Iphone 5s vs Samsung Galaxy S5

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag har aldrig haft en iphone!

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

iPhone 5S har väl en 64-bitars dual core som är on-par, till och med snabbare ibland, än Snapdragon 800?

Jo, men Snapdragon 800 är snabbare ibland också. De är ungefär likgiltiga i slutändan, tror jag.

Sedan håller jag med om Touchwiz, men Samsung verkar lägga fokus på mindre skräp med S5 enligt det jag sett. Jag skulle ändå inte köpa en Samsung telefon p.g.a. deras hårdvaruknappar och dåligt kalibrerade skärmar, även om ett eller två av de tre problemen går att lösa via custom ROMs (man behöver dock skärmkalibreringsutrustning för att fixa skärmen).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

1) Upplösningen i sig spelar ju mindre roll, det är PPI som räknas och där duger iPhones 5S utmärkt för den stora majoriteten.
2) Att det är en AMOLED gör den inte per automatik bättre än en IPS-skärm. De bästa IPS-skärmarna, de i exempelvis iPhone och HTC One står sig utmärkt mot Samsungs AMOLED. Bättre på vissa punkter och sämre på andra. Finns flertalet tester som visar detta, bland annat hos Anandtech.
3) Stämmer att den har mer men säger inget egentligen då det är två helt olika OS som kräver olika mycket minne.
4) Samma sak där, den har ett mindre batteri men också mindre skärm som drar mindre batteri osv. Säger ingenting om batteritid.
5) Hur bra S5:an kamera blir återstår att se, inte sett test på den än.

Apples A7 i iPhone 5S har en helt annan arkitektur än den i Snapdragon 801 som sitter i S5:an. Precis som du inte kan titta på GHz för att avgöra vilken av en intel eller AMD processor som är snabbast så kan du inte avgöra det här heller genom att bara titta på frekvens eller antal kärnor. A7 har två kraftfullare kärnor som rullar i lägre frekvenser medan 801 har fyra mindre kraftfulla kärnor men som körs i högre frekvenser.

Båda har utmärkt hårdvara. Valet mellan dem handlar ju mycket mer om vilket OS man gillar bäst och ifall man föredrar en stor skärm eller inte.

Jo, Självklart. Visste mycket väl att processorerna i de båda mobilerna var ungefär lika bra och tog därför aldrig upp det som en punkt. Ville bara notera att den ena mobilen hade en högre Ghz än den ena. Sen precis som du säger så är det storleken samt OS som är det viktiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vänta tills Galaxy F1 kommer ut och kollar om den.

Visa signatur

#1 Server dator X2 Intel Xeon E5-2690v2 | 128GB ram | x2 SSD 256GB
#2 Server dator x1 Intel Xeon E5-2680 | 64GB ram | x2 SSD 180GB

Permalänk
Medlem

Allt detta tjat om hårdvaran hela tiden. Vi har redan jäkligt bra hårdvara. Mjukvaran är det som är viktigast enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Har du med Iphone på intresse listan så finns det ingen anledning att ta något annat.
Folk som vill ha Android vill ha ett mer öppet operativsystem(vilket inte riktigt gör någon skillnad om du inte programmerar vad jag hört).
De som vill ha Iphone är oftast inte så petiga(utom utseende mässigt), vill ha en telefon som är pålitlig/gör det den ska klara(att den inte fastnar så fort du använder telefonen osv).

Hata Apple hur mycket ni vill men jag har aldrig haft något operativsystem som är lika stabilt.

Jag antar att du hör till gruppen som inte är så petig men då är väl frågan följande. Är det värt att få en större skärm i utbyte mot stabilitet?

Svårt att säga att mobilen gör det den ska när batteritiden är urusel.

Iphone 5 har ett batteri på strax över 1400mah medan android telefonerna i övre segmentet har batterin på 3000 mah och mer.

Trots större skärm snabbare processor osv så kommer ändå android mobilen ha mycket bättre batteritid.

Vissa saker, så som att ex spela musik med avslagen skärm eller tala i telefon, drar lika mycket ström oavsett enhet. Där kommer android enheten räcka ungefär dubbelt så länge eftersom att batteriet är ungefär dubbelt så stort. Vill man ha en mobil som "bara funkar" anser jag därför att batteritiden är högst intressant den också.

Om du hävdar att android krachar oftare än ios må det stå för dig, men för mig är det ointressant hur stabilt ett operativsystem upplevs om man ändå inte kan använda telefonen efter klockan 15 på eftermiddagen då batteriet redan laddat ur.

Dessutom är det tveksamt om ios är stabilare, undersökningar visar motsatsen: http://www.swedroid.se/android-stabilare-ios/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jo, Självklart. Visste mycket väl att processorerna i de båda mobilerna var ungefär lika bra och tog därför aldrig upp det som en punkt. Ville bara notera att den ena mobilen hade en högre Ghz än den ena. Sen precis som du säger så är det storleken samt OS som är det viktiga.

Det där låter som en replik från Sex and the city.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Känns som att apple har misslyckats totalt med IOS 7, jag skulle ha valt s5 alla dagar i veckan, den är förmodligen redan snabb men kommer nog bli ännu snabbare nu i sommar när android 5.0 kommer som kommer ha ART VM och möjligtvis Linux 3,14 med bland annat

rent allmän bättre CPU hantering
F2FS prestanda förbättringar
prestanda förbättringar för Btrfs.
Kernfs
SCHED_DEADLINE

Permalänk
Medlem

Och här tjötas det bara om Android vs Iphone. Gör rätt och välj en Nokia.
Fördelar:
Absolut mest korrekta kamera
Absolut mest korrekta skärmen
Hög PPI
Hög nits, vilket innebär att du faktiskt kan använda skärmen ute i skarpt solljus utan några problem, även när skärmen är kladdig.
Överlägsen batteritid samt QI
Möjligheten att använda 4g trots endast 3g abonnemang.
Office
Otroligt snabba responstider.

Nackdelar.
Operativsystemet beteer sig annorlunda åt kontra de två övriga i form av liggande/stående.
Emellanåt en fattig inställningsmeny.
Vissa kan uppfatta telefonerna som tunga. Jag personligen älskar tyngden.
Emellanåt fattigt apputbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teggaren:

Och här tjötas det bara om Android vs Iphone. Gör rätt och välj en Nokia.
Fördelar:
Absolut mest korrekta kamera
Absolut mest korrekta skärmen
Hög PPI
Hög nits, vilket innebär att du faktiskt kan använda skärmen ute i skarpt solljus utan några problem, även när skärmen är kladdig.
Överlägsen batteritid samt QI
Möjligheten att använda 4g trots endast 3g abonnemang.
Office
Otroligt snabba responstider.

Nackdelar.
Operativsystemet beteer sig annorlunda åt kontra de två övriga i form av liggande/stående.
Emellanåt en fattig inställningsmeny.
Vissa kan uppfatta telefonerna som tunga. Jag personligen älskar tyngden.
Emellanåt fattigt apputbud.

Möjligheten att använda 4g trots endast 3g abonnemang? Förklara gärna!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Möjligheten att använda 4g trots endast 3g abonnemang? Förklara gärna!

Om jag uttrycker mig såhär.
Du kan söka upp alla möjliga aktiva uppkopplingsmöjligheter surrande i luften omkring dig.
Har du ett 3g abonnemang hos t.ex. Tele2 så är du upplåste för deras nät. Därigenom kan du då hitta igen deras 4g, nät och koppla in på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av teggaren:

Om jag uttrycker mig såhär.
Du kan söka upp alla möjliga aktiva uppkopplingsmöjligheter surrande i luften omkring dig.
Har du ett 3g abonnemang hos t.ex. Tele2 så är du upplåste för deras nät. Därigenom kan du då hitta igen deras 4g, nät och koppla in på det

Och detta är något Nokias Windows Phones kan göra? Eller funkar det även med t.ex. Android?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Jag vill gärna köpa en ny mobil och undrar vilken som är bättre och billigare!

Skrivet av Sears:

Skit i både iPhone 5S och SGS5 och köp en LG G2 eller Nexus 5 istället.
Sjukt mycket billigare med nära på likvärdig hårdvara.

Korrekt! Stämmer bra med det han önskar.

LG G2 (32GB) finns just nu för runt 3800kr Och Nexus 5 (32GB) finns för 3500kr.

Annars om han tänkas gilla WP så kanske det är intressant med en tex Nokia 925 som kostar under 3000kr just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Korrekt! Stämmer bra med det han önskar.

LG G2 (32GB) finns just nu för runt 3800kr Och Nexus 5 (32GB) finns för 3500kr.

Annars om han tänkas gilla WP så kanske det är intressant med en tex Nokia 925 som kostar under 3000kr just nu.

Men jag vill ha en mer populär mobil som de flesta människor har!

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Men jag vill ha en mer populär mobil som de flesta människor har!

Lol..

Har du kollat på Note 3?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Men jag vill ha en mer populär mobil som de flesta människor har!

Så du bryr dig inte om något alls så länge den är populär mobil som flest människor har. Då är det bara att köra på Iphone då.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Så du bryr dig inte om något alls så länge den är populär mobil som flest människor har. Då är det bara att köra på Iphone då.

När man ska köpa accessoarer så är det ju positivt om man har en populärare lur. Tenderar att finns en större marknad för sådana saker då (skal, skydd och gadgets osv).

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Men jag vill ha en mer populär mobil som de flesta människor har!

Gå runt på stan och fråga vilken telefon folk har. När du frågat några hundra borde du se vilken som är mest populär.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teggaren:

Och här tjötas det bara om Android vs Iphone. Gör rätt och välj en Nokia.
Fördelar:
Absolut mest korrekta kamera
Absolut mest korrekta skärmen
Hög PPI
Hög nits, vilket innebär att du faktiskt kan använda skärmen ute i skarpt solljus utan några problem, även när skärmen är kladdig.
Överlägsen batteritid samt QI
Möjligheten att använda 4g trots endast 3g abonnemang.
Office
Otroligt snabba responstider.

Nackdelar.
Operativsystemet beteer sig annorlunda åt kontra de två övriga i form av liggande/stående.
Emellanåt en fattig inställningsmeny.
Vissa kan uppfatta telefonerna som tunga. Jag personligen älskar tyngden.
Emellanåt fattigt apputbud.

90-talet ringde och ville ha sin telefon tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Lol..

Har du kollat på Note 3?

Den är lite för stor... Jag är 13 år ...

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk

Seriöst... Dessa innovativa namn på telefonerna, S5 och 5S. Briljant.

Själv skulle jag tagit S5an för att jag gillar operativ systemet och den större skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Att den är bättre är helt och hållet en smaksak, det där påståendet får stå för Dig.

En Volvo 240 är bättre än en Ferrari F430, smaksak.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det där låter som en replik från Sex and the city.

Kul, Tänk om jag kanske är någon sort tankeläsare som praktisk taget kan skriva ner en text från en film som man aldrig någonsin sätt. Så, tack för att du sa det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guos89:

Svårt att säga att mobilen gör det den ska när batteritiden är urusel.

Iphone 5 har ett batteri på strax över 1400mah medan android telefonerna i övre segmentet har batterin på 3000 mah och mer.

Trots större skärm snabbare processor osv så kommer ändå android mobilen ha mycket bättre batteritid.

Vissa saker, så som att ex spela musik med avslagen skärm eller tala i telefon, drar lika mycket ström oavsett enhet. Där kommer android enheten räcka ungefär dubbelt så länge eftersom att batteriet är ungefär dubbelt så stort. Vill man ha en mobil som "bara funkar" anser jag därför att batteritiden är högst intressant den också.

Om du hävdar att android krachar oftare än ios må det stå för dig, men för mig är det ointressant hur stabilt ett operativsystem upplevs om man ändå inte kan använda telefonen efter klockan 15 på eftermiddagen då batteriet redan laddat ur.

Dessutom är det tveksamt om ios är stabilare, undersökningar visar motsatsen: http://www.swedroid.se/android-stabilare-ios/

Min 5a klarar sig i 3dygn om jag lyssnar på musik ca 3timmar om dagen, mina Androids har klarat sig i 1 dag. Jag är inte en fanboy jag talar om vad jag liksom alla jag känner upplevt, om du vill hata Apple så får du gärna det men hitta inte på att de inte har någon batteritid..

Edit: Intressant länk, dock så talar jag som sagt utav egen samt bekantas erfarenhet. Min erfarenhet är att jag ringer, smsar och lyssnar på spotify, inom dessa områden så hänger sig/laggar Androids väldigt ofta (ibland när man startar/stänger av skärmen) medans min Iphone inte hängt sig en enda gång. Allt beror på vad man tittar på.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle väntat på iPhone 6 då det känns som Apple kommer slå på den stora trumman den här gången! Dessutom så finns det ingen annan telefon som har så bra design. Har en Samsung S4 som jag tycker väldigt mycket om, Men min iphone fungerar over all fortfarande bäst och är skön att hålla i.

Du kommer inte bli missnöjd om du köper iPhone och inte heller Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Jag skulle väntat på iPhone 6 då det känns som Apple kommer slå på den stora trumman den här gången! Dessutom så finns det ingen annan telefon som har så bra design. Har en Samsung S4 som jag tycker väldigt mycket om, Men min iphone fungerar over all fortfarande bäst och är skön att hålla i.

Du kommer inte bli missnöjd om du köper iPhone och inte heller Samsung

Vad kommer iPhone 6 kosta ca pris?

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NILLANist:

Vad kommer iPhone 6 kosta ca pris?

Jag vet inte dom har inte sagt nåt vad jag vet men räkna med 6000-7000 och kommer nog i juni

Permalänk
Skrivet av teggaren:

Och här tjötas det bara om Android vs Iphone. Gör rätt och välj en Nokia.
Fördelar:
Absolut mest korrekta kamera
Absolut mest korrekta skärmen
Hög PPI
Hög nits, vilket innebär att du faktiskt kan använda skärmen ute i skarpt solljus utan några problem, även när skärmen är kladdig.
Överlägsen batteritid samt QI
Möjligheten att använda 4g trots endast 3g abonnemang.
Office
Otroligt snabba responstider.

Nackdelar.
Operativsystemet beteer sig annorlunda åt kontra de två övriga i form av liggande/stående.
Emellanåt en fattig inställningsmeny.
Vissa kan uppfatta telefonerna som tunga. Jag personligen älskar tyngden.
Emellanåt fattigt apputbud.

Jag håller med om att Nokia med WP är en mycket bra och underskattad kombination. Men i dagsläget är det snarare en produkt riktad mot företag än tonåringar p g a app-utbudet. Och det där med 4G med 3G-ab stämmer inte. Även om du har ett 3G-ab med rätt APN inställda och telefonen visar 4G som hastighet, så är det inte den hastigheten du når upp till i verkliga livet. Du hamnar på ~20 GB lik förbaskat.

Notera att trådskaparen vill en en "populär" mobil som "alla" har, och då kan varken Nokia 1520 eller 1020 eller LG G2 vara intressanta kandidater. Trots att de är bättre.

Permalänk
Inaktiv

Som många andra sagt i tråden, testa dig fram.

Även så är det absolut operativsystemet du först måste bestämma dig för, då kan du börja kika på vilken mobil som kommer passa dig bäst.

Jag personligen har haft Apples mobiler sedan cirka 3,5 år tillbaka och är supernöjd. Har däremot aldrig ägt en Android- eller Windowstelefon, så vågar inte riktigt uttala mig om dessa mer än det lilla jag testat. Inom det arbete jag har så har jag fått testa ett flertal telefoner med olika operativsystem, men fortfarande har jag inte känt att dessa har passat bättre än vad iOS gjort för mig, observera fortfarande att det är otroligt lite jag testat dessa telefoner.

Det bra med Android är ju att det finns så pass många fler mobiltelefoner att använda sig utav, vilket det inte gör på iOS-sidan.

Så mitt råd till dig är att testa dig fram, kläm och pilla på lite telefoner så kommer det lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NILLANist:

Men jag vill ha en mer populär mobil som de flesta människor har!

Men lilla vännen.. Att ha en bra och prisvärd mobil är väl ändå mycket viktigare än att ha en populär mobil..
Hur bra en mobil är har ingen direkt koppling till hur populär den är.
Sedan är det inte heller bra att följa trender för att passa in. Visa hellre att du är en individ och kan göra dina egna val istället för att följa normen.

Skickades från m.sweclockers.com