När strömavbrottet kommer

Permalänk
Medlem

Tur att man har garderat sig med 3st UPSer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danne:

Tur att man har garderat sig med 3st UPSer

3 fas...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Behövs när man ska driva mycket

Permalänk
Medlem

Vi har ett elverk som man hakar på traktorn på 80 kVA/64Kw med 3/1-fas på 400V/230V. på gården, livräddare och värt varenda krona när strömmen försvinner en längre period (gudrun var inte nådig då vi var utan ström nästan 3 veckor) viktigast är väll att hålla alla frysboxar igång under längre tider, men skadar absolut inte att datorerna rullar på fint ändå

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av som99:

Vi har ett elverk som man hakar på traktorn på 80 kVA/64Kw med 3/1-fas på 400V/230V. på gården, livräddare och värt varenda krona när strömmen försvinner en längre period (gudrun var inte nådig då vi var utan ström nästan 3 veckor) viktigast är väll att hålla alla frysboxar igång under längre tider, men skadar absolut inte att datorerna rullar på fint ändå

Det blir rätt dyr el det, att dra runt det om man bara ska driva datorn lär inte vara effektivt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PheW:

Tänkte bara säga det ang. "Man kan tycka att elleverantören borde lämna fin och jämn sinusformig 230 volt på 50 hertz, men så är det inte heller; 230 volt är bara ett riktvärde och försöker du ställa krav på leverantören kommer du ingenstans."

Skillnaderna på spänningsnivåerna kan vara ganska mycket.
EONs skriver på sin hemsida:
"I Sverige har vi den nominella spänningen 230 V med en normalavvikelse som får vara +/- 10 procent. Det gäller i anslutningspunkten. Den levererade spänningen kan alltså variera från 207 V till 253 V"

Har man problem med låg eller hög spänning så kan man prata med elnätsägaren, oftast går det att lösa. Det är ju bara vrida upp ett steg på transformatorn.
att man inte kan påverka stämmer inte, däremot kan du kanske inte kräva att elnätsägaren gör något men oftast är det hjälpsamma.
Problemen kommer när man bor långt från transformatorn.

Men vafan händer om man då har en apparat där det står MAX 250 volt?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Men vafan händer om man då har en apparat där det står MAX 250 volt?

"MAX 250 volt" betyder inte att apparaten dör så fort den matas med 251/251+ volt under korta stunder.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

"MAX 250 volt" betyder inte att apparaten dör så fort den matas med 251/251+ volt under korta stunder.

Tack för upplysningen, jag visste inte att dom tål lite mer under kortare tid.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir rätt dyr el det, att dra runt det om man bara ska driva datorn lär inte vara effektivt

Väldigt dyr el, dock är det i första hand till alla frysboxar med vilt/kött (det är mågna frysboxar) som inte skall gå åt skogen samt hålla ström till flispannan som ger värme till 3 hus, men räcker och blir över till lite bekvämligheter med

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Funderat ett tag på en usp men inte hittat ngn som jag tror fungerar, tänkte bara ha datorn + en skärm igång om strömmen går, stänger ner allt direkt ändå om elen dör så upsen behöver bara kunna köras några minuter, för att stänga ner och undvika hdd ras, korrupta filsystem och spikar in i datorn till hårddiskarna, enda som jag tycker är viktigt är själva hdd i datorn så dem vill jag ha skyddade, har en 5st + 2ssd + en 3st externa. Dator i sign. Finns det någon ups runt typ 1000:- ?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Extremaz:

Funderat ett tag på en usp men inte hittat ngn som jag tror fungerar, tänkte bara ha datorn + en skärm igång om strömmen går, stänger ner allt direkt ändå om elen dör så upsen behöver bara kunna köras några minuter, för att stänga ner och undvika hdd ras, korrupta filsystem och spikar in i datorn till hårddiskarna, enda som jag tycker är viktigt är själva hdd i datorn så dem vill jag ha skyddade, har en 5st + 2ssd + en 3st externa. Dator i sign. Finns det någon ups runt typ 1000:- ?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1293#rparams=l=s1704089...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Funderat ett tag på en usp men inte hittat ngn som jag tror fungerar, tänkte bara ha datorn + en skärm igång om strömmen går, stänger ner allt direkt ändå om elen dör så upsen behöver bara kunna köras några minuter, för att stänga ner och undvika hdd ras, korrupta filsystem och spikar in i datorn till hårddiskarna, enda som jag tycker är viktigt är själva hdd i datorn så dem vill jag ha skyddade, har en 5st + 2ssd + en 3st externa. Dator i sign. Finns det någon ups runt typ 1000:- ?

Själv så kan jag rekommenderas just den modellen som det handlar om dvs APC Smart-UPS.

Permalänk
Medlem

Fantastisk läsning.

Funderat på en UPS och generell uppfräschning av elinstallationerna i bostadsrätten från 70-talet, då det varken är jordat, finns en jordfelsbrytare eller automatsäkringar.

Permalänk
Medlem

En bra påminnelse om att jag bör skaffa UPS, iaf till söörvern.

Det som slog mig var att personen som skrev artikeln har räknat med en effektfaktor på 0,6 på den lilla UPSen (330/550=0,6). Jag säger inte att det är fel, jag tycker bara det verkar märkligt. För det finns väl ingen dator- och/eller hårdvara i Sverige för konsumentbruk som har en effektfaktor under 0,8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Så länge allting viktigt ligger i molnet kommer jag aldrig att behöva oroa mig för eventuella lokala strömavbrott.

Hårdvara kan också gå sönder vid strömavbrott, har personligen förlorat 2st hårddiskar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Funderat ett tag på en usp men inte hittat ngn som jag tror fungerar, tänkte bara ha datorn + en skärm igång om strömmen går, stänger ner allt direkt ändå om elen dör så upsen behöver bara kunna köras några minuter, för att stänga ner och undvika hdd ras, korrupta filsystem och spikar in i datorn till hårddiskarna, enda som jag tycker är viktigt är själva hdd i datorn så dem vill jag ha skyddade, har en 5st + 2ssd + en 3st externa. Dator i sign. Finns det någon ups runt typ 1000:- ?

Kör föregångaren till denna i flera år och den har räddat min dator (i sign) utan problem vid strömavbrott.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=818619

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Asså tjaa, själv bor man i central Stockholm och inte haft ett strömavbrott på 15 år.. så att skaffa en UPS verkar som ganska onödigt

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Bara för att jag ger mig in och kommenterar här så kommer väl nästa strömavbrott döda all min utrustning men fak it!
Vet inte vad det är för påhitt att jag ska förlora mitt dags arbete för att jag inte har någon manick med ett batteri kopplat bakom datorn? Har aldrig blivit av med ett jota som varit sparat.... Självklart förstår jag att det kan gå illa, men har jag haft extrem super duper mega tur som aldrig upplevt det eller är risken som artikeln talar om överdriven? Jag skulle säga det sistnänmda..

Det där är som att säga "Jag går mot röd gubbe men inte fan har jag blivit påkörd ännu!" Grattis du har haft tur och om du tror att data är det enda du kan förlora så kommer du en dag få samma uppvaknade som jag fick när jag fick mekaniska fel på 2st hårddiskar vid ett strömavbrott.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Lite snabbt om dimentionering och effektfaktor

Jag jobbar i UPS branchen och lite snabba råd och tankar. Därför kan detta inlägg bli lite nyansierat.
Dimentionering: Om ni vill göra det enkelt, se vad ert nätaggregat klarar av i watt. Köp en ups som är lika stor i Watt som ert nätaggregat.

Om ni vet att ni har ett överdimentionerat nätaggregat. Detta beror lite på då.
Standard dator (Pentium/i3/i5/A4-A10/Athlon) med 2-3 diskar. Diskret grafikkort som drar fån PCI-E. Räkna på en ca 100-130w totalt. Low TPD(25-45w) CPU kan ni komma ner till 80-100w. Min ligger på 96W, 3 diskar , minimalt grafikkort och 45w TDP processor av äldre dignitet. Men en hemma server kan ni max räkna 200w på. Glöm inte att kolla på vad för programvaror som kommer med och support.

Problemen börjar vid överklockningar om ni då har ganska kraftfulla grafikkort som kräver sin egen extra 6 pins power. Dessa, beroende på, kan dra från 75w till 300w extra. För varje extra 6 pin kontakt som man behöver ansluta på grafikkort räkna ca 75w extra.
Eftersom ni går utanför de normal effekt scopet på processorn så kommer de ganska snabbt dra extra mycket kraft( FX-6XXX/8XXX är väll ganska kända att bli krafthungriga i när de överklockas).
Så säg den I5 överklockad med ett 280x, räkna med utan problem en 500-600w. Bara 280x kan dra upp till 300w.

Så minst en ups 1200VA-1500VA altså ca 700-1100W. Dessa kommer inte under 1000:-

Varför effektfaktor 0.6 på enklar upser handlar en hel del om prisbilden. Då komponenterna som används för bättre effektfaktor går upp ganska mycket i Pris. Därför ser du en stor skillnad på en lineinteraktive (5S) på 1700:- och en på 7500:- (5Px) då du utan problem går från 0.6 till 0.9 i effektfaktor. Även om de teknikmässigt ska vara likvädiga, alltså en lineinteraktive.

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på detta:

"Normalt finns inte skyddsjord i eluttagen i en lägenhet, men det går att ordna genom att dra en särskild kabel från säkringsskåpet till datorinstallationen.

Får väl ta reda på ett prisförslag av en elektriker..

Hade jordat uttag innan, men har det inte längre, då jag flyttat hela datorparken till nytt rum. Lider även av brum o knaster i högtalarna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Bra artikel! Gillar att du tog med blajet om hifikablar

Nåt som fattas är dock hållbarhet och kvalite på UPSer. Vad jag vet brukar batterier ofta lida av livslängdsproblem. Det är ju värdelöst om batteriet i en UPS indikerar full laddning men ändå inte räcker mer än några sekunder. Hur många år tar det innan UPSens batteri når detta sorgliga stadie och hur vet man det?

En till detalj som saknas är att det är bra om UPSen, när batterierna i den börjar ta slut, kan skicka en signal till datorn att kontrollerat stänga av sig själv. Då tillkommer ofta nån form av hårdvara till datorn och möjligen även drivrutiner vilket kan ställa till problem om man har en server.

Ja, UPSen skickar signal, nej det krävs ingen extra hårdvara till datorn utöver en ledig USB eller rs232-port.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag skulle gärna vilja ha en lite mer kött på benen i diskusionen kring separat skyddjordkabel från elcentralen.

Det är väldigt olagligt och väldigt farligt. Tillräckligt med kött på benen?
Anställ en elektriker som byter alla uttagen i hela rummet till jordade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Det är väldigt olagligt och väldigt farligt. Tillräckligt med kött på benen?
Anställ en elektriker som byter alla uttagen i hela rummet till jordade.

Det handlar nog snarare om att eftermontera skyddsjord, det går ibland att göra utan att dra om allt om installationen i övrigt är frisk och en elektriker kan göra det så blir det "lagligt" det är oftast inte heller så svårt att eftermontera jordfelsbrytare och det kräver inte att man behöver byta hela elcentralen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar nog snarare om att eftermontera skyddsjord, det går ibland att göra utan att dra om allt om installationen i övrigt är frisk och en elektriker kan göra det så blir det "lagligt" det är oftast inte heller så svårt att eftermontera jordfelsbrytare och det kräver inte att man behöver byta hela elcentralen.

Nej, men det får inte göras av lekman utan kräver en behörig fackman.
Dessutom måste alla uttag, inklusive takutag, i samma rum jordas på samma gång.
Så både en och separat är felaktigt i påståendet "en separat skyddjordkabel från elcentralen".

Jordfelsbrytare har inget med skyddsjord att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Det där är som att säga "Jag går mot röd gubbe men inte fan har jag blivit påkörd ännu!" Grattis du har haft tur och om du tror att data är det enda du kan förlora så kommer du en dag få samma uppvaknade som jag fick när jag fick mekaniska fel på 2st hårddiskar vid ett strömavbrott.

"Bara för att jag ger mig in och kommenterar här så kommer väl nästa strömavbrott döda all min utrustning men fak it!"

Du citerade det själv.. jag förstår att både hårdvara och data kan ta skada.

Men det jag försöker belysa är att det kan inte vara vanlig "tur" jag haft så som problemet beskrivs här.. Om det var så viktigt med en UPS som artikeln och kommentarerna får det att låta så måste jag haft mer än mer än bara tur..

F.ö är 2 hårddiskar billigare/lika dyrt som en UPS.. Om man tar i beaktning att både diskar och UPS åldras och kostar pengar så blev det i slutändan billigare att bara byta diskarna och skita i skyddet. (Ja, jag bortser helt ifrån ev. data på diskarna)

Jag gillade inte ditt exempel med röd gubbe riktigt eftersom där har man medvetet valt att utsätta sig för en stor risk.. Men jag har ett bättre exempel/fråga till dig/er som har en UPS:
Har ni en åskledare med er när ni går ut i oväder för att eliminera risken att blixten slår ner i er ?!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Nej, men det får inte göras av lekman utan kräver en behörig fackman.
Dessutom måste alla uttag, inklusive takutag, i samma rum jordas på samma gång.
Så både en och separat är felaktigt i påståendet "en separat skyddjordkabel från elcentralen".

Jordfelsbrytare har inget med skyddsjord att göra.

En eller flera jordledare borde det stått för att göra det helt korrekt då, men du förstår nog ändå.
Jorfelsbrytare fungerar utan skyddsjord, de mäter ju snarare "lastobalans" mellan in och utgående ström i kretsen så de innebär alltid ett ökat skydd även om installtionen i sig saknar skyddsjord, man har inget att förlora på att installera en jordfelsbrytare och det kostar ca 2-2.5 kkr att eftermontera i de flesta fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för en riktigt intressant artikel! I mitt fall mest orolig för spänningstoppar som blir när strömmen kommer tillbaks. En dator skrotad vid spänningssättning efter strömavbrott.

Visa signatur

Sabertooth Z77|2600K@4300MHz|XTZ 7970 GHz i CFX|Kingston HyperX Predator 8 Gb|Corsair AX 850 W Modular|Corsair SSD och lite andra HDD

Permalänk

I Landvetter, eller ännu närmare Snåkered, så går strömmen lite titt-som-tätt. Dessutom är det tämligen ofta strömmen är borta i timmar, och det mest jobbiga är att 3G-4G slås ut i området också. Så man kan ju glömma om att använda Internet tills strömmen är tillbaka i området. Väldigt sällan som Härryda Energi uppdaterar om just mitt område (att det finns ett avbrott i området eller så), så går man in på deras sida så kan man ju tänka att eltillförseln funkar prima, men det gör det inte.

Ruggigt roligt när Gudrun slog till, ingen el på 4-5 dagar. Ingen uppvärmning (golvvärme), ingen internet, inget vatten (egen brunn) och inga toabesök ... det var tider

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem

Ser ut att vara Logitech Illuminated i nån version, det var likt men lite skillnad på bokstäverna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.