Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Läs om, läs rätt. Jag skrev att jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha det så. Inte att jag inte förstår hur andra kan ha det så. Sedan tycker jag inte familjekänsla är direkt tramsigt, det är rätt viktigt för barn att det känns bra hemma, vilket är något som kan vara svårt att uppnå när föräldrarna separerat.

Barnen har det jättebra här, de har själv sagt att det är BÄTTRE att vara hemma hos oss nu, än när mamman var ihop med pappan. Familjekänslan har vi inga som helst problem med.

Förövrigt tycker jag inte familjekänslan över huvud taget behöver länkas till ekonomi, så länge man delar rättvist vilket vi gör enligt våran åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Barnen har det jättebra här, de har själv sagt att det är BÄTTRE att vara hemma hos oss nu, än när mamman var ihop med pappan. Familjekänslan har vi inga som helst problem med.

Förövrigt tycker jag inte familjekänslan över huvud taget behöver länkas till ekonomi, så länge man delar rättvist vilket vi gör enligt våran åsikt.

För att svara på den ursprungliga frågan; nej jag tycker inte du är snål. Det verkar som att du är ekonomiskt lagd, men inte överdrivet. Så länge barnen uppfattar sig som likvärdiga så tror jag inte det finns något problem här...

Edit: tänker du spara 6k om året till din dotter så rekommenderar jag dig att spara 500 i månaden istället, det tjänar du på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

För att svara på den ursprungliga frågan; nej jag tycker inte du är snål. Det verkar som att du är ekonomiskt lagd, men inte överdrivet. Så länge barnen uppfattar sig som likvärdiga så tror jag inte det finns något problem här...

Edit: tänker du spara 6k om året till din dotter så rekommenderar jag dig att spara 500 i månaden istället, det tjänar du på.

Jag hade tänkt spara lite mer än så så fort vi båda jobbar igen. Just nu finns inte det utrymmet. Men det är samma ränta på mitt o dotterns sparkonto, fast iofs får ju inte dottern räntepengarna då.

Men borde kanske skaffa ett konto med bättre ränta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag hade tänkt spara lite mer än så så fort vi båda jobbar igen. Just nu finns inte det utrymmet. Men det är samma ränta på mitt o dotterns sparkonto, fast iofs får ju inte dottern räntepengarna då.

Men borde kanske skaffa ett konto med bättre ränta på.

Fonder.. Du sparar ju på 18 års sikt.. Dela upp pengarna ca 25—50—25, dvs 25% i värdepappersfonder, 50% i blandfonder och 25% i högriskfonder dvs aktiefonder.. Är du trygghetsknarkare ökar du andelen lågriskfonder och minskar mellanrisken.. Och jag rekommenderar dig att spara i barnets namn, då vet du att pengarna är låsta..

500 i månaden är ganska mycket föv, jag sparar 100 till mina barn..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

min erfarenhet angående gemensam ekonomi är: min lön= familjens ekonomi, hennes lön= hennes ekonomi.
skulle aldrig ha gemensam ekonomi med någon i dagsläget, det blir bara bråk och tjafs i det långa loppet.
min lön= jag bestämmer vad den går till, hennes lön= likaså.
sen gäller det ju att använda huvudena och prioritera rätt vart pengarna hamnar, men ändå, vill inte jag lägga pengar på en ny TV som familjen vill trotts att vi redan har en duglig, så behöver jag inte och tjejen har inget att säga till om och om hon ändå vill ha en, då får hon punga ut för att få den.
frihet då det gäller pengar är så skönt.

men nu svävade jag iväg lite, sorry.
för att svara på frågan, nej, du är inte snål.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är klart, jag är redan en del av deras liv. Men som sagt, detta handlar enbart om den ekonomiska biten.

Det sätter ju i så fall saken i ett delvis annat ljus. Med ledning av hur du annars har skrivit om sambons barn (du kommer aldrig att älska dem, de är mindre värda för dig än ert gemensamma) har jag läst in att du också antar ett rent socialt distanserat förhållningssätt till dem. Om det däremot är så att du bara inte tar alla merkostnader för dem är nog det en mindre fråga, så länge man inte trycker upp det i ansiktet på barnen.

Jag vill för övrigt passa på att nämna att jag är imponerad av din öppenhet. Du har fått motta ganska häftig, och ibland väldigt personlig (och oförtjänt) kritik i denna tråd, och ändå ansträngt dig för att hitta det rimliga i kritiken och förhålla dig gentemot det. Jag är inte säker på att jag hade lyckats lika väl med detta.

Skrivet av Crippa90:

Folk ska fan lära sig och sköta sig själva.

Skrivet av Crippa90:

Okej. Då trycker jag på att ni inte bör ändra er på grund av andras moraliserande. Ta till exempel Aktsu som inte kan förstå hur man kan ha det så och babblar om familjekänsla å sånt trams.

En delad ekonomi som ser bättre ut i andras ögon, kanske inte fungerar bra för er av olika anledningar (ex. din eventuella snålhet, mer bråk om pengar). Det viktigaste är ju trots allt det du skrev:

Jag förstår inte din inställning till de råd och kommentarer som folk bidrar med - SueCia ber ju uttryckligen den som känner sig manad att komma med synpunkter på frågan. Sedan är det ju naturligtvis hans ensak hur han vill förhålla sig till dessa, men det är ju heller ingen som ens antyder annat.

Jag uppfattar för övrigt rakt inte det Aktsu skriver som trams, och han "babblar" definitivt inte: han bidrar med sitt perspektiv på frågan, precis som han blivit ombedd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

min erfarenhet angående gemensam ekonomi är: min lön= familjens ekonomi, hennes lön= hennes ekonomi.
skulle aldrig ha gemensam ekonomi med någon i dagsläget, det blir bara bråk och tjafs i det långa loppet.
min lön= jag bestämmer vad den går till, hennes lön= likaså.
sen gäller det ju att använda huvudena och prioritera rätt vart pengarna hamnar, men ändå, vill inte jag lägga pengar på en ny TV som familjen vill trotts att vi redan har en duglig, så behöver jag inte och tjejen har inget att säga till om och om hon ändå vill ha en, då får hon punga ut för att få den.
frihet då det gäller pengar är så skönt.

men nu svävade jag iväg lite, sorry.
för att svara på frågan, nej, du är inte snål.

Jag är också rädd att det skulle skapa mer problem än vad det skulle göra nytta att ha gemensam ekonomi, har man som vi har gjort nu, en matematiskt delad ekonomi där båda anser att det är rättvist så borde ingen kunna bli sur över vad den andra gör med sina pengar.

Skrivet av Genomresa:

Det sätter ju i så fall saken i ett delvis annat ljus. Med ledning av hur du annars har skrivit om sambons barn (du kommer aldrig att älska dem, de är mindre värda för dig än ert gemensamma) har jag läst in att du också antar ett rent socialt distanserat förhållningssätt till dem. Om det däremot är så att du bara inte tar alla merkostnader för dem är nog det en mindre fråga, så länge man inte trycker upp det i ansiktet på barnen.

Jag vill för övrigt passa på att nämna att jag är imponerad av din öppenhet. Du har fått motta ganska häftig, och ibland väldigt personlig (och oförtjänt) kritik i denna tråd, och ändå ansträngt dig för att hitta det rimliga i kritiken och förhålla dig gentemot det. Jag är inte säker på att jag hade lyckats lika väl med detta.

Jag förstår inte din inställning till de råd och kommentarer som folk bidrar med - SueCia ber ju uttryckligen den som känner sig manad att komma med synpunkter på frågan. Sedan är det ju naturligtvis hans ensak hur han vill förhålla sig till dessa, men det är ju heller ingen som ens antyder annat.

Jag uppfattar för övrigt rakt inte det Aktsu skriver som trams, och han "babblar" definitivt inte: han bidrar med sitt perspektiv på frågan, precis som han blivit ombedd.

Jag tror att man måste reflektera lite över vad man läser när jag skriver att jag aldrig kommer älska dom och att mitt eget barn är viktigare för mig.
För mig är älska någonting väldigt starkt, inte ett ord jag kastar runt hur som helst. Jag tycker jättemycket om hennes barn, men absolut kommer min dotter alltid vara viktigare för mig än vad hennes barn är, jag har svårt att tro på någon som skulle vara i min situation och säga annorlunda.

Tack, jag har ansträngt mig lite för att hålla god ton så att diskussionen kan fungera

Permalänk
Medlem

Egentligen är det där med din familjs ekonomi något som bara du och din sambo ska komma överens om, skit i vad andra tycker. Vill ni dela upp det så gör det. Vill ni köra gemensamt så gör det. Huvudsaken att ni själva trivs med upplägget.

För egen del försökte vi ha det uppdelat i början men så småningom växte vi ihop som familj och man insåg att hur man än håller på och delar så blir det ändå den gemensamma kassan som drabbas i slutändan. Så numera delar vi allt. Mest för att det är enklast så.

Permalänk
Medlem

Jag trodde snålhet var att man inte vill spendera pengar, du får hemskt gärna förklara hur du skulle vara snål när du skjuter till pengar istället för att hålla hårt i plånboken.

Du säger att det är billigt där du bor men var är detta?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Det låter abrupt p.g.a. uttrycket att "älska" barnen, eftersom det kan ha så olika betydelse för olika människor.

Vad jag hör är t.ex. att om du nu inte älskar hennes barn, skulle du inte låta dem komma in lägenheten, att de måste köpa sin egna mat o.s.v. men jag kan ändå inte föreställa mig att det verkligen skulle vara scenariot här, va?

Jag tror att du definitivt har en plats i ditt hjärta även för hennes barn, för de spenderar även mycket tid med dig trots allt och så där, så de kommer naturligt att bli en del av er lilla familj. Det låter otroligt elakt, nästan rentavt fientligt att säga något annat. Att de inte skulle vara en del av gruppen.

Men till saken, jag säger att du inte är snål. Du hjälpte din sambo när hon behövde det, det gör inte någon som är snål på riktigt.

Jag tänker att du är en god människa, men som du uttryckt det i första posten låter du faktiskt ganska barsk och kall. Att säga att man inte älskar någon är ganska taskigt, speciellt om det är ens sambos barn.

Nu har jag ingen andra hälft eller barn på något sätt, men om jag hade det, skulle jag åtminstone tänka att om de nu var "bonusbarn", så skulle de ändå vara en del av familjen, eftersom de trots allt spenderar den mesta tiden hos dig/er. Det betyder naturligtvis inte att du ska åsidosätta din egna dotter. Henne har du en klart större ansvar för, även om det inte heller betyder att du ska åsidosätta din sambos barn. Men om din sambo behöver ekonomisk hjälp en eller två gånger, så är det rätta absolut att hjälpa till om möjlighet finns, vilket du gjorde, vilket var vänligt av dig.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag tänker att du är en god människa, men som du uttryckt det i första posten låter du faktiskt ganska barsk och kall. Att säga att man inte älskar någon är ganska taskigt, speciellt om det är ens sambos barn.

Jag håller med i mångt och mycket i din post, men det här stycket får mig att reagera.
Jag älskar inte dig, det är inte taskigt att jag säger det eller hur?

Jag älskar inte min sambos barn, jag tycker om dom däremot. Skulle jag säga att "Jag älskar inte er!" och sen inte mer, så skulle dom bli ledsna, fundersamma och säkerligen tro att jag hatar dom. Det är jävligt konstigt hur man hoppar till den slutsatsen genom att höra orden "jag älskar er inte", men de är barn, man kan inte förvänta sig mer.

Om jag däremot förklarar för dom att "nej, jag älskar er inte, jag tycker jättemkt om er grabbar och ni är en viktig del i våran familj, däremot älskar jag min dotter eftersom det är min dotter, precis lika som att eran mamma och pappa älskar er för att ni är deras barn"

En vuxen person ska kunna höra orden "jag älskar inte hennes barn" utan att direkt hoppa till slutsatsen att man hatar dom, det finns en jävla massa däremellan.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Jag håller med i mångt och mycket i din post, men det här stycket får mig att reagera.
Jag älskar inte dig, det är inte taskigt att jag säger det eller hur?

Jag älskar inte min sambos barn, jag tycker om dom däremot. Skulle jag säga att "Jag älskar inte er!" och sen inte mer, så skulle dom bli ledsna, fundersamma och säkerligen tro att jag hatar dom. Det är jävligt konstigt hur man hoppar till den slutsatsen genom att höra orden "jag älskar er inte", men de är barn, man kan inte förvänta sig mer.

Om jag däremot förklarar för dom att "nej, jag älskar er inte, jag tycker jättemkt om er grabbar och ni är en viktig del i våran familj, däremot älskar jag min dotter eftersom det är min dotter, precis lika som att eran mamma och pappa älskar er för att ni är deras barn"

En vuxen person ska kunna höra orden "jag älskar inte hennes barn" utan att direkt hoppa till slutsatsen att man hatar dom, det finns en jävla massa däremellan.

Jag förstår helt och hållet. Det var även det jag menade då jag sa att olika människor tolkar just "älska" eller "kärlek" på olika sätt. Jag uppfattar det som att du tycker att det är den ultimata versionen av att tycka om någon, medan jag själv t.ex. ser det som ett mer alldagligt uttryck.

Och som du sa, det är kanske inte något man ska säga åt ett barn. Men som vuxna individer inser vi att det inte egentligen är menat som någonting elakt egentligen. Och känslor är alltid en tolkningsfråga, det kommer man inte att komma undan.

Men som det låter så har du en välfungerande familj och så länge ekonomin går ihop utan större bekymmer är det definitivt bra. Jag vet inte hur man ska se på det om du fick lägga din dotters pengar åt någon annan. Dock är hon ju fortfarande väldigt liten och lägger du ändå undan 72k i året under den resterande tiden, så är det nog relativt mycket för vem som helst. Denna gång råkade din sambo behöva de pengarna. Kanske kan hon hjälpa dig genom att ge tillbaka de pengarna någon annan gång när hon börjat arbeta igen? Själv ser jag inte ekonomi som en tävling eller något strikt, utan åtminstone här i huset försöker jag ha det som att vi alla har våra privata ekonomier, men vi kan definitivt enas och hjälpa till vid lite större inköp av grejer som alla kommer kunna dra nytta av, mat exempelvis. Alla kan inte bidra med lika mycket här, vilket är lite synd, givetvis, eftersom det sätter större press på de andra, men det är inte mycket som går att göra åt den saken.

Men jag tycker inte du ska grubbla så mycket på saken. Vad du gjorde var klart rätta valet och det är bättre så här än att din sambo och hennes barn ska behöva lida. Om de hade blivit utan mat, kläder eller vad nu än pengarna gick till, hade det varit ett snålt drag, men inte vad du gjorde!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Har inte läst vad andra har skrivit men du verkar vara världens bästa farsa! din dotter kommer uppskatta allt du gör för henne, hoppas att hon har förstånd nog att uppskatta det lika mycket som det borde göras!

Må väl och hoppas att du och dina nära och kära lever ett långt liv!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Tycker väldigt många låser sig fast i att han skrev att han inte älskar hennes barn, vilket jag iof kan förstå för det låter fel. Men ni får tänka på att det är ett ord som betyder otroligt olika från person till person. När Suecia skriver att han tycker om dom så kanske någon annan med exakt samma känslor hade valt att uttrycka sig att han älskar dem.

Permalänk

Jag tycker du gör helt rätt. Som när min mor hittade sin nya gubbe så gjorde dom så här.
Hyra el allt sånt delar dom på. Mat så lägger dom in 2-3k per person från deras sida "tror det är runt 2-3k iaf." oss, jag äter inte super mycket och det gör inte min mor heller. Jag har aldrig fått någon present av honom i julklapp eller födelsedags present, samma gäller min mor till hans barn. Har aldrig haft något problem med det. Han tjänar mer än henne etc. Dock så lägger han undan och har bil som hon ej lägger några pengar på då hon ej kör. Men om hon skulle få pengar problem så kommer han lägga ut, utan något problem. Jag ser inget fel med det sättet. Jag tycker det är mycket bättre än att ha gemensam inkomst. Menar om du vill köpa något du känner du vill ha så kanske hon blir sur för då kanske hon ej har råd med det hon ville ha, men ni vet ej vems pengar det igentligen var som det gick till.

Men hur gör ni med din dotter? Betalr du 50% av allt där eller 100%?

Sen ordet älska är väldigt stort ord. Bara för man ej älskar någon betyder det ej att man bryr sig om personen, hjälper barnen om dom behöver komma någon vart med körning etc. Tycker du tänker helt rätt och är inte snål alls.

Men sen kommer bara frågan. Har hennes barn ett spar konto som ditt barn har? Om dom ej har det och får reda på det så kan det bli problem. Det är de enda jag kan tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Min sambo och jag har bott ihop i snart 1 och ett halvt år, vi har en bebis på 5 månader nu. Hon har 2 barn sedan tidigare, när jag flyttade in i huset så var vi båda på det klara med att vi har gemensam ekonomi på alla gemensamma utgifter, men överskottet gör vi vad vi vill med själva, detta systemet grundar sig i att jag sa att jag inte ville ta något ekonomiskt ansvar för hennes barn.

Nu har vi gemensam ekonomi, och för tillfället är hon föräldraledig och hemma med vårat barn, nu hade hon dåligt med pengar så jag sköt till 6000 extra på våra gemensamma utgifter den här månaden.

Då får vi kommentaren att "va?! Har ni inte delad ekonomi??" från hennes syster. O jag kände mig assnåll, även fast jag inte känner mig snål egentligen.

Dottern föddes i december, i julklapp gav jag henne 6000 till sitt sparkonto och sambons barn fick grejer för 500 kr var, det kan väl inte vara nåt konstigt med det?? Jag har för avsikt att fortsätta ge henne 6000 varje julafton så länge hon bor hemma. Det ska dock vara pengar för lägenhet eller bil o körkort osv.

Nej det låter helt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Jag tycker du gör helt rätt. Som när min mor hittade sin nya gubbe så gjorde dom så här.
Hyra el allt sånt delar dom på. Mat så lägger dom in 2-3k per person från deras sida "tror det är runt 2-3k iaf." oss, jag äter inte super mycket och det gör inte min mor heller. Jag har aldrig fått någon present av honom i julklapp eller födelsedags present, samma gäller min mor till hans barn. Har aldrig haft något problem med det. Han tjänar mer än henne etc. Dock så lägger han undan och har bil som hon ej lägger några pengar på då hon ej kör. Men om hon skulle få pengar problem så kommer han lägga ut, utan något problem. Jag ser inget fel med det sättet. Jag tycker det är mycket bättre än att ha gemensam inkomst. Menar om du vill köpa något du känner du vill ha så kanske hon blir sur för då kanske hon ej har råd med det hon ville ha, men ni vet ej vems pengar det igentligen var som det gick till.

Men hur gör ni med din dotter? Betalr du 50% av allt där eller 100%?

Sen ordet älska är väldigt stort ord. Bara för man ej älskar någon betyder det ej att man bryr sig om personen, hjälper barnen om dom behöver komma någon vart med körning etc. Tycker du tänker helt rätt och är inte snål alls.

Men sen kommer bara frågan. Har hennes barn ett spar konto som ditt barn har? Om dom ej har det och får reda på det så kan det bli problem. Det är de enda jag kan tänka mig.

Jo precis, vi kör ju nästan identiskt upplägg.
Vi betalar hälften var på dottern än så länge, men jag står för 95% av sparandet. Våran gemensamma unge har ju sitt sparkonto och sen har hennes ungar varsitt sparkonto, grejen är väl att hennes ungars sparkonton innehåller lika mkt pengar som våran gemensamma redan nu, och jag avser att spara betydligt mer så länge inget oväntat händer.

Permalänk
Medlem

Pengar ger inte kärlek, kärlek kan du inte ersätta med pengar! Gör henne lycklig,

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE