"Poff", fläkt luktar flamskyddsmedel och min livskamrat svarar inte längre.

Permalänk
Medlem

"Poff", fläkt luktar flamskyddsmedel och min livskamrat svarar inte längre.

Godnatt SweClockers!
Jag upplevde något tämligen märkligt, tråkigt och förfärligt precis:
Händelseförlopp

  1. Jag tycker mig höra att något sprakar lågmält från datorn vid ett tillfälle.
    Stänger av kontrollerar att allt ser bra ut, tror att ljudet kom från något annat.

  2. Startar igång igen, rullar på bra i 15 minuter, varefter jag hör ett "poff".
    Det doftar flammskydssmedel och bränt, varav datorn dör i samma sekund som jag hinner stänga av strömmen.

  3. Jag försöker genast analysera var doften kommer ifrån, det visar sig vara från en utav de toppmonterade fläktarna(som är anslutna till moderkortet)
    EDIT: fläkten spred endast doften från moderkortet, fläktarna i sig visade sig vara helt funktionsdugliga.

  4. Okej tänker jag, kopplar ur fläkten försöker lukta mig till om något mer tagit skada, men jag känner bara att det luktar konstigt vid fläkten.

  5. Försöker starta datorn för att komma in i bios, ingen reaktion alls när jag klickar på startknappen...

Min teori är att fläkten på någotvis kortslutits och sedan förstört fläktkontrollern på moderkortet och tagit något mer med sig.
Försökte mäta resistans på de olika fläktarna jag har, men kan inte se någon skillnad mellan de olika.
EDIT: det visar sig att fläktarna inte har något med saken att göra och fungerar utan problem båda två. I detta fall har jag ingen aning om vad som gjort att kortslutning skett

Datorn är såpass ny att jag tänker reklamera, men är min teori rätt?
Bör jag vidta vidare säkerhetsåtgärder/felsökning?
Kan PSU tagit skada tillexempel?

Fläkt:(sitter två kopplade till samma pin på moderkortet via en y kabel) 120mm bitfenix BFF-SCF-12025KK-RP och är specad till 0.1A i 12v (0.2A borde en fläktkontroller på moderkortet klara utan problem?)
Moderkort: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77E-ITX/?cat=Manual
Tack för all konstruktiv input och godnatt!

EDIT: har fotat moderkortet och undersidan ser helt klart bränd ut:
https://docs.google.com/file/d/0ByA0rVs2vgsAa3hTLTMzZERxdVU/edit?usp=docslist_api

https://docs.google.com/file/d/0ByA0rVs2vgsAOXFpeEQtLUpmNmc/edit?usp=docslist_api

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att psun har fått fnatt och laddat ur 2 miljoner watt samtidigt i fläktkontrollern, som fick fläkten att explodera. Sedan kan ju psun tagit något annat med sig. Det är bara att kontakta företaget du köpte pcn från och förklara vad som hände.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Kan ju vara så att psun har fått fnatt och laddat ur 2 miljoner watt samtidigt i fläktkontrollern, som fick fläkten att explodera. Sedan kan ju psun tagit något annat med sig. Det är bara att kontakta företaget du köpte pcn från och förklara vad som hände.

Isåfall borde PSUn agerat konstigt och luktat, inga kablar var varma samt att en utav de två fläktarna luktar bränt, den andra är antagligen funktionell fortfarande. Explodera var väl att ta i kanske
Jo just kontakta företaget är inga problem, men det är bra om jag vet vilken del jag skall reklamera.

Kan det vara så att PSUn har ett inbyggd kortslutningskydd som nollställs efter ett tag och att jag då kan sätta igång systemet igen?

EDIT: inget liv i den än så länge.
Har tyvärr inga andra komponenter att testa med än sålänge, PSU vore det mest attraktiva att testa.

Visa signatur
Permalänk

Har kortslutit fläkt headers på moderkort nån gång, det dödade den fläktheadern men moderkortet funkade prima ändå.

Nu var det bara en liten snabb stöt i mitt fall, kanske är värre om man kortsluter under en längre stund.

Gissar på att moderkortet är rökt, det lär gå på garantin. Hade du grillat PSU så hade du känt det på lukten

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har kortslutit fläkt headers på moderkort nån gång, det dödade den fläktheadern men moderkortet funkade prima ändå.

Nu var det bara en liten snabb stöt i mitt fall, kanske är värre om man kortsluter under en längre stund.

Gissar på att moderkortet är rökt, det lär gå på garantin. Hade du grillat PSU så hade du känt det på lukten

Jag tänker det med, testade PSUn med att kortsluta grön mot jord.
Funkade prima, drev en hdd utan några skumma symptom, fläkten gick och den luktar fortfarande ny bil

Jo, hoppas det endast är moderkortet och att den inte tagit med sig CPU eller minnen
Det "poffade" ordentligt, men visst borde endast fläktkontrollern ryka och inte hela moderkortet?
Anyhow blir att författa en sammanfattning på det hela.

Jobbigaste blir att montera ur moderkortet, jag har precis installerat ännu en radiator i chassit och i ett prodigy innebär det att allt sitter ganska kompakt....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du kan ju koppla ur psun och testa:
http://www.instructables.com/id/How-to-power-up-an-ATX-Power-...

om psun startar som den ska så är det troligare att mobot har gått startar inte psun så kan båda vara körda

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

du kan ju koppla ur psun och testa:
http://www.instructables.com/id/How-to-power-up-an-ATX-Power-...

om psun startar som den ska så är det troligare att mobot har gått startar inte psun så kan båda vara körda

Jo, precis som jag beskrev i posten ovan så har jag testat detta och PSUn fungerar bra
Skulle det vara möjligt att det är ram/CPU som är skadad med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Jo, precis som jag beskrev i posten ovan så har jag testat detta och PSUn fungerar bra
Skulle det vara möjligt att det är ram/CPU som är skadad med?

det är möjligt men om psun funkar så är mobot definitvt rökt kanske även ram/CPU men inget är säkert

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

det är möjligt men om psun funkar så är mobot definitvt rökt kanske även ram/CPU men inget är säkert

Jo precis, gpu däremot tror(läs: hoppas) jag klarat sig,

Jag har insett två saker:
1. Fläktarna är funktionella och antagligen har de luktat bränt eftersom de sitter rakt ovanför moderkortet.Det är således inte fläktens fel, vilket gör mig ännmer osäker på vad som faktiskt skett.

2. Det var 13.5 månader sedan jag köpte moderkortet, asrock lämnar bara ett års garanti. Detta fel tycker jag påvisar på undermåliga komponenter vid leverans av moderkortet. Men mer än 12 månader är alltid svårt att hävda.

Ponera att jag måste köpa nytt moderkort, hur kontrollerar jag lättast om processor och minnen är funktionsdugliga?
Känner kanske någon som har ett äldre 1155, annars får ma köpa o chansa, gillar inte det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Du har alltid tre års reklamationsrätt så kontakta säljaren och se vad de har att säga, är det en stor och känd aktör brukar de (vad jag upplever det) hantera det rätt smidigt.

Det verkar för övrigt saknas bild i ditt första inlägg, sista meningen får det att framstå som att du länkat till en iallafall.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Du har alltid tre års reklamationsrätt så kontakta säljaren och se vad de har att säga, är det en stor och känd aktör brukar de (vad jag upplever det) hantera det rätt smidigt.

Det verkar för övrigt saknas bild i ditt första inlägg, sista meningen får det att framstå som att du länkat till en iallafall.

Jo jag hävdade detta, just att de elektriska komponenterna levererats av undermålig kvalité från början. Att felet är ursprungligt helt enkelt.
Dock fick jag till svar att Asrock endast tillhandahåller ett års garanti och att affären inte kan göra något mer åt saken. Dessutom har jag överklockat till 3.6 Ghz (alltså standardboosten som finns) Den ligger alltid kring 3.6-3.8 Ghz då jag kör vattenkylning.
De yrkar på att överklockning dessutom automatiskt bryter garantin, men intels tubo boost är ju standard?

Bifogar bilder nedan
Bilder:

Original: http://oi61.tinypic.com/2eb8obk.jpg

Original: http://oi59.tinypic.com/r7u1au.jpg

Dold text

Jag hittade ett annat forum där en person med exakt samma moderkort haft problem av liknande karraktär, notera de "brunna" ledningsbanorna där flamskyddsmedel gör sig synligt.
http://www.overclock.net/t/1406718/boot-loop-or-no-display-problem

En annan persons moderkort, också defekt
Overclock.net, nisse med samma moderkort och liknande "brännmärken": http://www.overclock.net/t/1406718/boot-loop-or-no-display-problem

Dold text
Visa signatur