Noctua släpper processorkylaren NH-D15

Permalänk
Melding Plague

Noctua släpper processorkylaren NH-D15

Det blir en ny jättekylare när Noctua lanserar nya NH-D15, som med dubbla torn och sex värmeledningsrör ska passa till både överklockare och användare på jakt efter låg ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många dagar till nytt kylar-test?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nice, skulle nog skaffat en sådan om det inte varför att min true black är knäpptyst med noqtua fläktar

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

800kr? Bäst att den presterar därefter också.

Permalänk
Medlem

Undrar hur den står sig mot favoriten NH-U14S. Test tack!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Noctua, var är 200mm fläkten? Var är Noctua Rotosub - den ljuddämpade kylaren?

Permalänk
Medlem

Det var på tiden att de uppgraderade NH-D14 med PWM-fläktar etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

trevligt men tveksamt om den presterar så mycket bättre än föregångaren.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Äntligen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foxzox7:

800kr? Bäst att den presterar därefter också.

Om du har en haswell (eller ivy bridge för den delen) är topplocket i själva CPUn i stort sett helt den begränsande faktorn, tyvärr. En så här stor kylare blir i princip bortkastad, om man nu inte gillar jättestora, välbyggda kylare då förstås.

Noctuas monteringssystem för intel är i det närmaste oslagbart. Så jäkla enkelt och solitt. Deras grejer är (iallafall enligt mig) både snygga och håller en riktigt fin kvalitet (6 års garanti... Mums!), så sett ur ett sådant perspektiv är det inget felköp. Du får nog dock inte så värst mycket lägre CPU-temperatur iofs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gadgety:

Noctua, var är 200mm fläkten? Var är Noctua Rotosub - den ljuddämpade kylaren?

Rotosub-kylaren skulle släppas Q2/Q3 2014 om man får tro på press-releasen från Computex. Lär säkert komma senare.

http://www.noctua.at/main.php?show=presse_archiv&step=2&news_...

Skrivet av LennyV:

Om du har en haswell (eller ivy bridge för den delen) är topplocket i själva CPUn i stort sett helt den begränsande faktorn, tyvärr. En så här stor kylare blir i princip bortkastad, om man nu inte gillar jättestora, välbyggda kylare då förstås.

Det är limmet som är problemet. Vågar man ge sig på en delid är dessa kylarna klockrena.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har fortfarande min NH-D14. En riktig trotjänare och enligt mig värt det höga priset. Fantastiska temperaturer även när jag kört processorn i 4,6Ghz.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det var på tiden att de uppgraderade NH-D14 med PWM-fläktar etc.

Det har funnits PWM-fläktar länge. NH-D14 SE2011 såldes med PWM-fläktar. Har den själv till mitt system (med brackets som kostade ynka 60 kronor extra) och är extremt nöjd.
Ser dock extremt liten skillnad mellan min kylare och den nya, visst, lite bredare avstånd mellan rören osv. Men det kan nog inte göra någon extrem skillnad.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk

That was big.
(That's what she said jokes comming!)

Permalänk
Medlem

Haswell refresh släpps väll i sommar och de har väll en lödd ihs? Då får man riktig nytta av dessa kylare vid kraftig överklockning. Har kvar min sandy bridge i väntan på en ny cpu med lödd ihs så man slipper spendera mkt pengar på en kylare man inte riktigt har nytta av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Det har funnits PWM-fläktar länge. NH-D14 SE2011 såldes med PWM-fläktar. Har den själv till mitt system (med brackets som kostade ynka 60 kronor extra) och är extremt nöjd.
Ser dock extremt liten skillnad mellan min kylare och den nya, visst, lite bredare avstånd mellan rören osv. Men det kan nog inte göra någon extrem skillnad.

Där ser man, visste faktiskt inte om detta.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Undra hur pass bra den är till skillnad från h100i

I want to go quiet air!

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Avstängd

De verkar alltså inte komma bättre luftkylare på ett par år. Tur man köpte silver arrow och slipper byta ut den på ett tag.

Permalänk
Skrivet av Dawidowski:

Undra hur pass bra den är till skillnad från h100i

I want to go quiet air!

Jag bytte ut min H100i mot NH-D14, och är nöjd.

D14 kyler bättre och är totalt ljudlös vid idle, vid arbete låter den knappt nånting heller

Då D15 ska vara ännu bättre så kommer du bli supernöjd av dess kylfömåga och ljudnivå.

Har en oklockad i7 3820

EDIT:

Min D14 är dock för stor för mitt mATXmoderkort (tar emot det översta PCIe-kortet), så ifall du har ett mATXkort kommer D15 verkligen inte få plats

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Hedersmedlem

Kör själv med D14 och gillar den starkt! d15 lär vara minst lika bra

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min Dark Rock Pro 2
Valde den av estetiska själ, presterar more or less som en DH14 men är inte lika extremt ful, vem drömde ihop färgerna egentligen? Passar inte med nått...

Ljudlös i idle men det är ju alla biffiga luftkylare, nån grad hit eller dit är ändå inom felmarginalen för montering eller kylpasta.

Permalänk
Medlem

Trevligt att dom ordnat så man kan köra minnen med höga flänsar

Compared to the NH-D14, the NH-D15's fin-stack has been widened from 140
to 150mm and its heatpipes are now spaced further apart, which allows
for a more uniform heat distribution over a larger surface area and thus
contributes to the NH-D15's superior efficiency. Thanks to its recessed
lower fins, the NH-D15 provides 64mm clearance for tall memory heatsinks
in single fan mode, making it compatible with most high end RAM modules
on the market.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Är inte fläktarna lite stora för flänsarna? De hänger ju utanför både uppe och nere.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Trevligt att dom ordnat så man kan köra minnen med höga flänsar

... fast då slår ju fläkten i istället! Jag tycker den där extrahöjden på 64mm är poänglöst hög. Finns inga ram som är så höga, och du kan typ aldrig få upp fläkten så högt innan den slår i sidopanelen iallafall
45-50mm hade räckt..

Skrivet av LemonIllusion:

Är inte fläktarna lite stora för flänsarna? De hänger ju utanför både uppe och nere.

Håller med... Fläkten verkar lite väl överdimensionerad. Kanske bra för luftflödet för VRM:erna, men de kommer vara ivägen!

---

Sen är det lite konstigt att de inte har någon LNA-adapter som går lägre än 1200rpm!! 1200 rpm är ju massor, och kommer inte vara särskilt tyst i sig. (beroende på vad man jämför med)

Visst, nu kommer ju över 90% av alla användare driva dem via PWM på moderkortet iallafall, men det känns ändå lite bortkastat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nice!! Men för dom som skall köpa en ny idag är ju D-15 något men för oss med D-14 kommer säkert inte att vinna så mycket på att byta.. Men skall bli kul att se en recension på D-15 för att se hur pass bättre man gjort den..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Fyfan!

Fattar inte att det fortfarande finns sånt intresse för såna här gigantiska kyllösningar. Kommer personligen aldrig gå tillbaka till en sån här lösning.

Mycket mer stilrent med vattenkylning sen räcker det med den varmluft som GPU genererar i låddan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Kör själv med D14 och gillar den starkt! d15 lär vara minst lika bra

Kör likt Phat^Trance också på D14 och jag gillar den! tyst och gör ett riktigt bra jobb, men D15 verkar vara ett riktigt AS, snart behöver man serverhallar för att kyla sin extrema prestanda

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Fyfan!

Fattar inte att det fortfarande finns sånt intresse för såna här gigantiska kyllösningar. Kommer personligen aldrig gå tillbaka till en sån här lösning.

Mycket mer stilrent med vattenkylning sen räcker det med den varmluft som GPU genererar i låddan.

Så du fattar inte varför folk vill ha tysta, högpresterande kyllösningar som mer eller mindre kommer hålla hela deras livstid?? Nae det är ju extremt märkligt...

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Noctua använder så extremt fula färger? Hur många har brunt/beige i sin setup?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Fyfan!

Fattar inte att det fortfarande finns sånt intresse för såna här gigantiska kyllösningar. Kommer personligen aldrig gå tillbaka till en sån här lösning.

Mycket mer stilrent med vattenkylning sen räcker det med den varmluft som GPU genererar i låddan.

Med vattenkylning får du ett irriterande pumpljud som hörs om du har fläktarna gående långsamt plus att om pumpen lägger av så måste du fippla med att byta kylare medans en luftkylare inte kommer att sluta fungera bara sådär någon dag. Sen så kan den också börja läcka och förstöra resten av datorn, en risk du helt undviker med en luftkylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM