Svensk moms på digitala varor från 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Så en liten hobbybutik ska redovisa moms i vartenda land man säljer till?
"Du sålde ett mobilskal för 9kjr till en kille i Grekland, grattis, här är dina momspapper på grekiska"

Digitala varor, svårt att läsa ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bakemonster:

Så en liten hobbybutik ska redovisa moms i vartenda land man säljer till?
"Du sålde ett mobilskal för 9kjr till en kille i Grekland, grattis, här är dina momspapper på grekiska"

Ja det gäller ju för all annan typ av handel så varför ska man särbehandla mjukvara ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skatt på Origin lär ju bli fint. Kostar redan typ 100-200 kr mer än i övriga butiker, vad kommer det kosta sedan då? 500 kr lär bli 600 eller 650.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Så en liten hobbybutik ska redovisa moms i vartenda land man säljer till?
"Du sålde ett mobilskal för 9kjr till en kille i Grekland, grattis, här är dina momspapper på grekiska"

Artikeln länkar till en sida hos Skatteverket där det framgår att ett alternativ kommer att vara att rapportera allt till Skatteverket och att de sköter vidarerapportering till myndigheterna i övriga länder.

Man kan lätt tänka sig att liknande alternativ kommer tillhandahållas av betalningstjänster och liknande.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam901:

Digitala varor, svårt att läsa ?

Adam, chilla lite nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Artikeln länkar till en sida hos Skatteverket där det framgår att ett alternativ kommer att vara att rapportera allt till Skatteverket och att de sköter vidarerapportering till myndigheterna i övriga länder.

Man kan lätt tänka sig att liknande alternativ kommer tillhandahållas av betalningstjänster och liknande.

Då är det ju kanon

Permalänk
Medlem

Ok tillämpa svensk skatt, men bara om dom sänker skatten på spel samtidigt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 3.0Ghz | Gigabyte GA-870A-UD3| 8Gb Crucial DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon 7950 3gb| Win 7 Premium 64Bit | Logitech G15 V2 | Logitech G500

Permalänk

Oavsett om det påverkar priset för oss konsumenter något nämnvärt så är det nog många företag som oroar sig över att behöva redovisa moms korrekt för alla EU-länder.
Det är nog flera, framförallt mindre, företag som kommer sluta sälja till länder där de inte har betydande försäljning just för att slippa allt arbete som tillkommer med att bokföra/redovisa/betala in den moms som gäller för just land X.

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

Blev plötsligt påmind om varför jag håller mig borta från alla nyheter varesig i tidningar, tv eller radio, (sweclockers undantaget) det är mest elände och bestämmelser som man inte förstår sig på. Ge oss 25% mera i lön så att vi kan ha råd att handla som innan också så är jag med på noterna.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Skatt på Origin lär ju bli fint. Kostar redan typ 100-200 kr mer än i övriga butiker, vad kommer det kosta sedan då? 500 kr lär bli 600 eller 650.

Man kan dock anta att EA och många andra företag kommer ignorera dess fjantiga EU-kontroll lagarna över moms och annat då EU inte kan göra ett smack åt saken, de kan inte stoppa internet-handeln per företag baserat på att de inte redovisar skatteverksamhet för internationell handel.

Detta är ännu en av många tandlösa EU-lagar som framkommit de senaste åren, som varken för med sig någon förändring eller någon riktig makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

EU är inte en stat och de kan inte reglera de ingående staternas beskattning av sina medborgare. Dagen det sker så har Europa blivit ett enat land och Sverige har blivit en delstat.

Och det hoppas jag aldrig händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Trodde faktiskt att det redan var så här. Finns väl förvisso ett antal tjänster där du redan betalar Svensk moms, tror man gör det på google play bland annat. Tycka vad man vill om momssatsen, men känns väl hyfsat vettigt att man betalar moms även på digitala köp. Många verkar vilja ha internet som någon typ av fristad där inga av de riktiga lagarna gäller, något jag inte riktigt förstår mig på. En såld vara är en såld vara, oavsätt om den säljs på internet eller i butik.

Anledningen till att folk hatar skatt kan ha att göra med att vi betalar så ofantligt mycket i skatt men har trots det världens sämsta vägar, skolor, äldreomsorg sjukvård etc. Du bör läsa boken "365 sätt att slösa med dina skattepengar"

http://www.adlibris.com/se/bok/365-satt-att-slosa-med-dina-sk...

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Påminde mig om ett reportage jag såg om skatteparadis (kändes relaterat).
https://www.youtube.com/watch?v=d4o13isDdfY

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Skönt att så många inte fattar varför vi skattar.

Här är ett bra exempel.
http://www.damncoolpictures.com/2014/01/us-medical-bills.html

Helt jävla sjukt. Också klagar svenskar över att den svenska sjukvården blivit dyr för att man måste upp i 1100kr för 1års frikort, och då snackar vi kronor och inte dollar. Bara bra att digitala varor blir momsbelagda.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Skönt att så många inte fattar varför vi skattar.

Här är ett bra exempel.
http://www.damncoolpictures.com/2014/01/us-medical-bills.html

Många ungar/kids som inte förstår detta med skatt helt enkelt..

Så länge avgifterna/skatterna faktiskt går till välfärden ser jag inge större problem..några sketna kronor extra för tex ett spel gör mig inget..

Däremot det där satans copyswede gör mig mer förbannad

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Anledningen till att folk hatar skatt kan ha att göra med att vi betalar så ofantligt mycket i skatt men har trots det världens sämsta vägar, skolor, äldreomsorg sjukvård etc. Du bör läsa boken "365 sätt att slösa med dina skattepengar"

http://www.adlibris.com/se/bok/365-satt-att-slosa-med-dina-sk...

Världens sämsta gator,äldreomsog och sjukvård är väl att ta i

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Skönt att så många inte fattar varför vi skattar.

Här är ett bra exempel.
http://www.damncoolpictures.com/2014/01/us-medical-bills.html

Hahaha, den där från Alberta i Kanada i slutet (tredje sista) känns ju lite malplacerad.

C$160 (915kr) för ett privat rum (notera "daily private rates") i fyra dagar är nog billigare än man betalar i Sverige för samma sak.
Om denna person hade valt ett delat standardrum så hade det vart gratis.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Watertrue:

Hahaha, den där från Alberta i Kanada i slutet (tredje sista) känns ju lite malplacerad.

C$160 (915kr) för ett privat rum (notera "daily private rates") i fyra dagar är nog billigare än man betalar i Sverige för samma sak.
Om denna person hade valt ett delat standardrum så hade det vart gratis.

Sjukvården är inte billig i Sverige heller, trots att man får den gratis. Om man kollar prislistorna mellan kommuner så är det rätt sjukt ändå. Effektivisering hade dock behövts överallt när det kommer till statligt finansierade saker.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Varför skulle staten få ta del av pengar för en produkt de inte har hjälpt till att möjliggöra? Rent logiskt så kan man se moms som ett form av "beskyddarverksamhet". Företaget får rättsliga rättigheter och betalar för skydd (polis, militär, brand, tullgubbar osv). Men här har inte staten någon del alls där de på något sätt alls möjliggjort ditt köp ev en produkt. Så med det som grund kan jag tycka att det är störtande.

Samma fråga kan ställas om precis all skatt. Jag är mindre intresserad av att diskutera hur vi ställer oss ideologiskt till skattetryck kontra välvärd. Det är en subjektiv ideologisk diskussion.

Däremot är det väl inte orimligt att om vi nu har en momssats på 25% i landet så ska det väl gälla alla som gör affärer i landet? Jäkla surt för de företag som betalar moms och konkurrerar mot företag som slipper betala denna moms bara för att de säljer den online? Mitt inlägg hanterar alltså inte ideologin bakom att ha ett skattesystem utan att om vi nu har det så får man täppa igen luckor ibland ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Länge leve EU.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Så du tycker det är bättre att du betalar lite skatt till Luxemburg där du kommer ha noll och ingen nytta av pengarna istället för att betala lite mer skatt i Sverige där pengarna går in i ett välfärdssystem som du kan utnyttja? Jag är ledsen men jag ser inte riktigt det stora problemet här.

Det är för övrigt val till Europaparlamentet i år och EU-kommissionens måste godkännas av parlamentet. Det stämmer att det folkvalda parlamentet inte kan lägga fram egna lagar men de röstar igenom de lagar som kommissionen lägger fram. Så att att lagstiftarna inte är valda av folket är en lite för grov förenkling.

Presidenten och de högsta ledarna som fastställer lagarna är inte FOLKVALDA, för att i slutändan är det de som BESTÄMMER *** raderat ***

Och Sverige skulle inte behöva betala SÅ MYCKET SKATT om det inte vore för EU där mesta dels går till korrupta Ukraina eller Grekland etc.

Du kan gå ge bidrag/donera pengar till de om du så gärna vill. Men Svenska folket 90-95 % skulle sagt KLART NEJ till att betala FÖR ANDRA EUROPEISKA LÄNDER!!

Onödigt hån
Permalänk
Medlem

Den läskigaste formuleringen är att företagen behöver spåra oss användare, jag tycker personligen att 3P-cookies och ads är ett helvete, men nu MÅSTE dom spåra oss om vi ska kunna handla... hej FRA!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Då är det dags att man slutar konvertera dollar till euro rakt av i fortsättningen...

100 dollar är INTE 100 euro...

Skickades från m.sweclockers.com

1dollar är inte heller 10kr och inte euron heller.

Vi betalar redan 50% mer för exakt samma saker, företag ifrågasätter varför svenskarna har så högra krav på löner och flyttar utomlands till länder som inte har ett sådant jävla efterblivet system. De ger arbetarna pisslöner men de får då fan ut bra mycket på sina 4000kr i månaden till skillnad på vad du får ut av 4000kr i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Varför skulle staten få ta del av pengar för en produkt de inte har hjälpt till att möjliggöra? Rent logiskt så kan man se moms som ett form av "beskyddarverksamhet". Företaget får rättsliga rättigheter och betalar för skydd (polis, militär, brand, tullgubbar osv). Men här har inte staten någon del alls där de på något sätt alls möjliggjort ditt köp ev en produkt. Så med det som grund kan jag tycka att det är störtande.

[ironi] Nej, staten har inte gjort något alls för att möjliggöra köp av en digital produkt.[/ironi]

Exempelvis infrastrukturen och allt som är kopplat till den.

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Samma fråga kan ställas om precis all skatt. Jag är mindre intresserad av att diskutera hur vi ställer oss ideologiskt till skattetryck kontra välvärd. Det är en subjektiv ideologisk diskussion.

Däremot är det väl inte orimligt att om vi nu har en momssats på 25% i landet så ska det väl gälla alla? Jäkla surt för de företag som betalar moms och konkurrerar mot företag som slipper betala denna moms bara för att de säljer den online? Mitt inlägg hanterar alltså inte ideologin bakom att ha ett skattesystem utan att om vi nu har det så får man täppa igen gräddfiler ibland ;).

Momsen på böcker är 6%, så det är inte så att alla varor har samma moms. Vad är logiken bakom att en digital vara ska ha en så hög skatt på sig? Precis som nämnts innan så är en digital vara väldigt "neutral" på så sätt att det inte krävs att den fraktas på vägar t.ex, rent generellt sätt så kräver den väldigt lite resurser från samhället, för att inte säga inga resurser.

Du verkar vara en sån person som bara accepterar att en skatt är av en viss % för att politiker säger så, du ska alltid ifrågasätta, annars fungerar inte en demokrati.

Permalänk
Medlem

Snart blir det väl moms på skatt som bensinen..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Sjukvården är inte billig i Sverige heller, trots att man får den gratis. Om man kollar prislistorna mellan kommuner så är det rätt sjukt ändå. Effektivisering hade dock behövts överallt när det kommer till statligt finansierade saker.

Det säger jag inte någonting om, tyckte bara att det var lite kul att Kanada var med i den där listan (antar att det var på skämt) då de har ett ännu mer subventionerat vårdsystem än vi har i Sverige. Exempelvis är det helt gratis att gå till en vårdcentral i Kanada, vilket ofta kostar 200-300kr i Sverige.

Jag är fullt medveten om kostnaderna som döljs för oss, dock.
Ett cochleaimplantat exempelvis kostar ungefär en miljon för staten, men är gratis för oss.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Anledningen till att folk hatar skatt kan ha att göra med att vi betalar så ofantligt mycket i skatt men har trots det världens sämsta vägar, skolor, äldreomsorg sjukvård etc. Du bör läsa boken "365 sätt att slösa med dina skattepengar"

http://www.adlibris.com/se/bok/365-satt-att-slosa-med-dina-sk...

Oj du vet visst inte mycket om varken politik eller samhället vi lever i. Vi har otroligt bra vägar. Och allt annat låg på topp innan, skolan, äldreomsorg, sjukvård. Anledningen till att allt är dåligt nu är att moderaterna kom till makten, det var då allt började sjunka med deras prioriteringar och sänkta skatter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nefus:

Anledningen till att folk hatar skatt kan ha att göra med att vi betalar så ofantligt mycket i skatt men har trots det världens sämsta vägar, skolor, äldreomsorg sjukvård etc. Du bör läsa boken "365 sätt att slösa med dina skattepengar"

http://www.adlibris.com/se/bok/365-satt-att-slosa-med-dina-sk...

Nu tycker jag att du överdriver lite:
http://en.wikipedia.org/wiki/Healthcare_in_Europe
http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results.htm
http://www3.weforum.org/docs/WEF_GCR_Report_2011-12.pdf (nummer 23 av 142 när det kommer till kvalité på våra vägar)

Angående skattetrycket så är det en komplex fråga då andra länder som har lägre skatter istället tar avgifter så det ser ut som om skatterna är lägre men i praktiken kanske det inte är så stor skillnad på rörlig inkomst ändå. Till exempel är kostnaden för sjukförsäkring för en person 30 000 - 40 000 kr per år i USA. Det är inte en skatt men det är ändå en kostnad som arbetsgivaren ofta betalar. Så samma sätt kan vi titta på vägar. I Frankrike är det till exempel vanligt med privatägda vägar medan det i Sverige är skattefinanserat. Så lägre skatt men i runda slängar 5 kr per mil i avgift för att köra på motorvägarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24