Analytiker varnar för marknadsmättning bland smarta telefoner och plattor

Permalänk
Melding Plague

Analytiker varnar för marknadsmättning bland smarta telefoner och plattor

Ingenting varar för evigt och det gäller även den väldiga tillväxten för smarta telefoner och surfplattor. Nu varnar analytiker för att marknaden är på väg att mättas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har en 2 år gammal surfplatta som känns lite slö men det har inte kommit något tillräckligt mycket snabbare för att motivera ett byte. Samma med speldatorn faktiskt.

Det är ju bra för man "slipper" lägga pengar på uppgraderingar så ofta, men ibland är det ju vad man vill göra.

Permalänk
Medlem

Oj vika smarta analytiker

DOH som Homer skulle ha sagt..

Är ju klart att om det släpps mer än en ny modell på mobiltelefonen eller minimala skillnader på surfplattorna varje år så finns det ingen anledning att byta telefon/platta innan den går sönder.

Är ju inga stora ändringar som görs på dom "nya" modellerna.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

Precis som väntat. Precis som persondator-marknaden är mättat så blir även denna marknad mättat. Och nu snabbare, med tanke på att det finns inte många användningsområden (För mig i vart fall) för en surfplatta.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har inget behov av en surfplatta. Jag har min stationära dator som jag har till alla sorters bruk, och en "smartphone" när jag inte är hemma. Den tycker jag kan klassas som en surfplatta, nästan.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Skönt då kanske vi kan slippa hysterin om dessa manicker

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skönt då kanske vi kan slippa hysterin om dessa manicker

Det kommer nya

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

köpte en surfplatta för att plugga till ett prov hade den och läste alla .pdf er som vi fått ~ 100sidor.

Spelade lite Cut The Rope och hade den lite på tåget. Den e lite seg i början men när man värmt upp den så flyter den ok, budget platta för en 500-1000:-. Rolig grej att ha och leka med, lär använda den lite mer snart tror jag på balkongen, tåget etc då jag nu har ett stort minneskort också (film/serier ).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

No shit ! Det visste väl alla redan flera år sedan. Surfplattor och mobiler kommer ha samma resa som pc försäljningen snart.

Grejerna har helt enkelt nått en mognad, det behövs inte bytas hela tiden, annat var det 90-2005 då man i princip var tvungen att byta ut allt hela tiden för grejerna var inte kompatibla, det kom pci, agp, pci-ex, sli, usb 1, 1.1, 2, 3 etc... och en ny socket för varje processor.

Såvida man inte är hardcore gamer så duger en c2d fortfarande och i princip vilken telefon och platta som helst duger för dess användningsområde.

Permalänk
Medlem

Har en snart två år gammal S3:a. Den börjar bli lite seg nu men hade tänkt roota den (jag vet, varför har jag inte gjort det tidigare).

Men det finns inget som motiverar mig riktigt att lägga ner 5k+ för en ny telefon som inte har några klara användbara fördelar över min nuvarande. Brukar dock behålla mina telefoner tills dom går sönder (typ knappar slutar fungera osv), brukar ta i snitt 3 år.

Permalänk
Medlem

Oroa er inte, de hittar snart på någon ny produkt att lura på folk. Smarta klockor finns det nu, jag undrar hur lång tid det tar innan det kommer smarta ringar. En smartring som friar åt dig så du slipper gå ner på knä och se dum ut om kvinnan/mannen säger nej.

Ja, fy fan, jag saknar 80-talet ibland...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deranger:

Är ju inga stora ändringar som görs på dom "nya" modellerna.

Nu förstår jag inte vad du menar, kolla bara på samsung galaxy s3>s4>s5, DAT improvement

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Entusiast

Sån tur att de stora företagen redan visste om detta då de redan börjat spotta ur sig smarta klockor på löpande band.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Det här med att vardagsföremål börjar på Internet-funktioner kan verka som en "gimmick" men jag tror snarare att det är början på någonting mycket större.
Såg för ett par år sedan en dokumentär som hette någonting likt "Världen om 50 år" eller "2057" berättad av den ganska kända fysikern Michio Kaku.

Bland annat så berättades det om hur Internet kommer vara så integrerat i nästan allting i framtiden som till exempel våra kläder som då vid en eventuell olycka skulle kunna larma 112 automatiskt och ge larmcentralen information om kroppens tillstånd innan ambulansen ens hinner fram.
Det är vad jag kallar bra användning av teknologi!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Oj, lite förvånad att bara drygt 50% av Sweclockarna har en surfplatta... trodde den siffran skulle vara >90%. Kanske är det för att vi hellre vill ha en "riktig" dator?

Har själv ingen surfplatta, men väl 3 stationära och 2 bärbara på 2 pers.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Hade artikeln kommit i förrgår hade jag svarat nej. Morsan var iväg igår och köpte en Samsung Galaxy Tab 3 på Clas Ohlson, istället för att köpa en ny dator. Slösurf på surfplattan, jobb på den slöa datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Har en snart två år gammal S3:a. Den börjar bli lite seg nu men hade tänkt roota den (jag vet, varför har jag inte gjort det tidigare).

Men det finns inget som motiverar mig riktigt att lägga ner 5k+ för en ny telefon som inte har några klara användbara fördelar över min nuvarande. Brukar dock behålla mina telefoner tills dom går sönder (typ knappar slutar fungera osv), brukar ta i snitt 3 år.

Har en snart tre år gammal HTC Sensation. Vet precis vad du menar!

Permalänk
Medlem

kommer antagligen behålla min nexus 4 sålänge den hänger med i svängarna så att säga

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske snart dags att skaffa sig en platta när priserna börjar sjunka. Fast man borde kanske ta och skaffa sig en sån där smart telefon först.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

En fråga är ju hur Microsoft kommer hantera detta. De har inte lyckats slå sig in på denna marknad som nu kommer vika kraftigt.

Deras omorganisation till "services and devices" och f-off till enterprise och traditionella användare är kanske inte så lyckad.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra, inte måste man väl byta telefon varje år bara för att kameran är blir 1 megapixel bättre och cpun snabbare (men den throttlas ändå så det spelar knappt någon roll).

Har haft min S2 sen release och kommer fortsätta på den tills den antingen blir för seg för mina behov eller dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Tycker det är bra, inte måste man väl byta telefon varje år bara för att kameran är blir 1 megapixel bättre och cpun snabbare (men den throttlas ändå så det spelar knappt någon roll).

Har haft min S2 sen release och kommer fortsätta på den tills den antingen blir för seg för mina behov eller dör.

Folk byter väl telefon för att de blir less och vill ha nåt nytt. Det där ha-begäret är farligt.

Köpte själv en HTC One i somras för att än hur många telefoner som kommer med bättre specs så kommer det dröja innan något kommer som har mer av den där "vill ha"-faktorn. När man hade äldre mid range-telefoner kände man alltid att man saknade nåt när man såg någon annans telefon, t.ex lyxiga känslan i iPhone eller mindre burkigt ljud, eller bättre skärm eller helt enkelt snyggare (oftast för att man fort blir less designen på en telefon man ser varje dag). HTC:n fortsätter dock i mina ögon att briljera, och än om Sony Z2 ser ruskigt trevlig ut och nästa Nexus säkerligen blir något i hästväg så känner jag inte det där suget, för att One är så jäkla härlig

Telefonerna har börjat komma till den nivån att specs egentligen inte är så jäkla viktigt, utan man ska se till att man köper nåt som har kvalitéer man inte lessnar på, och inte är utan något man känner man kommer sakna.

Permalänk

Endast 3% smartphones i Indien.

Endast 3% använder smartphone i Indien. Där finns en potentiell "miljardmarknad" för tillverkare att erövra. Tror ökningen kommer att vara lika stor under 2014.

Permalänk

Inte så troligt.

Titta på diagrammet "WW Smartphone Market Forecast, Shipments by Geographic Region, 2013-2017" på IDC:s hemsida från juni 2013: http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS24143513

Det säger något helt annat!
Den globala ökningen ser inte ut att bli mindre under 2014, möjligtvis marginellt och då på "developed markets".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Har en snart tre år gammal HTC Sensation. Vet precis vad du menar!

Är i samma situation. Tycker ganska illa om min telefon då den är lite bråkig till och från men när den ju i princip är fullt fungerande känns det väldigt ovärt att köpa något nytt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Och det här påverkar konsumenterna negativt hurdå?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och det här påverkar konsumenterna negativt hurdå?

Ungefär så där , tänkte jag också

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

down för android och ios,duger som telefon,
intel med windows kommer nog ta över större delen av surfplatt markinaden framöver.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Ungefär så där , tänkte jag också

Det är allderles för stort fokus på lönsamhet och allderles för lite fokus på kundnytta nuförtiden.

Om marknaden mättas tvingas företagen att konkurera genom att antingen sänka priset på befintliga produkter eller så får de erbjuda bättre kvalitet än konkurrenterna till samma pris. Det är ju bra för konsumenten, men analysföretagen framställer det som världens undergång... "ÅH NEJ! NU KAN FÖRETAGEN SNART INTE TA UT ÖVERPRIS FÖR MOBILTELEFONER OCH SURFPLATTOR LÄNGRE! VAD HEMSKT!! GAAAAAAAH!!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Analysföretagen tjänar väl främst pengar på analyser till branschen. Därav vinklingen.

Skickades från m.sweclockers.com