt långt om det hela i samband med Radeon R9 290X-recensionen.

FCAT då?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Du läser lite fel.

I ena änden har du en extremt stark processor med ett ganska vekt grafikkort.

Där får du bara 2,7%

I andra ändan har du ett extremt starkt grafikkort med svag CPU

Där får du över 40%.

Sen finns det allt där i mellan.
I snitt 11.35% och 13.28; mer med svagare CPU och starkare grafikkort mindre med stark CPU och svagt grafikkort.

Cirka 13% är inte fy skam. Det kan vara skillnaden mellan flyt och ickeflyt. Sedan är dessa jämförelser på singleGPU lösningar. Vid fler kort så borde ökningen bli högre.

Skrivet av jonasies:

Prestanda problem för 7000s? Tråkigt...

Visst är det.. Däremot eftersom det är en Beta release så kan man ju ha lite förståelse att det finns buggar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Inte en chans. Det går ju knappt att spela småspel som Trine. Steam hackar i helskärm.

Du måste ha gjort något fel då för jag kunde köra Trine 1 & 2 på gamla htpc:n med en A4-5300. Sen är inte steam själva något krävande alls så om det hackar för dig så är det något annat som är fel.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Nja, nu är du ute och cyklar lite grann.

Har du en stark GPU kommer du belasta CPU mer och därmed tjäna mer på Mantle.

Men det kommer också spela roll i lägre upplösningar, där större press läggs på CPU

Permalänk
Avstängd

Mantle är optimerad för GCN arkitekturen?
Hur kommer då Mantle fungera när AMD byter ut GCN arkitekturen mot något nyare?

Bra att Mantle kommer till Linux, hoppas det blir snart.
Hoppas även SDK kommer snart.

Undrar om Mantle kommer till Intel och Nvidia också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

FCAT då?

FCAT använder direct3d för att lägga till en 'färgremsa' på varje frame så man kan använda ett program för att räkna frames efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom lär nog ha en lösning på det tills dess

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gelantious:

Du måste ha gjort något fel då för jag kunde köra Trine 1 & 2 på gamla htpc:n med en A4-5300. Sen är inte steam själva något krävande alls så om det hackar för dig så är det något annat som är fel.

På vilka inställningar kör du då? Jag kör i 1080p och inte ens lägsta inställningarna ligger konstant på 60 FPS i Trine 2.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan tänka såhär annars, Stark cpu + mantle = ett 3:e grafikkort utan att cpu flaskar

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Mantle är optimerad för GCN arkitekturen?
Hur kommer då Mantle fungera när AMD byter ut GCN arkitekturen mot något nyare?

Mantle kommer självklart att uppdateras, precis som AMDs drivrutiner, till att stödja nyare arkitekturer när de kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det fungerar med alla GCN, dock har 7000-serien "prestandaproblem". Exakt vad det innebär är lite oklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AMD-FX:

Det kommer väl i den färdiga versionen?

Jag skrev lite hastigt ser jag. Menade att det bara kom "fungerande" till nya generationen kort nu. "Prestandaproblem" tolkar jag på samma sätt som när min hyresvärd sa "det kan hända att visst missljud uppkommer" när de rev och byggde om tvättstugan användandes bara slagborrar i två veckor, dvs det lär innebära herp-derp använd för guds skull inte.

Jag kan såklart ha fel, jag hoppas att jag har fel... Men jag finner det inte för troligt tyvärr.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Hoppas nvidia/intel hakar på och det blir stöd för linux. Men det lär väl aldrig hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Huvudsaken är stöd i linux. Hårdvara är lätt att byta ut.
(Förstår vad du menar)

Permalänk
Medlem

Känns ju helt rätt för steambox nu kan man ju faktiskt gamea med en A7600 om man får 40-100% bättre prestanda än vad initiala tester visade utan mantle. Det här kommer ju på sikt göra PCn bättre än konsollerna vad gäller pris/prestanda

Permalänk
Datavetare

Trist att Mantle verkar vara nära nog meninglöst för oss som endast använder laptops. En laptop som har ett grafikkort kraftigt nog att överhuvudtaget dra runt moderna spel kommer relativt sätt ha en väldigt stark CPU kontra GPU.

Siffrorna för kombinationen svag CPU / stark GPU visar i alla fall att Microsoft nu fått en rejäl spark där bak för att göra något åt kostnaden att köra DX-anrop, förhoppningsvis leder detta till ett mer slimmat DX och i så fall kan man deklarera Mantle som en succé för användarna även om det i slutändan inte används speciellt mycket

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av rektor:

Mantle är optimerad för GCN arkitekturen?
Hur kommer då Mantle fungera när AMD byter ut GCN arkitekturen mot något nyare?

Bra att Mantle kommer till Linux, hoppas det blir snart.
Hoppas även SDK kommer snart.

Undrar om Mantle kommer till Intel och Nvidia också?

Mantle har fortfarande ett abstraktionslager, om än betydligt tunnare jämfört med DirectX. Angående Intel och Nvidia står det i artikeln, i princip vet vi inte svaret där fören tidigast om något år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Cirka 13% är inte fy skam. Det kan vara skillnaden mellan flyt och ickeflyt. Sedan är dessa jämförelser på singleGPU lösningar. Vid fler kort så borde ökningen bli högre.

Visst är det.. Däremot eftersom det är en Beta release så kan man ju ha lite förståelse att det finns buggar.

Precis vad Johan Andersson visar, multipla GPU:er: +55% från 78.4 till 121.5 fps med en Intel Core i7-3970x @ 3.5 GHz och 2x AMD Radeon R9 290x 4 GB i Ultra settings 1080p 4x MSAA och South China Sea level.

I och för sig kanske en högre överklockning av CPUn tar ner en del av den procentuella förbättringen.

https://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-li...

Permalänk
Medlem

Då var BF4 patchen tankad. 1,23GB.
Hur får man snabbast info om när drivrutinen släpps? Twitter? FB? Nyhetsbrev? Link it!

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Relik 📜

Angående vad vi pratade om här i tråden tidigare..

Citat:

To simplify measuring performance in the game we’ve added a new tool to the in-game console to record frame times for later analysis. Simply run “PerfOverlay.FrameFileLogEnable 1″ to start saving frame times and “PerfOverlay.FrameFileLogEnable 0″ to stop.

https://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-li...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det kommer nog ta ett litet tag som det ser ut. Det stora problemet är att vi saknar testverktyg för ordentliga mätningar, program som Fraps använder Direct3D och fungerar helt enkelt inte.

Både Sami på AMD och Johan Andersson på DICE har sagt att det kommer finnas/finns verktyg för att prestandatesta BF4 med Mantle, men än så länge har jag inte fått någon info på den fronten. Tills dess kan vi inte göra något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Från Johan Anderssons blog:

"Performance tools

To simplify measuring performance in the game we’ve added a new tool to the in-game console to record frame times for later analysis. Simply run “PerfOverlay.FrameFileLogEnable 1″ to start saving frame times and “PerfOverlay.FrameFileLogEnable 0″ to stop. The resulting .csv file will be located in Documents/Battlefield 4 which can be opened & graphed by Excel or other applications for viewing.Another in-game tool that is useful to use is “Render.DrawScreenInfo 1″ that will now show additional on-screen information about your CPU & GPU config, resolution and as well as if Mantle or DirectX 11 is used for rendering."

https://battlelog.battlefield.com/bf4/news/view/bf4-mantle-li...

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att DirectX får sig lite konkurrens på den fronten. I framtiden skulle jag vilja stoppa en Kaveri i ett litet stilrent ITX-chassi och få ett system som kan användas för HTPC/Steam OS-ändamål, gärna då passivt kyld och utan behov för ett diskret grafikkort. Naturligtvis ingen prestandabest, men fungerar deras strömning bra kan man se till att stoppa alla kommunikation och kraft i ett litet rackskåp eller liknande med UPS, ventilation och allt annat trevligt man kan önska sig.

Ser fram emot #framtiden!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Trist att Mantle verkar vara nära nog meninglöst för oss som endast använder laptops. En laptop som har ett grafikkort kraftigt nog att överhuvudtaget dra runt moderna spel kommer relativt sätt ha en väldigt stark CPU kontra GPU.

Siffrorna för kombinationen svag CPU / stark GPU visar i alla fall att Microsoft nu fått en rejäl spark där bak för att göra något åt kostnaden att köra DX-anrop, förhoppningsvis leder detta till ett mer slimmat DX och i så fall kan man deklarera Mantle som en succé för användarna även om det i slutändan inte används speciellt mycket

Fast för en APU bör det bli en vinst, mindre belstning på CPU:n, gör att GPU-delen får bättre tillgång till minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det kommer nog ta ett litet tag som det ser ut. Det stora problemet är att vi saknar testverktyg för ordentliga mätningar, program som Fraps använder Direct3D och fungerar helt enkelt inte.

Både Sami på AMD och Johan Andersson på DICE har sagt att det kommer finnas/finns verktyg för att prestandatesta BF4 med Mantle, men än så länge har jag inte fått någon info på den fronten. Tills dess kan vi inte göra något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

To simplify measuring performance in the game we’ve added a new tool to the in-game console to record frame times for later analysis. Simply run “PerfOverlay.FrameFileLogEnable 1″ to start saving frame times and “PerfOverlay.FrameFileLogEnable 0″ to stop. The resulting .csv file will be located in Documents/Battlefield 4 which can be opened & graphed by Excel or other applications for viewing.Another in-game tool that is useful to use is “Render.DrawScreenInfo 1″ that will now show additional on-screen information about your CPU & GPU config, resolution and as well as if Mantle or DirectX 11 is used for rendering.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Its gonna hacka! Mantle har gjort en förbjuden åtgärd! Godnatt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hjälpsam

sirlen blev Ninjad av gadgety som blev ninjad av Hr Redakör Emil.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så, nu när vi har verktyg för att göra mindre tester kanske vi får se ett på sweclockers idag? :]
Har väntat länge med spänning på Mantle!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Så 8350 + 290x = success? woop woop. i wish so

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Starta upp BF4, ja. Använda mantle, nej, OM du inte har satt in ett grafikkort med GCN.

Och vad innebär GCN då?
Kan jag köpa t. Ex. Ett radeon 7850 och få hyffsat bra prestanda med mantle?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bleh, så bara stöd för CGN(2) tills vidare då?

Då kan jag iofs testa om ett ensamt R9-290 + Mantle ger bättre upplevelse än 7950Cfx.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte riktigt orkat läsa igenom ordentligt så jag frågar här.. Kommer detta funka på 7000-serien?

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"