Dator för video/bild/spel - Max 45000:-

Permalänk
Medlem

Dator för video/bild/spel - Max 45000:-

Det börjar luta åt en ny stationär Windowsdator. Jag har lite grundkrav

Moderkort med minst 8 PCIe 6Gbit
Raidkort på PCIe 6Gbit
4st. SSD ~250 GB i Raid0
2st. "mekaniska" diskar på 4 TB i Raid1.
64GB RAM (Corsair Vengeance?)
Intel® Core™ i7-4960X Processor Extreme Edition eller möjligtvis senare modell som kanske hunnit släppas innan jag köper nytt.
Vattenkylning till CPU. Har sneglat på en Corsair i100 eller vad den heter.
Överklockningsbart minne och CPU och gärna GPU, vilket osökt för mig in på det jag kan allra minst om i datorvärlden, nämligen grafikkort. Har kollat på SLI och Crossfirelösningar och 2 eller 3 grafikkort kan jag tänka mig.

Vad skall jag använda datorn till? Rendering av video, bildbearbetning av RAW-bilder samt till lite spel.

Fläktar och skit kan jag inget om, men datorn bör vara knäpptyst om möjligt. Alltså inget nätagg som Corsairs nya serie som "blåser till" var femte eller tionde minut.

Tips mottages tacksamt samt tips vilken butik som kan tänkas bygga spektaklet åt mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hjälpsam

Vänta in nya 2011-3 moderkorten o CPU..bör komma hyffsat snart.

2xTITAN låter rätt givet här

INET bygger, men inte med snabbare minnen än 1600MHz så blir o ta nån annan där

Om du nu skall ha vattenkylning så byt alla fläktar. . o även i chassit.

PSU så är Seasonic Platinum 1000W bland det bästa du kan ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Vänta in nya 2011-3 moderkorten o CPU..bör komma hyffsat snart.

2xTITAN låter rätt givet här

INET bygger, men inte med snabbare minnen än 1600MHz så blir o ta nån annan där

Om du nu skall ha vattenkylning så byt alla fläktar. . o även i chassit.

PSU så är Seasonic Platinum 1000W bland det bästa du kan ha

Tack. Ja, minst 1000W då överklockning drar markant mer kräm än oklockat. Kanske kör på 1200W till och med.
Går det att beställa från INET och skippa minnena, för att beställa dessa själv?
Såg en tut på tuben någon Linus tech eller liknande som tipsade om de där fula men grymt tysta bruna fläktarna. Minns inte vad de heter dock.

Hur är det med luft in, eller luft ut på toppen? Lite olika bud om vad som är "bäst"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

noctua

du behöver inte ett så stort agg http://www.sweclockers.com/image/diagram/6402?k=ddb5c961faa63...

4960x@4.4, mätt vid väggen. dock gaming load och inte full så lite högre i 100% på allt. fortfarande långt ifrån 1000w.

du kan säkert ordna det där med minnen själv om du frågar dem.

4960x är ett väldigt dåligt pris. det är en marginell uppgradering över en 4930k så om du inte absolut måste ha en sådan känns det onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

noctua

du behöver inte ett så stort agg http://www.sweclockers.com/image/diagram/6402?k=ddb5c961faa63...

4960x@4.4, mätt vid väggen. dock gaming load och inte full så lite högre i 100% på allt. fortfarande långt ifrån 1000w.

du kan säkert ordna det där med minnen själv om du frågar dem.

4960x är ett väldigt dåligt pris. det är en marginell uppgradering över en 4930k så om du inte absolut måste ha en sådan känns det onödigt.

Tack för tipset. Anledningen till ev. 1200W är för framtida uppgraderingar. Kör ju mina stationära i 5 år ungefär innan jag köper nytt. Då vill jag inte byta fler grejer än nödvändigt.
Jag tycker själv att 4960 är i underkant prestandamässigt. Skulle gärna ha två sådana proppar i burken om det gick. Eller 4.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hjälpsam

Dom "snygga" bruna fläktarna är Noctua...MYCKET bra fläktar, har dom själv

Jag föredrar luft in fram o ut bak/topp. . lite mer flöde in än ut..Ta "A" eller "S" serien i chassit o "F" serien på radiatorn

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för tipset. Anledningen till ev. 1200W är för framtida uppgraderingar. Kör ju mina stationära i 5 år ungefär innan jag köper nytt. Då vill jag inte byta fler grejer än nödvändigt.
Jag tycker själv att 4960 är i underkant prestandamässigt. Skulle gärna ha två sådana proppar i burken om det gick. Eller 4.

Jag säger som andra, vänta på haswell-e, om inte.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2108165 2st sådana 10-kärniga

eller dubbla 8-kärniga
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2108169
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2107055

Mobo
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1184967

Gigabyte har kommit ett par liknande fast de säljs inte i sverige, evga hade sr-x fast den verkar ha slutats producera.
Med xeon kan du ha mer RAM, 64-128GB istället för SSD, minst fyra st HDD i RAID 0 för lagring och överföring till RAM varje gång du startar datorn.
64-128GB som systemdisk låter kanske lite, men du har allt installerat på dina din ramdisk sparar du i en backupfil, som du sedan bara för över till RAM.
Skall du t ex spela ett spel på 20GB så får du vänta tio sekunder för att föra över till ram, men då har du extremt korta laddningstider väl inne i spelet; sen vet jag inte hur länge dina SSD lever om du skall rendera o hålla på, en anledningen till varför INTE SSD.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Jag säger som andra, vänta på haswell-e, om inte.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2108165 2st sådana 10-kärniga

eller dubbla 8-kärniga
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2108169
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2107055

Mobo
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1184967

Gigabyte har kommit ett par liknande fast de säljs inte i sverige, evga hade sr-x fast den verkar ha slutats producera.
Med xeon kan du ha mer RAM, 64-128GB istället för SSD, minst fyra st HDD i RAID 0 för lagring och överföring till RAM varje gång du startar datorn.
64-128GB som systemdisk låter kanske lite, men du har allt installerat på dina din ramdisk sparar du i en backupfil, som du sedan bara för över till RAM.
Skall du t ex spela ett spel på 20GB så får du vänta tio sekunder för att föra över till ram, men då har du extremt korta laddningstider väl inne i spelet; sen vet jag inte hur länge dina SSD lever om du skall rendera o hålla på, en anledningen till varför INTE SSD.

Tackar för tipsen. De där Xeon har jag bara sett i serverdrift. Hur funkar dessa i klientoperativ prestandamässigt?
Har renderat video i fem år på två 180GB SSD utan problem Så länge de presterar lika länge är jag nöjd. Om fem år blir det väl dags för ny dator anyhow.
Ramdisk vet jag inte något om. Jag tror jag kör på det gamla konventionella SSD i Raid0. Mekaniska diskarna skall jag bara ha för ren storage. Slaskar över allt till 4TB NAS inkrementellt var natt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Om du vill ha dubbla processorer exempelvis dual socket 2011, så fungerar det bara med Xeon.

Som sagt nya Socket 2011-3 är på väg frågan är när, det datum jag har sett har vart 2H2014.. altså andra halvan av året någon gång.
Kodnamnen på dom nya processorerna är Haswell-E och Haswell-EP för dom som kan köras parvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Om du vill ha dubbla processorer exempelvis dual socket 2011, så fungerar det bara med Xeon.

Som sagt nya Socket 2011-3 är på väg frågan är när, det datum jag har sett har vart 2H2014.. altså andra halvan av året någon gång.
Kodnamnen på dom nya processorerna är Haswell-E och Haswell-EP för dom som kan köras parvis.

Ovärdeligt. Det angår.

Jag skall kolla upp. Väntar i så fall med köp till andra halvåret. Lätt värt tror jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tackar för tipsen. De där Xeon har jag bara sett i serverdrift. Hur funkar dessa i klientoperativ prestandamässigt?
Har renderat video i fem år på två 180GB SSD utan problem Så länge de presterar lika länge är jag nöjd. Om fem år blir det väl dags för ny dator anyhow.
Ramdisk vet jag inte något om. Jag tror jag kör på det gamla konventionella SSD i Raid0. Mekaniska diskarna skall jag bara ha för ren storage. Slaskar över allt till 4TB NAS inkrementellt var natt.

Är det SSD som är flashhalsen eller prollarna i rendering?, jag vet ju inte vilken rendering du pratar om så blir ju lite svårt och sia om det.
Xeon är väl som i7 fast lägre klock fast stabilare och mer cache, lägre klock kan du få tbx av med många fler kärnor; i spel så blir dom klart sämre doc, blir som att köra en i7 i 2-2.6GHz skulle jag tro, även om man kommer hyfsat långt på det.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Är det SSD som är flashhalsen eller prollarna i rendering?, jag vet ju inte vilken rendering du pratar om så blir ju lite svårt och sia om det.
Xeon är väl som i7 fast lägre klock fast stabilare och mer cache, lägre klock kan du få tbx av med många fler kärnor; i spel så blir dom klart sämre doc, blir som att köra en i7 i 2-2.6GHz skulle jag tro, även om man kommer hyfsat långt på det.

Det är väl en kombo men mest proppen som maxas. Det du antydde om SSD var väl att hög belastning på SSD, vilket det onekligen blir, sliter på SSD:n. Det köper jag utan vidare, men räcker SSD i ett par år eller tre-fem år så räcker det och blir över. Kostar ingenting nästan. Får en ny SSD för en tvåtusing knappt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det är väl en kombo men mest proppen som maxas. Det du antydde om SSD var väl att hög belastning på SSD, vilket det onekligen blir, sliter på SSD:n. Det köper jag utan vidare, men räcker SSD i ett par år eller tre-fem år så räcker det och blir över. Kostar ingenting nästan. Får en ny SSD för en tvåtusing knappt.

Kör du fyra st SSD i raid 0 så blir livslängden fyra ggr längre också

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Kör du fyra st SSD i raid 0 så blir livslängden fyra ggr längre också

Aha, det visste jag inte. Dock vet jag inte var jag skall leta Raid-kort. Finns inte på de där vanliga bygga datorsidorna. Eller så har jag letat dåligt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Adaptec är bra RAID-kort har funnits så länge jag minns.. sedan är frågan vad du behöver för 4 SSD.
http://www.adaptec.com/en-us/products/

Men personligen så skulle jag kanske försöka hitta 1TB PCI-E SSD istället för RAID.
PCI-E SSD är mycket snabbare än SATA...

Exempelvis: Intel Solid-State Drive 910 Series 800GB, Sequential Read/Write (up to): 2 GB/s / 1 GB/s.

Edit: ajdå hittade priset på den intel disken.. från ca 32.000kr på prisjakt.
Men borde finnas billigare.

Permalänk
Vila i frid

Relevant information om "Windows 8 Hardware Limitations"

32-bit versions of Windows 8 support up to 4 GB of RAM. The 64-bit version of Windows 8 Pro supports up to 512 GB while the 64-bit version of Windows 8 (standard) supports up to 128 GB.

Windows 8 Pro supports a maximum of 2 physical CPUs and the standard version of Windows 8 just one. In total, up to 32 logical processors are supported in 32-bit versions of Windows 8, while up to 256 logical processors are supported in 64-bit versions.

No hardware limitations were changed in the Windows 8.1 update.

Permalänk
Medlem

45k i budget HURR DURR. Skulle vilja se en sådan best tävla mot en Mac Pro som har utrustats så den har samma budget.
Vänta på Haswell-E är nog bäst förresten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Adaptec är bra RAID-kort har funnits så länge jag minns.. sedan är frågan vad du behöver för 4 SSD.
http://www.adaptec.com/en-us/products/

Men personligen så skulle jag kanske försöka hitta 1TB PCI-E SSD istället för RAID.
PCI-E SSD är mycket snabbare än SATA...

Exempelvis: Intel Solid-State Drive 910 Series 800GB, Sequential Read/Write (up to): 2 GB/s / 1 GB/s.

Edit: ajdå hittade priset på den intel disken.. från ca 32.000kr på prisjakt.
Men borde finnas billigare.

Skrivet av hasenfrasen:

Relevant information om "Windows 8 Hardware Limitations"

32-bit versions of Windows 8 support up to 4 GB of RAM. The 64-bit version of Windows 8 Pro supports up to 512 GB while the 64-bit version of Windows 8 (standard) supports up to 128 GB.

Windows 8 Pro supports a maximum of 2 physical CPUs and the standard version of Windows 8 just one. In total, up to 32 logical processors are supported in 32-bit versions of Windows 8, while up to 256 logical processors are supported in 64-bit versions.

No hardware limitations were changed in the Windows 8.1 update.

Skrivet av LPG:

45k i budget HURR DURR. Skulle vilja se en sådan best tävla mot en Mac Pro som har utrustats så den har samma budget.
Vänta på Haswell-E är nog bäst förresten.

Tack för info. Jag kommer primärt köra Gentoo och Windows 8.1 Pro, dual boot.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K