"Äkta" Apple SSD?

Permalänk
Skrivet av Yellowtown:

Det handlar inte om att försvara Apple utan att ett av världens rikaste företag kan bara bli rikt om man har egna delar!

EX. En Volvo den har låt oss säga ett avgasrör som kostar 3 000kr att byta. Simple as that!
En Ferrari har också avgasrör men det kostar 30 000kr att byta! då tänker man att det är sjukt men det är inte sjukt för avgasröret till en Ferrari är nog även snyggare dock så ser inte SSDerna olika ut men det tror jag nog du fattade!

Sedan så vi som köper Apple gör det för att vi vill ha sådana datorer! inte för att som många gillar att säga betala överpriser!

Jag kan även passa på att svara alla andra som inte fattat att i en mac så läser den av temps från HDD/SSD och är det inte regade SSD(/HDD till mac så kommer den inte kunna läsa av tempsen tänkt AMD -30 i 22 graders rum!!!

Så kan vi inte alla just get along och sluta "hata älska" Apple!

Vänta, du menar på att Apple gör all sin hårdvara själv? ;o Vilken koll du har då^^
Mycket av Apple är väl tillverkat av Samsung tex. Har inte jättebra koll på hur mycket hårdvara apple gör själva.

Har absolut inget emot Apple så, dom har också blivit bättre med priser osv. Därför jag reagera just på dessa SSD'er o ville veta varför
Men ingen som kan svara på varför direkt, du kan inte påstå att det är samma prisskillnad i märke mellan Volvo o Ferrari som det är i Mac vs PC (får man väl jämföra med en universal bil som inte finns egentligen)

Men vad är det för nytta att den läser av tempsen just där då? Varför lägger man sensorn i hårddisken och inte tex på/under eller liknande så att man lätt kan byta en hårddisk?
Och jämför med tänkt AMD -30? mmhm aldrig hört om något, varken intel, amd eller nvidia som visar -30 :P, men däremot så är nästan alla tempsensorer "fel" i idle etc, det kanske apples tempsensor är oxå, men dom ska inte behöva fungera då! dom är optimerade för att avläsa det område dom är tänka för.
Tex nu AMD, vi vet att dom avläser fel idle, men dom läser perfekt när man har temperatur på skitet i load, dvs när du BEHÖVER läsa av.

Som sagt, jag hata Apple en gång i tiden, gillar dom mer o mer. Men något sådant här får än o tappa förtroende. Samma som att dom ska börja gnälla om micro-USB standard på mobiler.
Apple har produkter som är bra, som kostar lite mer. Ni behöver inte sälja tillbehör/reservdelar som är överprisat och förindra tredjepart att sälja...
Och för ditt "och sluta "hata älska" Apple!", sluta hata AMD då som du verkar göra

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon200213:

Det handlar inte om "fungera normalt", Det handlar om certifiering. Du kan köra vilken tredjeparts SSD från HCL du vill.

Jag tycker det framgår av tråden att datorn inte fungerar normalt med SSD:er från valfri tillverkare, utan att man måste köpa från Apple.

Vad menar du med HCL?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bzor!:

Tusen tack! Jag letade febrilt men hittade ingenting här.

Skrivet av SysGhost:

Anledningen till "fläktproblemet" är att "vanliga" SSD-enheter inte rapporterar sin temperatur på ett sätt som Apples firmware kan förstå.
När man använder en Apple-anpassad SSD som rapporterar temperaturen på "Apple-vis", så kan värmetillskottet beräknas, och fläkthastigheten anpassas därefter.

Som tidigare nämnt, innebär detta "nackdelar" för oss konsumenter när man skall uppgradera datorer från tillverkare som inte följer industri-standard. =/

Tack, SysGhost...du har en otroligt koll på mycket.

Permalänk
Medlem

Du kan använda vilken ssd som helst i din iMac.
Det finns en tempmätare ansluten till den mekaniska hårddisken i din iMac och när du byter till en ssd så flippar mätaren och fläktarna går på 100% hela tiden.
Det går att stänga av den tempmätaren när du byter disk.

Jag skickade in min iMac till BK Data i Falun för byte till ssd och fick förklarat där hur det funkade.
Riktigt grym service och sedan fick jag den skickad tillbaka till mig.
Tror det gick på 500:- för jobbet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raikko:

Du kan använda vilken ssd som helst i din iMac.
Det finns en tempmätare ansluten till den mekaniska hårddisken i din iMac och när du byter till en ssd så flippar mätaren och fläktarna går på 100% hela tiden.
Det går att stänga av den tempmätaren när du byter disk.

Jag skickade in min iMac till BK Data i Falun för byte till ssd och fick förklarat där hur det funkade.
Riktigt grym service och sedan fick jag den skickad tillbaka till mig.
Tror det gick på 500:- för jobbet.

Köpte du då en egen SSD av valfritt märke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det gör de ju.

Om Apple följer standarder, så kan du altså byta delar precis som på vilken pc som helst på en Mac ?? En Mac idag är bara en PC med annat OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Köpte du då en egen SSD av valfritt märke?

Yes, då köpte jag en Corsair Force 3 Series 240GB.
Teknikern tipsade även om att han kunde sätta in min mekaniska disk i ett hdd rack så jag kunde ansluta den externt till min iMac om jag ville, så en sån blev det med.

Men om du har några funderingar så ring till BK Data 023 126 00, de kan de där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Tusen tack! Jag letade febrilt men hittade ingenting här.

Tack, SysGhost...du har en otroligt koll på mycket.

Bästa sättet är att köpa OWCs kit för 2012-2013 års iMac om man inte vill köra mjukvara som kontrollerar fläktarna. Bör bli straxt under 500kr och då fungerar SMC, den passerar AHT och allt. Se mitt tidigare inlägg. Alla andra sätt kommer att få SMC att spåra och kräva att du hanterar fläktarna via mjukvara och får fel från AHT på din Late 2013 iMac 27.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raikko:

Du kan använda vilken ssd som helst i din iMac.
Det finns en tempmätare ansluten till den mekaniska hårddisken i din iMac och när du byter till en ssd så flippar mätaren och fläktarna går på 100% hela tiden.
Det går att stänga av den tempmätaren när du byter disk.

Jag skickade in min iMac till BK Data i Falun för byte till ssd och fick förklarat där hur det funkade.
Riktigt grym service och sedan fick jag den skickad tillbaka till mig.
Tror det gick på 500:- för jobbet.

Det går inte att stänga av något från 2011 års iMac och framåt, med det menar du kortsluta mätaren, vilket är onödigt på 2009 och 2010 års modell då du kan köra samma sensor som används för ODD till hårddisken, alltså Apples egna del. Finns t.o.m. Apple-auktoriserade verkstäder som gör fel här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det går inte att stänga av något från 2011 års iMac och framåt, med det menar du kortsluta mätaren, vilket är onödigt på 2009 och 2010 års modell då du kan köra samma sensor som används för ODD till hårddisken, alltså Apples egna del. Finns t.o.m. Apple-auktoriserade verkstäder som gör fel här.

Åh fan, jag har nämligen en 2009 års iMac.
Trodde det var samma procedur på alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

HDD: 3TB Fusion Drive

I din sig skriver du 3TB Fusiondrive vilket tyder på en befintlig SSD + HDD-kombo. Vilken enhet är det som du tänker byta ut?

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflux:

I din sig skriver du 3TB Fusiondrive vilket tyder på en befintlig SSD + HDD-kombo. Vilken enhet är det som du tänker byta ut?

Det är den som ska ut och ersättas med ren SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Vänta, du menar på att Apple gör all sin hårdvara själv? ;o Vilken koll du har då^^
Mycket av Apple är väl tillverkat av Samsung tex. Har inte jättebra koll på hur mycket hårdvara apple gör själva.

Har absolut inget emot Apple så, dom har också blivit bättre med priser osv. Därför jag reagera just på dessa SSD'er o ville veta varför
Men ingen som kan svara på varför direkt, du kan inte påstå att det är samma prisskillnad i märke mellan Volvo o Ferrari som det är i Mac vs PC (får man väl jämföra med en universal bil som inte finns egentligen)

Men vad är det för nytta att den läser av tempsen just där då? Varför lägger man sensorn i hårddisken och inte tex på/under eller liknande så att man lätt kan byta en hårddisk?
Och jämför med tänkt AMD -30? mmhm aldrig hört om något, varken intel, amd eller nvidia som visar -30 :P, men däremot så är nästan alla tempsensorer "fel" i idle etc, det kanske apples tempsensor är oxå, men dom ska inte behöva fungera då! dom är optimerade för att avläsa det område dom är tänka för.
Tex nu AMD, vi vet att dom avläser fel idle, men dom läser perfekt när man har temperatur på skitet i load, dvs när du BEHÖVER läsa av.

Som sagt, jag hata Apple en gång i tiden, gillar dom mer o mer. Men något sådant här får än o tappa förtroende. Samma som att dom ska börja gnälla om micro-USB standard på mobiler.
Apple har produkter som är bra, som kostar lite mer. Ni behöver inte sälja tillbehör/reservdelar som är överprisat och förindra tredjepart att sälja...
Och för ditt "och sluta "hata älska" Apple!", sluta hata AMD då som du verkar göra

Okej ja jag påstod inte att apple gör sin hårdvara! liksom biltillverkarna inte tillverkar sina resevdelar själva till viss del!

Din HDD kan du själv läsa av i typ crystal diskmark!

Därför läser Apple av temps för att inte din data ska överhetta och gå förlorad! (data menar jag det som du spara på din DATOR)

Dåligt ex. med AMD och även bilen men se den stora bilden

Sedan håller jag med till fullo på att dom tillverkar skitsaker och vissa saker är överprisad men sedan får man inte glömma ett företag måste få tjäna pengar med! inte sant?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Detta bevisar ju bara att apple är ett skit företag. Varför ska man behöva köpa något via dom som kostar mer än dubbla bara för att det ska fungera?
Okej om det skulle skilja några hundra eller sisådär, då kan jag köpa det. Men denna prisskillnad va ju helt sjuk.

Det är endast Apple menar du?

Köper du en ny BMW kan du ju inte lägga till en audi motor för att den har kanske mer hästkrafter per krona? (Exempel)

Exakt samma sak, betalar folk så fortsätter dom, tror du ärligt talat att dom gör det för att känna sig lite sadistiska? Pengar styr världen och det gör det på alla företag..

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Om Apple följer standarder, så kan du altså byta delar precis som på vilken pc som helst på en Mac ?? En Mac idag är bara en PC med annat OS.

Vad är det på en MacBook du menar inte går att byta som du kan byta på en annan valfri laptop?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Jag tycker det framgår av tråden att datorn inte fungerar normalt med SSD:er från valfri tillverkare, utan att man måste köpa från Apple.

Vad menar du med HCL?

Vet du inte vad HCL är? Det är något som alla seriösa datortillverkare har och som skall följas, inte bara Apple. Du kan inte sätta valfri SSD i din PC heller, du skall använda en som finns med på HCL för ditt moderkort. Grundläggande datorkunskap.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_compatibility_list

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yellowtown:

Okej ja jag påstod inte att apple gör sin hårdvara! liksom biltillverkarna inte tillverkar sina resevdelar själva till viss del!

Din HDD kan du själv läsa av i typ crystal diskmark!

Därför läser Apple av temps för att inte din data ska överhetta och gå förlorad! (data menar jag det som du spara på din DATOR)

Dåligt ex. med AMD och även bilen men se den stora bilden

Sedan håller jag med till fullo på att dom tillverkar skitsaker och vissa saker är överprisad men sedan får man inte glömma ett företag måste få tjäna pengar med! inte sant?

Om en SSD riskerar att överhettas så har de gjort en grov designmiss någonstans. Det är långt ifrån ovanligt att SSDer helt saknar temperaturgivare. I alla fall sådana som är synliga extern. Det är därför det dyker upp så många trådar med folk som är oroliga över att något program rapporterar att SSDn är 127 grader vilket bara betyder att det inte finns något att läsa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hårddiskplatsen är bara utformad för hårddiskar, Apple levererar inga 2.5 eller 3.5-tum SSDer till dessa maskiner som tråden gäller. Hårddiskar de levererar (sedan mid-2011 iMac) har modifierad firmware för att prata med SMC. Kör OWCs kit så fungerar SMC/styrning och AHT rapporteras som OK. Spelar sen ingen större roll vad det handlar om för SATA-SSD. Trim behöver aktiveras, men det är det enda.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon200213:

Vet du inte vad HCL är? Det är något som alla seriösa datortillverkare har och som skall följas, inte bara Apple. Du kan inte sätta valfri SSD i din PC heller, du skall använda en som finns med på HCL för ditt moderkort. Grundläggande datorkunskap.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_compatibility_list

Får be om ursäkt för att jag inte visste det. Eller snarare: Jag vet vad det är, men visste inte att HCL stod för det.

Med "valfri" menar jag att jag kan gå in här och välja vilken normal SSD som helst och den kommer fungera i min dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Får be om ursäkt för att jag inte visste det. Eller snarare: Jag vet vad det är, men visste inte att HCL stod för det.

Med "valfri" menar jag att jag kan gå in här och välja vilken normal SSD som helst och den kommer fungera i min dator.

Nej. Du skall ALLTID välja hårdvara som finns på HCL för ditt moderkort/dator. Det finns INGEN garanti för att du kan använda "vilken som helst" och det kan du inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Skulle vilja se reaktionen om till exempel Samsungs datorer krävde Samsung-SSD:er för att fungera normalt. Verkligen no offence; bara som en kul fundering.

Med tanke på deras ssder's prestanda så hade jag nästan övervägt att skaffa mig en Samsung dator xD

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon200213:

Nej. Du skall ALLTID välja hårdvara som finns på HCL för ditt moderkort/dator. Det finns INGEN garanti för att du kan använda "vilken som helst" och det kan du inte heller.

Har byggt många datorer utan att någonsin kolla något annat än CPU/moderkort-kompatibilitet. Hela grejen med PC är ju att man just ska kunna köpa vilken passande hårdvara som helst.

Går du alltid igenom alla relevanta HCL:er varje gång du köper en komponent?

Hur tycker du att man exempelvis ska ta reda på att en Samsung 840 Evo fungerar i en Dell Latitude D630? För det gör den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Har byggt många datorer utan att någonsin kolla något annat än CPU/moderkort-kompatibilitet. Hela grejen med PC är ju att man just ska kunna köpa vilken passande hårdvara som helst.

Går du alltid igenom alla relevanta HCL:er varje gång du köper en komponent?

Hur tycker du att man exempelvis ska ta reda på att en Samsung 840 Evo fungerar i en Dell Latitude D630? För det gör den.

Hehe, nej, det är inte "hela grejen med pc". Självklart kollar jag alltid HCL innan jag köper komponenter. Det är grundläggande datorkonskap.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon200213:

Hehe, nej, det är inte "hela grejen med pc". Självklart kollar jag alltid HCL innan jag köper komponenter. Det är grundläggande datorkonskap.

Ska inte säga att du är ensam om det, men de flesta lusläser inte HCL för varje komponent man köper.

Du svarade inte på min sista fråga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Ska inte säga att du är ensam om det, men de flesta lusläser inte HCL för varje komponent man köper.

Du svarade inte på min sista fråga.

Alla jag känner som pysslar med datorer, privat eller professionellt, läser HCL för sin hårdvara innan de köper prylar.
DELL har vad jag vet HCL för alla sina datorer. Kontakta deras support vetja!

Permalänk
Medlem

Det är viktigt i servervärlden, för där måste du ha support och det finns flera speciallösningar. Bland annat därför många numera kör whiteboxlösningar som Supermicro. Det är viktigt på konsumentlösning som NAS, då de kan ha problem med vissa diskar. I det fallet är det ofta mjukvaran som behöver testas eller patchas. När det gäller moderkort från Taiwanesiska tillverkare så ja, då finns det inga kompletta kompatibilitetslistor och ingen riktig support. Särskilt inte när det gäller hårddiskmodeller och firmware. På en Dell-laptop kommer du inte hitta någon HCL över hårddiskar. Dell kommer inte kunna svara dig. Supporten vet förmodligen inte ens vad för modeller de själva skickar med dem. Sluta trolla här. I en PC kör i princip alla samma chipset, samma drivrutiner och samma operativsystem. Visst kan BIOS/UEFI-firmware för SATA-kontrollern spåra, men de flesta kör samma version som alla andra moderkort/datorer ändå och sådana fel får de hjälp av UEFI-leverantörerna att fixa, som i sin tur får hjälp av halvledarleverantören. Allvarliga problem får de helt enkelt återkalla grejerna för. De garanterar i princip SATA-kompatibilitet och du behöver ur kompatibilitetssynpunkt inte tänka på det på ett hemmabygge.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon200213:

Alla jag känner som pysslar med datorer, privat eller professionellt, läser HCL för sin hårdvara innan de köper prylar.

Märkligt att vi har så olika uppfattning om detta; min är att folk normalt inte gör det för alla komponenter. Jag gör som sagt själv aldrig det, utom för vissa undantag. Har exempelvis flera gånger kört kombinationen Z87 + 4670K/4770K utan att kontrollera kompatibilitet. Och har satt in SSD över tio gånger utan att läsa HCL först.

Saker som jag brukar kontrollera är CPU-kompatibilitet på icke-Zx7-brädor (eller för kombinationer som Z68 + Ivy Bridge), maxhöjd för kylare i chassi, kylares sockelstöd, det där med nätagg och Haswell och om det är någon ovanlig, obskyr uppgradering som ska göras.

Kollar aldrig att Samsung 840 Evo eller GTX 7x0 fungerar med varje moderkort (om det inte är gammalt).

Citat:

DELL har vad jag vet HCL för alla sina datorer. Kontakta deras support vetja!

Det kunde man ha gjort, men jag tyckte det räckte att öppna datorn och se att den har en vanlig 2,5″ SATA-disk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Har jag missat något? Vad är detta "HCL"?
Alla komponenter jag har köpt själv, hjälp kompisar att köpa osv så har jag aldrig kollat något sådant. Är tex en disk SATA så antar jag att den ska passa (om jag köper den på en normal butik, typ MediaMarkt, NetoNet, komplett eller Inet)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Diskutera gärna men håll er gärna till ämnet.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Alla jag känner som pysslar med datorer, privat eller professionellt, läser HCL för sin hårdvara innan de köper prylar.
DELL har vad jag vet HCL för alla sina datorer. Kontakta deras support vetja!

Då känner du inte så många. Det viktigaste är att kolla att minne/moderkort är kompatibla. Sedan brukar det idag vara minimalt med problem med resten.