Uppgradering av dator, räcker nytt grafikkort?

Permalänk

Uppgradering av dator, räcker nytt grafikkort?

Tjena, jag hade tänkt uppgradera datorn. Men är sjukt osäker på hur..
Jag vill skaffa ett msi gtx 760, för att gibba på det. Men är osäker på om min processor (FX-4100) kommer palla med det eller hur allt kommer gå. Om jag måste skaffa ett nytt osv..

Jag har nuvarande ett radeon hd 7750 1gb kort, och 200 fps i csgo och drygt 40-60 i bf4

Och det jag undrar är bla.
Kommer mitt spelande påverkas stort eller smått om jag uppgraderar kortet men inte processorn.
Vilken processor jag borde skaffa (om jag måste)
Hur stor skillnad det kommer bli om jag skaffar kortet och/utan ny processor.

Tack i förhand

Förtydligat rubrik
Permalänk

Du kan ju bara köpa grafikkortet. Om processorn visar sig flaska så kan du testa att overclocka den lite.
Om det inte funkar så blir det att köpa en ny, skulle säga en FX-8120 eller liknande.

Du kommer märka skillnad även om du inte köper ny processor. Bara att grafikkortet möjligtvis underpresterar på grund av det. Vet inte riktigt hur bra din processor är, inte så insatt i AMD över huvud taget.

Men om du är nöjd med hur det är nu så finns det ingen anledning att byta, om du inte vill ha längre e-penis förstås

Permalänk
Medlem

CPU'n måste inte "orka med" ett grafikkort.
Vad ett snabbare grafikkort snarare gör är höja taket på prestandan så att CPU'n oftast blir det som begränsar FPS'en.
Som exempel så testade jag mitt 780TI på en gammal 3.06GHz P4'a och det fungerade fint.

Permalänk

Men om jag frågar. Är det värt det, kommer jag höja fps stort. Grejen är den att jag vet inte om jag ska uppgradera min dator helt eller om jag bara ska skaffa ett nytt graffekort. Vill inte spendera för mycket pengar eftersom att jag hade tänkt mig en sån där benq 120Hz skärm. Men om jag köper en ny dator kommer den självklart med.

Permalänk
Skrivet av Burhan123:

Men om jag frågar. Är det värt det, kommer jag höja fps stort. Grejen är den att jag vet inte om jag ska uppgradera min dator helt eller om jag bara ska skaffa ett nytt graffekort. Vill inte spendera för mycket pengar eftersom att jag hade tänkt mig en sån där benq 120Hz skärm. Men om jag köper en ny dator kommer den självklart med.

Du kommer att få en rejäl prestandaboost, Visst kan processorn flaska i vissa spel men du kommer ändå få rejält mkt högre framerate än med ditt nuvarande kort.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Du kommer att få en rejäl prestandaboost, Visst kan processorn flaska i vissa spel men du kommer ändå få rejält mkt högre framerate än med ditt nuvarande kort.

Tack som fan broder! Precis vad jag behövde för att övertala mig!

Men kommer köpa en ny processor fläkt (istället för stockfläkten) så jag kan överklocka den om det blir sjukt viktigt!!

Nu är det bara att få ihop de där jädrans 5700 kr man behöver för att förgylla mina drömmar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burhan123:

Tack som fan broder! Precis vad jag behövde för att övertala mig!

Men kommer köpa en ny processor fläkt (istället för stockfläkten) så jag kan överklocka den om det blir sjukt viktigt!!

Nu är det bara att få ihop de där jädrans 5700 kr man behöver för att förgylla mina drömmar

lol ett gtx 760 kostar inte 5700kr det som kostar det är ett med dubbla gpus och är dessutom ett rog kort.

du får ett 760 för 1990:- du får ett 780 för 3990:- samt ett 780ti för 5700:- i runda slängar

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

lol ett gtx 760 kostar inte 5700kr det som kostar det är ett med dubbla gpus och är dessutom ett rog kort.

du får ett 760 för 1990:- du får ett 780 för 3990:- samt ett 780ti för 5700:- i runda slängar

Jag menade att jag ska köpa ett antal fler grejor tillsammans med kortet. Förlåt om jag var lite otydlig. =P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burhan123:

Jag menade att jag ska köpa ett antal fler grejor tillsammans med kortet. Förlåt om jag var lite otydlig. =P

anade nästan det åxå men orkade inte ändra det nu gick det i allfall fram så va jag inte den ända som missförstod så har det rätats till

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Kommer det fungera?

Tjena. Jag hade tänkt köpa ett MSI GTX 760 från komplett (https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-760-gaming-2gb-physx/...) och undrar om det kommer fungera till mitt moderkort (https://www.komplett.se/gigabyte-ga-970a-ds3p-socket-am3/8054...) och om det ens kommer passa mitt chassi (https://www.komplett.se/cooler-master-cm-690-iii-svart/792013).

Är helt värdelös med datorer, men kan lite grann. Så det skulle va sjukt schysst om jag kunde få lite hjälp här!

Permalänk
Keeper of Traditions

Ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. Kör i vind!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tjena, ser ett par SMÅ problem som kanske du inte stör dig på, men det kan vara svårt att placera en fläkt på NB-chippet ifall du får värme problem...
Dessutom så verkar inte det moderkortet stödja SLI-ifall du vill i framtiden bygga på med ett kort till för mer prestanda.. Då måste du isf leta upp två ATI kort eftersom moderkortet stödjer AMD CrossFireX...

Fast med det grafikortet, så lär du inte behöva uppgradera på ett bra tag...

Visa signatur

____________________________________________________________
|| Athlonii Q@ 3GHz || SLI Asus 9600GT || Xonar 5.1 || OCZ RevoDx3 120GB & Seagate 2TB || Silverstone Silent 550W || Acer Chromebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcgurun:

Tjena, ser ett par SMÅ problem som kanske du inte stör dig på, men det kan vara svårt att placera en fläkt på NB-chippet ifall du får värme problem...
Dessutom så verkar inte det moderkortet stödja SLI-ifall du vill i framtiden bygga på med ett kort till för mer prestanda.. Då måste du isf leta upp två ATI kort eftersom moderkortet stödjer AMD CrossFireX...

Fast med det grafikortet, så lär du inte behöva uppgradera på ett bra tag...

Varför skulle han behöva sätta dit en extrafläkt?

TS: Chassit stödjer grafikkort upp till ~43 cm, det du ska köpoa är 26 cm långt. Ditt moderkort stödjer kortet.

Permalänk
Medlem

Vet förr när man började att bygga datorer så kunde man få värme problem med särskilt NB-chippet, hade själv ett mobo som klättrade till 129 grader i "idle", ngt högt tycker jag ialf...
Men det kanske inte är ett problem längre, har själv inte stött på det på ett par tre år nu...

Det hela slutade med att jag skaffade en 5cm fläkt på NB ifall..

Visa signatur

____________________________________________________________
|| Athlonii Q@ 3GHz || SLI Asus 9600GT || Xonar 5.1 || OCZ RevoDx3 120GB & Seagate 2TB || Silverstone Silent 550W || Acer Chromebook

Permalänk

Om jag lägger till lite..

Jag hade även tänkt köpa en ny fläkt till processorn (https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-tx3-evo-cpu-kylar...), eftersom att den har krånglat förut. Så jag vill hålla den kall vid alla lägen. Vet inte dock inte om den passar..
Men hörde att någon snackade om NB-chip. Har ingen som helst aning om vad det handlar om. Men kan detta störa när jag installerar fläkten?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Burhan123:

Om jag lägger till lite..

Jag hade även tänkt köpa en ny fläkt till processorn (https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-tx3-evo-cpu-kylar...), eftersom att den har krånglat förut. Så jag vill hålla den kall vid alla lägen. Vet inte dock inte om den passar..
Men hörde att någon snackade om NB-chip. Har ingen som helst aning om vad det handlar om. Men kan detta störa när jag installerar fläkten?

Kolla på CM Hyper EVO 212 istället, underbar fläkt för pengarna

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Kolla på CM Hyper EVO 212 istället, underbar fläkt för pengarna

Jo, så var det. Visste inte vad den hette. Är förståndshandikappad som alla kanske förstår.

Permalänk
Skrivet av Pcgurun:

Vet förr när man började att bygga datorer så kunde man få värme problem med särskilt NB-chippet, hade själv ett mobo som klättrade till 129 grader i "idle", ngt högt tycker jag ialf...
Men det kanske inte är ett problem längre, har själv inte stött på det på ett par tre år nu...

Det hela slutade med att jag skaffade en 5cm fläkt på NB ifall..

Sant att vissa chip hade lite problem förr. Dock så har jag inte hört att det händer nuförtiden. Dessutom så vill jag minnas att det var väl mest problem just med de små fläktarna som satt på chippen, de slutade fungera för vissa, bla mig. Dock när jag googlade på det problemet då, så rekommenderas det faktiskt att limma på ett passivt alternativ, och det fungerade galant. Det finns säkert något moderkort därute med aktiv kylning, men de flesta har väl passiv nu? Kan inte minnas när jag senast såg ett moderkort med en fläkt. (Betyder inte alls att de inte finns, bara för att jag inte sett några på ett tag).

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade och flyttade*

Jag har sammanfogat dina trådar då s.k. korspostning (skapa flera trådar om samma eller snarlik frågeställning. Anledningen är att det ger ett rörigt och orättvist forum. Dessutom lär du få bättre svar med all information i en och samma tråd.

Jag passade även på att flytta tråden till köpråd och justerade rubriken åt dig. Den går bra att ändra i efterhand.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

*Trådar sammanfogade och flyttade*

Jag har sammanfogat dina trådar då s.k. korspostning (skapa flera trådar om samma eller snarlik frågeställning. Anledningen är att det ger ett rörigt och orättvist forum. Dessutom lär du få bättre svar med all information i en och samma tråd.

Jag passade även på att flytta tråden till köpråd och justerade rubriken åt dig. Den går bra att ändra i efterhand.

screamin-daemon/moderator

Ber om ursäkt! Visste inte om några regler eller de olika forumen. Jag är ganska ny här och är endast här för att söka råd bland folk som kan.

Men ska läsa igenom reglerna så jag får lite koll!!