asrock 970 extreme 4 moderkort, datorn startar varannan gång?!

Permalänk
Medlem

asrock 970 extreme 4 moderkort, datorn startar varannan gång?!

Hej

Är fan lite lack Jag köper nya dela, installerar och allting funkar perfekt. Får du lite gamla dela över, bygger en till dator och säljer den på blocket. Blir då av med minna gamla ramminnen 4 st Kingston 1333mhz. Köper nya https://cdon.se/hemelektronik/g-skill/g-skill-ripjaws-gaming-...
och nu börjar datorn krångla som fan.

Tidigare så var den klockad 20% som jag gjorde i bios med hjälp av asrocks förinställda schema för klockning. Datorn fungerade perfekt och jag körde diverse stresstest program (prime 95 och ett till) och inge errors. Nu har jag inte provat efter jag byte minnen. Men nu startar datorn bara varannan gång man trycker på knappen. Dvs allt går igång och den börjar arbeta men skärmen är svart. Jag håller in av och på knappen i 5 sekunder och stänger av och startar datorn direkt och windows går igång.

Jag har provat minnena i båda platserna på moderkortet med samma resultat, för de ska väl sitta precis bredvid varandra?

Jag har den senaste bios versionen till moderkortet.

Värt att nämna är kanske att första gången jag stoppade i de nya minnena så sa cpu-z att hastigheten bara var 667mhz nu går de i 777mhz = 1554 mhz men de borde väl kunna gå snabbare än så? En fx-6300 ska väll klara typ 1800mhz. Allt är inställt på auto i bios.

Kanske har glömt något då får nu hojta.

tackar på förhand //Johan

speccs:

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Amd fx-6300
Processorkylare: En stor sak
Moderkort: Asrock 970 extreme 4
Minne: 2x 4 GB Ripjaws 2133mhz
Grafikkort: Ati 7850
Hårddisk: SSD Kingston v300 128 GB
Nätaggregat:Corsair Nxt 750 w gold
Övrig kylning: 1x120mm insug och 120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Dvd-brännare
Temperaturer: cpu: 25 grader moderkort 33 grader enligt speccy

Permalänk
Medlem

Finns en inbyggt minnestestare i Win7 men av erfarenhet vet jag den inte hittar alla fel så jag rekommenderar;
- Kolla så minnena är kompatibla med moderkortet (Asrock hemsida)
- Testa ett minne i taget, även det är DDR så bör den boota.
- Boota från en memtest86-usb
- Reklamera

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört diverse memtest och inga fel rapporterade. Minnena står inte med i listan på asrocks hemsida men datorn fungerar perfekt bara det att den inte startar alltid. Eller att man måste stänga av och sätta på den flera gånger innan det blir bild i skärmen. Spelar det någon roll hur spännerna är på de två minnes platserna som numera inte är upptaget av ett ram-minne då jag har 2x4GB.

Sedan så står det singel channel memory mode? Vad menas med det? Ska säkert vara så med ddr betyder väl dual?

Permalänk
Skrivet av ixon:

Nu har jag kört diverse memtest och inga fel rapporterade. Minnena står inte med i listan på asrocks hemsida men datorn fungerar perfekt bara det att den inte startar alltid. Eller att man måste stänga av och sätta på den flera gånger innan det blir bild i skärmen. Spelar det någon roll hur spännerna är på de två minnes platserna som numera inte är upptaget av ett ram-minne då jag har 2x4GB.

Sedan så står det singel channel memory mode? Vad menas med det? Ska säkert vara så med ddr betyder väl dual?

http://home.no/ixon/j.JPG

http://home.no/ixon/k.JPG

sätt i ett minne i varje grupp med minnesplatser.

Permalänk

Jag känner igen det här strulet. Jag har också ett ASROCK moderkort som käkade upp ett minne för mig samt att en port har slutat fungera. Vet inte hur mycket det hjälper dig men har pratat med flera här på swec som intygar att asrocks helt enkelt tycker om att sluka minnen.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Deepforce ! Tackar såklart det är så men jag har ju alltid haft 4 minnes moduler så visste inte att det var så man jobbade Känner mig lite korkad nu...

Men det löste inte problemet. Jag har fått error 10 och error 36 så googlade och hittade denna tråden. http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1745091/asrock-990fx...

Där står det i princip att många andra har samma problem och att lösningen är att klicka på clear cmos knappen på baksidan av moderkortet. Helt sjukt. Nu startade datorn, så får återkomma och skriva om det verkligen var lösning. Det hela verkar väldigt ologiskt i alla fall tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tror att problemet är löst nu. Efter att jag tryckte på clear cmos knappen på moderkortet så har datorn startat normalt igen. Ett väldigt märkligt fel måste jag säga men men...