Irrational Games avvecklas

Permalänk
Melding Plague

Irrational Games avvecklas

Med fokus på nya äventyr avslöjar spelmakaren Ken Levine att Irration Games går i graven. Studions meritlista innehåller bland annat SWAT4 och Bioshock.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Usch, stackars folk!

Jobbar man för en så framgångsrik utvecklare så borde man få känna sig någorlunda trygg.

Permalänk
Medlem

Japp! Tack för kaffet och er tid. Nu ska jag ner i min källare och göra om Flappy Bird ur Elizabeths perspektiv. Ni är alla sparkade! Hare bra!

Permalänk
Discokungen

Var det femton pers som gjorde Bioshock och Infinite? Wat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag som fortfarande hoppades på System Shock 3.
:,(

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Var det femton pers som gjorde Bioshock och Infinite? Wat.

Nej men han ska sparka alla utom 15 personer som han tänkt ta med sig till nästa ställe.

That is going to mean parting ways with all "but about fifteen members of the Irrational team."

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Känns som om ägaren har tjänat de pengar han behöver.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Var det femton pers som gjorde Bioshock och Infinite? Wat.

That is going to mean parting ways with all _but_ about fifteen members of the Irrational team.

Permalänk

gör mig inget tyckte bioshock serien va skitdålig... körde första men la ner det efter halva eller nått ungefär för att ja inte gillade det öht.

gillade dock Swat 4 hoppas det ska komma fler i den serien med nya studion.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Snusfri

Aldrig spelat något av spelen i Bioshock serien men folk verkar uppskatta den och det bör inte vara speciellt svårt för de som fått lämna att hitta nya jobb på en annan studio relativt snabbt.

Ibland behövs det sådan här omstruktureringar för att gå vidare helt enkelt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Väldigt skumt beslut och synd om dem som jobbar där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir bättre så här faktiskt. Nu kanske de kan gå tillbaka till att göra riktigt bra spel som de gjorde förr i tiden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag har knappt spelat bioshock-spelen själv, jag tror jag kom fram till den första eller andra Big Daddy man fick fightas mot i Bioshock 1 sen har jag tyvärr inte orkar spela mer då jag inte fastnade så mycket för spelet.
Tråkigt dock att studion försvinner. Bioshock verkar vara en mycket uppskattad spelserie och det är aldrig roligt när utvecklare eller hela studios lägger ner sitt arbete. Även om jag själv inte spelar bioshock så får jag en känsla av att Bioshock har bidragit en hel del till spelvärlden i form av gameplay och story-telling som mest troligt kan eller kommer inspirera till andra högt uppskattade titlar, med tanke på hur älskad serien verkar. Tur att utvecklaren inte lämnar scenen helt dock.

Permalänk
Medlem

Tror inte Bioshock kommer dö, däremot kan jag helt klart se att de kommer fall i kvalitet.

Dock lite spännande vad nästa projekt kan vara. Men ändå; underligt beslut att ha ihjäl irrational games. Han måste kännt att han inte har samma kreativa frihet när arbetslaget blivit så stort som det varit på senaste spelen. Och det är ju det ända som motiverar dig när du redan sitter på en ganska bra hög pengar redan.

Ännu underligare är det dock att Take-Two gick med på att stänga ner Irrational, visst de kan inte tvinga Ken Levine att jobba kvar men det är ett ganska stort märke.

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Don_W:

Nej men han ska sparka alla utom 15 personer som han tänkt ta med sig till nästa ställe.

That is going to mean parting ways with all "but about fifteen members of the Irrational team."

Skrivet av Koyaanis:

That is going to mean parting ways with all _but_ about fifteen members of the Irrational team.

Ahhh! Tack! Det är en dålig idé att försöka läsa nyheter precis när man vaknat!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Oh najs, då kanske vi får se lite mer friskapande/risktagande spel när de kan göra lite mer som de vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag tror att det blir bättre så här faktiskt. Nu kanske de kan gå tillbaka till att göra riktigt bra spel som de gjorde förr i tiden.

Du menar bättre spel än medelmåttiga Bioshock Inifinite med sina usla 94/100 i snitt på Metacritic?

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för Bioshock spelen iaf, alla 3 var riktigt bra.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tror inte Bioshock kommer dö, däremot kan jag helt klart se att de kommer fall i kvalitet.

Dock lite spännande vad nästa projekt kan vara. Men ändå; underligt beslut att ha ihjäl irrational games. Han måste kännt att han inte har samma kreativa frihet när arbetslaget blivit så stort som det varit på senaste spelen. Och det är ju det ända som motiverar dig när du redan sitter på en ganska bra hög pengar redan.

Ännu underligare är det dock att Take-Two gick med på att stänga ner Irrational, visst de kan inte tvinga Ken Levine att jobba kvar men det är ett ganska stort märke.

Det är väl ganska uppenbart att det var T2 som ville stänga ner Irrational. Det är en stor studio med 200 anställda som utvecklar AAA spel men som inte gör det på ett modernt sätt. Nu för tiden jobbar studios vanligtvis med minst två spel samtidigt, ofta tre. Ett spel som är i pre-production, ett som är i själva utvecklingsfasen och ibland ett som är i post-release dvs de utvecklar DLC och liknande till det. Irrational verkar bara haft ett spel i post-release vilket betyder att det är väldigt många år tills studion kan generera nya intäkter åt T2. Hade de redan haft ett annat spel på G hade de sannolikt inte lagts ner.

Infinte tog sex år att utveckla och var extremt dyrt men sålde inte bättre än Bioshock 2 som hade en betydligt mindre budget, T2 är knappast sugna på att gå igenom en till sådan utvecklingsfas igen för att sen inte få något värt pengarna.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

De har gjort riktigt balla lir, synd. De lär ju inte kunna fortsätta i samma skala.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Du menar bättre spel än medelmåttiga Bioshock Inifinite med sina usla 94/100 i snitt på Metacritic?

Åh gud ja, det var så dåligt.

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att bioshock spelen är dom fetaste som finns. Grym story grym grafik grym atmosfär you name it på alla tre spelen. Varför i helvete göra ett mindre företag och tillverka ''tattigare'' spel när det går så bra för dom? Till exempel bioshock infinite fick högsta betyg av hur många som helst och sålda riktigt bra. Det måste vara ett skämt

Permalänk
Medlem

Tråkigt att en bra studio upphör, både för de anställda som inte får följa med, men även för alla som njuter av de spel som kommit därifrån.

Bara önska Ken Levine lycka till med sin nya idé, samt att alla andra får nya spännande uppdrag!

Visa signatur

 - if this is not an Apple icon, you are using the wrong operating system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Det är väl ganska uppenbart att det var T2 som ville stänga ner Irrational. Det är en stor studio med 200 anställda som utvecklar AAA spel men som inte gör det på ett modernt sätt. Nu för tiden jobbar studios vanligtvis med minst två spel samtidigt, ofta tre. Ett spel som är i pre-production, ett som är i själva utvecklingsfasen och ibland ett som är i post-release dvs de utvecklar DLC och liknande till det. Irrational verkar bara haft ett spel i post-release vilket betyder att det är väldigt många år tills studion kan generera nya intäkter åt T2. Hade de redan haft ett annat spel på G hade de sannolikt inte lagts ner.

Infinte tog sex år att utveckla och var extremt dyrt men sålde inte bättre än Bioshock 2 som hade en betydligt mindre budget, T2 är knappast sugna på att gå igenom en till sådan utvecklingsfas igen för att sen inte få något värt pengarna.

Det är säkert sant det du säger. Men ändå förstår inte varför dom dödar irritational, att behålla namnet och studion men infört den här principen borde vara, ur en ekonomisk synvinkel, smartare. De flesta kommer ju inte veta att Ken Levine har lämnat studion, de är inte pålästa om det.

EDIT: Särskilt när man redan har infrastruktur, arbetare och marknadsvärde färdigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Du menar bättre spel än medelmåttiga Bioshock Inifinite med sina usla 94/100 i snitt på Metacritic?

Du menar att spel automatiskt är bra bara för att recensenter ger det höga poäng?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Du menar att spel automatiskt är bra bara för att recensenter ger det höga poäng?

Han menar nog snarare att bra spel automatiskt får bra recensioner. Recensioner ger en tämligen adekvat fingervisning om vad spelarna tycker om spelet, inte sant?

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Du menar att spel automatiskt är bra bara för att recensenter ger det höga poäng?

För majoriteten - ja. Ditt ego räknas inte hur uppblåst det än må vara...

Synd att en så pass bra studio läggs ner. Otroligt bra gjort av företagarna bakom! Bioshock kommer jag alltid att minnas.

Nu får de anställda chansen att starta eget! De borde ha en hel del kött på benen om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Du menar att spel automatiskt är bra bara för att recensenter ger det höga poäng?

Nej, jag ångrar mig, det är nog bara bra om du tycker det. Alla borde fråga dig.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Nej, jag ångrar mig, det är nog bara bra om du tycker det. Alla borde fråga dig.

Vi kan väl resonera om det hela, ni har väl bara olika synvinklar på det?

Metacritic är ju bra om man inte har en susning om spelet men det ska man ju även ta med en nypa salt, jag känner ingen som skriver där så vad vet jag för min del kanske det är en 0:a.. Då får man väl fylla på med andra material.

Just Bioshock infinite tycker jag var lite väl överhyllat, det kändes galet repetitivt och storyn var ju inte heller speciellt "AMAZING!!" Det var ett okej lir som tog ett tag att spela men det var ju inget som höll mig uppe hela natten.

Sen ifall jag vill att serien ska fortsätta eller inte.. nja, nu har dom ju gjort en "trilogi" move along, gör något nytt.

Visst det är ju trevligt för Studion att tjäna pengar men likt CoD så får man väl sansa sig lite, vill inte ha 10spel som är exakt likadana. Gäller samma sak med musik, man kan hitta ett bra album men inser att alla låtar är likadana, det räckte med en.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkestar:

Han menar nog snarare att bra spel automatiskt får bra recensioner. Recensioner ger en tämligen adekvat fingervisning om vad spelarna tycker om spelet, inte sant?

Skrivet av TuHack:

För majoriteten - ja. Ditt ego räknas inte hur uppblåst det än må vara...

Skrivet av reflux:

Nej, jag ångrar mig, det är nog bara bra om du tycker det. Alla borde fråga dig.

Recensioner och betyg på spel ger bara en fingervisning om vad de som gav betygen tycker. Tittar man på exempelvis Metacritics betyg till Bioshock Infinite så är det 5405 personer som har betygsatt det till PC, 1375 till PS3 och 1340 till Xbox 360. Det är långt ifrån en majoritet av de som har spelat/köpt det.

Bara för att majoriteten av spelsidor ger ett spel höga poäng så innebär det inte alls att det är något för alla. Deras åsikter är inte mer värda än någon annans. Jag har aldrig sagt att Irrational gör dåliga spel, jag tycker bara att deras spel var mycket bättre förr. Det känns lite löjligt att bli påhoppad bara för att jag uttrycker min åsikt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.