Intel Bay Trail (Gigabyte GA-J1800N-D2H)

Permalänk
Medlem

Hum, ingen aning Schnitz.

Någon som vet om man kan flasha BIOS från EFI Shell? (dit kommer man iaf utan att ens vilja...)
Ser ut som att andra märken kan med ett flashprogram med .efi istället för .exe men om det går på detta kort utan att bricka vete attsingen...

Permalänk

Får inte igång mitt kort.. använder en PicoPSU på 160w, men den har endast en 20pin atx kontakt som jag sätter i 24pins kontakten på moderkortet. Men den saknar en 4pin atx12v kontakt, så jag kan inte koppla in den. På mitt förra moderkort (Asrock E350M1) Så fungerade samma PicoPSU dvs utan 4pin atx12v.

Är det så lätt som att köpa en molex-4pin atx12v adapter och sätta den i atx12v uttaget på moderkortet? Eller behöver jag skaffa ny nätdel?

Varför blir det problem med detta moderkortet och inte mitt förra? Är det för det är en kraftigare CPU som kräver lite mer kräm?

Tacksam för lite vägledning

Mvh
A

Permalänk
Medlem

Nä. Nu har detta moderkort överstigit min max gräns för hur lång tid jag anser vara ens i närheten av rimligt av tid att lägga ner.
När Gigabyte börjar betala mig för att vara betatestare skall jag köpa deras produkter igen, då detta skitkort kostat mig nära 20 timmar i tid och nu över en vecka utan media dator.

Permalänk
Skrivet av Khenke:

Hej igen.

Har gjort en bootbar dos sticka som fungerar att boota på (testat med en annan dator) man jag blir bara sparkad till BIOS när jag försöker boota (när jag tagit bort alla andra möjligheter att boota för den).

Det valet jag har att boota på är ju UEFI: Sandisk Extreme 0001 men den vill inte boota på den.

Snart blir det en retur och ett köp av MSI eller ASUS som kanske skickar ut fungerande moderkort utan behov av 20+ timmar av pulande.

Skeptisk till att köpa Gigabyte någon fler gång måste jag säga, varit ägare till 30+ olika moderkort och aldrig upplevt någonting liknande.

/Henke

ps. Fick visst skriva med mitt vanliga konto igen, av någon anledning.

Hej,

Vet inte om du varit inne under "CSM Support" i biosen. För att boota något annat än UEFI (även med F3 biosen) så måste du slå på CSM Support och sedan välja att tillåta "legacy" boot och legacy storage.

Med tanke på att du bara får UEFI Sandisk att välja på så skulle det kunna vara detta som är felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Får inte igång mitt kort.. använder en PicoPSU på 160w, men den har endast en 20pin atx kontakt som jag sätter i 24pins kontakten på moderkortet. Men den saknar en 4pin atx12v kontakt, så jag kan inte koppla in den. På mitt förra moderkort (Asrock E350M1) Så fungerade samma PicoPSU dvs utan 4pin atx12v.

Är det så lätt som att köpa en molex-4pin atx12v adapter och sätta den i atx12v uttaget på moderkortet? Eller behöver jag skaffa ny nätdel?

Varför blir det problem med detta moderkortet och inte mitt förra? Är det för det är en kraftigare CPU som kräver lite mer kräm?

Tacksam för lite vägledning

Mvh
A

Skulle tippa på att det räcker med att köpa molex-4pin atx12v adapter (och ev. en 20 -> 24pins adapter ?)

Jag flyttade mitt kort idag till en gammal låda som endast har 20 pins atx-kontakt och med en 20pins -> 24pins adapter samt molex-4pin atx12v adapter så fungerar det utmärkt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om denna skickar ut Dolby digital, truehd osv genom hdmi?

Edit: Går det bra att köra ett picoPSU som har 20-pins i detta moderkort som har 24-pins och bara lämna fyra tomma platser?
http://www.mini-itx.com/store/?c=10#picoPSU-80
Och 80W bör väl räcka för moderkort och 1st mekanisk hdd och en ssd?

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Någon som vet om denna skickar ut Dolby digital, truehd osv genom hdmi?

Ja, Dolby Digital och DTS har jag redan skickat med hdmi till min förstärkare och TrueHD/DTS-HD MA stödjer kortet enligt manualen - men jag har inte fått det att fungera (ännu) - det borde dock vara så enkelt som en inställning någonstans som jag missat eller möjligtvis att någon drivrutin behöver uppdateras för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, Dolby Digital och DTS har jag redan skickat med hdmi till min förstärkare och TrueHD/DTS-HD MA stödjer kortet enligt manualen - men jag har inte fått det att fungera (ännu) - det borde dock vara så enkelt som en inställning någonstans som jag missat eller möjligtvis att någon drivrutin behöver uppdateras för att det ska fungera.

Tack för svar, hann även redigera min post om du har svar på det med

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Går det bra att köra ett picoPSU som har 20-pins i detta moderkort som har 24-pins och bara lämna fyra tomma platser?
http://www.mini-itx.com/store/?c=10#picoPSU-80
Och 80W bör väl räcka för moderkort och 1st mekanisk hdd och en ssd?

Vet ej om det går att stoppa i den direkt, jag kör med 20pins -> 24pins adapter (70:- på typ kjell.com)

80W borde räcka utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Vet ej om det går att stoppa i den direkt, jag kör med 20pins -> 24pins adapter (70:- på typ kjell.com)

80W borde räcka utan problem.

Då får det bli med adapter.

Kanske tom 60w räcker?

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Kanske tom 60w räcker?

Jag kör med en SSD och en (slim) Blu-ray läsare ansluten och min elmätare når 20-25W, så jag gissar på att 60W ska fungera utan problem.

Permalänk
Skrivet av bablefish:

Hej,

Vet inte om du varit inne under "CSM Support" i biosen. För att boota något annat än UEFI (även med F3 biosen) så måste du slå på CSM Support och sedan välja att tillåta "legacy" boot och legacy storage.

Med tanke på att du bara får UEFI Sandisk att välja på så skulle det kunna vara detta som är felet.

Bablefish, jag tror du har alldeles rätt.
Laddar man ner filen jag länkade tidigare och bootar från en USB sticka med CSM support ställt på Legacy
så ska det fungera utan problem.

Har någon fortfarande problem med att uppdatera BIOS skicka gärna PM till mig så ska jag försöka hjälpa er.

Visa signatur

GIGABYTE Customer Care Representative Sweden
Frågor kring GIGABYTE-produkter?
Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av bablefish:

Hej,

Vet inte om du varit inne under "CSM Support" i biosen. För att boota något annat än UEFI (även med F3 biosen) så måste du slå på CSM Support och sedan välja att tillåta "legacy" boot och legacy storage.

Med tanke på att du bara får UEFI Sandisk att välja på så skulle det kunna vara detta som är felet.

Skrivet av Gigabyte_Ted:

Bablefish, jag tror du har alldeles rätt.
Laddar man ner filen jag länkade tidigare och bootar från en USB sticka med CSM support ställt på Legacy
så ska det fungera utan problem.

Har någon fortfarande problem med att uppdatera BIOS skicka gärna PM till mig så ska jag försöka hjälpa er.

Flasha om BIOS i all ära, men är det även bekräftat att man kan boota andra operativsystem som inte är special-DOS för firmwareuppdatering? Det hade varit kanon om någon kunde testa att bara boota upp en enkel livedist, typ Puppy Linux. Fungerar det så lägger jag en beställning på ett J1900-kort direkt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Flasha om BIOS i all ära, men är det även bekräftat att man kan boota andra operativsystem som inte är special-DOS för firmwareuppdatering? Det hade varit kanon om någon kunde testa att bara boota upp en enkel livedist, typ Puppy Linux. Fungerar det så lägger jag en beställning på ett J1900-kort direkt.

Jag har testat Ubuntu 13.10 live (ISO image utkörd till USB sticka). Det funkar utan problem att boota och köra. Har haft problem med att skärmen inte vaknar om ubuntu går i sleep, men det är ju ett nytt chipset så kanske måste det till någon update till X för att det skall bli fullt stöd för detta chipsetet. Jag har inte forskat speciellt mycket kring varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bablefish:

Jag har testat Ubuntu 13.10 live (ISO image utkörd till USB sticka). Det funkar utan problem att boota och köra. Har haft problem med att skärmen inte vaknar om ubuntu går i sleep, men det är ju ett nytt chipset så kanske måste det till någon update till X för att det skall bli fullt stöd för detta chipsetet. Jag har inte forskat speciellt mycket kring varför...

Tack så mycket! Kanonbra! Jag ska inte installera något GUI ändå, så den biten spelar ingen roll för min del.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Jag har ju kört med ett "gammalt" minne (från en lite äldre dator), men nu när jag ska köpa nytt minne har jag problem med att hitta ett som fungerar.

Mitt "gamla" minne som fungerar är detta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532353

Men de nya som inte fungerar är dessa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532354

och

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2168007
(som ändå är 1.35V minne)

Skriv gärna vilka minnen ni har i era kort som fungerar.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Jag har ju kört med ett "gammalt" minne (från en lite äldre dator), men nu när jag ska köpa nytt minne har jag problem med att hitta ett som fungerar.

Mitt "gamla" minne som fungerar är detta:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532353

Men de nya som inte fungerar är dessa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532354

och

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2168007
(som ändå är 1.35V minne)

Skriv gärna vilka minnen ni har i era kort som fungerar.

Äntligen har jag fått igång min också. krävdes en biosuppdatering. Dock så funkade inte det på min datorskärm. men på tv'n funkar det fint.

Jag kör 2 st sådana här:
http://www.siba.se/product/11090808/kingston-kth-x3b-4g?sec=1...
Och har inte fått några problem än:)

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenssson1:

Jag kör 2 st sådana här:
http://www.siba.se/product/11090808/kingston-kth-x3b-4g?sec=1...
Och har inte fått några problem än:)

Hoppsan vad billigt det var!

Åker och köper snabbt innan de stänger, tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Hoppsan vad billigt det var!

Åker och köper snabbt innan de stänger, tack för tipset!

Dom har ändå höjt priset, kostade 99kr för en vecka sedan, råkade köpa på mig 4 st då:)

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Också beställt minnen nu, avvaktar med moderkort till problemen är lösta tror jag, hinner inte med något strul nu. Blir en billig uppdatering av min Asus E35 M1 deluxe, SSD, chassie o Pico Psu har jag redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenssson1:

Dom har ändå höjt priset, kostade 99kr för en vecka sedan, råkade köpa på mig 4 st då:)

Haha, redan installerat - fungerar perfekt! stort tack igen

Rekommenderas varmt till andra som läser - jag har strulat med de minnen jag länkade ovan utan att datorn startat - dessa fungerade direkt utan problem

Permalänk
Medlem

Funkar HDMI utgången nu?

Permalänk
Medlem

Jag fick ett exemplar som HDMI-utgången inte fungerade på - reklamerade och fick ett nytt som fungerar perfekt.

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Funkar HDMI utgången nu?

hdmi funkar fint för mig också efter biosupdatering, Dock inte med min datorskärm av någon jävla anlednign:P

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Framförallt för att Gigabytes J1900-kort saknar HDMI, det har bara DVI och VGA. HDCP fungerar väl inte över DVI om jag minns rätt.

Ah, det förklarar saken. HDCP ska fungera över DVI också men det kanske är mer krångel och ovisshet än det är värt för en simpel HTPC.

Permalänk
Medlem

Fick mitt kort igår som hade bios F2. Jag installerade två av Kingstonstickorna som nämnts tidigare i tråden (tänkte själv tipsa om dem, men någon annan hann före... (-: ). HDMI funkade fint och det var inga problem att installera W8 Pro UEFI. Gjorde en BIOS-uppdatering till F3 (ligger nu på hemsidan) och jag måste säga att metoden för att uppdatera BIOS känns som det gjorde på 90-talet när jag började bygga datorer. De senaste åren har jag enbart köpt ASUS-kort, nu förstår jag varför. Har inte Gigabyte kommit längre med tekniken? I övrigt verkar det vara ett bra och stabilt kort så det blir till att behålla.

Permalänk
Skrivet av poeman:

Fick mitt kort igår som hade bios F2. Jag installerade två av Kingstonstickorna som nämnts tidigare i tråden (tänkte själv tipsa om dem, men någon annan hann före... (-: ). HDMI funkade fint och det var inga problem att installera W8 Pro UEFI. Gjorde en BIOS-uppdatering till F3 (ligger nu på hemsidan) och jag måste säga att metoden för att uppdatera BIOS känns som det gjorde på 90-talet när jag började bygga datorer. De senaste åren har jag enbart köpt ASUS-kort, nu förstår jag varför. Har inte Gigabyte kommit längre med tekniken? I övrigt verkar det vara ett bra och stabilt kort så det blir till att behålla.

Gick igenom samma moment igår i samma ordning, fungerade fint. Nu är datorn uppdaterad till Win8.1 och kopplad till TVn via HDMI, XBMC installerat och fungerar mycket bra änsålänge.

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Flasha om BIOS i all ära, men är det även bekräftat att man kan boota andra operativsystem som inte är special-DOS för firmwareuppdatering? Det hade varit kanon om någon kunde testa att bara boota upp en enkel livedist, typ Puppy Linux. Fungerar det så lägger jag en beställning på ett J1900-kort direkt.

De senaste versionerna av Ubuntu är ju inga problem eftersom de har UEFI, hur det är med andra linux-distar som inte har UEFI vet jag inte.

Har i vilket fall installerat Ubuntu 13.10 på en disk nu och det fungerar OK det lilla jag testat än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Någon som vet om denna skickar ut Dolby digital, truehd osv genom hdmi?

Tänkte bara göra en liten uppdatering.

Jag har (i windows 8.1) installerat ljud-drivrutinen som ligger på realtek:s hemsida (istället för den på Gigabytes sida) och då får jag fler ljudalternativ.

Tyvärr har jag fortfarande inte fått igång TrueHD/DTS HD MA bitstream via hdmi till min receiver, men jag har däremot fått igång TrueHD/DTS HD MA som avkodas av datorn i PowerDVD och skickas som PCM till receivern.

Drivrutinen jag kör är från i höstas och det behövs antagligen en uppdatering innan HD-ljuden fungerar via bitstream.

Permalänk
Medlem

Någon som fått igång sitt system och gjort lite tester på temperaturer, energiförbrukning osv.?
Skulle vara ganska intressant att se hur väl kylningen fungerar och vad ett sådant system har för energiförbrukning vid t.ex filmtittande.