freenas och raid uppsättningar?

Permalänk
Medlem

freenas och raid uppsättningar?

Tjenare swec!
Jag går i tankarna kring en rejäl NAS för Hemma bruk, har tittat på ett x-case 424 (24 bay)

Tanken är då att köra freenas med zfs och raidz(1 & 2)

Så här ser min disk setup ut idag:

2st 3tb WD red diskar
2st 3tb WD green diskar
1st 2tb WD green disk
2st 2tb segate diskar

Idag har jag ingen redundans alls på dessa diskar vilket i sig håller mig uppe på nätterna då jag har mycket data som jag inte vill förlora.

Då kommer vi till frågan då, hur hade ni lite mer erfarna gjort i mitt läge?

Min tanke ser ut som följande:

Köpa 4st 3tb WD red diskar (totalt 6 diskar) och köra raidz2
Köpa 4st 3tb WD green diskar (totalt 6 diskar) även här köra raidz2
Köpa 2st 2tb WD green diskar (totalt 3 diskar) sedan köra raidz1
Köpa 1st 2tb segate disk (totalt 3 diskar) och köra raidz1

Funkar ovanstående lösning eller ser ni något fel?
Kom gärna med förslag på bättre lösningar eller allternativa lösningar

Mvh Simon

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera att köra RAIDZ1 med så stora diskar, minst RAIDZ2 skulle jag rekommendera då en rebuild (resilver) tar väldigt lång tid och är väldigt krävande för de resterande diskarna så under rebuilden är det inte osannolikt att ännu en disk fallerar.
(Och innan alla andra påpekar det, RAID är inte backup som vi alla vet, men om man har många TB med data så är det inte alltid möjligt att ha backup på allting, utan man kanske bara backar det absolut kritiska)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Kan inte rekommendera att köra RAIDZ1 med så stora diskar, minst RAIDZ2 skulle jag rekommendera då en rebuild (resilver) tar väldigt lång tid och är väldigt krävande för de resterande diskarna så under rebuilden är det inte osannolikt att ännu en disk fallerar.
(Och innan alla andra påpekar det, RAID är inte backup som vi alla vet, men om man har många TB med data så är det inte alltid möjligt att ha backup på allting, utan man kanske bara backar det absolut kritiska)

tack B1ghen min tanke är att köra raidz2 på dom största arrey:sen samt raidz1 på dom mindre diskarna så jag får användning för dom också. eller är det en möjlighet att köra 3st WD och 3st Seagate (2TB) så 6st 2tb men olika tillverkare i en och samma Raidz2 array

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av McVit:

tack B1ghen min tanke är att köra raidz2 på dom största arrey:sen samt raidz1 på dom mindre diskarna så jag får användning för dom också. eller är det en möjlighet att köra 3st WD och 3st Seagate (2TB) så 6st 2tb men olika tillverkare i en och samma Raidz2 array

Ja det är möjligt och kan till och med vara rekommenderat om man inte kan blanda tillverkningsbatchar på diskarna man köper. Huvudsaken vid diskblandning är att dom är samma storlek och hastighet och sekundärt vill du ha liknande kvalitetskriterier