Köpråd till ny telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det har väl ingen egentligen påstått?

Ska argumentationen vara den där vi endast märker ord så kan vi lika gärna sluta nu. Bottom line är enligt mig att Samsung skickar med en hel del skit med sina telefoner och plattor, det är de dock inte ensamma med. Min HTC One har sådant som KeyVPN och 7Digital som jag varken kan ta bort eller någonsin kommer använda. Bloatware brukar oftast anses vara sådant som du som kund inte har något val angående om du vill ha kvar eller ej (bortsett från root då) oavsett om det finns folk som använder det eller ej.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Z2ans ljud är väldigt bra finns absolut inget att klaga på det förutom att den inbyggda högtalaren är väldigt dålig pga att den är vattentät. Lyssnar också mycket på musik

Ljudet är bra, gillar verkligen den inbyggda equalizern. Tyvärr är den ca 2-3 snäpp under ljudvolymen jämfört med iPhone 4 vilket stör mig. Förutom det är jag otroligt nöjd med min Z2, känns som ljusår bättre än Z1. Skärmen, batteriet, designen (mycket skönare att hålla i). Förutom ljudvolymen kunde jag inte varit nöjdare över min Z2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tror inte telefonen behöver köpråd utan snarare du? ;).

Jag har aldrig haft hack eller oflyt med TouchWiz, då hade jag aldrig köpt en till Samsung...
Så en S5 tycker jag att du borde satsa på...

Kläm och känn på lite mobiler i någon affär annars, brukar vara ett bra tips rent allmänt.

Haha, fair point - verkar tydligen som att en telefon söker en ny sweclockers-medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av qu4ntum:

Av ren nyfikenhet så undrar jag vad som var bättre. Jag har en S4 just nu och tycker den fortfarande är riktigt bra. Vad upplever du som är bättre?

Jag är själv ganska insatt i frågan och jag tycker personligen att både S3 och S4 inte var speciellt bra telefoner. Skärmarna och batteritiderna var dåliga och det följde med massvis med bloatware.
Samsung har bättrat sig något grovt med S5. Den har en bra skärm (hyfsat ljusstark, realistiska färger, vilket är punkter S3 och S4 var dåliga på. De hade även andra problem som S5 ej har), bra batteritid, mindre onödiga funktioner(se eye-tracking och hover), mindre bloat, meny-knappen har nu ersatts med en multitasking-knapp och designen av mjukvaran är bättre. Designen i tidigare mjukvara som Samsungs dialer och inställningarna var ju bara helt katastrofalt dålig (dialern är fortfarande inte bra, men nu ser den inte ful så in i helvete ut längre).
Samsung har tagit stora steg i rätt riktning med andra ord. Det gillar jag. Att de sedan är nästan lika onda som Apple är en annan femma D:

Skrivet av Joxaren:

Skulle kört Nexusen men en polares Nexus spontandog för några veckor sedan, så därför den inte är självklar etta..kan ju bara vara ett måndags Ex men still.

Det lär ju vara dokumenterat om detta vore ett vida känt problem. Jag har sett problem med att delar av nedre fronten lossnar om skärmen krossas, men då lär man ju behöva reparera den i vilket fall.

Skrivet av Joxaren:

Tycker inte om Samsungs plastiga utseende, Asus telefonen hade varit intressant men I nuläget är jag låst i ett abonnemang i 6 månader till - och har inte ekonomin till att köpa en telefon dir så jag måste försöka lägga den på abonnemanget.

Ingen som han någon annan input som kan hjälpa mig med mitt val?

Personligen tycker jag det huvudsakliga valet ligger mellan Nexus 5 och Oneplus One.
LG G2 är även den bra, men kräver du inte bra batteritid så är Nexus 5 en bättre upplevelse. (N5 är medioker på batterisidan, ungefär i klass med iPhone 5S).

Oneplus One är sannolikt det bättre valet när den kommer ut, om någon månad om du kan tänka dig att ha en riktigt stor mobil.
För 1+1 är riktigt stor. Den har en 5.5tums skärm och mäter hela 15centimeter på höjden. Här har du en storleksjämförelse.
Lägg till en telefon du har för att jämföra. Vill du se hur stor den blir i verkligheten så kan du kalibrera storleken genom att trycka på den knappen.
Värt att tänka på är att även S5, M8 och Z2 är stora mobiler. Z2 är nästan lika stor som 1+1, trots att 1+1 har 12% större skärm.Här kan du se alla tillsammans.
Nexus 5 är ett av de minsta nuvarande flaggskeppen, trots sina 5tum skärm-yta.

För dig som är Android immigrant (:P) så kan det vara bra att veta vad Nexus innebär. Det innebär uppdateringar direkt från Google; många fler uppdateringar och mycket snabbare uppdateringar än andra Android telefoner. Du slipper även all sorts bloatware som vissa tillverkare skickar med.
Många andra utvecklare ger inte ut så många mindre uppdateringar, uppdateringar som ändå är viktiga då de fixar buggar och säkerhetshål. Dessutom så är de även ofta flera månader sena och ibland över ett halvår sena.

1+1 kommer förhoppningsvis vara nästan lika bra på den fronten också. 1+1 har ju i alla fall många andra fördelar i mjukvaran då den kör Cyanogenmod, vilket är ett Android ROM som går att installera på många mobiler och den har ett fokus på valmöjligheter(du kan ändra massor med saker) och avancerade funktioner.

Kortfattat så är det storleken och din villighet att vänta som kommer bestämma ditt val. Nexus 5 om du inte kan vänta eller tycker 1+1 är för stor, annars sannolikt 1+1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

En myt är väl allt som oftast påhittad?

"Det är klart du gör" är ju uppenbart nedlåtande, eller hur menade du att jag skulle tolka det? Ärligt talat så känns det inte som att du respekterar min åsikt, jag tror de flesta människor blivit märkbart irriterade om du diskuterat på detta sättet med dem.

Hursomhelst, har du tillgång till en S5 testa att svepa åt vänster tills du når My Magazine, njut sedan av väntetiden. Ett av många sirapssega moment som tar blott en sekund på en M8, eller på enheter med Google Now Launcher.

Japp, myt är påhittat. Alltså tycker jag inte som dig.

"Det är klart du gör" Kan du Svenska? Du drar en slutsats av din egna definition. Du gissar alltså, sen påstår att jag är nedlåtande av din gissning.
Vem är nedlåtande?

Jag kom med ett simpelt spontant förslag bara för allmänheten, Youtube. Att jag kollar på Youtube betyder inte att jag inte haft allt för många telefoner i mitt liv hitintills. Du säger att du har tillgång till alla mobiler. OK, jag förstår. "Det är klart du har" men jag bryr mig inte varifrån du får din erfarenheten av problemet så att du kan säga att Samsung modellerna laggar osv. Jag läser tester och kollar tuben på de flesta mobiler och där får man reda på 99% allt man behöver vet innan köp. Om jag kollar seriösa tester så kan jag personligen konstatera att med min egen definition av dina ord, att ditt påstående inte stämmer med verkligheten.

På vilket sätt är min respekt för dig viktigt för dig?

Du måste förstå att alla som diskuterar med dig kommer inte hålla med dig eller vara godtyckliga. (Nej det var inget nedlåtande, bara uppriktighet....)
Nåväl, jag hoppas du lägger detta bakom dig och går vidare.

Sådär, en glad gubbe på detta för stämningens skull