Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Permalänk
Medlem

Avreglera skolan och avskaffa statligt drivna och kommunala skolor om de inte vill konkurera på lika villkor och gör det möjligt att sparka dåliga lärare (vilket i dagsläget är omöjligt). Finansiera skolor med samma medel som idag fast bundna till eleven, som själv väljer vart de vill skola sig så att skolorna får konkurera om eleverna och inte får dem tilldelat ett geografiskt distrikt som idag. Gör man detta ska ni se att utbildningens kvalitet samt lärarlönerna för de duktiga lärarna stiger då de blir väldigt efterfrågade på marknaden.
Det skulle även förhindra att kostnaderna skjuter i höjden och vi kanske skulle få en skolbudget som går runt i Sverige för första gången sedan 1921.
Att kasta mer pengar in i den statliga skolan kan man se i alla västländer ger motsatt resultat där kostnaderna skjuter i höjden medans resultaten antingen ligger still eller faller.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Grundskolan har förfallit länge, egentligen borde den förkortas till 6 år då man antagligen hinner lära sig allt nödvändigt under dessa 6 år och ändå klara gymnasiet, de som inte hänger med kan man skicka till sommarskola medan de duktiga eleverna ligger på stranden(ser inget fel i detta).

Om man antränger sig och är duktig i skolan så får man bara hålla på och hjälpa andra eller göra extraarbete så jag förstår att många killer väljer spela datorspel istället. Till moderaternas försvar så tyckte de inte att killer skulle sluta spela datorspel utan de vände sig emot att vissa spelar såpass mycket att det går ut över skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Sånt här är ju bara larvigt, man är ju ansvarig för sina barn fram till dom är 18 år, det är mitt jobb som förälder att se till att läxorna görs och att barnen lägger sig i tid.

Fan dagens samhälle försöker alltid lägga över felet på andra när det är föräldrarnas ansvar att lära sina barn vad som ska göras.
Sluta curla ffs.

Det ligger faktiskt lite i det du säger. Föräldrar har ansvaret.

MEN, skolan fungerar jo fan inte. Lärarna verkar som statister, med eleverna i huvudroll.
Det finns ingen respekt för skolan längre, blivit ett javla lekplats. Mobiler, datorer, ipads, barn gör fan ingenting i skolan än spelar.

Jag har varit med i ett ganska stort projekt att införa eller uppgradera WLAN i en ganska stor antal skolor i Stockholmslän. Från gymnasium och nedåt.
Jag har varit på skolor, många timmar om dagen, jag hade ett jobb att göra så klart, men man ser jo vad händer där också. Och det är inte skolan jag kommer ihåg från min barndom. Respekt för skolan finns inte, respekt för läraren finns inte. För mig så har skolan alltid handlat om lärande och disciplin. Nu, allt jag ser är ett lekplats.

Så att spelande leder till lägre resultat på skolan är BS.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Som vanligt är felen alltid något annat eller någon annans, för Moderaterna själva gör ju aldrig något fel. Sälj ut skola och vård, oj det blev problem, men det är inte vårt fel. Det är elevernas, det är datorspelens, det är ett fåtal kortsiktiga ägare m.m.

Men det är ALDRIG Moderaternas fel iaf, det är en sak som är säker!

Mer till dom som har det bra, och mindre till dom som har det dåligt, detta är en sund politik anser M.

Anser DU det?

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Vad skulle du hävda är anledningen till att du skriver som en treåring? Kanske har Reinfeldt rätt ändå? Du förespråkar väl dagens spelande ungar antar jag?

Att attackera någons stavning är väl knappast relevant. Det visar bara på hur trött och trångsynt du är.

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

Det är själva nöjes delen som är problemet inte spelen i sig, men spel är i dagsläget den största hobby som påverkar skolresultat negativt.

Hen spenderar all sin lediga tid på nöjen istället för att plugga = dåligt skolresultat oavsett nöje.

Alla hobbys har för och nackdelar.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Kanske ar relaterat till det nya betyg systemet...

Permalänk
Medlem

Går i 9onde klass och vill påstå att datorspelande killar har högre grundkunskap än tjejer i många fall. T.ex. när vi skulle jobba om andra världskriget innan jul så visste ju knappt tjejerna vad det handlade om. http://www.youtube.com/watch?v=PqNgqSVTVEM tycker jag visar ganska bra på skillnaden.

Anledningen till att tjejer i de flesta fall har bättre betyg än killar är att de pluggar extremt mycket innan prov. Men killar har ofta högre grundkunskap, men vi har inte något intresse av att plugga. Tycker att betygen borde avse kunskap, inte hur mycket man har pluggat inför provet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magenus:

Kanske ar relaterat till det nya betyg systemet...

kanske är det relaterat till den allmänt trasiga skolpolitiken.

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu är vi där igen. Hur stort är problemet och hur står sig datorspel mot andra aktiviteter som stjäl uppmärksamhet? Hade samma gäng varit i skolan om de inte spelat eller hade de hittat något annat att skolka för? Skilj på symptom och orsak.

När jag var ung kunde jag ligga och läsa böcker till klockan två på natten. Sedan när jag fick TV på rummet kunde jag ligga och titta på den tills sent på natten. Betyder det att böcker och TV ska begränsas och förbjudas? Vad är det verkliga problemet?

Tänk ett steg längre och identifiera de underliggande mekanismerna istället för att överreagera på symptom och lösa korrelationer.

Fast nu sker ju de flesta andra aktiviteterna efter skoltid, som idrott m.m.. Det var ju inte direkt så att du stannade hemma från skolan för att i stället ligga hemma och titta på TV eller läsa böcker? Utan du gjorde väl det efter skoltid och deltog på lektionerna på dagarna som jag uppfattar det? Det är skolkning som är problemet. Barn stannar hemma från skolan idag för att spela och halkar därför efter pga att de är frånvarande.

http://www.csn.se/press/pressmeddelanden/2013/1.11927

Spel är en bidragande faktor, och att förneka det är bara ignorant. Dock har vi fler problem i samhällen som bidrar. Nu var det länge sen jag gick i skolan, men jag får uppfattningen att barn idag blir dränkta av läxor, och då kan man ju spekulera i vad fan som försiggår på lektionstid. Är barnen så stökiga att undervisningen genomförs? Har lärare sämre kompetens idag? Är klasserna för stora? Mycket spelar in, men nu tar man upp en av faktorerna, och då ska man inte bara dumförklara det bara för att det inkräktar på vårt revir.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Problemet är att de faktiskt har en poäng med vad de säger, men man kan inte kolla på problemet från ett håll. Självklart så är spelande dåligt om du sitter inne och lirar CS istället för att plugga till matteprovet. Det är lika dåligt som att gå på en fotbollsträning istället för at plugga till matteprovet. Om man har något som man måste göra är det alltid dåligt att prioritera ”kul” framför det.

Nu kommer jag att prata mycket ur egna synvinklar då jag inte har konkret fakta på detta, men det är för att ni ska förstå lite vad jag menar. Jag går nu sista året på gymnasiet, jag har läst teknik med mattematisk inriktning. Jag har alltid haft ett intresse för spel, jag har lirat mycket WoW, CS och Starcraft. Har spelandet gjort att mina betyg har blivit ”sämre”? Definitivt, jag har lagt så mycket mer tid på att sitta och chatta i Stormwind än vad jag har på att räkna lite extra matte på eftermiddagen. Klarar jag min skolgång med bra betyg ändå? Ja det gör jag för jag behöver inte lägga ner så mycket tid på skolan för att klara mig, (Förutom matte 5, det är den värsta kursen jag någonsin har läst på grund av hur snabbt tempot är.)

Men sen har jag en, (ett par), klasskamrater som också gillar att spela. De spelar antagligen mer än mig men vi lägger nog lika lite tid på att göra det vi ska göra i skolan på fritiden. En av mina kamrater klarar inte alls kurserna, det trots att han läser ett ”lättare” alternativ (data/IT – inriktning).

Det är detta som är anledningen till att jag tycker att det är fel att säga att datorspelandet i sig är vad som skapar betygen vi har i dagsläget. Självklart så kan spelandet vara dåligt för dig om du inte gör något annat eller inte fokuserar i skolan. Men samtidigt så har, som för mig, spelandet en väldigt lugnande effekt. När man kommer hem efter 7 timmar i skolan med inget annat än mattematik så är det väldigt skönt att koppla av, sätta sig och lira lite och inte behöva tänka på något.

Så sammanfattningsvis, spelandet är inte dåligt sig. Om man har en son/dotter som gillar att spendera mycket tid framför datorn och inte gör läxor samt studerar till prov eller dylikt så tycker jag att man ska ta tag i det som förälder. För på samma sätt som spelandet kan vara dåligt för dig så kan det också vara bra. En tillflyktson där du kan ta det lugnt utan att behöva tänka på omvärlden.

Edit: Ett par extra ord. Själv tycker jag att man skulle lägga mycket mer tid på att försöka få in lite mer pengar till lärare, utbilda folk som inte kom in på ett högskoleprov där de skrev 0.1 samt försöka få upp undervisningsstandarden. Att jaga på saker som att spelandet skulle vara anledningen till att Sveriges betyg går ner tycker jag bara är löjligt.

Edit2: För att förtydliga. Jag säger inte att det inte är bra med te.x fotboll som fysiskt aktivitet, vad jag menar är att om du har matteprov imorgon så kommer du inte få bättre resultat på det för att du går ut och spelar fotboll istället för att spela datorspel.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Går i 9onde klass och vill påstå att datorspelande killar har högre grundkunskap än tjejer i många fall. T.ex. när vi skulle jobba om andra världskriget innan jul så visste ju knappt tjejerna vad det handlade om. http://www.youtube.com/watch?v=PqNgqSVTVEM tycker jag visar ganska bra på skillnaden.

Anledningen till att tjejer i de flesta fall har bättre betyg än killar är att de pluggar extremt mycket innan prov. Men killar har ofta högre grundkunskap, men vi har inte något intresse av att plugga. Tycker att betygen borde avse kunskap, inte hur mycket man har pluggat inför provet.

Fast man lär sig saker även om man pluggar innan prov, de ökar då sin "grundkunskap" strax innan provet.

Vill man veta hur bra kunskapen är just nu, eller hur bra de har hängt med på lektioner kör man oförberedda prov.

Vill man att folk ska lära sig något de inte kunde innan kör man förberedda prov, då får de som inte så hög grundkunskap tid att skaffa det innan provet.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Tror detta är helt sant, min sambos lillebror spelar 8 timmar om dagen och skiter fullständigt i skolan.... när man var mindre spelade man mycket men såg ändå alltid till att fixa skolan, men många klarar inte av att hålla ihop det... också helt övertygad om att jag hade haft mycket bättre resultat om jag inte LANat hela helgerna och förstört dygnsrytmen etc..

Men och andra sidan gäller det allt beroende. Spelar man 8 timmar om dagen i streck så kan man defenitivt klassas som beroende. Det gäller att ha måtta på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Vad skulle du hävda är anledningen till att du skriver som en treåring? Kanske har Reinfeldt rätt ändå? Du förespråkar väl dagens spelande ungar antar jag?

Skrivet av kalaws:

Att attackera någons stavning är väl knappast relevant. Det visar bara på hur trött och trångsynt du är.

Skulle vilja påstå att det är högst relevant i just denna tråd. Att skriva läsligt och riktigt är ju precis det man skall lära sig i grundskolan. Man kan naturligtvis lida av ordblindhet vilket är beklagligt men inlägget som SueCia citerar tyder inte på ordblindhet utan att någon inte hängt med på svenska lektionerna..och kanske spelat datorspel istället.

Permalänk

Riktigt löjligt.

Alla foskningar om ser datorspelande som en positiv grej, försvinner såklart och visas inte i media...

Samtidigt är det väldigt lätt för alla okunniga föräldrar att skylla på datorspelen (AKA dagis nu för tiden) när ens barn inte lyckas i skolan och sen skyller på samhället...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Går i 9onde klass och vill påstå att datorspelande killar har högre grundkunskap än tjejer i många fall. T.ex. när vi skulle jobba om andra världskriget innan jul så visste ju knappt tjejerna vad det handlade om. http://www.youtube.com/watch?v=PqNgqSVTVEM tycker jag visar ganska bra på skillnaden.

Anledningen till att tjejer i de flesta fall har bättre betyg än killar är att de pluggar extremt mycket innan prov. Men killar har ofta högre grundkunskap, men vi har inte något intresse av att plugga. Tycker att betygen borde avse kunskap, inte hur mycket man har pluggat inför provet.

Hur får man högre "grundkunskap" utan att plugga? Utan "intresse" av att plugga kommer man inte långt. Attityder som din gör att killar tror att de inte behöver plugga. I gymnasiet blir det viktigt att man har studievana från grundskolan, att man kan höja sin kunskapsnivå innan provet genom att plugga. Statistiken visar att tjejer dominerar i allt större utsträckning i högskole- och universitetsvärlden. Tjejerna får toppjobben i framtiden.

Jag tror inte att man kan skylla på datorspelandet i sig, men om man inte läser och pluggar och istället spelar datorspel, då kan man nästan räkna med att vara arbetslös efter gymnasiet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Sedan är det ju ingen hemlighet att det finns vissa individer, både barn och vuxna som inte klarar av att kontrollera sitt spelande och det går över skola, arbete, familj etc. Någon eller några sådana individer på en skola som kör sitt skolresultat totalt i botten påverkar givetvis genomsnittet. Sedan finns positiva sidor med spelande, mycket är vetenskapligt bevisat också. Men som sagt, vissa kan inte kontrollera tidskonsumention med spel och det påverkar annat givetvis.

Min gymnasieskola var extremt tidiga i Sverige med bärbara datorer till alla i klassen, gick en mixad inriktning med natur/teknik och IT. Intagningspoängen var skyhöga så alla i klassen var sedan tidigare långt över medelsnittet från högstadiet när det gäller betyg. Det var en kille i klassen som totalförstörde sin gymnasieutbildning PGA sin skoldator och spelmissbruk. En mix som inte fungerade bra för honom i alla fall och jag tror många har som har gått utbildningar med bärbara skoldatorer har liknade erfarenheter, det är nästan alltid någon som inte fixar att hålla isär sitt spelande med arbete. Det är klart att det påverkar genomsnittet.

Permalänk
Medlem

Kan dem inte satsa på bättre och modernare utbildning på faktisk utbildningstid? Skyll på spel när skolorna lär ut saker med 70'tals böcker och tråkiga/ointressanta lärningsmetoder.

Permalänk
Medlem

Alltid försöker politikerna hitta en scapegoat... Nog inte bara gameandet ska du se. Folk har ju gameat i större utsträckning i typ 20 år eller nått.

Sen tycker jag iofs att föräldrarna ska sätta lite gränser kring spelandet. Låta sina barn lira på i typ >4 tim per dag om det går skit i skolan är ju knappast någon bra idé. Men det gäller ju vilken hobby som helst egentligen.

Permalänk
Medlem

Inget ont mot moderaterna men om man ska föra sådana frågor och göra sådana uttalanden så vill jag se vetenskapliga studier och undersökningar som stöder dessa.

Att blatant häva ur sig att datorspel bara är dåligt för unga är så dumt att jag vet inte vad, det visar också hur dåligt pålästa kring ämnet de är och att de borde satsa på frågor som kan någonting om istället.

Exempel på en fråga att ta upp istället: "hur kan vi utnyttja det växande användandet av datorer och datorspel till att motivera och utbilda unga bättre?"

Mer framtidsinriktad kampanj (inte bara angående jobb) = fler unga som röstar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hur får man högre "grundkunskap" utan att plugga? Utan "intresse" av att plugga kommer man inte långt. Attityder som din gör att killar tror att de inte behöver plugga. I gymnasiet blir det viktigt ha man har studievana från grundskolan. Statistiken visar att tjejer dominerar i allt större utsträckning i högskole- och universitetsvärlden. Tjejerna får toppjobben i framtiden.

Kvinnor drabbas av utbrändhet oftare än män talar väl för sig själv? Bättre att hålla det på en lagom nivå som många tjejer/kvinnor verkar ha svårt att göra. Nog för att det här inte handlade om utbildning, men jag tycker det hör ihop.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att jag sett en nedåtgående trend de senaste åren. Är 34 och jobbar på ett kontor där vi varje år får praktikanter från sista året på gymnasiet.

För 4 år sedan var de riktigt duktiga och hade bra koll på allt. För var år som gått så har de kunnat mindre och mindre rent dator-mässigt men även ordförådet är helt kass.

Jag kommer inte ihåg exakt vilket ord jag sade vid ett tillfälle men fick ett "vad betyder det?". Är rätt säker på att jag sade "cirka"...

Jag är inte säker på exakt vad det beror på men har ju själv varit med i "övergången" från ingen hemmadator till hemmadator+surfplatta+smartphone+alltid uppkopplad mot något.

Är själv helt beroende av bf4 osv och är glad att jag pluggade innan denna övergång skedde. Förstår att det är svårt idag med plugg när spelande väntar. Oftast spelar ju folk idag in på natten och är trötta och okoncentrerade. Tror inte det spelar någon roll om det finns karismatiska lärare om elever sover pga sena bf4 nätter.

Senaste praktikanterna gjorde absolut ingenting. Varje gång jag gick förbi deras plats var det antingen flappy bird eller facebook som gällde. De lämnade även kvar ett kollegieblock med hänga gubbe i.

Då är det en arbetsplats de själva valt med ett ämne de pluggar (3d CAD).

Svårt ämne men det ligger mycket i "IT" på något sätt, mobil, dator etc

Permalänk

Sedan finns det ju folk som jag som spelar 4-5h per dag och har B i princip alla ämnen, det gäller bara att vara aktiv i skolan och göra läxorna någon gång. Om man koncentrerar sig på skolan när man ska koncentrera sig på den kommer allt att lösa sig. Men sedan går man ju på Äppelviksskolan som har bra lärare som gillar det de gör.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4.5 GHz - GPU: ASUS GeForce GTX 660 Ti 3GB - MB: ASUS Z87-K - HDD: 1TB Seagate SSHD + 120GB SSD - Chassi: Corsair Obsidian 550D - RAM: G.Skill Ares 16GB @ 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Gud detta är så dumt de bara kan bli...

Datorspelande är inte problemet utan viljestyrkan idag är det.

Samhället i Sverige idag, b.la. ungdomar är helt enkelt bortskämda. Det tycker allt ska bli som de vill utan att de själva behöver jobba över det. 1/3 del av pojkar spelar datorspel varje dag... Ok, Hur är de med flickor och Facebook över mobilen? De sitter ju fan inne till 4 på morgonen och chattar via Facebook.. Räknas inte det som datorspel längre? Varför inte? De är ju också något som stör studierna.. Men självklart inte, de ska ju anklaga det som syns mest.

Sen kollar de heller inte upp hur skolorna är utan anklagar bara barnen? Tänk om barnet i sig är mobbad vilket är ett stort problem, och känner sig glad när han spelar? Och mobbning är bara 1 av 100 anledningar till varför barnet i sig väljer och spela över skolan.

Jag hade bra betyg fram till 3e året i gymnasiet. Då fick vi en idiot till matte lärare och allt matte läraren gjorde var och sitta bakom skrivbordet med sin jävla mobiltelefon. Hur är detta inte något problem? Jag och andra i min klass fick inte tillräckligt med hjälp skapade stora problem för mig inom matten, stress, ångest och allt man kan tänka sig. Klart jag då valde och sitta hemma under de dagar som vi hade matte, för jag fick mer gjort hemma än i skolan.. Men PFFFT skolan har ju aldrig fel.. ellerhur.

Permalänk
Medlem

3 timmar? Haha.

om vi låter steam stå för statistiken så får vi det nog närmare 4-5 i veckodagarna och säkert 10 per dag lördag och söndag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dra åt helvete säger jag, finns så mycket mer som dom inte tänker på , så enkelt att bara peka finger på en sak.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Enkla lösningar som obildade är snabba att hålla med om. Föräldrarna beviljas i vanlig ordning total ansvarsfrihet från sina barns uppfostran och allt är frid och fröjd i blåbärsskogen.

Håller helt med! Det är ju knappast datorspelandet som är problemet utan snarare en följd av föräldrar som inte kan sätta gränser. Föräldrar ska inte behöva stänga av internet eller tidsbergränsa inloggningstiden eller liknande (tänker på kärringen i klippet), utan säger föräldrarna NEJ, då ska det va NEJ!

Permalänk
Medlem

-Men om man antar att dom menar 3 timmar att unga pojkar sittter brödvid datorn, och inte bara "spelande". Så kan man snabbt avgöra att datorsittande och gaming är en positiv sak. Det är bara att jämföra min engelska(som jag förövrigt har a i skolan), och sedan jämföra min föregående generation's engelska kunskaper så kan man lungt säga att mina är långt före (självklart finns undantag osv). Men samtidigt, I stort sett alla stora spel har engelska som "huvudspråk" alla begrepp man har lärt sig och sina talspråkiga kunskaper man har fått av att tala med flera personer i klaner från andra länder ( bara för att ta ett exempel). Datorspelande har enligt min åsikt fördjupat dessa 30% av pojkarna kunskaper inte försämrat de som Moderaterna då tror. Ett annat exempel på just detta är att jämföra antalet tjejer vs antalet pojkar som är engelska kunniga.... iallafall där jag bor märker man snabbt att killarna har övertaget på denna front.

EDIT: Sedan finns det ju självklart gränser, som om det menas att unga pojkar spelar för mycket är föräldrarnas ansvar att sätta och stå fast sig vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

-Men om man antar att dom menar 3 timmar att unga pojkar sittter brödvid datorn, och inte bara "spelande". Så kan man snabbt avgöra att datorsittande och gaming är en positiv sak. Det är bara att jämföra min engelska(som jag förövrigt har a i skolan), och sedan jämföra min föregående generation's engelska kunskaper så kan man lungt säga att mina är långt före (självklart finns undantag osv). Men samtidigt, I stort sett alla stora spel har engelska som "huvudspråk" alla begrepp man har lärt sig och sina talspråkiga kunskaper man har fått av att tala med flera personer i klaner från andra länder ( bara för att ta ett exempel). Datorspelande har enligt min åsikt fördjupat dessa 30% av pojkarna kunskaper inte försämrat de som Moderaterna då tror. Ett annat exempel på just detta är att jämföra antalet tjejer vs antalet pojkar som är engelska kunniga.... iallafall där jag bor märker man snabbt att killarna har övertaget på denna front.

EDIT: Sedan finns det ju självklart gränser, som om det menas att unga pojkar spelar för mycket är föräldrarnas ansvar att sätta och stå fast sig vid.

Att man skulle lära sig engelska av att spela tror jag är en vanlig undanflykt. Den engelska man lär sig i spel är i min åsikt relativt oanvändbar i "verkligheten"/arbetslivet. Utöver det så finns det ju fler ämnen i skolan än bara engelska.

Permalänk
Medlem

Alltså, är uttalandet verkligen så märkligt? Självklart har spelande flera goda sidor - och dess dåliga sidor blir ofta kraftigt uppblåsta/påhittade av media - men det är också väldigt många som väljer spel över studier och sömn, ofta även över faktisk skoltid.

Visa signatur