Uppgradera till SSD?

Permalänk

Uppgradera till SSD?

Funderar just nu på att uppgradera till 256 gb ssd. Jag använder inte mer än 100 gb på min nuvarande hdd och kommer aldrig troligen göra det heller. Min dator används mestadels till att surfa internet och att spela minecraft. Är det värt 1500 kr att uppgradera till SSD? Kommer min performance öka när jag spelar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nvidicorei8:

Funderar just nu på att uppgradera till 256 gb ssd. Jag använder inte mer än 100 gb på min nuvarande hdd och kommer aldrig troligen göra det heller. Min dator används mestadels till att surfa internet och att spela minecraft. Är det värt 1500 kr att uppgradera till SSD? Kommer min performance öka när jag spelar?

Skillnaden mellan ssd och mekansik hårddisk är laddtiderna.
Du kommer märka skillnad när du startar datorn t.e.x
Laddtiderna i spel kommer förbättras
Överföringar till ssd osv.
Alltså prestandan i spel förbättras EJ utan endast laddtider

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus M5A99FX PRO R2.0 | AMD FX-9590@ 5.092 GHz | Sapphire R9 290 | Corsair 750W | 8GB 1600Mhz | Samsung 120GB SSD |

Projekt: http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1268511-pr...

Permalänk
Medlem

lätt värt, allt går mycket fortare! Samma FPS i spel dock..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av nvidicorei8:

Funderar just nu på att uppgradera till 256 gb ssd. Jag använder inte mer än 100 gb på min nuvarande hdd och kommer aldrig troligen göra det heller. Min dator används mestadels till att surfa internet och att spela minecraft. Är det värt 1500 kr att uppgradera till SSD? Kommer min performance öka när jag spelar?

Om du menar prestanda i frames per second, så nej. Men i spel som Skyrim när du ändrar area genom att te.x gå ut genom en dörr så blir loading times drastiskt kortare. I Minecraft tror jag inte det kommer vara en mycket skillnad om någon.

Permalänk
Medlem

FPS nej som flera sa, men du kommer nog märka skillnad overall.
Ifall du kommer ihåg tiden då DVD släpptes, och alla bara WOOOOOW, sen flög alla kassettband ut ur fönstret.. Så känns det när du sätter in en SSD.. Tro mig, skillnaden är som att äta KEBAB istället för broccoli

Permalänk
Medlem

Håller med hagge det är som natt och dag... när du prövat så känns det som att det skulle vara det mest självklara här i världen o du kommer vara grinig att du inte satte in den tidigare

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem

Om du känner för att lyxa till det absolut köp men annars om du tycker att du klarar dig kan du ju spara pengarna så länge om du vill.
Min dator gick från att starta Windows 7 på ca 2min ner till 17sek
Så jag betalar gärna extra för prestandan

Permalänk

Efter jag skaffa SSD blir jag bara frustrerad över andra datorer... kanske lite överdrivet, men ändå.
Men jag skulle verkligen rekommendera uppgraderingen, du kommer märka skillnad "Overall" som någon sa.
Lycka till

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Skrivet av Hagge:

FPS nej som flera sa, men du kommer nog märka skillnad overall.
Ifall du kommer ihåg tiden då DVD släpptes, och alla bara WOOOOOW, sen flög alla kassettband ut ur fönstret.. Så känns det när du sätter in en SSD.. Tro mig, skillnaden är som att äta KEBAB istället för broccoli

hohoho

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

lätt värt, allt går mycket fortare! Samma FPS i spel dock..

Skrivet av Hagge:

FPS nej som flera sa, men du kommer nog märka skillnad overall.
Ifall du kommer ihåg tiden då DVD släpptes, och alla bara WOOOOOW, sen flög alla kassettband ut ur fönstret.. Så känns det när du sätter in en SSD.. Tro mig, skillnaden är som att äta KEBAB istället för broccoli

Skrivet av cARLBOM:

Håller med hagge det är som natt och dag... när du prövat så känns det som att det skulle vara det mest självklara här i världen o du kommer vara grinig att du inte satte in den tidigare

Skrivet av metalkiller78:

Efter jag skaffa SSD blir jag bara frustrerad över andra datorer... kanske lite överdrivet, men ändå.
Men jag skulle verkligen rekommendera uppgraderingen, du kommer märka skillnad "Overall" som någon sa.
Lycka till

Det vill säga att jag SÅKLART kommer uppgradera

Permalänk

Aldrig mer vanlig mekanisk disk som systemdisk här för mig, SSD som systemdisk och "lagring" på mekaniska diskar..