Steam Machines ska få fart på utvecklingen av stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Steam Machines ska få fart på utvecklingen av stationära datorer

Datorbranschen ser fram emot Steam Machines, som inte bara ska ge spelkonsolerna en match på gamingfronten utan även ge de stationära datorerna en välbehövlig vitamininjektion.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt bra, tror Valve vet vad dom håller på med och detta är nog endast positivt för PC marknaden.
Inte för detta är något som jag själv är intresserad utav, jag kommer fortfarande hålla mig till att bygga mina egna gaming PC,s men detta kan nog bli stort för folk som vill prova något annat än dom vanliga konsolerna och vill testa på Steam.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Entusiast

Problemet med Steam Machines är alla olika modeller... Om du frågar mig så skulle det bara finnas en modell eller möjligen två för den genomsnittlige Svensson blir förvirrad när det finns så många att välja mellan men det blir väl ändå intressant att se hur det här konceptet fungerar.

Jag tror inte det kommer att gå så bra

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Problemet med Steam Machines är alla olika modeller... Om du frågar mig så skulle det bara finnas en modell eller möjligen två för den genomsnittlige Svensson blir förvirrad när det finns så många att välja mellan men det blir väl ändå intressant att se hur det här konceptet fungerar.

Jag tror inte det kommer att gå så bra

Fast spelkonsoler finns ju redan. En ny mac vore tråkigt också. PC har ju fördelen att man kan välja kvalitet.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hype:en kring steam-machines. Det enda som jag ser som en möjlig revolutionerande grej är steam "in home streaming".

Många bygger ju steam-machines som är high-end med riktigt bra råprestanda men då kan man ju lika gärna slänga in windows? Eftersom steam-OS inte är tänkt att ersätta ett "riktigt" operativsystem.

Att slänga in steam-OS på en enklare HTPC och använda in home streaming tror jag dock kommer kunna bli en riktig hit (om det går bra över WiFi). Fast det går ju att använda utan steam-OS också.

Permalänk
Discokungen

Jag tror faktiskt på det här. Om de är tydliga med vad en Steam Machine faktiskt är. Jag går i tankarna att bygga en Kaveri-dator och ha under TVn. Varför inte Steam OS på den?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonazz:

Fast spelkonsoler finns ju redan. En ny mac vore tråkigt också. PC har ju fördelen att man kan välja kvalitet.

Jojo, men det som "vanligt folk" letar efter är en Steam Machines inte en dator med grafikkort X och processor Y, de vill inte tänka på det.
Därför borde det bara finnas Steam Machine "Basic" och Steam Machine "Advanced".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Sisyfos:

Jojo, men det som "vanligt folk" letar efter är en Steam Machines inte en dator med grafikkort X och processor Y, de vill inte tänka på det.
Därför borde det bara finnas Steam Machine "Basic" och Steam Machine "Advanced".

Jag tycker de fokuserar lite väl mycket på maskiner för 15000kr. 5000kr är rätt mycket pengar för en form av konsol!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jojo, men det som "vanligt folk" letar efter är en Steam Machines inte en dator med grafikkort X och processor Y, de vill inte tänka på det.
Därför borde det bara finnas Steam Machine "Basic" och Steam Machine "Advanced".

Har för mig att Valve kommer ha en specifik Steam machine som de själva säljer, men det är bara vad jag tror.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning!
Men jag tror inte att surfplattor och smarta telefoner är den största faran för stationära datorer.
Det är bärbara.
Tänker man efter är det snart bara som mediamaskin där man ser ett klockrent användningsområde för en stationär dator.
Ingen orkar koppla in sin bärbara varje gång man vill se en film.
Men de smarta TVapparaterna kan ju visa film redan, man kan nästa surfa på dem också (behöver en fullvärdigersättare av tangenbord)
Och som sagt spelkonsollerna slåss även här.

Men där passar en stationär dator in.
En man dimensionerar efter planerat behov, bara spela upp film, slöspelande, seriöst spelande etc.

Permalänk
Medlem

skulle vilja ha tag på steams dosa jag bara... tycker den ser väldigt intressant ut

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag tror faktiskt på det här. Om de är tydliga med vad en Steam Machine faktiskt är. Jag går i tankarna att bygga en Kaveri-dator och ha under TVn. Varför inte Steam OS på den?

Varför inte Windows?

Jag har inte riktigt förstått varför man skulle köpa en Steam Machine, känns som om man får en dator med begränsad mjukvara och handkontroll. Pass, för min del.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ännu en sak jag inte behöver. Nu sparade jag 3000-15000:- till!

Nä men allvarligt. En PC med en jobbig handkontroll... Även om precisionen är bättre så kommer det ju aldrig att bli lika bra som en mus för FPS.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Avstängd

jag har redan en steam machine, det kallas för en spel dator.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distant Worlds:

Ännu en sak jag inte behöver. Nu sparade jag 3000-15000:- till!

Nä men allvarligt. En PC med en jobbig handkontroll... Även om precisionen är bättre så kommer det ju aldrig att bli lika bra som en mus för FPS.

Du kommer ju antagligen kunna koppla in en mus och ett tangentbord, bara det att Steam Machines måste säljas med handkontrollen har jag för mig.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Valiumballong:

Varför inte Windows?

Jag har inte riktigt förstått varför man skulle köpa en Steam Machine, känns som om man får en dator med begränsad mjukvara och handkontroll. Pass, för min del.

För att Windows funkar rätt uselt till TV? Sen tänkte jag inte köpa en Steam Machine, jag tänkte bygga en HTPC och installera Steam OS på den. Sitta och spela gamla spel framför TVn är rätt trevligt. Sånt som en konsol inte klarar av eftersom bakåtkompatibiliteten är riktigt usel. Sen kan man ju alltid streama spel från sin dator till TVn, i framtiden då. Det är ett fint koncept. Mediaspelare och dylikt måste hänga med sen finns det verkligen ingen anledning att lägga över en tusenlapp på en Windowslicens där man absolut inte behöver den.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det som kan få fart på steam machines är såklart spelen. Ett visst Half-Life 3 som alla väntar på hade nog kunnat ge Steam Machines en rejäl skjuts

Sen behöver de porta över alla spel till OS:et som finns på steam idag. Jag har nästan 100 spel i mitt bibliotek, men det är inte många av dessa som funkar på Linux...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Jag förstår inte riktigt hype:en kring steam-machines. Det enda som jag ser som en möjlig revolutionerande grej är steam "in home streaming".

Många bygger ju steam-machines som är high-end med riktigt bra råprestanda men då kan man ju lika gärna slänga in windows? Eftersom steam-OS inte är tänkt att ersätta ett "riktigt" operativsystem.

Att slänga in steam-OS på en enklare HTPC och använda in home streaming tror jag dock kommer kunna bli en riktig hit (om det går bra över WiFi). Fast det går ju att använda utan steam-OS också.

håller med dock jag hopas på att den inte misslyckas för om den klara sig så kanske vi får bättre drivers for Gnu/Linux

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att det kommer bli för fragmenterat i utbudet så STEAM kommer inte kunna garantera en bra upplevelse på alla maskiner. De måste införa någon form av standard som alla måste följa. Man ska inte behöva fundera på "om detta spelet kommer funka på just min steam-machine" de ska bara funka.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Discokungen
Skrivet av lolflakes:

Det som kan få fart på steam machines är såklart spelen. Ett visst Half-Life 3 som alla väntar på hade nog kunnat ge Steam Machines en rejäl skjuts

Sen behöver de porta över alla spel till OS:et som finns på steam idag. Jag har nästan 100 spel i mitt bibliotek, men det är inte många av dessa som funkar på Linux...

Det med. Men bara en sån sak som att man kan streama spel är ju en lysande idé, om det funkar vettigt! Och det här är väl egentligen den enda chansen som funnits för att få spel att fungera till Linux.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte förstått hypen kring en PC med råprestanda som allt kretsar kring ett OS väldigt få har använt sig av och det ska hanteras av en handkontroll som än så länge bara finns som prototyp.

Det är mycket som sker för obeprövat och något så...lite?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tyckte idén var fin men var skeptisk till vilka som var kundgruppen sedan det första nyheterna om detta.

Men idag kändes det plötsligt vettigare. Skit samma om det är windows eller linux i burken. Man kan väl egentligen sälja windowsburkar som steam machins också. Visst, det pratas inte om windows i dessa idag men det kanske är nästa naturliga steg. Det fina är väl att det finns som en färdig och genomtänkt lösning för de konsumenter som inte sitter och glor på hårdvaruforum ;).
Jag ser det lite som en utmanare till alienwares stationära och även butikernas egna stationära Gamingserie. Inte så många andra produktgrupper där återförsäljarna behöver skapa ett eget varumärke för att framhäva produkten så här fanns det ju uppenbarligen ett tomrum att fylla.

Jag har en hel hög med vänner som skulle kunna tänka sig att skaffa en spelburk men är toooootalt ointresserade av vad som stopps i den. Bara det funkar. Så jag är inte lika skeptisk längre. Frågan är bara om denna "hype" som det pratas om i forumen når utanför vår lilla sfär så att konceptet faktiskt når fram till de som vill ha dessa färdiga byggen med ett internationellt sigill i form av Steam på utsidan ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Streamingen verkar funka ganska bra och ser lite mysig ut. Att kunna spela vissa spel på en platta tycker jag verkar riktigt nice.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Steam machine är en bra idé, Men spelutbudet för Linux är fortfarande riktigt dåligt.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Egentligen så är väl problemet med steammachines att man behöver plöja ner en massa pengar i dem för att de ska klara av det man vill spela. Därmed så konkurrerar de direkt med den vanliga stationära hemma.
Om man på detta lägger faktumet att bärbara datorer verkar gå i graven gentemot plattorna så står man tillslut utan något att ordbehandla på om man valt bort den stationära datorn gentemot steam machinen.

Jag skulle vilja ha ett OS som är till för spel men där man kan lägga in office (av valfritt slag).

Då kan man sätta steam machinen i ett skåp o streama film o spel till tv och ordbehandling till skrivbords skärmen.
Plötsligt kan man bygga mäktiga steam machines utan att behöva dubbla på de få funktionerna som behövs i hemmet.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tyckte idén var fin men var skeptisk till vilka som var kundgruppen sedan det första nyheterna om detta.

Men idag kändes det plötsligt vettigare. Skit samma om det är windows eller linux i burken. Man kan väl egentligen sälja windowsburkar som steam machins också. Visst, det pratas inte om windows i dessa idag men det kanske är nästa naturliga steg. Det fina är väl att det finns som en färdig och genomtänkt lösning för de konsumenter som inte sitter och glor på hårdvaruforum ;).
Jag ser det lite som en utmanare till alienwares stationära och även butikernas egna stationära Gamingserie. Inte så många andra produktgrupper där återförsäljarna behöver skapa ett eget varumärke för att framhäva produkten så här fanns det ju uppenbarligen ett tomrum att fylla.

Jag har en hel hög med vänner som skulle kunna tänka sig att skaffa en spelburk men är toooootalt ointresserade av vad som stopps i den. Bara det funkar. Så jag är inte lika skeptisk längre. Frågan är bara om denna "hype" som det pratas om i forumen når utanför vår lilla sfär så att konceptet faktiskt når fram till de som vill ha dessa färdiga byggen med ett internationellt sigill i form av Steam på utsidan ;).

Kusin är likadan bara det funkar och spela så mkt som möjligt till absolut minimum pris heh. han sitter för närvarande med q8200, 4 gb ram gts 450 och moderkort med kylaren till nordbryggan sittande med kylpasta endast då kabeln till nätagget var kort så han knäppte loss limmet som höll den nere (sa att det inte tog mkt så den har nog suttit löst sedan tidigare)

datorn funkar liggande iallafall

Hade själv gärna testat på Steam OS dock så har man inte en burk med intel grejer i eller nvidia gpu eller UEFI bios för den delen... vilket verkar vara nuvarande krav för att det ska funka optimalt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag är lite skeptisk till hela steambox konceptet men om detta får folk att börja koppla sina datorer till sina tvanläggningar där hemma i husen och det för med sig att fler spel till PC:n utvecklas med detta i åtanke som kompletterande funktion mot det vanliga tangentbord+mus som idag så är jag all for it. De kommer vi alla vinna på i så fall.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag hellre ha en StReamlåda, utan stark hårdvara dit jag kan streama spel från spelriggen.

Skrivet av radx:

Jag är lite skeptisk till hela steambox konceptet men om detta får folk att börja koppla sina datorer till sina tvanläggningar där hemma i husen och det för med sig att fler spel till PC:n utvecklas med detta i åtanke som kompletterande funktion mot det vanliga tangentbord+mus som idag så är jag all for it. De kommer vi alla vinna på i så fall.

Alla portade spel brukar komma med Gamepad-inställningar as well, Dessa går riktigt bra att spela på tvn.

Permalänk
Medlem

Kan de inte använda steam machines som en anledning till att börja om helt från början? Kasta ut den föråldrade ATX-standarden för gott. Allt är bara påklistrat utanpå det gamla.

Partiell önskelista på ny standard:
1. Bort med alla idiotsladdar till frontpanelen, borde gå att köra över USB med de redan ikopplade USB-kablarna och stöd för WakeOnUSB i mobo. (Öppnar upp för fler funktioner i frontpanel dessutom)
2. Bort med ATX-kabelknippena som har så mycket gammalt i sig (inklusive P4 12v). Ordentlig 12v matning i ett par kraftiga kablar borde vara allt som behövs. Ingen mjuk plast som ger vika och gör demontering knepig. Bra kontakter istället.
3. Flytta strömkabeln till övre delen av moderkortet. Kabeln ska standardiseras till att vara ett fåtal centimeter. Förlängningskabel för de som vill bygga system med nätagget på annat sätt.
4. Flytta USB, Firewire, AC97/HD-Audio anslutningar till att sitta högst upp i högra hörnet på moderkortet.
5. Att ersätta 4-pins strömkabel med SATA-strömkabel var värdelöst. Gör en standard som går på 12v endast.
6. SATA-anslutningar (inklusive strömanslutningar för HDD) längs med botten av moderkortet, för att med korta sladdar kunna ansluta till HDDs i botten av lådan. Förlängningssladdar för de som vill ha annan konfiguration.
7. Skruvlös moderkorts anslutning som på många OEM-system.
8. Byt ut PCIe kontakterna mot enkla kablar godkända för 300W i en enda kabel. Bra anslutningar även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan de inte använda steam machines som en anledning till att börja om helt från början? Kasta ut den föråldrade ATX-standarden för gott. Allt är bara påklistrat utanpå det gamla.

Partiell önskelista på ny standard:
1. Bort med alla idiotsladdar till frontpanelen, borde gå att köra över USB med de redan ikopplade USB-kablarna och stöd för WakeOnUSB i mobo.
2. Bort med ATX-kabelknippena som har så mycket gammalt i sig (inklusive P4 12v). Ordentlig 12v matning i ett par kraftiga kablar borde vara allt som behövs. Ingen mjuk plast som ger vika och gör demontering knepig. Bra kontakter istället.
3. Flytta strömkabeln till övre delen av moderkortet. Kabeln ska standardiseras till att vara ett fåtal centimeter. Förlängningskabel för de som vill bygga system med nätagget på annat sätt.
4. Flytta USB, Firewire, AC97/HD-Audio anslutningar till att sitta högst upp i högra hörnet på moderkortet.
5. Att ersätta 4-pins strömkabel med SATA-strömkabel var värdelöst. Gör en standard som går på 12v endast.
6. SATA-anslutningar (inklusive strömanslutningar för HDD) längs med botten av moderkortet, för att med korta sladdar kunna ansluta till HDDs i botten av lådan. Förlängningssladdar för de som vill ha annan konfiguration.
7. Skruvlös moderkorts anslutning som på många OEM-system.
8. Byt ut PCIe kontakterna mot enkla kablar godkända för 300W i en enda kabel. Bra anslutningar även där.

Bra förslag men du verkar inte förstå hur moderkort funkar.
Ska man sätta kontakter på andra ställen måste man även dra om samtliga ledningar i kretskorten. kontakterna sitter så nära chippen det går. Ex Sata/Usb sitter runt SB, undantag för USB som har kontakter vid I/O plåten. Ljudkontakterna sitter nära ljudkretsen osv osv. Dessutom går inte allt på 12v som du verkar tro, och att låta nätagget omvandla 12v till 5v och 3.3v är betydligt smartare än att moderkortet ska göra det.
Dessutom bygger inte alla sin dator som dig, så flyttar dom en kontakt för din skull blir 15 andra förbannade för att det blir obekvämt för dem. Dessutom behöver man tunnare och billigare kabel om man ska föra över lite ström i många än mycket i få stora kablar, tror inte vi kommer se en ny standard på atx fronten innan kontakterna blir "för stora", vilket det är snudd på att dom börjar bli.