First time SSD, vill köra Raid 0 på mina gamla diskar men installera ssd som systemdisk??

Permalänk

First time SSD, vill köra Raid 0 på mina gamla diskar men installera ssd som systemdisk??

Hej

Jag har detta moderkort : http://www.asus.com/ROG_ROG/RAMPAGE_II_EXTREME/
Dessa diskar i Raid 0 nu Samsung f3 tror jag 2x1 terrabyte.

och ska montera En samsung evo 840 250gb ssd disk.

okey så mina funderingar är.

jag kör min samsung diskar i port 1-2 på moderkortet och har satt detta på raid 0 fungerar kanon osv osv.

Jag har nu bestämt mig för att köra ssd disken som systemdisk men vill fortfarande köra min 2 andra diskar i raid 0.

är detta möjligt?

kan jag bara sätta in nya ssd disken i sata 3 porten eller måste den sitta i 1?

kan jag manuellt ställa in så att jag kör ahci på ssd disken och raid 0 på lagringsdiskarna?

Kan jag bara dra ut dom 2 sata kablarna till mina nuvarande diskar sen installera mitt nya os w7 ultimate för att sedan montera in mina gammla diskar och boota från ssd sen föra över allt jag vill för att sedan formatera?

försökt hitta info men blev inge visare..

något jag speciellt måste göra tänka på??

vore magiskt med riktiga svar och tydlig från någon som verkligen kan vägleda mig lite, jag är inte dum i huvudet när det gäller datorer men kan inte så mkt om lagring bara..

tacksam för svar

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS, sätt de diskar du vill köra i RAID till ja, RAID. Sedan i POST (uppstart av BIOS) trycker du Ctrl+I för att gå in i RAID BIOS. Där kommer du få se diskar som du sedan kan välja för att skapa till en RAID volym/array.

Manualen
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1366/RampageII_Extreme...
Läs Kapitel 4.4.3

Ja, du kan göra som du frågade ovan, utan problem. Bara ställ in i BIOS Boot Order vilken disk du vill boota ifrån.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av PoulGrym:

Gå in i BIOS, sätt de diskar du vill köra i RAID till ja, RAID. Sedan i POST (uppstart av BIOS) trycker du Ctrl+I för att gå in i RAID BIOS. Där kommer du få se diskar som du sedan kan välja för att skapa till en RAID volym/array.

Manualen
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1366/RampageII_Extreme...
Läs Kapitel 4.4.3

Ja, du kan göra som du frågade ovan, utan problem. Bara ställ in i BIOS Boot Order vilken disk du vill boota ifrån.

Ok så om jag förstått dig rätt..

Bara montera in ssd disken i port 3.

dra ut kablarna till port 1-2 för där kör jag raid med mina mekaniska diskar.

ha raid igåong i bios och installera os me drivrutiner osv osv..

sedan när allt är klart stäng av datorn montera in kablarna boota från ssdn sen formatera min raid konfiguration betående utav 2x1tb och sedan bara njuta utav att använda ssd som systemsisk och dom andra 2 som lagring.

rätta mig om jag har fel..

eller måste jag göra om raid grejjen.. mina disjkar är ju redan konfigurerade i raid 0 så ja borde väll inte behjöva gör om det?

väldigt tacksam för svar då detta händer imorgon

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4