Ny dator plus skärm för fattiglapp

Permalänk
Inaktiv

Ny dator plus skärm för fattiglapp

Jag blev av med min dator och nästan allt som tillhörde datorn så nu sitter jag här utan dator och funderar på vad är bästa lösningen för mig, problemet är att jag är avdankad och har inte aktivt hållit mig uppdaterad så jag vet inte vad som finns på marknaden eller vad för standard jag bör titta till och vilka märken som är pålitliga, så jag tänkte sätta upp några punkter som beskriver mig och mina behov och jag vill sedan få förslag med en kort beskrivning varför ni föreslog just detta som en lösning.

* Jag är avdankad och vill helst undvika att bygga allt själv men kan se detta som ett alternativ.
* Jag behöver en dator och skärm, men lap-top och allt-i-ett kan accepteras (måste klara Second Life på High settings).
* CD, DVD, BlueRay är av föga intresse och jag är inte i behov av mycket intern lagring.
* Jag kan klara ett köp på runt 5000 kontant eller 500 till 700 Kr månaden under ett kalender år.
* Jag har en liten BenQ HDIM Senseye monitor och en LE40556 Samsung TV (för låg DPI för att vara bra monitor)
* Jag använder Second Life, Blender 3D (modelling) och vill lära mig Unity3D.
* Mac eller PC spelar ingen roll, jag tror Mac är för dyr, men vill någon ge mig en ny MacPro tackar jag inte nej.

Tack.

P.S Jag hittade massor med trådar om liknande saker, men allt som oftast ganska begränsade till en typ av dator eller endast en prisklass för kontant betalning i affär, jag känner att jag kan flexa lite mer och jag söker nått som inte behöver ge mig allt för hög prestanda utan enbart vara funktions dugligt för spel så som Second Life som är en virtuell värld och inte ett FPS spel.