Apple utvecklar persondatorer med ARM-baserad processor

Permalänk
Melding Plague

Apple utvecklar persondatorer med ARM-baserad processor

Intel kan få stryka på foten till fördel för Apples egna processorer. Rykten surrar om att Imac, Mac Mini och åtminstone en bärbar dator kan komma att utrustas med ARM-processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom har enligt ryktet varit under utveckling länge.
Och deras egna ARM cpu'er är rätt under utnyttjade i ipad/iphone.
Men i slutändan kommer det att handla om, dom kommer komma upp i samma klass som Intel, och/eller bättre utvecklings kurva.
Och det är väll där foten klämmer. För som det ser ut nu så ligger Intel ändå bättre till i dom aspekterna.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Och när kan jag koppla in min mobiltelefon till skärmen så att jag slipper köpa samma komponenter två gånger?

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Kan de kanske ha en laptop/surfplattekombo på väg?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Spännande! Prestandan räcker till för de flesta så jag kan definitivt se hur det kan fungera för en vanlig hemanvändare. Frågan är däremot svårare för alla mjukvaruföretag som kommer behöva utveckla nya versioner för att fungera på en liten del av mac, inte så troligt i mina ögon.
Om de inte löser kompatiblitetsfrågan kommer nog inte detta mynna ut i särskilt mycket, men vi får väl se.
Konkurrens är bra för konsumenten, även om jag måste erkänna mig partisk mot x86 i de flesta lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Kan de kanske ha en laptop/surfplattekombo på väg?

Har ändå svårt att tänka mig det, speciellt med tanke på deras uttalanden om hur andra tillverkare försöker med just detta.
Medans dom själva har 2 klara vägar för sina datorer och plattor.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Entusiast

Det skulle ju förklara designen i Cyclone som är omotiverat avancerad för en smarthphone. Frågan är hur glada folk blir på en till övergång från en annan arkitektur. Gamla Applefantaster har väl bara rätt nyligen förlåtit dem för steget från PowerPC till x86. Att ta ett nytt steg bort från befintlig instruktionsuppsättning hade nog inte varit populärt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Och när kan jag koppla in min mobiltelefon till skärmen så att jag slipper köpa samma komponenter två gånger?

Finns redan möjlighet till det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zOlid:

Har ändå svårt att tänka mig det, speciellt med tanke på deras uttalanden om hur andra tillverkare försöker med just detta.
Medans dom själva har 2 klara vägar för sina datorer och plattor.

Fast de hånade ju större mobiltelefoner och surfplattor i 7 tum också. Tills de insåg att det fanns en stor marknad och sedan sålde iPad mini som smör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Var det inte samma sak när de gick över till Intel? Sa inte jobs på keynoten att de hade kört experimentiella OS X på intel processorer i flera år innan de till slut gick ut med en publik version? Känns ju inte som en förändring de gör i en handvändning direkt så att det är en gammal tanke som fortfarande är aktuell ger väl om något mer auktoritet till nyheten?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Intressant. Dessa typer av Mac-datorer har aldrig varit några prestandamonster och behöver ej heller vara det. En Macbook med ARM som fungerar till 100% med allt vad Apple erbjuder kan vara en väldigt attraktiv dator. ARM är helt klart på den nivån att det går att driva mail, surf, ordbehandling multimedia etc. samtidigt utan problem och en laptop med upp mot 12 timmars aktivt användande och passiv kylning skulle en mindre revolution.

Jag sitter själv med en Android hybrid när jag antecknar på universitetet men Android har sina begränsningar och är knappast anpassat till kontorsarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Var det inte samma sak när de gick över till Intel? Sa inte jobs på keynoten att de hade kört experimentiella OS X på intel processorer i flera år innan de till slut gick ut med en publik version? Känns ju inte som en förändring de gör i en handvändning direkt så att det är en gammal tanke som fortfarande är aktuell ger väl om något mer auktoritet till nyheten?

Det stämmer. Under övergången fanns även ett program i OSX kallat "Rosetta" om jag minns rätt som översatte gammal programkod så de kördes på Intels CPU's. Hur de gör den här gången eller om utmaningarna är större rent tekniskt vet jag inte. Men folk verkar ha glömt att Apple redan har gjort ett sånt här hopp på hela sin produktserie när man gick från IBM's power-CPUs till Intel. Vilket gick relativt smärtfritt den gången. Blir spännande att se hur det går för dem denna gång men en Macbook Air med Apple A8 eller senare kommer dyka upp i framtiden helt säkert.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Det gör att Apple kan öka vertikal integrering och således göra kostnadsbesparingar och få ut högre marginaler per såld produkt.

Intel får skylla sig själva. x86 arkitekturen är en stängd, propriertär arkitektur som ägs av Intel och inte går att licensera, men AMD har en licens som dom haft sedan gamla dagar.

ARM är en mycket mer öppen arkitektur än x86 och går iaf att licenseria av tredjeparter, även om den inte är helt öppen den heller.

Så på sätt och vis är det skönt att slippa Intel och x86 och gå mot en mer öppen värld.
Dock så är nog inte ARM lika öppet som SPARC och POWER, som jag tror är ännu öppnare.

Permalänk
Sötast

Finns det verkligen ARM processorer som kommer ens nära processorerna som sitter i t.ex iMac?

Permalänk
Medlem

Apple är väl i en utmärkt position för att få till detta. De har inte samma efterfrågan på bakåtkompatibilitet med 1900-talet som man har i PC-världen, framförallt inte på sina netbooks. De program en normal användare använder på en 13" Apple lär ju ganska snabbt finnas i ny upplaga för den nya arkitekturen. Inte orimligt att översättningsarbetet påbörjas en hel del innan övergången tillkännages.
Frågan är bara hur de gör på högre segment efter det. Känns som att de måste ha en plan att gå hela vägen förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, Vem behöver en 1 centimeter tunn dator/surfplatta? Sedan när blev broadwell som inte ens släppts utdaterad för mac? Och sen när behövdes det 64 bitars i en mobiltelefon?

Jag tycker Apple ska tänka på prestanda istället för utseende.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem

Har velat köpa ny Mac sedan jag köpte min Mac mini 2011 (AMD GPU) som går sjukt varm och låter mycket men en Mac (eller annan Laptop/Desktop) utan Intel..Nej,BARA NEJ...NEJ....om det inte framgår NEJ!!!!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrswe247:

Jag tycker Apple ska tänka på prestanda istället för utseende.

GÄSP! Apple tänker på prestanda, om du inte märkt det så brukar Apples nyaste Laptops vara snabbast i klassen när de släpps. Däremot så står inte GPU prestanda generellt högt hos Apple.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns det verkligen ARM processorer som kommer ens nära processorerna som sitter i t.ex iMac?

Detta undrar jag med. Vad jag fattat det som så är ARM enklare processorer som saknar vissa funktioner, men som i gengäld har låg strömförbrukning sett till prestandan. Finns det, eller går det ens att göra så snabba ARM processorer så att de kan konkurrera med x86 i persondatorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns det verkligen ARM processorer som kommer ens nära processorerna som sitter i t.ex iMac?

Nej, det gör det inte. Drar betydligt mer ström, men är så mycket snabbare att det inte ens är roligt att jämföra.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allexz:

Finns det verkligen ARM processorer som kommer ens nära processorerna som sitter i t.ex iMac?

Apples A7 är bitvis mer lik Intels CPUer än de ARM SoC som sitter i telefoner. Exakt hur bra den är vet vi inte riktigt för att det går inte att pressa den så hårt i en surfplatta för att kylningen inte räcker till. Det finns dock helt klart potential att utmana Intels Silvermont rent prestandamässigt. Så det ska finnas prestanda nog för vanligt kontorsarbete. Problemet är väl att de måste trolla fram mjukvara att använda. De behöver skriva om Ios till någon mellanting mellan Ios och OSX. De behöber skriva om massa program. När de bytte från PowerPC var det lite lättare att gömma undan en emulator för PowerPC presterande aldrig särskilt bra. Nu har de dock inget övertag i prestanda så ett emuleringslager kommer antagligen kännas om de inte lyckas bygga in någon sorts svart magi. Vet inte hur det ser ut med licenser för ett sådant koncept heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Och när kan jag koppla in min mobiltelefon till skärmen så att jag slipper köpa samma komponenter två gånger?

Troligen aldrig. Inte förrän tillverkarna enats om en gemensam standard med kompatibel hård- och mjukvara kan man var säker på att du slipper köpa nytt.
Intels Wi-Di är en variant, Apples AirPlay en annan.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns redan möjlighet till det.

Du vet alltså vilken telefon och TV han har? Annars är det ett rätt ambitiöst påstående

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det stämmer. Under övergången fanns även ett program i OSX kallat "Rosetta" om jag minns rätt som översatte gammal programkod så de kördes på Intels CPU's. Hur de gör den här gången eller om utmaningarna är större rent tekniskt vet jag inte. Men folk verkar ha glömt att Apple redan har gjort ett sånt här hopp på hela sin produktserie när man gick från IBM's power-CPUs till Intel. Vilket gick relativt smärtfritt den gången. Blir spännande att se hur det går för dem denna gång men en Macbook Air med Apple A8 eller senare kommer dyka upp i framtiden helt säkert.

Övergången från PPC till x86 hade det besvärligare än vad en x86 till ARM övergång skulle behöva ha.
(Big-endian -> little-endian data format, carbon vs cocoa)

Frågan är bara om det i slutändan är ett bra beslut. Apple slipper betala snordyrt för Intels low-power processorer, och bestämmer själva vilka konfigurationer och varianter de behöver för varje enskild produkt och över tid. Å andra sidan så skall man få med sig användare och framför allt utvecklare, problem att köra Windows annat än emulerat (antagligen bra nog för allt utom spel), och så vidare.

Permalänk
Medlem

De har med all sannolikhet prototyper i sina labb mer ARM-processorer. Precis som att de säkerligen har iPads, iPhones och iPods i alla storlekar och formfaktorer och med många olika CPUer. De har utan tvekan också iMacs och MacBooks med pekskärmar och så vidare.

Men det här är ju sånt som finns i labben. Sånt som de testar om det över huvud taget funkar. Det lär dröja innan vi får se ARM-processorer i "riktiga" datorer tror jag. Möjligen att det blir aktuellt till OS 11, när nu det kommer och vad det innebär, kanske en merge av iOS och Mac OS? Meeeh.

Vi får vänta och se helt enkelt. Men jag tvivlar på att OS X är redo för ARM som det är nu. De jobbar nog fortfarande stenhårt med att få iOS 7/8 att funka som det ska och bli mindre instabilt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

GÄSP! Apple tänker på prestanda, om du inte märkt det så brukar Apples nyaste Laptops vara snabbast i klassen när de släpps. Däremot så står inte GPU prestanda generellt högt hos Apple.

Fast även GPU-prestanda står högt. Bara att de inte får så mkt prestanda som de vill av den inbyggda i CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Defeat^:

Detta undrar jag med. Vad jag fattat det som så är ARM enklare processorer som saknar vissa funktioner, men som i gengäld har låg strömförbrukning sett till prestandan. Finns det, eller går det ens att göra så snabba ARM processorer så att de kan konkurrera med x86 i persondatorer?

Finns det ARM CPUer som kan utmana "big core" x86 idag? Nej, ingen ARM kommer ens nära. Cyclone kan matcha Haswell i enklare uppgifter och om man begränsar Haswells klockfrekvens till 1.3GHz, men Haswell kan hålla långt fler minnesaccesser "in-flight" och har mycket mer logik för att "gissa" vad program tänker göra härnäst vilket visar sig i program som är mer komplicerade än "Geekbench" (vilket är det enda "program" där Cyclone kan matcha IPC på Haswell).

Går det att bytta en ARM processor som kan konkurrera med x86: 32-bitars ARM tveksamt, 64-bitars ARM självklart! Enda "problemet" är att en sådan CPU skulle varken vara billig eller dra lite ström utan den skulle bli lika komplicerad/dyr som vilken annan CPU som helst där man siktar på maximal enkeltrådprestanda.

Skrivet av EntropyQ3:

Övergången från PPC till x86 hade det besvärligare än vad en x86 till ARM övergång skulle behöva ha.
(Big-endian -> little-endian data format, carbon vs cocoa)

Frågan är bara om det i slutändan är ett bra beslut. Apple slipper betala snordyrt för Intels low-power processorer, och bestämmer själva vilka konfigurationer och varianter de behöver för varje enskild produkt och över tid. Å andra sidan så skall man få med sig användare och framför allt utvecklare, problem att köra Windows annat än emulerat (antagligen bra nog för allt utom spel), och så vidare.

Problemet denna gång är att steget från x86->ARM inte är ett steg till en rejält mycket kraftigare CPU-design. Övergången från 64k->PPC och från PPC->x86 underlättades en hel del då det var tekniskt möjligt att helt emulera den "gamla" arkitekturen då den "nya" var så mycket snabbare.

Sedan ska man inte glömma att Mac var alltid en extremt nischad produkt innan x86 varianterna dök upp, något som möjliggjorde att installera Windows alt. köra Windows virtualiserat, detta är (tyvärr) ett krav i många företagssammanhang.

Att 64-bitars ARM är en bättre ISA än 64-bitar x86 (för det är det) spelar mycket mindre roll än många flamewars vill göra gällande. Skulle säga att 32-bitars PowerPC är den bästa 32-bitars ISA som tillverkats så här långt (betydligt mycket bättre än 32 bitars x86 och 32-bitars ARM) men det hjälpte inte Apple speciellt mycket. Det som spelar roll är mikroarkitekturen och den är i praktiken nästan helt frikopplat från ISA, Silvermont har en mikroarkitektur som är väldigt lik många ARM CPUer och får därmed också prestanda/strömförbrukningsegenskaper som matchar ARM.

Finns inget magiskt i ARM som gör att Apple får någon fördel mot t.ex. x86. Sedan är faktiskt ARM mer stängt än x86, finns 3 företag som helt fritt kan tillverka x86 CPUer (Intel, AMD och VIA). Finns ett företag som helt styr och ställer kring ARMs ISA. Enda "öppna" CPU-arkitekturen är väl(?) SPARC, men även PowerPC/POWER har kommit i någon öppen variant på sistone.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns det verkligen ARM processorer som kommer ens nära processorerna som sitter i t.ex iMac?

Geekbench skiljer sig åt en faktor 6.3 mellan en iphone 5s och den snabbaste iMacen. Så a8 måste upp rejält i hastighet och kärnor om det ska bli intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du vet alltså vilken telefon och TV han har? Annars är det ett rätt ambitiöst påstående

Nej men eftersom det fanns telefoner där det gick koppla till en TV redan innan första iphone släpptes så tyckte jag det var en konstig sak att efterfråga. Dumt o köpa en telefon utan möjligheten om man vill kunna göra det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Får säga att vid PPC-övergången kändes det väldigt smidigt, skulle inte vilja jämföra det med Windows RT.
Precis vid skiftet emulerades program via rosetta och där efter såg de flesta utvecklare till att göra feta binärer (universal binaries) så det var samma installationsfil för PPC 32/64 som för x86 32/64.

Men, som tidigare nämnt i tråden skulle troligtvis intel-emulering gå väldigt långsamt på en ARM-bestyckad maskin, men det skulle nog vara dugligt för enklare program. Samtidigt tror jag även att det inte skulle dröja särskilt länge innan vi såg feta binärer som gick i full fart.

Det största problemet skulle nog vara de stora tröga applikationerna som Photoshop, Office och sådant. Men samtidigt, skulle inte tro att vi kommer se ARM än något annat än 11" Air till en början, frågan är hur många som primärt vill köra tyngre applikationer på en sådan, där är det nog musik/webb/video som kommer dominera, något som apple kan leverera med full arm-support rätt ur lådan.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Men nu ska de utvecklas baklänges mot standarden tillbaka till gamla PowerPC eran? Varför?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm