Umenet skapar IRL-lagg med Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det var ganska kreativt, men det känns sjukt tillgjort - speciellt när killen failar att hälla smet i pannan eller få i ägget i bunken.

Nja, du är ju van vid visuell respons så när du "ser" att sleven är över pannan så häller du. Problemet är att när den visuella responsen laggar med 300ms så kommer din hand oftast redan vara förbi stekpannan innan du ser att den är över den.

Permalänk
Inaktiv

Vem spelar med ~333ms?

Permalänk
Medlem

Hahaha jag döööör xD Tur man inte har 1/3s lagg i spel asså. börjar störa mig från 50ms och uppåt, men det är nog mer psykiskt, antar att det är högre latens från mus/tgb tills det når skärmen ändå

1gbit är overkill oavsett hur man vrider det. 100mbit klarar man sig bra på även med en handfull enheter uppkopplade.

Permalänk

Haha, så fult när han ska knäcka äggen!
Skrattade rakt ut!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på denna videon på youtube.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Lite OT men...

Så, är låg FPS (eller lag som folk bara skriver i spel och på forum) inte samma sak som internet lag vilket ger fördröjningar i spelet (och då upplevs som låg FPS)? Kanske skall räta ut det missförståndet en gång för alla?

När jag var ung så kallade vi FPS-drops/låg framerate för att det "hackar", medans nätverkslagg hette lagg. Sen blev båda lagg eftersom något om att hackers och crackers och vad det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

När jag var ung så kallade vi FPS-drops/låg framerate för att det "hackar", medans nätverkslagg hette lagg. Sen blev båda lagg eftersom något om att hackers och crackers och vad det var.

exakt, nu för tiden säger jag låg fps istället, när man var yngre hade man väl inte så bra grepp om fps osv, säger dock lagg när man har hög ms.

Permalänk
Medlem

Haha, riktigt kul video

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Tenderar väll att säga Delay istället för lag sam lagg när det "hackar"

Permalänk
Medlem

333ms latency är ospelbart i normalfall, och det ser inte ut till att vara så användbart irl heller

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

*sigh* Är dom så kassa eller gör dom sig till?
Sen var det ju ett tag sen man hade 3000ms latency.
250ms är inte heller direkt vanligt idag.

Det är nog inte så lätt att röra sig normalt när allt du gör visas 0,3 sekunder senare för dina ögon, vissa saker, som att steka pannkakor kan du fixa genom att röra handen långsammare och stanna upp ibland tills du fixerat dess position, men att dansa eller spela pingis blir nästan omöjligt. Samt som några påpekade, ingen stereoskopisk kamera gör att djupseendet försvinner delvis.

3000ms är ju lite extremt, men 250ms är inte helt ovanligt om man sitter på 3G eller liknande.

Hade varit interessant att se några expriment med olika latenser, typ 10, 50, 100, 250, 500 ms för att see skillnaden.

I övrigt, Ocolus+kamera är ju en rolig party-kombination för barn (och en del lekfulla vuxna), kan ju bli en modern variant av måla knorren på grisen eller för fulla studenter som ska fånga ägg eller något annat ömtåligt som blir kladdigt när det går sönder.....

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Nja, du är ju van vid visuell respons så när du "ser" att sleven är över pannan så häller du. Problemet är att när den visuella responsen laggar med 300ms så kommer din hand oftast redan vara förbi stekpannan innan du ser att den är över den.

Det är ju därför det borde vara normalt att stanna ovanför pannan, och sedan vänta 300ms, justera nödvändiga centimeter, och sedan hälla smeten. Nu känns det som att de fått instruktioner att göra allt lika snabbt som normalt. Känns tillgjort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jävligt kul grej att göra, lite i samma stil som third-person-view när du kör VR-glasögon och kamera på en ställning snett ovanifrån. =P

Men, det är ju töntigt att företag gör reklam för 100/1000mbit osv osv och gör säger att du slipper lagg, vilket inte har ett dyft med överföringskapacitet att göra... Men det är ju omöjligt att garantera lagg-fritt eftersom det beror på andra sidan och allt emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

I övrigt, Ocolus+kamera är ju en rolig party-kombination för barn (och en del lekfulla vuxna), kan ju bli en modern variant av måla knorren på grisen eller för fulla studenter som ska fånga ägg eller något annat ömtåligt som blir kladdigt när det går sönder.....

Det blir en väldigt dyr lek för barnkalas ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är ju därför det borde vara normalt att stanna ovanför pannan, och sedan vänta 300ms, justera nödvändiga centimeter, och sedan hälla smeten. Nu känns det som att de fått instruktioner att göra allt lika snabbt som normalt. Känns tillgjort.

De stannar ju ibland och flyttar tillbaka handen. Men då vågar de inte flytta tillräckligt långt för att komma tillbaka över pannan igen. Tänk på att filmen även är klippt. Klart att de inte tar med det material där man lyckas. Det är nog inte tillgjort, utan bara redigerat för att visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

När jag var ung så kallade vi FPS-drops/låg framerate för att det "hackar", medans nätverkslagg hette lagg. Sen blev båda lagg eftersom något om att hackers och crackers och vad det var.

säger fortfarande hack när det handlar om FPS-drops, och lagg till dåligt nätverk

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Umenet kan ju börja med att fixa ett stabilt nät... Har haft problem i över 6 månader nu där internet dör i 4-12 timmar beroende på vilken tid skiten lägget ner... Dom har problem i en utav deras stationer som återkommer och som dom skiter i, fick 90kr i avdrag på senaste fakturan... Hade jag kunnat byta hade jag gjort det!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Viochee:

exakt, nu för tiden säger jag låg fps istället, när man var yngre hade man väl inte så bra grepp om fps osv, säger dock lagg när man har hög ms.

Fast nu är ju inte "hög ms" mycket bättre, som att säga att man har lång kilometer till jobbet

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Hade varit kul och lagga genom livet. Först är man 24 år i nästa sekund är man 58 år. Superlagg ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

säger fortfarande hack när det handlar om FPS-drops, och lagg till dåligt nätverk

Samma här, det är det enda korrekta jag vet man skall säga.

Skrivet av anon214934:

När jag var ung så kallade vi FPS-drops/låg framerate för att det "hackar", medans nätverkslagg hette lagg. Sen blev båda lagg eftersom något om att hackers och crackers och vad det var.

Hackers och Crackers?

Hackare försöker bryta sig in medans en crackare försöker bryta drm och liknande om jag minns rätt på skillnaderna. Lagg och Hack är fortfarande samma bara att vissa inte riktigt förstår eller kan skillnaden skulle jag säga.

Skrivet av Mocka:

Lite OT men...

Så, är låg FPS (eller lag som folk bara skriver i spel och på forum) inte samma sak som internet lag vilket ger fördröjningar i spelet (och då upplevs som låg FPS)? Kanske skall räta ut det missförståndet en gång för alla?

Hackar när det är låg FPS, Laggar när det är en delay d.v.s. nätverk. Att folk skriver laggar men menar låg FPS är enligt mig fel men orkar aldrig poängtera det på Swec då folk aldrig lär sig endå och detta är ett forum och inte korrekturläsning.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Hackar när det är låg FPS, Laggar när det är en delay d.v.s. nätverk. Att folk skriver laggar men menar låg FPS är enligt mig fel men orkar aldrig poängtera det på Swec då folk aldrig lär sig endå och detta är ett forum och inte korrekturläsning.

Säger inte att du har fel eller något men vad kallar du det när spelet stannar helt i typ 3 sekunder?

förövrigt så tror jag han menade att crackers var dom som "hackade" förr

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Säger inte att du har fel eller något men vad kallar du det när spelet stannar helt i typ 3 sekunder?

förövrigt så tror jag han menade att crackers var dom som "hackade" förr

Fryser, Frysningar, eng (Freeze) ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vilken j*vla tur att de inte provade köra bil.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Jag kan säga att jag spelar ganska ofta med upp emot 400 i ping, detta är något man vänjer sig vid med tiden och man blir otroligt mycket bättre på att förutse händelser

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Medlem

Haha, riktigt intressant. Vore sjukt skoj att testa faktiskt!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Hackers och Crackers?

Hackare försöker bryta sig in medans en crackare försöker bryta drm och liknande om jag minns rätt på skillnaderna. Lagg och Hack är fortfarande samma bara att vissa inte riktigt förstår eller kan skillnaden skulle jag säga..

Haha, dom korrekta termerna är:

Hacker -- Coder/Tinkerer/Engineer/Make-do, dvs "riktiga" nördar

Cracker -- Någon som håller på med nätverkspenetrering/drm/osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Haha, dom korrekta termerna är:

Hacker -- Coder/Tinkerer/Engineer/Make-do, dvs "riktiga" nördar

Cracker -- Någon som håller på med nätverkspenetrering/drm/osv.

Iofs där sade du något.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

En konstant delay av 300ms/3sek är ju en sak men hur skulle det vara om den delayen var lite random?
Dvs som den kan vara på nätet.

Detta tror jag skulle vara betydligt jävligare att hantera än en konstant lång delay.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mansonite:

Kul video!
Undrar dock hus mycket lagget skulle reducera om man gick från 100 till 1000 mbit?
Blir pingen lägre?

Varför skulle pingen (antalet paket (svengelska)) öka eller sänkas beroende på ens hastighet? Det är antalet förlorade packets som orsakar lagg inte bandbredden.

Skrivet av tonper:

*sigh* Är dom så kassa eller gör dom sig till?
Sen var det ju ett tag sen man hade 3000ms latency.
250ms är inte heller direkt vanligt idag.

Vet inte var du varit och kollat dina källor men 250ms är ganska vanligt. Speciellt när man spelar extremt populära spel som Wow där vissa servrar är ganska överbelastade. Sedan ser man varje dag folk spela med 150-200 ms i tex. CS Go. Alla sitter inte med Sveriges utbyggnad av nät/kopparledningar.

Skrivet av Commander:

Samma här, det är det enda korrekta jag vet man skall säga.

Hackers och Crackers?

Hackare försöker bryta sig in medans en crackare försöker bryta drm och liknande om jag minns rätt på skillnaderna. Lagg och Hack är fortfarande samma bara att vissa inte riktigt förstår eller kan skillnaden skulle jag säga.

Hackar när det är låg FPS, Laggar när det är en delay d.v.s. nätverk. Att folk skriver laggar men menar låg FPS är enligt mig fel men orkar aldrig poängtera det på Swec då folk aldrig lär sig endå och detta är ett forum och inte korrekturläsning.

Säger lagg åt båda.. Don't like it? Sue me..

Annars brukar man säga FPS drop.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Lag är fördröjning/eftersläpning och inte enbart kopplat till nätverksprestanda.

Hade jag fått bestämma hade man dock aldrig sagt lag till FPS-drop eftersom det redan finns en riktigt bra term som
"det hackar satan nu" vid FPS-drop och
"det laggar satan nu" när server/klient inte riktigt samarbetar som de borde

Just för att undvika förstående-konflikt.