Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HP Spectre X2 13 – Haswell utan fläktkylning

Permalänk
Melding Plague

HP Spectre X2 13 – Haswell utan fläktkylning

Intels senaste arkitektur Haswell kan kylas passivt och det är huvudingrediensen i hybriden HP Spectre X2 13, som är den senaste i raden att besöka SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hellre tung och robust än lätt och ömtålig tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skönt att man redan har laptop - annars hade denna lockat lite väl mycket

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För klen batteritid för att vara intressant..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Intressant artikel. Den hade dock blivit väldigt mycket mer intressant om ni hade skrivit något om hur kompatibiliteten ser ut med olika linuxdistributioner, och hur svårt/lätt det är att installera. Spel/prestandatester i linux hade också uppskattats.

Permalänk
Medlem

Hade passat mig perfekt som student! Enda nackdelen dock är att jag inte har pengar som student ^^

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Inaktiv

14nm till slutet av året, då blir det fläktlös i mängder vilket jag tror de flesta tillverkare och konsumenter ser fram emot

Permalänk
Avstängd

Verkligen intressant, och bra initiativ från HP. lite finputs här och där så kan det bli riktigt bra. Min Zenbook får dock hänga kvar ett bra tag till.

Mycket bra recension som oftast också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

För klen batteritid för att vara intressant..

7 timmar ju verkligen helkass <-ironi

Permalänk
Medlem

batteritid vs kabini, sorry intel ni förlorade på både prestanda och ström. Nu kommer denna och förlorar än igen mot AMD's fokus. AMD kommer förlora pengar på allt detta och intel väntar och bjuder på anbud men de har VIA som backup (krävs bara 2,1% för att slippa antitrust-law i USA och 2,4% i EU)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Schyssta grejer Gillar konceptet fläktlöst och helt passivt.

Blir nog en sådan när dom utvecklats lite mer och jag kan ge bort min nuvarande. Just nu behåller jag min Dell Venue 11 Pro med tangentbordsdockan själv då jag klarar mig med denna.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Hämta en duk och torka av datorn! Den är flottig på bilden! paniken....

Permalänk
Medlem

Intressant att AMDs a4-5000 var med, eftersom den var med i anands preview på Beema/Mullins och det ser inte bättre ut än att den är nästan lika snabb som i5-4202Y, fast med 4,5W TDP jämfört med 11W TDP.

Permalänk
Medlem

Vilken nice hybrid. Tack för en bra recension, väldigt intressant, tyvärr så får man mycket vill ha begär av detta

Älskar utvecklingen som är nu, har hänt ganska mycket de senaste åren.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Impressive?

Vill börja med att säga: förlåt om jag är mindre begåvad i huvudknoppen. Men min powerbook har en prolle som är snabbare än denna (i geekbench och flera andra tester) och är fläktlös. Jag vet att intel suktat över äldre PPC designer förr, men aldrig skulle jag tro att de skulle gå bakåt i prestanda på detta sätt. Speciellt med tanke på att i full load så tar dessa nya prollar mer stret än G4:an.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Vill börja med att säga: förlåt om jag är mindre begåvad i huvudknoppen. Men min powerbook har en prolle som är snabbare än denna (i geekbench och flera andra tester) och är fläktlös. Jag vet att intel suktat över äldre PPC designer förr, men aldrig skulle jag tro att de skulle gå bakåt i prestanda på detta sätt. Speciellt med tanke på att i full load så tar dessa nya prollar mer stret än G4:an.

Kan du inte på Youtube lägga upp en video hur du skiljer av tangentbordet och använder touchskärmen lite på din Powerbook? När du länkat så kan du ju posta här igen så kan vi börja diskutera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kan du inte på Youtube lägga upp en video hur du skiljer av tangentbordet och använder touchskärmen lite på din Powerbook? När du länkat så kan du ju posta här igen så kan vi börja diskutera?

Ledsen om du inte såg den första meningen i mitt inlägg, men jag fokuserade på CPU'n. Men ja, det finns gott om folk som tagit bort en trasig powerbookskärm och ersatt den med nyare enheter. Det finns wireless DVI för sånt. Jag har ingen aning varför du förväntar dig det av en så gammal maskin men sure, det funkar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kan du inte på Youtube lägga upp en video hur du skiljer av tangentbordet och använder touchskärmen lite på din Powerbook? När du länkat så kan du ju posta här igen så kan vi börja diskutera?

Eller menar du att touch kontroller tar så fruktansvärt mycket prestanda att CPU'n är snabbare igentligen? ISF så har de banne mig designat mjukvaran fruktansvärt fel.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Eller menar du att touch kontroller tar så fruktansvärt mycket prestanda att CPU'n är snabbare igentligen? ISF så har de banne mig designat mjukvaran fruktansvärt fel.

Ja precis alla vet ju att pekskärm är tyngre att driva än crysis.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja precis alla vet ju att pekskärm är tyngre att driva än crysis.

Haha jag skrattade högljutt när jag såg den kommentaren.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Läser jag fel eller blir den inte spöad av bla Surface 2 på alla punkter?
Känns i så fall som ett betydligt sämre köp än vid det här laget rätt "gamla" surface 2.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Vill börja med att säga: förlåt om jag är mindre begåvad i huvudknoppen. Men min powerbook har en prolle som är snabbare än denna (i geekbench och flera andra tester) och är fläktlös. Jag vet att intel suktat över äldre PPC designer förr, men aldrig skulle jag tro att de skulle gå bakåt i prestanda på detta sätt. Speciellt med tanke på att i full load så tar dessa nya prollar mer stret än G4:an.

Eh, G4 1,5Ghz får under 1000 i Geekbench och i5 4202 får strax över 4000. Iaf enligt de tester jag Googlade fram. Var får du dina siffror från?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Vill börja med att säga: förlåt om jag är mindre begåvad i huvudknoppen. Men min powerbook har en prolle som är snabbare än denna (i geekbench och flera andra tester) och är fläktlös. Jag vet att intel suktat över äldre PPC designer förr, men aldrig skulle jag tro att de skulle gå bakåt i prestanda på detta sätt. Speciellt med tanke på att i full load så tar dessa nya prollar mer stret än G4:an.

Hur kan en 10 år gammal G4 vara snabbare än Haswell? Kollade lite snabbt på Geekbench, verkar som Intel Core i5-4202Y @ 1.60 GHz är 3-4 gånger så snabb som PowerPC G4 (7447A) @ 1.67 GHz, men jag kanske kollar på fel saker?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Hur kan en 10 år gammal G4 vara snabbare än Haswell? Kollade lite snabbt på Geekbench, verkar som Intel Core i5-4202Y @ 1.60 GHz är 3-4 gånger så snabb som PowerPC G4 (7447A) @ 1.67 GHz, men jag kanske kollar på fel saker?

Du har sett helt rätt.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Läser jag fel eller blir den inte spöad av bla Surface 2 på alla punkter?
Känns i så fall som ett betydligt sämre köp än vid det här laget rätt "gamla" surface 2.

Surface 2 kör tegra denna kör en bra processor.
Surface pro 2 är inte passiv. Så vem vet hur den är om några år när det är massa damm i fläktsystemet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Surface 2 kör tegra denna kör en bra processor.
Surface pro 2 är inte passiv. Så vem vet hur den är om några år när det är massa damm i fläktsystemet.

Skulle givetvis skriva Surface 2 pro (mentalt har jag visst redan räknat bort RT), visst den har en fläkt men den är enligt testen lika tyst som en passiv enhet i de tester som sweclockers gjorde.
Givetvis finns det risk att den låter mer men samtidigt så verkar Surface 2 pro vara en betydligt trevligare maskin av testen att döma.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag skulle gärna se ett test av Vaio Fit (Flip) 14A som jämförelse. Även Lenovos Yoga 2 och liknande hybrider skulle vara intressanta.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av danedi:

Vill börja med att säga: förlåt om jag är mindre begåvad i huvudknoppen. Men min powerbook har en prolle som är snabbare än denna (i geekbench och flera andra tester) och är fläktlös. Jag vet att intel suktat över äldre PPC designer förr, men aldrig skulle jag tro att de skulle gå bakåt i prestanda på detta sätt. Speciellt med tanke på att i full load så tar dessa nya prollar mer stret än G4:an.

Det är kul med nostalgi, men hallå? PowerPC 7447 a.k.a. G4 på 1.5GHz matchar ungefär en Pentium3 på 1GHz vad det gäller heltalsprestanda, den är alltså långsammare än Atom-baserade plattorna då dessa är klockade runt 2GHz. Det PowerPC alltid varit bra på relativt x86 är flyttal, i alla fall så länge som x86 inte använder SSE/AVX.

Geekbench suger apa som benchmark, den innehåller deltester som optimeras ner till att mäta hur lång tid det tar att köra memcpy(), man lägger också allt för mycket vikt vid flyttal något som är i praktiken irrelevant för laptops/pekplattor/mobiler... Men då du nämner det, här är jämförelsen mellan den snabbaste PowerBook G4 som tillverkats och HP Spectre X2, 4202Y är 5 gånger snabbare i en benchmark som till nästan 100% körs ur L1-cache vilket relativt sett får Intels CPUer att se mycket sämre ut än de är i praktiken då Intels största fördelar ligger i deras ruggigt bra LLC (last-level cache) och RAM-buss design.

G4 vinner faktiskt två flyttalstest, men dumpar man ut assembler för Geekbench på x86 så inser man att flyttalstesterna kör med x87 instruktioner!!! Ingen modern kompilator genererar dessa instruktioner om man inte kräver binärer som går att köra på P2 och tidigare, i 64-bitars x86 kör man alltid med SSE för flyttal och då blir det betydligt bättre resultat.

G4 hade däremot väldigt låg strömförbrukning och bra perf/W för sin tid, typisk förbrukning (vilket ungefär motsvarar det Intel/AMD idag kallar SDP) ligger på 9-10W för de snabbaste mobila G4orna.

Har kvar min G4 baserade MacMini, perfekt hemma-server tack vare sitt kompakta format och låga strömförbrukning. Senaste versionerna av Debian och Ubuntu finns fortfarande för PowerPC!

Edit: får rätta mig själv: var först i P4 som SSE2 kom och man behöver minst SSE2 stöd för att helt kunna ersätta x87-instruktioner med SSE-instruktioner då SSE1 endast hanterade 32-bitars flyttal. Så Geekbench är kompilerat för att kunna köras på P3 (antagligen går det att köra på 386), moderna program där flyttalprestanda är viktigt lära nog kräva minst P4 idag...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Skulle givetvis skriva Surface 2 pro (mentalt har jag visst redan räknat bort RT), visst den har en fläkt men den är enligt testen lika tyst som en passiv enhet i de tester som sweclockers gjorde.
Givetvis finns det risk att den låter mer men samtidigt så verkar Surface 2 pro vara en betydligt trevligare maskin av testen att döma.

Jo Surface pro är tyst och fin i dagsläget. Men om 2 till 3 är kanske den är full av damm eller om du har otur brakar fläkten ihop osv. I en laptop är det inga problem eftersom det oftast är enkelt att öppna o fixa, kanske är enkelt på Surface 2 pro också har inte testat men det känns som det är pilligare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TobiasJ:

Intressant att AMDs a4-5000 var med, eftersom den var med i anands preview på Beema/Mullins och det ser inte bättre ut än att den är nästan lika snabb som i5-4202Y, fast med 4,5W TDP jämfört med 11W TDP.

Det som är relevant i praktiken är enkeltrådad heltalsprestanda, 4202Y är mellan dubbelt till fyra gånger snabbare än Z3770 och A4-5000 på dessa tester.

Klagar absolut inte på testerna i denna artikel, var precis som vanligt en väldigt bra skriven artikel. Tester måste i första hand vara reproducerbara och de benchmarks som finns att tillgå har tyvärr alldeles för mycket fokus på tester som skalar i princip linjärt med antal CPU-kärnor och det är allt för många tester som är flyttalstunga.

De program som man typiskt kör på en pekplatta/laptop kommer i många fall inte vara så krävande. Det som ändå avgör hur "pigg" enheten känns är tiden det tar att utföra moment som är en direkt reaktion på något användaren gör, något som i praktiken är direkt proportionellt mot enktrådheltsprestanda. De tester som nog är är bäst att titta på är JavaScript-testerna (webbläsartesterna) om man vill bild sig en uppfattning om hur snabb enheten är då dessa är heltalstunga och enkeltrådade. Det fungerar dock bara om alla modeller använt samma webbläsare då resultatet varierar kraftigt mellan webbläsare.

Sedan var det ju ingen site som hann mäta strömförbrukning på Mullins, AnandTech gjorde en mätning på "idle" effekt och den såg tyvärr inte så bra ut

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer