Microsoft återinför startmenyn – på riktigt

Permalänk
Medlem

Hallelujah! De har återuppfunnit hjulet! #FRAMTIDEN #STÖRSTAGREJENSENSKIVATBRÖD

Apple kan slänga sig i väggen, detta är innovation på en helt ny nivå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Okunnigheten här är ju skrämmande. Tror folk seriöst fortfarande att Win8 är Synonymt med ModernUI?

Finns tusentals sätt att få sitt desktop och startmeny som man är van vid sedan 7an, och som jag och många säger blir datorn betydligt snabbare med Win8 Desktop än Win7, DX11.2 skadar inte heller, sen är det massa annat jag vant mig med i 8an jag aldrig visste att jag saknade i 7an...

Ignorance is bliss

Det som är skrämmande borde vara filosofin bakom ModernUI - Microsofts framtidsvision om att allt - stationär, bärbar, platta, telefoner - samlas under enbart Windows RT /Modern Ui. Inget fel med det förutom att applikationer bara ska kunna installeras via Microsoft store, precis som den lösning Apple har för iOS "walled garden".

För min del håller jag fast vid min Windows 7 och illusion om att Microsoft är ett public service företag som gör stabila och bra OS som medger stor valfrihet i programutbudet

Permalänk

Jag diggar IOS. Jag tycker Mac OS är helt ok. Men Windows 8 är ändå det klart bästa operativsystemet som någonsin gjorts! Helt underbart bra ju! Grym kompatibilitet, "just works" (10 gånger bättre än OSX), snabbt, snyggt, modernt, innovativt, "cross-platform", Automatiserat o.s.v! Glad människa!

Visa signatur

Sys: AMD X2 6000+, Sapphire HD4850 512Mb, ABIT AN-M2HD, Kingston ValueR. DDR2 PC6400 3GB, OCZ StealthXStream 600W.

Permalänk
Medlem

Okej, wow. Startmenyn? Använder ni seriöst den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Najs! Då blir bara win 8 ännu bättre! Hejja MS!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nu är det bara att återinföra "klassiskt läge/w2k-utseendet" också så man kan se skillnad på fönster, skrivbord och innehåll.

Alternativt möjlighet att själv bestämma hur alla grafiska delar i windows ska se ut med någon form av smidigt program/editor.

Sen är jag nog nästan nöjd

Varför inte, var inte direkt Aero-tema på Server 2008 R2. Som standard var det ju classic där.

Nu kommer de alltid ändra någon UI-detalj mellan versionerna, det katastrofala var egentligen bara att W8 var så ofärdigt att de får ändra det flera gånger under dess liv, många kunder från 9 och framåt föredrar nog om Microsoft bestämmer grunderna, så att saker görs likadant under produktens livstid.

WinRT (Windows Runtime) alltså Modern är bara en abstraktion av Win32, så det är ganska självklart att det kommer integreras i operativsystemet och kunna användas som vilket program som helst, det ersätter inget och du kan inte ta bort Win32. Det vi ser är en naturlig utveckling, bara synd för marknaden i stort att Microsoft ska lansera i princip icke existerande produkter på de så kallade nya marknaderna. Surfplattor, det tar vi fram en icke genomtänkt plattform så vi blir stående utan ekosystem, utan att dra nytta av våra traditionella styrkor. Mobiler pratar vi stort om, innan vi har något alls och levererar först 4 år senare på grundläggande funktioner så som säkerhet, exchangestöd o.s.v. långt efter andra hunnit skapa helt nya plattformar under tiden. De kan gott och väl vara utanför hypen och hålla tyst innan de faktiskt har något att visa upp. Det är inte tablets och mobila enheter som fått styr på PC-marknaden ändå. Nu är det hur som helst ny ledning, och man får hoppas att förbättringarna för pekgränssnitt nu kommer sträcka sig lite längre än lite tankar och fulhackad mjukvara som aldrig hade sträckt sig längre än en ThinkPad utan pekskärm hos utvecklarna och att de har lite tankar kring produktivitet och användbarhet bakom det hela. Om inte annat är ju deras beteende skadligt för de andra spelarna när det kommer så mycket undermåliga produkter. Produkter som sätter pek först går inte fören både mjukvara och väldesignad hårdvara finns på plats och då är det helt fel sak att prata om. Där sträcker det sig lite mer än fullskärmsprogram med stöd för pekgester. Hela uppdelningen mellan Modern och vanliga program som inte kör WinRT-ramverket finns det ingen som helst vits att ha på datorer och plattor så det hela är konstigt från början. De utvecklade det hela som ett alternativt skal istället för att förbättra produkten genomgående och företag har aldrig tagit det seriöst på något sett, nu verkar inte Microsoft göra det heller, men inser iaf att det måste fungera som vilket program som helst.

Nu blir visserligen den nya startmenyn säkert Metrobaserad, men hela grejen att behöva gå in i fullskärm har bara varit något de hittat på, och det har funnits fulhack med hjälp av Microsofts inbyggda funktioner att köra startskärmen i fönster o.s.v. hela tiden. Flexibilitet kanske beaktas lite grann iaf.

Aero-transparens kommer folk säkert fortsätta försöka hitta sätt att emulera/implementera på W8.1 med startmeny också. Att göra sådana saker lite lättare och låta folk välja är inte direkt döden.

Permalänk

Nu blir det nog faktiskt att uppdatera till Win8! Har väntat på detta länge

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Saken är ganska enkel, kontrasten blir för dålig och saker flyter ihop för mycket för att det ska vara lätt att se skillnad på fönster som ligger ovanpå varandra. Visst går det att leva med men det underlättar om det hade varit lättare att anpassa utseendet på fönster och gränssnitt själv.

Man tycker olika! Tror nog dock att majoriteten tycker att utseendet i Windows 7/8 är både tydligare och snyggare än i Win 2000. För övrigt så är windows så pass flexibelt att du kan custa utseendet i oändlighet.

Permalänk
Medlem

Problemet med Metro för mig är att det är fullskärm. Jag vill ALDRIG köra något i fullskärm om det inte är en video eller ett spel. Det är inte särskilt effektivt.

Kan erkänna att jag inte gett Metroläget någon direkt chans, men jag ser inte heller varför jag ska tvingas till det. Har kört win8 på min laptop som jag använder för studier. Skulle aldrig få för mig att köra Metroläge.

Metro känns verkligen dumbdumb, och ger inte användaren möjligheten att själv bestämma vilket sätt som är mest effektivt att arbeta.

Jag vill ha win8 i grunden, men jag vill kunna bestämma själv hur det ser ut. Interfacet är ju trots allt en väldigt subjektiv sak, så att tvinga på folk något är ju helt absurt.

För mig känns det som att EU skulle bestämma att alla bilar ska ha rattväxel. Varför? "Det är mer effektivt", enligt någon. Problemet är att jag kört bil på ett sätt i 20 år, och vill inte förändra framförandet.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn P:

Hur blir det med kontrollpanelen förresten? Måste man fortfarande in och mecka i kasst fullskärmsläge?

man trycker på windows-knappen, skriver kon och trycker på enter.

förstår verkligen inte det kostanta gnället om windows 8 och startmenyn. det är sällan man ser någon som faktiskt har en god anledning för att inte tycka om 8. "det är fult!" "det finns ingen startmeny!", "det är fula kanter på fönster!"

verkligen konstant bebisnivå. inget förvånande egentligen, var samma gnäll med xp och det tog evigheter att få gänget 60-åringar som tyckte att det var bättre förr att skaffa 7.

man kan dessutom ladda ner classicshell helt kostnadsfritt och få startmenyn på någon minut men det vet säkert säkert redan gnällgänget.

Permalänk
Medlem

haha tillåt mig att småle!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag verkligen hoppas de behåller MUI delen av startmenyn så jag får ytterligare en anledning att poppa popcorn framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Äntligen blev användarna bönhörda! Man får hoppas att Microsoft lär sig något av detta denna gång efter 20 år! Nästa ggn kanske dom ska prova att lyssna på användarna innan de släpper ett nytt os igen och inte hittar på något eget tok jok. När Windows var som bäst med Win 7 men så total sabbade dom Windows med 8:an och gjorde det till ett surfplatte os! Nu kommer nog försäljningssiffrorna öka med klassiska startmenyn och få fart på pc försäljningen igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dallebull:

Okunnigheten här är ju skrämmande. Tror folk seriöst fortfarande att Win8 är Synonymt med ModernUI?

Finns tusentals sätt att få sitt desktop och startmeny som man är van vid sedan 7an, och som jag och många säger blir datorn betydligt snabbare med Win8 Desktop än Win7, DX11.2 skadar inte heller, sen är det massa annat jag vant mig med i 8an jag aldrig visste att jag saknade i 7an...

Det handlar inte om brukligheten av starmenyn lika mycket som mentaliteten bakom att ta bort den.

Desktop användarna kände sig svikna av MS i deras hutlösa försök att få sina windows phones och plattor sålda, genom att tvinga folk att vänja sig vid deras nya gränssnitt.

Folk ville inte bli tvingade åt fel håll, för att fortsätta tvingas att modda det nya operativsystemet för att få tillbaka dess gamla funktionalitet.

Nu då MS visar att kunden faktiskt är viktig så kan folk börja känna sig uppskattade igen och faktiskt köpa deras produkt.

Permalänk

Detta gör att jag förmodligen skulle kunna tänka att köra Windows 8 igen... dock så är det en sak som jag fortfarande inte gillar och det är den kassa bakåt kompabiliteten!

en del spel jag spelar efter många fungerar inte i åttan och även om det ser ut och fungerar likadant som sjuan finns det dealbreakers som gör det omöjligt att migrera helt!

det första är mitt musik program som inte fungerar optimalt i åttan. plugins vill en köras ordentligt och även om jag kör low latency drivers så finns där fortfarande "knaster" och lite delay som inte går att få bort hur jag än försökt pga drivrutins stödet inte är optimalt för min setup!

det andra är mina spel jag spelar, NFS UG2 som är rätt gammalt äfr fortfarande en av mina favoriter och grafiken är riktigt trevlig med dom moddsen jag kör med! gillar spelet väldigt mycket! sen finns där andra som TA och Meteor/Meteor 2 som inte fungerar så bra

NFSUG2 - funkar ett par gånger för att sedan krashar, varken updates/patchar/register trix funkar. det enda som fungerar är ominstallation och inte änns då är det helt säkert på att det fungerar. Mina No CD crack fungerar inte helle något vidare(jag har köpt spelet och har ca 4 kopior på det så jag har rätt att göra så enl EUs lag. nej jag har ingen DVD spelare)

Settlers III/TA startar inte Ö.H.T... har inte gått så djupt på det då jag sket i det efter jag inte fick det att fungera!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adzer:

Nu har jag redan vant mig hur win8.1 ser ut så skall de ändra igen. Jag är varken för eller emot utan det är mest en fråga om vana.
Jag hoppas dock verkligen inte att de tar bort "win+x" menyn för den använder jag mycket.

Du menar menyn som kommer upp när man höger-klickar på startknappen?

Permalänk
Medlem

Härligt Kommer antagligen inte använda den så mycket, men härligt att ha den där.

Men är det bara jag som tycker den är för stor?! Hoppas det kommer gå att ändra på den så man tex kan ta bort/lägga till MUI samt ändra bred och höjd. Tycker den ser för tok för bred/lång ut.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Sötast
Skrivet av car2ns:

Då kanske du ska skriva ut dina bakgrundsbilder pch rama in samt hänga upp på väggen. Känns som att du använder din dator extremt lite bara för att få se bakgrunden så ofta som möjligt.

Så när du ser på film så kör du aldrig fullskärm? För att filmen stör ju din bakgrundsbild?

Du kanske inte inser att det som han snackar om är samma teman som i Windows 7?
Tveklöst tusen gånger snyggare än 8an, med runda fina kanter och genomskinliga ljusa sköna färger istället för hårda fula knallblå borders.

Permalänk
Medlem

Orkar inte att dom kollar program för apps... Varför :<

Permalänk

Oooooo tack gode gud

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

haha hur folk försvarar microsoft startmenyn har funnits sen gud vet när, varför ska man återuppfinna hjulet samtidigt som man tar bort det gamla? valmöjlighet är väl det bästa för alla... går ju att ändra en hel del hur man vill att det ska se ut i win7 utan att behöva ladda ner tredjepart applikationer som buggar osv

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Det var ju bara en tidsfråga. De lyssnar iaf på sina kunder!

http://ladda-upp.se/files/2014/b95554.png

Den urusla försäljningen av W8 talar för sig själv, det är inte att lyssna på sina kunder.
Hade de verkligen lyssnat på sina kunder hade vi aldrig haft det idiotiska Metro interfacet över huvudtaget.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Start meny Win 8

Full Storlek
Startmenyn finns ju att ladda hem sen ett år tillbaka. Finns säkert 10 olika företag som programmerat en startmeny att installera. Har inte använt metro UI mer än 15 minuter sen jag uppgraderade till Win8.

Att gnälla över att Microsoft inte förinstallerat startmenyn är bara ett tecken på användarens okunskap. Win 8 är det bästa windows:et hittills.

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas fler än lovligt som som inte förstär att andra kan vilja ha tillbaka något som de själva inte saknar... jag har ingen större förhoppning om att någon av dom kommer klyva några atomer.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha funktionen att ta bort Metro helt och hållet från mitt win8. Det känns som ett störningsmoment att jag ens vet att det ligger där i bakgrunden.

Tacka vet jag Linux

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vill ha ett OS som fungerar som tänkt från början, inte behöva laga det de första jag gör. Finns ingen anledning för mig att 'uppgradera' i det fallet, nu kanske det kan vara på tal dock.

Öjaha, windows8 var ju tänkt att användas med MUI från början och det fungerade så nu kommer du alltså inte använda det?

Men skämt å sido så är argumentet att inte köra w8 för att man inte tycker att det ska behövas "lagas" det första man gör är för mig helt bizzart, sen när har man använt ett OS där man inte behövt ställa in för sina personlig preferenser och installera de program man behöver? Var inte mycket jobbigare att installera start8 (som förövrigt slår vanliga startmenyn på fingrarna) än att installera winrar, chrome eller att visa de ikoner man använder på skrivbordet. Kan förstå att detta är ett problem för Agda 92år men hur kan detta vara ett problem för användarna på det här forumet? Är väl som förut när man var tvungen att köra med Windows Commander för att få en hyfsad filhanterare. Visst det var kanske ett dumt val att ta bort den men att inte använda w8 av just den anledningen är för mig helt obegripligt.

Permalänk
Medlem

När XP kom var det gnäll för då var Win98 tydligen överlägset, sen kom Vista (visst det hade problem med drivrutinerna från börja med mognade med tiden) Win7 blev det bästa OS:et Ms någonsin släppt pågrund av att folk inte hade höga förväntningar. När W8 dök upp så var det världens sämsta pågrund av startmenyn va borta =D

Visst W8 är inte perfekt men står vi i samma fotspår helatiden så utvecklas vi inte heller. Sen så får folk tycka som dom vill men ni får gärna komma med nåt annat än startmenyn, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23270876/Untitled.jpg

Full Storlek
Startmenyn finns ju att ladda hem sen ett år tillbaka. Finns säkert 10 olika företag som programmerat en startmeny att installera. Har inte använt metro UI mer än 15 minuter sen jag uppgraderade till Win8.

Att gnälla över att Microsoft inte förinstallerat startmenyn är bara ett tecken på användarens okunskap. Win 8 är det bästa windows:et hittills.

ja men är du enterprise kund så kör man inte 3-dje parts startmenyer.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Startmenyn måste vara något av de mest onödiga att gnälla över. Personligen saknar jag den inte för fem öre.

Jag använder startmenyn för att starta alla mina program.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Den snartmenyn va fan snygg, gief.