Kryptera hårddisken

Permalänk
Medlem

Kryptera hårddisken

Jag kör Boxcryptor och Cloudfogger som kryperar mina filer innan dom lagras på en molntjänst som Dropbox.
Om jag nu även väljer att kryptera min hårddisk med t.ex. TrueCrypt, kommer det uppkomma konflikter med dom andra programmen?

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara någon konflikt med Truecrypt. Har du monterat disken ser andra applikationer filerna som om de vore ett normalt filsystem.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden med att kryptera boot respektive C:\ disken? Rekommenderas det att göra båda? Jag har endast testat att kryptera boot, och då efterfrågas ett lösenord innan bootload för Windows.
Om jag endast hade krypterat C:\, hade ett lösenord efterfrågats?

Permalänk
Medlem

Bootsektorn måste vara ändrad för att den skall kunna veta att den skall fråga efter ett lösenord.
Men en bootkryperad-disk kan monteras som vanligt i Truecrypt om du har den som sekundär t.ex.

Jag tror inte Truecrypt tillåter dig att kryptera din systemdisk utan att ändra hur den bootar, men skulle du ex. kryptera hela disken på en annan dator som vanlig full diskkryptering, hade den inte kunna boota och du hade inte kommit åt datan utan ett annat OS med Truecrypt.