Permalänk

Spillt läsk i tangenbord, funkar inte.

Så jag råkade spilla cola i tangentbordet, och dum som jag var så kopplade jag inte ur det direkt efter. Och sedan lufttorkade jag det med hårtork och torkade rent under tangenterna med papper, och har låtit det ligga i 17h ungefär, sedan provade jag igen... Och jag har exakt samma problem som i denna video, även samma tangentbord http://www.youtube.com/watch?v=lpUFZbP1mOg . Jag visste inte om att man inte får koppla in det igen efter 48h helst. Är det något sätt att fixa detta på? tex skruva isär det ller något? När man kopplar in tangentbordet så funkar det helt normalt i kanske 30sek sedan börjar det klicka massa random knappar, oftast så spamma ''(((((('' och det går inte att få stopp på det förutom att ta ut tangentbordet, finns det något man kan göra?

Visa signatur

AMD FX 8320 3.5ghz - R9 280 Dual-x 3gb - 8gb 1600mhz - 1TB HD

Permalänk
Medlem

Tvätta tangentbordet, ta sedan isär och låt torka. Testa om det tål T-röd eller annan alkohol annars kranvatten.

Permalänk

jag är nybörjare på såna här saker så kan du detaljera detta något mer? Och jag vet inte riktigt hur man får isär mitt tangentbord, finns inga trådar/videos på det heller. Jag har skruvat ut alla skruvar men översta panelen där touch skärmen är går inte att lossa på. Vill inte råka bryta sönder något heller. Och hur får jag reda på att det tål T.röd ekker annat ?

Visa signatur

AMD FX 8320 3.5ghz - R9 280 Dual-x 3gb - 8gb 1600mhz - 1TB HD

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Plocka bort alla tangenter och dra in det i diskmaskinen en gång (utan tvättmedel) och efter det så torka allting med en hårtork en stund tills det värsta är borta. Sen kan du låta det lufttorka nåt dygn alternativt lägga in det i ugnen över natten på ca. 70 grader.

edit: det viktigaste är ju att det får torka helt och hållet innan du sätter på det sen igen. Men skadan kanske redan är skedd man vet aldrig.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Plocka bort alla tangenter och dra in det i tvättmaskinen en gång (utan tvättmedel) och efter det så torka allting med en hårtork en stund tills det värsta är borta. Sen kan du låta det lufttorka nåt dygn alternativt lägga in det i ugnen över natten på ca. 70 grader.

edit: det viktigaste är ju att det får torka helt och hållet innan du sätter på det sen igen. Men skadan kanske redan är skedd man vet aldrig.

Du menar att den ska klara att slungas runt i en tvättmaskin i en timme? Diskmaskin är nog bättre i såna fall eller så låter du det ligga i vattenbad så att all läsk försvinner och sköljer det ordentligt efter det och låter torka.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av hejpa2244:

Så jag råkade spilla cola i tangentbordet, och dum som jag var så kopplade jag inte ur det direkt efter. Och sedan lufttorkade jag det med hårtork och torkade rent under tangenterna med papper, och har låtit det ligga i 17h ungefär, sedan provade jag igen... Och jag har exakt samma problem som i denna video, även samma tangentbord http://www.youtube.com/watch?v=lpUFZbP1mOg . Jag visste inte om att man inte får koppla in det igen efter 48h helst. Är det något sätt att fixa detta på? tex skruva isär det ller något? När man kopplar in tangentbordet så funkar det helt normalt i kanske 30sek sedan börjar det klicka massa random knappar, oftast så spamma ''(((((('' och det går inte att få stopp på det förutom att ta ut tangentbordet, finns det något man kan göra?

Jag har tvättat ett par st tangentbord i duschen (dom var så skabbiga). Blåsprit har jag också använt, och även t-röd. enklast är väl att duscha ut skiten med dushen först sen bada i t-röd sen tömma och torka, jag brukar lägga det på ett element ett par dagar. Allt har funkat efter denna behandling.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Skrivet av hejpa2244:

jag är nybörjare på såna här saker så kan du detaljera detta något mer? Och jag vet inte riktigt hur man får isär mitt tangentbord, finns inga trådar/videos på det heller. Jag har skruvat ut alla skruvar men översta panelen där touch skärmen är går inte att lossa på. Vill inte råka bryta sönder något heller. Och hur får jag reda på att det tål T.röd ekker annat ?

om du skriver Cyborg V7 Keyboard disassembly, clean, teardown, eller repair, på youtube så får du några träffar
skruvarna sitter på undersidan. gummi / plast delar kan tvättas med vatten. kretskortet skulle ja tvättat med T-sprit & tandborste

fattar inget men gör inte så mycket du ska ju bara veta hur det tas isär
https://www.youtube.com/watch?v=nWtNQ2-hrvk
https://www.youtube.com/watch?v=BRCAXon5Zoc

tvätta plastdelar
https://www.youtube.com/watch?v=2iTx_x60w00

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av tomle:

Du menar att den ska klara att slungas runt i en tvättmaskin i en timme? Diskmaskin är nog bättre i såna fall eller så låter du det ligga i vattenbad så att all läsk försvinner och sköljer det ordentligt efter det och låter torka.

Oj. Jo jag menar så klart diskmaskin

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Ättiksprit (läs Ättiksyra) är det som burkas användas för att göra rent gamla syntar osv som kan ha rätt så högt värde.

Det kallas "white vinegar" på englska.
det är min favvokemikalie. Går att använda till allt möjligt.