Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

4. Cpu Amd 940 X4 3,0 ghz använder ca 20 procent av sin kapacitet enligt loggen....

5. Har inte ecc ram på den, har rapporterat fel på grund av trasiga eller klapp i sata kablar, dessa fel har dock kunnat korrigerats tack vare z2

4. OK - då borde en singleCPU på 2 GHz+ klara jobbet.

5. Glappande kablar har jag råkat ut för på Win NTFS chipsetRAID5 som indikerats som FAIL, dvs hela arrayen förlorad. Men jag har hittat ett sätt att nolla arrayen och återskapa den utan dataförluster. Jag menar datat finns ju kvar trots en glappande kontakt därför handlar ett sånt här problem om att fixa glappet och bakvägen återställa felstatus + ev. verifiera/reparera datat.

Permalänk
Avstängd

Ja precis, kan inte minnas att jag hade just det problemet när jag körde mjuk raid5 under Server 2003 - å andra sidan så kanske inte Windows larmade om det... Är det en trasig disk eller kabel som skapar fel så ska raid5 och raidz1 kunna fixa det on the fly, så att säga, så problemet är väl i grunden minimalt även om man ska lösa felet snarast. Det är någon ZFS guru här på SweC som menar att ECC- fel mer eller mindre minimeras om man kör Raidz2 eller högre, tack vare att paritetsinformationen är gånger två. Vet inte om det stämmer men jag kör det oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja precis, kan inte minnas att jag hade just det problemet när jag körde mjuk raid5 under Server 2003 - å andra sidan så kanske inte Windows larmade om det... Är det en trasig disk eller kabel som skapar fel så ska raid5 och raidz1 kunna fixa det on the fly, så att säga, så problemet är väl i grunden minimalt även om man ska lösa felet snarast. Det är någon ZFS guru här på SweC som menar att ECC- fel mer eller mindre minimeras om man kör Raidz2 eller högre, tack vare att paritetsinformationen är gånger två. Vet inte om det stämmer men jag kör det oavsett.

Jag kör chipsetRAID5 på Intel ichxr och där larmas det omedelbart både vid boot i BIOS och i adminprogget. Har arrayen fått staus FAIL kan ingen fixa det - har haft kontakt med Intels support om detta och påpekat att datat är intakt och bett om info hur jag kan återställa status från FAIL till något annat för att få liv i arrayen igen - men det klararde dom inte av. Därför har jag några knep för att rädda arrayen iaf.

Avseende spekulationerna kring eccRAM eller inte är det praktiska erfarenheter och pålitlig statistik som gäller vilket inte tycks finnas. Innan dess är frågan spekulativt teoretisk. Som jag tidigare sagt kan jag leva med ett å annat paritetsfel.

Permalänk
Medlem

Med ZFS fick jag "DEGRADED" istället för FAIL (den fortsatte alltså fungera men varnade om fel) när jag hade kabelglapp och efter att fixat problemet kunde man nollställa statusen med "zpool clear poolnamn" och sedan hoppas på att felet inte dyker upp igen.

Testade i helgen att köra med en extern USB3-disk i arrayen men då den var för långsam att detekteras så föll den ur arrayen emellanåt (eller snarare hann inte komma in i arrayen vid start av datorn). Efter export och import av poolen så hittade den disken men rapporterade några fel (den hade väl hunnit skriva lite data till arrayen som saknades på den disken). Felen hade fixats efter "resilver" och man kunde göra "zpool clear" för att nollställa felen igen. Den reparerar alltså bara de fel som uppstått och man behövde inte rebuilda hela disken. Det tycker jag är bra med ZFS. Det slutade i alla fall med att jag plockade ur hårddisken ur USB-chassit och körde den internt istället vilket funkar mycket bättre. Kopplade ur DVD-spelaren då jag insåg att jag inte använder den så ofta och fick då en ledig SATA-port att använda till hårddisken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

pålitlig statistik

Google har statistik på ALLT.

http://www.zdnet.com/blog/storage/dram-error-rates-nightmare-on-dimm-street/638

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Med ZFS fick jag "DEGRADED" istället för FAIL (den fortsatte alltså fungera men varnade om fel) när jag hade kabelglapp och efter att fixat problemet kunde man nollställa statusen med "zpool clear poolnamn" och sedan hoppas på att felet inte dyker upp igen.

Testade i helgen att köra med en extern USB3-disk i arrayen men då den var för långsam att detekteras så föll den ur arrayen emellanåt (eller snarare hann inte komma in i arrayen vid start av datorn). Efter export och import av poolen så hittade den disken men rapporterade några fel (den hade väl hunnit skriva lite data till arrayen som saknades på den disken). Felen hade fixats efter "resilver" och man kunde göra "zpool clear" för att nollställa felen igen. Den reparerar alltså bara de fel som uppstått och man behövde inte rebuilda hela disken. Det tycker jag är bra med ZFS. Det slutade i alla fall med att jag plockade ur hårddisken ur USB-chassit och körde den internt istället vilket funkar mycket bättre. Kopplade ur DVD-spelaren då jag insåg att jag inte använder den så ofta och fick då en ledig SATA-port att använda till hårddisken.

Ja där ser man att USB-kopplade diskar inte är att lita på - kan duga åt moster Agda till backup. Framgår ju med all tydlighet här på swec hur många som har problem med sina USB-diskar. Alla USB-diskar jag köpt genom åren är urplockade och monterade internt. Använder ibland externa diskar men de är nakna interna som ansluts via SATA-kabel utanför chassit.

Ja det va ju duktigt av zfs att kunna resetta poolen, smart rebuild uppskattas.

Tyvärr var den där statistiken aningen svårtolkad, man har inte angivit grundförutsättningarna, pratar om år isf timmar.
Överhuvudtaget tycks eccRAM inte vara ett försäljningsargument från PC-industrin, i varje fall inte när man vänder sig till allmänheten. Säkerhet/pålitlighet uppskattas tydligen inte av hemanvändare, i varje fall inte om man får betala för det.

6. Om man kör FreeNAS från USB-sticka, kan denna användas i flera burkar? Inte för att det rekommenderas utan snarare vill man veta om/vad som SKRIVS till USB och isf om detta är unikt för resp. burk. Eller, om USB-stickan blir korrupt kan man då skapa en ny från disten å köra vidare eller skall/bör man klona USB-stickan och ha en i reserv/som backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:
Skrivet av jookeer:

4. Hur mycket CPU-kraft drar zfs? Duger en singleCPU på 2 GHz eller ska man dra till med en Quad på 4*3 GHz? Att skyffla data borde en P3:a klara men allt i FreeNAS krypteras väl å de kan ju dra en del kräm?

Skrivet av moron:

Svårt att få grepp om vad som är rätt och fel detta med ecc. Vad är den potentiella förlusten? En helt korrupt array?

http://forums.freenas.org/index.php?threads/ecc-vs-non-ecc-ra...

Nyckeln är väl att man inte kan lita på beräkningen av de olika checksummorna eftersom man inte kan garantera internminnets integritet. Det som får vissa att oroa sig speciellt för ZFS är att när man som en god ZFS administratör kör en scrub på sitt array, så kan ZFS hitta och åtgärda fel som inte finns eftersom att beräkningen av checksummorna kompromissades av RAM.

Jag håller fullständigt med Ronnylovs analys och har oftare fått reda på fel med min hårdvara genom ZFS än att ZFS har förstört data (gäller så klart bara i den begränsade mängden data som jag sedan tidigare verifierat med par2 eller liknande paritetssystem).

Skrivet av jookeer:

Beror på VAR bitfelet inträffar. Förstörs arrayens metadata kan den bli korrupt, möjligen är metadatat redundant och kan repareras?

Som framgår av artikeln finns INGA dataräddningsprogg till zfs - vilket är illa, mycket illa.
Hur många har inte räddat data med 3:e partsprogg på sina NTFS/FAT partitioner. Det kan man tydligen glömma om man får motsvarande problem med zfs.

Misstänker du RAM-problem oavsett ecc eller ej -> kör Memtest86+ i några timmar då å då.

Glöm inte att redundans är inte isf backup, så har du det kan du somna om.

5. Fråga till er med erfarenhet av zfs. Hur ofta rapporterar zfs ecc-fel? Fråga till alla utan eccRAM - hur ofta har ni fått en korrupt array pga ecc-fel?

ZFS rapporterar inte ECC fel, ZFS rapporterar endast fel som det detekterar i sin egen checksum av block på disken. Det finns många kopior av alla metadatablock så det är mycket lägre risk att en pool blir korrupt pga. att block nödvändiga för att urskilje strukturen försvinner än att filer bli korrupta. Om block försvinner och filer blir korrupta kan ZFS berätta exakt vilka filer som är lidande (alla andra filer är intakta). Så om du får ett bitfel under en rekonstruktion utan extra redundans av ett array så kan du maximalt förlora en fil. Har du tur tillhör biten metadata och inget gick förlorat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

7. Vilket testprogg bör/skall man använda för att validera/verifiera kvaliteten på sprattlande eccRAM?

memtest86+ och http://bluesmoke.sourceforge.net/testing.html

Skrivet av jookeer:

6. Om man kör FreeNAS från USB-sticka, kan denna användas i flera burkar? Inte för att det rekommenderas utan snarare vill man veta om/vad som SKRIVS till USB och isf om detta är unikt för resp. burk. Eller, om USB-stickan blir korrupt kan man då skapa en ny från disten å köra vidare eller skall/bör man klona USB-stickan och ha en i reserv/som backup?

Om du använt krypteringen så behöver du spara kryptonyckel och passphrase, I övrigt ska du kunna importera existerande volymer från tidigare system utan handpåläggning.
http://doc.freenas.org/index.php/Volumes#Auto_Importing_Volum...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

7. Så Memtest86+ rapporterar minnesceller som rättats? Eller endast de som är *error*?
6. Jag kan alltså använda samma FreeNAS-USB till OLIKA datorer? Inget på USB'n är unikt för någon dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

7. Så Memtest86+ rapporterar minnesceller som rättats? Eller endast de som är *error*?
6. Jag kan alltså använda samma FreeNAS-USB till OLIKA datorer? Inget på USB'n är unikt för någon dator?

Det går att göra med FreeBSD så jag ser inte varför det skulle vara ett problem för FreeNAS.. Jag kan dock tänka mig att du får göra om valet av nätverks-interface ifall enheterna heter annorlunda på den nya datorn.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

7. Så Memtest86+ rapporterar minnesceller som rättats? Eller endast de som är *error*?

Om du läser på Passmark Memtest86 sidan så står det (jag vet inte om denna funktionalitet tillkom efter det att man forkade ut till Memtest86+):

Citat:

ECC RAM support (limited hardware support, ongoing development)

  • Detection of ECC support in both the RAM and memory controller

  • Polling for ECC errors

  • Injection of ECC errors for test purposes. (limited hardware only)

Minne fungerar precis som Raid när det gäller att fixa fel, så om man har en HW raid setup så får t.ex. NTFS och Windows aldrig reda på om det plötsligt saknas en disk i en raid5 etc.

För att åtgärda detta så kan de flesta system idag rapportera till OS när de hittar fel och om felet de hittade kunde åtgärdas genom att korrigeras eller om de endast vet att checksum inte stämmer (för många samtidiga fel).

Jag tror inte att ZFS i dagsläget lyssnar efter minnesfel, utan det försöker helt enkelt bara göra det bästa med det minnet som finns och förutsätter att det är felfritt. Rätta mig gärna om någon vet mer om detta.

Skrivet av jookeer:

7. Så Memtest86+ rapporterar minnesceller som rättats? Eller endast de som är *error*?
6. Jag kan alltså använda samma FreeNAS-USB till OLIKA datorer? Inget på USB'n är unikt för någon dator?

Tänk efter lite, det säger sig ju självt att det skulle bli ganska jobbigt i längden om FreeNAS inte kom i håg dina shares, lösenord och sådant mellan reboots. Så helt ren (inget unikt) tror jag inte att den är, men man kan utan problem flytta en sticka mellan datorer men då med bibehållna inställningar. Du riskerar i alla fall inte att förlora en ZFS pool för att du byter sticka, all väsentlig konfiguration angående ZFS sparas på varje disk i settet. Så att man kan importera poolen oberoende av ordning och antal diskar som finns tillgängliga (över minimumantalet).

Permalänk
Skrivet av jookeer:

1. Intressant vore om någon vill beskriva hanteringen om/när en Raidz disk totalhavererar, vilket lär hända förr eller senare. Att ratta ett datalager när allt funkar e ju en sak men VET du vad du gör när kraschen kommer.

Finns exempel på kraschscenarier där man inte lyckats återställa korrekt, mitt förslag är att man övar på detta INNAN man fyller diskarna med data så man VET EXAKT hur man gör i ett skarpt läge.

2. FreeNAS med zfs - om du har säg 2 st uppsättningar med raidz-diskar som du kör en i taget, den andra ligger på hyllan. Anledningen kan vara att du inte har plats för allt samtidigt. VAR sparar FreeNAS konfiginfo om dessa, jag menar när du byter arrayen från den ena till den andra så måste ju FreeNAS begripa detta.

3. En annan fundering gäller FreeNAS UTAN zfs. Har en del gammelburkar med <4 GB RAM som står och dammar (vem har inte det?). För dessa är ju zfs uteslutet då zfs kräver 8 GB+. Återstår då UFS men såvitt jag förstått försvinner en hel del av FreeNAS funktionaliteten om du inte kör zfs. Då RAID0 och RAID1 är relativt simpla tekniker undrar jag om UFS-volymer klarar detta?

3. Kört gamla FreeNas (0.7x) i flera år som filserver på en burk med 1gb ram, funkade perfekt. Maxade alltid nätverket. Även kört en lassgammal p4 med 512mb ram och även detta gick väldigt bra.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

3. Kört gamla FreeNas (0.7x) i flera år som filserver på en burk med 1gb ram, funkade perfekt. Maxade alltid nätverket. Även kört en lassgammal p4 med 512mb ram och även detta gick väldigt bra.

Mes ZFS, det är nämligen det som tråden handlar om? ZFS på FreeBSD 7 var inte speciellt kul.

Permalänk
Skrivet av beh:

Mes ZFS, det är nämligen det som tråden handlar om? ZFS på FreeBSD 7 var inte speciellt kul.

Nej utan ZFS, vilket var det han frågade om med "gammelburkar".

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Nej utan ZFS, vilket var det han frågade om med "gammelburkar".

Sorry, jag är visst helt blind ibland Och jag instämmer, med tanke på vad som sitter i en modern och snabb NAS idag så kommer man långt med en hyffsad CPU och mellan 1 och 4 gb minne. Det är inte rocket-science att leverera 30 MB pr. disk. i en fyra diskars setup

Permalänk

Jag kör FreeNAS idag på en Pentium G2120 med ett Asrock moderkort, 8 gb minne och 4 3TB diskar i Raid Z.
Har aldrig kommit över 4gb i minnesbeslastning. Processorn kan i vissa fall vid mycket trafik gå upp i 50 % belastning.

Jag tycker det känns väldigt stabilt även om jag inte kör ECC minnes som rekommendationen är, är inte speciellt ofta minnen går sönder heller för den delen. Grejen med ZFS är att den använder RAM minnet mer intensivt än andra system för filsystem checks så om ett minne är trasigt så kan det korruptera den data du har i din raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

6. Jag kan alltså använda samma FreeNAS-USB till OLIKA datorer? Inget på USB'n är unikt för någon dator?

Njae, har nyss testat detta genom att fysiskt ta bort en disk och efter omstart dyker volymen upp som saknad, så info lagras på USB-stickan, kanske finns mera info där jag ännu inte hittat, man bör alltså ha en sticka/dator.

En annan iakttagelse är att FreeNAS är för ZFS, kör man endast UFS, dvs. < 16 GB, så skall man kanske se sig om efter nåt annat än FreeNAS - tex. så kan man inte avmontera diskar innan man fysiskt tar bort dom det saknas "export/detach" för UFS-diskar, enda sättet är att stänga ner maskinen och därefter fysiskt demontera disken, dock kommer den vid nästa omstart rapporteras som saknad. Rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jookeer:

Njae, har nyss testat detta genom att fysiskt ta bort en disk och efter omstart dyker volymen upp som saknad, så info lagras på USB-stickan, kanske finns mera info där jag ännu inte hittat, man bör alltså ha en sticka/dator.

En annan iakttagelse är att FreeNAS är för ZFS, kör man endast UFS, dvs. < 16 GB, så saknas "export/detach" - man kan alltså inte avmontera diskar innan man fysiskt tar bort dom, enda sättet är att stänga ner maskinen och därefter fysiskt demontera disken, dock kommer den vid nästa omstart rapporteras som saknad. Rätta mig om jag har fel!

ZFS sparar info om vad som finns på diskarna i /boot/zfs/zpool.cache för att slippa traggla igenom alla enheter vid varje boot, vilket skulle ta onödig tid. I scenariot att du plötsligt stoppar in din systemdisk i en helt annan dator med andra diskar, kan du radera den filen och ZFS kommer läsa in informationen från diskarna istället.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

ZFS sparar info om vad som finns på diskarna i /boot/zfs/zpool.cache för att slippa traggla igenom alla enheter vid varje boot, vilket skulle ta onödig tid. I scenariot att du plötsligt stoppar in din systemdisk i en helt annan dator med andra diskar, kan du radera den filen och ZFS kommer läsa in informationen från diskarna istället.

OK - konstaterar att det saknas filhanterare för att se filstrukturer och filer iaf inte i web-GUI.