Vilken betalmetod föredrar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Intressant, jag kom att tänka på Wildstar, där har de att du måste betala i månaden, men du kan betala det med ingame currency också. Alltså antingen spelar du mycket och spelar gratis eftersom du farmar till dig tillräckligt med guld för att betala månadsavgiften eller så betalar du den med riktiga pengar, EVE har detta också. Vad tycker ni om det?

Tänkte precis skriva detta. Verkar genialiskt tycker jag.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redblaze:

En tanke slog mig och sättet för tillverkarna att tjäna pengar på sina spel. Då tänker jag främst på MMOs. Vilken betalmetod föredrar ni?

P2P - Det WoW har till exempel. Alla betalar per månad och du kan testa till lvl 20 gratis.

Member - Det Runescape hade till exempel. Du kan spela hur mycket du vill gratis men för att få tillgång till allt som spelet har att ge måste du betala i månaden.

P2W - Pay to win. Flyff är ett bra exempel. Man kan spela hur mycket du vill gratis, men vissa items kostar riktiga pengar för att skaffa och för att upgrade:a din armor till max måste du betala pengar.

BTP, ingame store - typ det Guild Wars 2 och 1 har. Buy to play. Du köper spelet och spelar det, men kosmetiska items kostar pengar men ger inga buffs.

BTP2, pengar till ingame currency - Guild Wars 2 har det. Du överför riktiga pengar och får GEMS som du kan byta till ingame money. Hör ihop i BTP.

Läser gärna andras åsikter!

EDIT:
Lägger till: B2POrg - Du köper spelet det uppdateras och förvaltas av utvecklarna och de tillkommer gratis uppdateringar så som banor. Sedan släpps det expansions efter ett tag som du betalar för, WoW och Cs Go har detta. Operation Bravo och Phoenix. I WoW är det Mists of Pandaria, Cataclysm osv.... Hör till B2P delvis

Betalmodell menar du, inte betalmetod.

Betalmetod är t ex kontant, kreditkort, paypal.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Betalmodell menar du, inte betalmetod.

Betalmetod är t ex kontant, kreditkort, paypal.

Ajdå, aja, meddelandet framgår iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

En tanke slog mig och sättet för tillverkarna att tjäna pengar på sina spel. Då tänker jag främst på MMOs. Vilken betalmetod föredrar ni?

P2P - Det WoW har till exempel. Alla betalar per månad och du kan testa till lvl 20 gratis.

Member - Det Runescape hade till exempel. Du kan spela hur mycket du vill gratis men för att få tillgång till allt som spelet har att ge måste du betala i månaden.

P2W - Pay to win. Flyff är ett bra exempel. Man kan spela hur mycket du vill gratis, men vissa items kostar riktiga pengar för att skaffa och för att upgrade:a din armor till max måste du betala pengar.

BTP, ingame store - typ det Guild Wars 2 och 1 har. Buy to play. Du köper spelet och spelar det, men kosmetiska items kostar pengar men ger inga buffs.

BTP2, pengar till ingame currency - Guild Wars 2 har det. Du överför riktiga pengar och får GEMS som du kan byta till ingame money. Hör ihop i BTP.

Läser gärna andras åsikter!

EDIT:
Lägger till: B2POrg - Du köper spelet det uppdateras och förvaltas av utvecklarna och de tillkommer gratis uppdateringar så som banor. Sedan släpps det expansions efter ett tag som du betalar för, WoW och Cs Go har detta. Operation Bravo och Phoenix. I WoW är det Mists of Pandaria, Cataclysm osv.... Hör till B2P delvis

Skulle dock inte kalla Flyff pay 2 win. Visst det finns en hel del premium items som kostar riktiga pengar, men samtidigt så köper de flesta som använder dessa inte själva ''Gpotsen'' eller den sekundära valutan för cash shoppen. Det är ju inte ovanligt att folk som vill ha enkla pengar säljer sakerna köpta med riktiga pengar för in-game pengar till de som behöver. Dessutom är det väldigt vanligt med events där man med lätthet kan få tag på premium items utan att spendera en enda krona. Tycker flyffs system fungerar bra, då alla blir nöjda när personer köper för riktiga pengar. Gpotato får sin vinst, någon får pengar och någon får sina behövda items. De flesta i flyff köper inte saker för riktiga pengar utan tjänar in-game valuta på många utav de andra sätten som finns.

Pay to win tycker jag främst finns i FPS spel där man kan köpa vapen som är kraftfullare än de som säljs till resten av spelarna.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk

Spontant tycker jag att det saknas lite nyansering kring beskrivningen av betalmodellerna i originalposten.

Begreppet ”pay to win” myntades ursprungligen i spel där man kunde köpa sig bättre utrustning eller möjligheten till att skapa bättre utrustning än vad spelet gav dem som inte öppnade plånboken.

Ett F2P MMO med ingame store kan m.a.o kategoriseras som ett P2W först när man kan köpa sig fördelar gentemot andra spelare som de inte kan uppnå genom att bara spela.

Det finns flera F2P MMOs som exempelvis Rift, LotRO mfl vars betalmodeller inte går att placera under något av de givna valen.