Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Köpte en sån här igår istället, betydligt smidigare.

boominatorn är ju dock hästlängder bättre än den där lilla fjutten.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har letat efter kopplingsschema och ritningar till THE BOOMINATOR, någon som kan länka =)?

Permalänk
Medlem

http://boominator.dk/index.php/Boominator_SketchUp

Kopplingsschemat är "elementärt" och lite personligt beroende av ditt val av komponenter (Solceller telefonladdare lampor förstärkare mm). Men var inte orolig över elbiten, där är det många som kan hjälpa till vart efter.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

http://boominator.dk/index.php/Boominator_SketchUp

Kopplingsschemat är "elementärt" och lite personligt beroende av ditt val av komponenter (Solceller telefonladdare lampor förstärkare mm). Men var inte orolig över elbiten, där är det många som kan hjälpa till vart efter.

Ahja vad skönt, var lite spänd. Annars e det bara att göra ohm hehe

Permalänk
Medlem

Behöver man löda något själv i kittet :http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/hogtalare-s82106/hogtalarbyggsatser-c95199/boominator-412-p771480/ ?
Pluggar elektroingenjör så man tycker väl det inte borde vara något problem, Men har dock bränt sönder allt för många egna kretskort redan så man vet aldrig hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kommer i princip inte behöva löda några kretskort, dock tex högtalarkablarna löds med fördel fast på högtalaren. Detta kan en apa med lödkolv utföra så var inte rädd för det.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

boominatorn är ju dock hästlängder bättre än den där lilla fjutten.

Bättre på vilket sätt? Portabilitet? Eller batteritid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Bättre på vilket sätt? Portabilitet? Eller batteritid?

att den är bättre på portabilitet vet du själv att den inte är. spela inte lustig nu.
boominatorns fördelar: mycket prisvärdare, spelar mycket högre, bättre ljudkvalitet (tror jag, den har det iaf på högre volymer).

det beror helt enkelt på vad man prioriterar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Köp inte kitet då basarna är av fel modell! I kitet är det 12W och inte 10W, dvs 12 och 1o tums mumbran. Specefikationerna är lika och därav kan inte den vanliga boominatormodellen användas.

Skrivet av morxy49:

ja, räkna med att en tredjedel i vikt försvinner ungefär. jag tycker det är värt att endast ha element på en sida. oftast vill man ändå bara rikta ljudet åt ett håll, inte 360 grader. som sagt så blir batteritiden dubblerad, kostnaden halverad, vikten lägre, så jag tycker du ska köra på endast en sida.

du kan ju även lägga till element på andra sidan senare om du tycker det behövs, så det är ju ändå inte hela världen om du blir missnöjd.

Nackdelen med att inte ha magnet mot magnet designen är att de inte kommer att jobba tillsammans och mycket bas kommer att försvinna. Jag vet inte om designen blir precis korrekt då om man delar den på hälften men skillnaden är nog marginell. KÖR HÅRT!

Permalänk
Medlem

Om jag kör halv boominator, måste jag endå ha "skivan med hål i mitten" då?

Edit.
Går det att koppla så att man kan ladda den samtidigt som man spelar?

Permalänk
Skrivet av domanzo:

Om jag kör halv boominator, måste jag endå ha "skivan med hål i mitten" då?

Edit.
Går det att koppla så att man kan ladda den samtidigt som man spelar?

borde gå.

en switch av något slag som switchar mellan batteriet å en 12VDC trafo på lämplig effekt

inbyggd laddare i lådan så att du bara behöver plugga en 230v kabel i lådan som matar både trafo å laddaren.

vet inte om de finns batteriladdare som tål att köras så man kan ladda samtidigt som man suger batteri från det.
men isf bara att ha en laddare i lådan å skippa switchen å trafo.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Angående antal högtalare vs drifttid.

De högtalarna som är riktade bort gör nog inte mycket för ljudtrycket på 'framsidan', så man behöver knappast kompensera genom att vrida upp volymen till dubbla effekten.

Detta resonemang gäller om lyssnarna finns samlade på samma sida.
Om lyssnarna finns utspridda runtomkring så är det en fördel med högtalare riktade åt mer än ett håll.

Han som kom på modellen gjorde sin för att ha på en festival och ha den i mitten av "campet"