Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag tycker du har ett jävligt märkligt tänkande, både ekonomiskt och familjärt. Du påstår dig ha suttit i "bonusbarnens" situation.

Deras pappa har lämnat dem och har dem nån helg då och då...inte mycket till affektion där.

Sen gör du saken ännu värre och säger att dem inte är värda din kärlek.

Problemet verkar ligga i din egoism och din otroliga materialism för dig och din egen dotter.

Att inte ens skänka en gnutta kärlek till din partners barn, får mig att tycka synd om din partner, i första hand.

Tro mig, ditt största problem är inte pengar, det är du själv.

Asså har du ens läst tråden? Barnen bor varannan vecka hos sin far.
Vilket gör att dom träffar sin mamma lika mycket som sin pappa.
Sen se det såhär, dottern får present från TS och mamman på jul, bonusbarnen får från sin pappa och mamma och sen slänger TS in en liten symbolisk summa för att vara vänlig. mycket egoism där?

Jag tycker det är helt fel att inte se bonusbarnen som familjemedlemmar.
Du bor med dom, dom är din vardag lika mycket som du är i deras.

Men på frågan är du snål? Ger du dom små obetydliga saker när dom vill ha? Tex om ni är på tivoli och dom vill ha sockervadd, köper du det eller låter du dom vänta på sin mamma för att hon ska betala det?
Köper du det - nej du är normal
Du låter mamman betal - snål

Dom är som sagt din familj.
En annan fråga, om man bortser på det ekonomiska, hur är du som bonuspappa? Kör du till träningar osv eller erbjuder du dig något för barnen öht?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Asså har du ens läst tråden? Barnen bor varannan vecka hos sin far.
Vilket gör att dom träffar sin mamma lika mycket som sin pappa.
Sen se det såhär, dottern får present från TS och mamman på jul, bonusbarnen får från sin pappa och mamma och sen slänger TS in en liten symbolisk summa för att vara vänlig. mycket egoism där?

Jag tycker det är helt fel att inte se bonusbarnen som familjemedlemmar.
Du bor med dom, dom är din vardag lika mycket som du är i deras.

Men på frågan är du snål? Ger du dom små obetydliga saker när dom vill ha? Tex om ni är på tivoli och dom vill ha sockervadd, köper du det eller låter du dom vänta på sin mamma för att hon ska betala det?
Köper du det - nej du är normal
Du låter mamman betal - snål

Dom är som sagt din familj.
En annan fråga, om man bortser på det ekonomiska, hur är du som bonuspappa? Kör du till träningar osv eller erbjuder du dig något för barnen öht?

Skickades från m.sweclockers.com

Den äldre grabben tar jag med till badplatsen dagligen, kör till träningar flera ggr i veckan osv. den yngre är bara intresserad av att spela så jag brukar bara gå in o tjåla med han när han bygger nåt i minecraft t.ex. inte lätt när han inte är intresserad

Dom e min familj, absolut.

Permalänk

Kvinnor och deras syrror..
Men nej du är inte snål, snarare givmild.
Du har absolut ingen ekonomiskt ansvar för bonusbarnen, deras farsa har den delen när DOM har delad vårdnad.

Delad ekonomi är absolut ingen bra sak, dela på kostnaderna är dock viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Den äldre grabben tar jag med till badplatsen dagligen, kör till träningar flera ggr i veckan osv. den yngre är bara intresserad av att spela så jag brukar bara gå in o tjåla med han när han bygger nåt i minecraft t.ex. inte lätt när han inte är intresserad

Dom e min familj, absolut.

Jag ser dig inte som snål, jag tycker det är fullt rimligt att du inte vill betala deras "extra". Bara du ser och prioriterar alla i familjen som familjemedlemmar.

Sen att du har långsiktigt sparande till bara ditt egna barn är ju ju precis det jag hade när hag växte upp.
Min syster och jag har olika pappor, dock bodde min syster aldrig hos sin pappa mer än vissa högtider och på sommaren. Min mamma sparade åt min syster samtidigt som hennes pappa gjorde det samma åt henne. Min pappa sparade åt mig, dock inte min mor för hon har typ halva lönen av det pappa har.

Bonusbarnen behöver inte tre föräldrar som ekonomiskt stöd, dom för ändå dubbelt av allt ändå om man jämför med deras klasskompisar. Två cyklar, två tv's, två solresor per år och ofta jävligt mycket mer presenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Min sambo och jag har bott ihop i snart 1 och ett halvt år, vi har en bebis på 5 månader nu. Hon har 2 barn sedan tidigare, när jag flyttade in i huset så var vi båda på det klara med att vi har gemensam ekonomi på alla gemensamma utgifter, men överskottet gör vi vad vi vill med själva, detta systemet grundar sig i att jag sa att jag inte ville ta något ekonomiskt ansvar för hennes barn.

Nu har vi gemensam ekonomi, och för tillfället är hon föräldraledig och hemma med vårat barn, nu hade hon dåligt med pengar så jag sköt till 6000 extra på våra gemensamma utgifter den här månaden.

Då får vi kommentaren att "va?! Har ni inte delad ekonomi??" från hennes syster. O jag kände mig assnåll, även fast jag inte känner mig snål egentligen.

Dottern föddes i december, i julklapp gav jag henne 6000 till sitt sparkonto och sambons barn fick grejer för 500 kr var, det kan väl inte vara nåt konstigt med det?? Jag har för avsikt att fortsätta ge henne 6000 varje julafton så länge hon bor hemma. Det ska dock vara pengar för lägenhet eller bil o körkort osv.

Jag tycker inte att detta om gemensam eller delad ekonomi är någon fråga att hänga upp sig på; det finns gott om traditionella kärnfamiljer som inte har gemensam ekonomi, trots helt "gemensam" familj.

Det jag ser som litet problematiskt är din inställning till sambons barn. Man kan givetvis inte välja att älska någon, men här verkar du ju snarare ha valt att inte göra det, när du säger att du aldrig kommer att älska dem. Du verkar ha stängt den dörren, och det känns litet tråkigt, när det inte är nödvändigt. Som du säger behöver det ju dock inte innebära att du faktiskt behandlar barnen sämre för det, så det behöver inte nödvändigtvis bli ett praktiskt problem.

Något som jag tror kan bli problematiskt är dock det senare du skriver, om julklapparna. Jag tror att det kommer fungera illa att behandla barnen olika; det riskerar att förhindra att någon egentlig samhörighet byggs upp i familjen. Din sambos barn kommer hela tiden att bli påminda om att de är annorlunda än ditt eget barn, och som du uttrycker det, mindre värda för dig. Det blir litet knepigt för dem, när deras halvsyskon får två "fullständiga" föräldrar i hemmet, och de själva får en och en halv. Visst, de har ytterligare en förälder på annat håll, men det gör ju bara det hela mer splittrat - det blir svårare för dem att känna att de har ett hem, när hemmet är uppdelat. Så länge barnen bor tillsammans känns det konstigt att inte behandla dem på samma sätt. Det blir litet av en askungesituation för din sambos barn, om än mindre extrem. Detta är ju också något som inte bara påverkar din och barnens relation till varandra, utan också barnens inbördes relation. Det kommer att förstärka känslan av att två av dem är syskon, och den tredje ett halvsyskon, vilket isolerar ditt barn från dem på samma sätt som de isoleras från dig.

Skrivet av Alakai:

Nu är ju känslor och handlingarna ursprungna ur dessa ingenting man hipp happ råder över. Nej, en realistisk syn på situationen, sin egen roll och sambons är den smidigaste vägen att gå.
Precis lika mycket som bonusbarnens farsa ska förväntas engagera sig i SueCias dotter ska SueCia förväntas engagera sig i bonusbarnen. Barnen och föräldrarna på hennes sida upphör inte att vara en familj och därmed upphör inte deras fulla ansvar för bonusbarnen. SueCias handlingar gentemot hennes första familj ska utgå från en vuxens människas ansvar över barn i nära relation, inte som en förälder. Precis som bonusbarnens far skall handla gentemot SueCias sida av familjen som en vuxen.

Skillnaden ligger ju i att SueCias dotter inte kommer att bo med bonusbarnen hos deras pappa. Därför kan man inte kräva att deras pappa engagerar sig i SueCias dotter. Bonusbarnen kommer dock att bo hos SueCia, och då följer också samma krav på engagemang som finns för hans eget barn. Det distanserade förhållningssättet hade fungerat om SueCia och sambon inte hade haft ett gemensamt barn, men nu blir det helknepigt med särbehandling bland barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Jag tycker inte att detta om gemensam eller delad ekonomi är någon fråga att hänga upp sig på; det finns gott om traditionella kärnfamiljer som inte har gemensam ekonomi, trots helt "gemensam" familj.

Det jag ser som litet problematiskt är din inställning till sambons barn. Man kan givetvis inte välja att älska någon, men här verkar du ju snarare ha valt att inte göra det, när du säger att du aldrig kommer att älska dem. Du verkar ha stängt den dörren, och det känns litet tråkigt, när det inte är nödvändigt. Som du säger behöver det ju dock inte innebära att du faktiskt behandlar barnen sämre för det, så det behöver inte nödvändigtvis bli ett praktiskt problem.

Något som jag tror kan bli problematiskt är dock det senare du skriver, om julklapparna. Jag tror att det kommer fungera illa att behandla barnen olika; det riskerar att förhindra att någon egentlig samhörighet byggs upp i familjen. Din sambos barn kommer hela tiden att bli påminda om att de är annorlunda än ditt eget barn, och som du uttrycker det, mindre värda för dig. Det blir litet knepigt för dem, när deras halvsyskon får två "fullständiga" föräldrar i hemmet, och de själva får en och en halv. Visst, de har ytterligare en förälder på annat håll, men det gör ju bara det hela mer splittrat - det blir svårare för dem att känna att de har ett hem, när hemmet är uppdelat. Så länge barnen bor tillsammans känns det konstigt att inte behandla dem på samma sätt. Det blir litet av en askungesituation för din sambos barn, om än mindre extrem. Detta är ju också något som inte bara påverkar din och barnens relation till varandra, utan också barnens inbördes relation. Det kommer att förstärka känslan av att två av dem är syskon, och den tredje ett halvsyskon, vilket isolerar ditt barn från dem på samma sätt som de isoleras från dig.

Skillnaden ligger ju i att SueCias dotter inte kommer att bo med bonusbarnen hos deras pappa. Därför kan man inte kräva att deras pappa engagerar sig i SueCias dotter. Bonusbarnen kommer dock att bo hos SueCia, och då följer också samma krav på engagemang som finns för hans eget barn. Det distanserade förhållningssättet hade fungerat om SueCia och sambon inte hade haft ett gemensamt barn, men nu blir det helknepigt med särbehandling bland barnen.

Tack för ett sakligt och genomtänkt inlägg. Jag förstår precis hus du menar. Men barn är barn, när de börjar bli så gamla att de förstår ungefär vad saker kostar så kommer hon självklart tycka att det är orättvist att sambons barn först får lika mkt. julklappar som henne hemma här, men sen åker de iväg till sin pappa och får en andra omgång som är i princip lika stor.

Jag förstår att det skapar problem om man gör skillnaderna i presenterna tydliga inför barnen, men det är ingen som sagt att jag måste berätta för sambons barn hur mkt. pengar min dotter får in på sitt konto. När det gäller den saken så kommer jag inte att ändra mig, min dotter kommer att få en betydligt större summa av mig än vad sambons barn kommer att få, men jag kommer försöka sköta det snyggt så att ungarna inte märker det. Men i slutändan är det mitt barn jag prioriterar högst, vissa tycker kanske att jag ska prioritera lika, men på den punkten kommer jag inte ändra mig.

Att jag själv inte hade en krona sparad när jag fyllde 18, och var tvungen att ta mitt körkort på avbetalning spelar självklart in här. Jag vill att min dotter ska ha mycket bättre förutsättningar när hon fyller 18 än vad jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Tack för ett sakligt och genomtänkt inlägg. Jag förstår precis hus du menar. Men barn är barn, när de börjar bli så gamla att de förstår ungefär vad saker kostar så kommer hon självklart tycka att det är orättvist att sambons barn först får lika mkt. julklappar som henne hemma här, men sen åker de iväg till sin pappa och får en andra omgång som är i princip lika stor.

Jag förstår att det skapar problem om man gör skillnaderna i presenterna tydliga inför barnen, men det är ingen som sagt att jag måste berätta för sambons barn hur mkt. pengar min dotter får in på sitt konto. När det gäller den saken så kommer jag inte att ändra mig, min dotter kommer att få en betydligt större summa av mig än vad sambons barn kommer att få, men jag kommer försöka sköta det snyggt så att ungarna inte märker det. Men i slutändan är det mitt barn jag prioriterar högst, vissa tycker kanske att jag ska prioritera lika, men på den punkten kommer jag inte ändra mig.

Att jag själv inte hade en krona sparad när jag fyllde 18, och var tvungen att ta mitt körkort på avbetalning spelar självklart in här. Jag vill att min dotter ska ha mycket bättre förutsättningar när hon fyller 18 än vad jag hade.

Jag tror att det kan bli svårt att sköta det så att barnen inte märker något. Barnen kommer att prata med varandra.

En lösning skulle kanske kunna vara att du och din sambo utåt mot barnen gör gemensamma insatser, men att ni internt delar upp det. Se till så att alla barnen totalt får lika mycket, men att du bidrar mer till ert gemensamma barn och hon bidrar mer till sina. Rättvisemässigt kan det väl rationaliseras genom att hon som trebarnsmor kan ge mindre till varje enskilt barn än du kan göra som ettbarnsfar, och du kan därför få skjuta till mer till ert gemensamma barn.

Ett annat alternativ är ju att du själv lägger upp ett sparande i ditt eget namn, som du mentalt lägger upp för dotterns skull. När hon väl skall ta körkort, flytta hemifrån och så vidare, så skjuter du bara till de pengar hon behöver. Din sambo kommer väl antagligen att hjälpa sina egna barn på motsvarande sätt. Då blir eventuella skillnader inte lika tydliga: ert barn har inte 100 000 kronor som din sambos barn inte har, utan ert barn får fler körlektioner, dyrare stekpannor och så vidare på ett sätt som skiljer sig från fall till fall.

Det kan också vara lättare att motivera inför barnen, eftersom man då kan se det i termer av huvudansvar - din sambo bestämmer hur mycket ekonomisk hjälp hennes barn skall få, medan du är mer involverad i hur mycket ekonomisk hjälp ert gemensamma barn får. Det blir alltså inte så att du helt drar dig undan de andra barnen, utan att hon helt enkelt har utslagsröst för dem.

Det kommer ju alltid att vara en litet svår balansgång med detta, för ur något perspektiv blir alla lösningar knepiga. Jag tror dock att man kan undvika många problem om man i alla fall undviker att synliggöra särbehandlingen. Det är egentligen inte skillnaderna i sig som är problemet, utan vad skillnaderna symboliserar. Är skillnaderna då inte synliga finns heller ingen tydlig symbolik.

Permalänk
Medlem

Ja asså sen går det inte påverka allt, det finns jätte komplicerade konstalationer av familjer som är uppbyggda på alla möjliga sätt och det finns väll inga riktiga rätt och fel så länge alla mår bra och är psykiskt välmående?
Jag menar, mår alla i familjen bra över situationen finns det väll ingen anledning att ändra något? (Dock är ju problemet med oss barn att vi inte alltid berättar vad vi känner).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick bonusbarnen 500 kr var i julklapp ifrån dig och din sambo eller endast från dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Fick bonusbarnen 500 kr var i julklapp ifrån dig och din sambo eller endast från dig?

Från mig. Sambon gav julklappar i vanlig ordning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är upp till varje enskilt par att göra upp om de ekonomiska frågorna sinsemellan. Det finns ingen bok att gå efter, inget rätt eller fel. Var och en får köra på det som funkar för dem själva.

Finner det dock inte det minsta konstigt att inte vilja betala för andras barn, jag hade resonerat likadant själv. Det är dina styvbarns föräldrar, och inte du, som ska stå för de fiolerna, att du råkar bo under samma tak som styvbarnen ändrar ju knappast ansvarsbilden. Vad skulle folk säga om du i analogi med detta begärde underhåll från dina styvbarns pappa för ditt och din sambos gemensamma barn? Han har samma relation till ditt och din sambos barn som du har till hans och din sambos barn.

Givetvis kan man ju inte hålla på och begära ersättning för varenda krona extra de där styvbarnen kostar en, och att det kommer kosta mera är ju oundvikligt, men jag skulle absolut inte köpa att bli klandrad för att inte acceptera planerade merkostnader, i stil med att din sambo vill ha bidrag för klädinköp, semesterresor, och sådant till styvbarnen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ja asså sen går det inte påverka allt, det finns jätte komplicerade konstalationer av familjer som är uppbyggda på alla möjliga sätt och det finns väll inga riktiga rätt och fel så länge alla mår bra och är psykiskt välmående?
Jag menar, mår alla i familjen bra över situationen finns det väll ingen anledning att ändra något? (Dock är ju problemet med oss barn att vi inte alltid berättar vad vi känner).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med dig, det finns ingen universallösning i sådana här fall. Däremot finns det olika förhållningssätt som leder till vissa typer av situationer, och jag har svårt att se att barnen skall må bra av att särbehandlas för att de har en annan biologisk pappa. Detta innebär alltså inte att jag tror att de kommer att bli djupt traumatiserade av det hela, men jag tror inte att det kommer att skapa någon vidare sammanhållning i familjen. Förutom att sambons barn och SueCia får svårt att någonsin bilda några egentliga egna familjeband, riskerar det också att separera det gemensamma barnet från sambons barn. De blir syskon, och det gemensamma barnet blir ett halvsyskon någonstans vid sidan. Så kommer det troligen att vara i viss mån i vilket fall som helst, men det förstärks av att man hela tiden påminner dem om att så är fallet genom att särbehandla dem. Om det gemensamma barnet får positiv särbehandling, vilket ju lätt blir fallet här, finns också risken att de andra barnen börjar tycka illa om det gemensamma. Detta är vanligt förekommande också i familjer där alla barn har samma föräldrar, men där det ena barnet favoriseras. I praktiken blir detta också en favorisering av det gemensamma barnet.

Skrivet av kaput:

Tycker det är upp till varje enskilt par att göra upp om de ekonomiska frågorna sinsemellan. Det finns ingen bok att gå efter, inget rätt eller fel. Var och en får köra på det som funkar för dem själva.

Finner det dock inte det minsta konstigt att inte vilja betala för andras barn, jag hade resonerat likadant själv. Det är dina styvbarns föräldrar, och inte du, som ska stå för de fiolerna, att du råkar bo under samma tak som styvbarnen ändrar ju knappast ansvarsbilden. Vad skulle folk säga om du i analogi med detta begärde underhåll från dina styvbarns pappa för ditt och din sambos gemensamma barn? Han har samma relation till ditt och din sambos barn som du har till hans och din sambos barn.

Givetvis kan man ju inte hålla på och begära ersättning för varenda krona extra de där styvbarnen kostar en, och att det kommer kosta mera är ju oundvikligt, men jag skulle absolut inte köpa att bli klandrad för att inte acceptera planerade merkostnader, i stil med att din sambo vill ha bidrag för klädinköp, semesterresor, och sådant till styvbarnen.

Hur kan det inte ändra ansvarsbilden att de bor under samma tak? Den som står för hushållet har väl ansvar över alla som ingår i det (i detta fall SueCia och hans sambo i relation till barnen), särskilt när det gäller barn som har begränsad förmåga att ta eget ansvar. De har dock inget självklart ansvar över de som inte ingår i det (vilket är fallet för sambons barns far i relation till SueCias dotter). Om man avsäger sig ansvaret över sin partners barn delar man ju hushållet i två delvis överlappande enheter, och det är här praktiska problem och sårade känslor riskerar att dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tycker det är upp till varje enskilt par att göra upp om de ekonomiska frågorna sinsemellan. Det finns ingen bok att gå efter, inget rätt eller fel. Var och en får köra på det som funkar för dem själva.

Finner det dock inte det minsta konstigt att inte vilja betala för andras barn, jag hade resonerat likadant själv. Det är dina styvbarns föräldrar, och inte du, som ska stå för de fiolerna, att du råkar bo under samma tak som styvbarnen ändrar ju knappast ansvarsbilden. Vad skulle folk säga om du i analogi med detta begärde underhåll från dina styvbarns pappa för ditt och din sambos gemensamma barn? Han har samma relation till ditt och din sambos barn som du har till hans och din sambos barn.

Givetvis kan man ju inte hålla på och begära ersättning för varenda krona extra de där styvbarnen kostar en, och att det kommer kosta mera är ju oundvikligt, men jag skulle absolut inte köpa att bli klandrad för att inte acceptera planerade merkostnader, i stil med att din sambo vill ha bidrag för klädinköp, semesterresor, och sådant till styvbarnen.

Håller med i allt du säger egentligen. Däremot så t.ex en semesterresa för hela familjen skulle jag faktiskt dela 50%. Blir orimligt om vi säger att resan kostar 10k per person, då ska jag alltså betala 15k och hon 35k, det är inte rimligt i mina ögon. Däremot så vill jag inte finansiera vardagsutgifter som kläder, cyklar och liknande till hennes barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vilket vidrigt uttalande ärligt talat. Hoppas din sambo får reda på detta så hon vet om att mannen hon bor tillsammans med inte älskar hennes barn.

Är allt svart och vitt? Nej!

Bara för att man inte älskar en så innebär det inte att man hatar. Han skriver ju att han tycker om sina bonusbarn. Att säga att man älskar sina bonusbarn utan att ha utvecklat några djupa band till dom är en ren lögn.

Bonusbarnen ska i första hand bli försörjda av deras pappa och mamma. Om man vänder på det - varför ska SueCia två bonusbarn ha 3st förmyndare som försörjer dom och hans biologiska dotter endast ska ha två, hur rättvist blir det? Blir ju bara konstigt.

SueCia tänker helt rätt. De ska givetvis dela på de gemensamma kostnader för familjens boende osv men bonusbarnens kläder, mat, sparande, idrott, prylar, nöjen osv ska i första hand finansieras av deras biologiska föräldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Håller med i allt du säger egentligen. Däremot så t.ex en semesterresa för hela familjen skulle jag faktiskt dela 50%. Blir orimligt om vi säger att resan kostar 10k per person, då ska jag alltså betala 15k och hon 35k, det är inte rimligt i mina ögon. Däremot så vill jag inte finansiera vardagsutgifter som kläder, cyklar och liknande till hennes barn.

Det där med semestern får ni egentligen komma överens om själva, det kan ju helt bero på olika saker, vad ni båda tycker är rimligt.
Men det är ju snällt att du vill betala lika mycket som din sambo, men ni tjänar ju granska lika också.

Kan nämna att min mamma och styvpappa delade upp det på vems barn det är, USA resan så betalade min styvfar 7 biljetter och min mamma 4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Hur kan det inte ändra ansvarsbilden att de bor under samma tak? Den som står för hushållet har väl ansvar över alla som ingår i det (i detta fall SueCia och hans sambo i relation till barnen), särskilt när det gäller barn som har begränsad förmåga att ta eget ansvar. De har dock inget självklart ansvar över de som inte ingår i det (vilket är fallet för sambons barns far i relation till SueCias dotter). Om man avsäger sig ansvaret över sin partners barn delar man ju hushållet i två delvis överlappande enheter, och det är här praktiska problem och sårade känslor riskerar att dyka upp.

Föräldrarna har ensamt ekonomiskt ansvar gentemot barnen. Den enda konstruktion jag kan se som kan ändra på saken är TS skulle gå och gifta sig med sin sambo, och därmed drar på sig underhållsplikt gentemot sin fru, vilket förstås indirekt också skulle kunna innebära att han tvingas vara med och betala för styvbarnen, då frun har underhållsplikt gentemot dem.

För att ta ett analogi där det kanske är lättare att se nyktert på det hela och förbise det rent känslobaserade; om du flyttade in i ett kollektiv, tycker du då det vore rimligt att du påtvingades underhållsplikt gentemot eventuella barn som också råkade bo i kollektivet och vara skrivna på samma adress?

Skrivet av SueCia:

Håller med i allt du säger egentligen. Däremot så t.ex en semesterresa för hela familjen skulle jag faktiskt dela 50%. Blir orimligt om vi säger att resan kostar 10k per person, då ska jag alltså betala 15k och hon 35k, det är inte rimligt i mina ögon. Däremot så vill jag inte finansiera vardagsutgifter som kläder, cyklar och liknande till hennes barn.

Nej, men då är det ju på frivillig basis, du har ju rätt att bjuda med vem du vill på en resa, eller betala vad du vill åt vem som helst, av vilka skäl som helst. Men ingen ska komma och klandra dig för att du inte har lust att betala någon slags månatligt apanage, eller för all del att du säger nej till att bjuda med dem på resan om du nu inte känner för det. Det är ingen självklarhet att du ska vara med att finansiera dina styvbarn. Om något ska de vara tacksamma när du ändå väljer att göra det, trots att du inte har någon som helst skyldighet till det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du och din sambo borde dela lika på er del av kostnaderna för bonusbarnen så länge barnen bor hemma. Sen att du sparar en extra slant åt ditt egna barn är helt ok. Om du inte vill ta ansvar för din sambos barn så borde du fortsatt leta efter en partner som inte har barn sedan tidigare. Du kan inte säga ja till din sambo och nej till hennes barn. Barnen är en del av paketet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tycker att du och din sambo borde dela lika på er del av kostnaderna för bonusbarnen så länge barnen bor hemma. Sen att du sparar en extra slant åt ditt egna barn är helt ok. Om du inte vill ta ansvar för din sambos barn så borde du fortsatt leta efter en partner som inte har barn sedan tidigare.

Vi älskar varandra men du tycker att vi ska avstå varandra pga. Att jag inte vill ta ekonomiskt ansvar för hennes barn. Trots att vi är helt överens? Det var en skev syn på kärlek du har.

Permalänk

Jadu du tror inte att du blir en del av hennes barn fast du inte är deras biologiska pappa?

Ska skriva ett utförligt svar till dig när jag sitter vid datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Jadu du tror inte att du blir en del av hennes barn fast du inte är deras biologiska pappa?

Ska skriva ett utförligt svar till dig när jag sitter vid datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är klart, jag är redan en del av deras liv. Men som sagt, detta handlar enbart om den ekonomiska biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det är klart, jag är redan en del av deras liv. Men som sagt, detta handlar enbart om den ekonomiska biten.

Du verkar ganska vettig och logisk, så det är enklare att attackera det som ett matematiskt problem, snarare än ett socialt?

Om vi fortsätter att din sambo och hennes ex är helt osannolikt rättvisa, hur mycket av hennes 50% av kostnaderna för hennes två barn är du villig att bära?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Du verkar ganska vettig och logisk, så det är enklare att attackera det som ett matematiskt problem, snarare än ett socialt?

Om vi fortsätter att din sambo och hennes ex är helt osannolikt rättvisa, hur mycket av hennes 50% av kostnaderna för hennes två barn är du villig att bära?

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge inte min sambo har dåligt med pengar så ser jag inte varför jag ska ta några % alls.

Kan ju tillägga att min sambo ägde detta hus innan mig, när jag köpte in mig i kåken gav jag 50% av kåkens värde. Det innebar att jag tog hälften av befintliga lånen, samt gav min sambo 100k kontant för att täcka upp till halva värdet.

Vi har alltså en mattematisk extremt rättvis ekonomi.

Permalänk
Avstängd

Möjligt att du är snål, men vem fan bryr sig? Att det fungerar för er och ni är överens är det viktigaste. "Ekonomi: Snål" kanske gör att ni trivs bättre tillsammans och bråkar mindre om pengar än om ni hade "Ekonomi: Kommunism".

Folk ska fan lära sig och sköta sig själva.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Möjligt att du är snål, men vem fan bryr sig? Att det fungerar för er och ni är överens är det viktigaste. "Ekonomi: Snål" kanske gör att ni trivs bättre tillsammans och bråkar mindre om pengar än om ni hade "Ekonomi: Kommunism".

Folk ska fan lära sig och sköta sig själva.

Jag fattar inte riktigt vad du ojar om? Att TS postade tråden kan väl knappast tolkas på annat sätt än att han överväger möjligheten att han och sin sambo inte har den bästa lösningen för hushållets ekonomi. Ett slags självrannsakan. Här kommer vi andra in och försöker ge input baserat på den information som finns till hands.

Vad som är viktigt att funderar är också om något som funderar idag kanske inte kommer fundera senare och vad man i så fall ska göra åt saken. Som vissa varit inne på (jag själv inkluderat) är att det torde vara svårt att i längden verkligen följa den här rättvisemodellen, då så många gränsdragningar blir (eller borde bli) flytande i en familjekonstellation. Man är ju i någon mening ett lag som arbetar tillsammans och all slags (icke-nödvändig) uppdelning är potentiellt en risk för familjen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Jag fattar inte riktigt vad du ojar om? Att TS postade tråden kan väl knappast tolkas på annat sätt än att han överväger möjligheten att han och sin sambo inte har den bästa lösningen för hushållets ekonomi. Ett slags självrannsakan. Här kommer vi andra in och försöker ge input baserat på den information som finns till hands.

Så tolkar inte jag det, utan snarare att han är nöjd med hur det är och undrar vad andra tycker. Anser endast att han bör strunta i vad hans syster och andra tycker, och "köra på" om det fungerar.

Men jag kan misstolka syftet med tråden.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Så tolkar inte jag det, utan snarare att han är nöjd med hur det är och undrar vad andra tycker. Anser endast att han bör strunta i vad hans syster och andra tycker, och "köra på" om det fungerar.

Men jag kan misstolka syftet med tråden.

Jag ville ha andras åsikter på vårat upplägg, men jag hade inte för avsikt att göra några radikala förändringar. Jag är inte snål, det vet jag. Men jag ville kolla om vårat upplägg gör att jag ses som snål av omvärlden. Det verkar vara lite 50/50, det hade jag räknat med.

Däremot så tar jag till mig av allt folk skriver, och jag och tjejen har diskuterat stora delar av det som skrivits i tråden, men vi båda är överens om att vårt upplägg är bra för oss, just nu iallafall.

Hade hon blivit arbetslös och fått dåligt med pengar så hade situationen sett annorlunda ut. Men nu har vi rätt så bra löner och samma utgifter i princip, bortsett från barnen. Jag kan tycka att det skulle vara rätt själviskt av henne att helt plötsligt kräva att jag betalar mer för att hon har barnen, och hon säger att självklart ska inte barnen belasta din ekonomi.

Observera att ALLT detta enbart gäller ofrånkomliga utgifter, jag är inte dum i huvet, har jag ungarna med mig o köper något åt dom så är det självklart med mina pengar jag gör det.

Men trådens huvudsakliga syfte nu i efterhand har ändå varit att få diskutera, få reflektera över mina egna åsikter och ventilera dem, få frågor och reflektera över det folk anser fel. Jag har även uppfattat vissa saker som jag själv tyckt varit fel, som vi pratat om och ska ändra.

MEN jag kommer inte inom överskådlig framtid känna att det är min uppgift att sambons barn har kläder, mat, skor, väskor, träningsgrejer osv. osv. det är hennes uppgift och hon klarade det bra innan jag flytta hit. Jag har dessutom en liten del av huslånet bara i mitt namn eftersom jag inte hade råd att casha upp till precis 50%, vi båda ansåg att det var det mest rättvisa och det funkar kanon för oss.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt att ni inte har gemensam ekonomi när ni har barn tillsammans, speciellt när hon nu är föräldraledig. Visst att du inte vill bidra till din sambos barn men det går ju även ut över din sambo då hon måste bära större kostnader då hon inte bara skall bidra med 50% av allt ni har tillsammans utan dessutom skall betala för sina barn. Så även om du inte bryr dig om hennes barn bryr du väl dig om din sambo? Jag skulle aldrig kunna tänka mig att inte ha gemensam ekonomi när man har barn och bor ihop, det är ju bara pengar det handlar om.

En fråga, hur gör ni med mat? Delar ni helt på det eller får hon betala för sina barn själv? Om ni äter ute/köper take-out?

Känns ju också som det inte alls kommer vara en speciellt stark familjkänsla om man måste skilja på "mitt" och "ditt" och "ert" och "vårt".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Jag ville ha andras åsikter på vårat upplägg, men jag hade inte för avsikt att göra några radikala förändringar. Jag är inte snål, det vet jag. Men jag ville kolla om vårat upplägg gör att jag ses som snål av omvärlden. Det verkar vara lite 50/50, det hade jag räknat med.

Okej. Då trycker jag på att ni inte bör ändra er på grund av andras moraliserande. Ta till exempel Aktsu som inte kan förstå hur man kan ha det så och babblar om familjekänsla å sånt trams.

En delad ekonomi som ser bättre ut i andras ögon, kanske inte fungerar bra för er av olika anledningar (ex. din eventuella snålhet, mer bråk om pengar). Det viktigaste är ju trots allt det du skrev:

Skrivet av SueCia:

men vi båda är överens om att vårt upplägg är bra för oss, just nu iallafall.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker det är konstigt att ni inte har gemensam ekonomi när ni har barn tillsammans, speciellt när hon nu är föräldraledig. Visst att du inte vill bidra till din sambos barn men det går ju även ut över din sambo då hon måste bära större kostnader då hon inte bara skall bidra med 50% av allt ni har tillsammans utan dessutom skall betala för sina barn. Så även om du inte bryr dig om hennes barn bryr du väl dig om din sambo? Jag skulle aldrig kunna tänka mig att inte ha gemensam ekonomi när man har barn och bor ihop, det är ju bara pengar det handlar om.

En fråga, hur gör ni med mat? Delar ni helt på det eller får hon betala för sina barn själv? Om ni äter ute/köper take-out?

Känns ju också som det inte alls kommer vara en speciellt stark familjkänsla om man måste skilja på "mitt" och "ditt" och "ert" och "vårt".

Hon tar alla kostnader som är 100% hennes barn, vi delar självklart inte upp småsaker som el, vatten o boendekostnader osv. utan det handlar om aktiviteter, skor, kläder osv. osv. förutom maten, den delar vi 50%.

Men ni som tycker att det ska vara så demokratiskt inom familjen, att jag ska betala för min sambos barn osv.
Hur ser ni på det faktum att jag tog hälften av lånen på huset, plus la 100 000 kontant samt att jag tog ett av lånen på 103 000 på huset enbart i mitt namn (alltså la jag 203 000 kronor utöver att jag tog hälften av lånen) när jag köpte in mig i kåken.

Det demokratiska här hade varit att jag bara tog över halva kåken och hälften av lånen? Menar ni nu att jag ska pröjsa för hälften av hennes barn som hon hade innan vi blev ihop, samtidigt som jag försöker jobba av min egen del av skulden på huset så att vi bara har gemensamma lånet kvar?

Vi båda såg den här lösningen som självklar när vi gjorde den på banken. Då har jag betalat halva kåkens värde. Skulle jag då börja betala för halva hennes barn så måste ni ju även tycka att hon ska betala på halva min del av lånet samt betala tillbaks det jag la kontant? Annars har ni en jävla dubbelmoral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Okej. Då trycker jag på att ni inte bör ändra er på grund av andras moraliserande. Ta till exempel Aktsu som inte kan förstå hur man kan ha det så och babblar om familjekänsla å sånt trams.

Läs om, läs rätt. Jag skrev att jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha det så. Inte att jag inte förstår hur andra kan ha det så, dock är det viktigt att man tänkt på alla aspekter. Sedan tycker jag inte familjekänsla är direkt tramsigt, det är rätt viktigt för barn att det känns bra hemma, vilket är något som kan vara svårt att uppnå när föräldrarna separerat.

Skrivet av SueCia:

Hon tar alla kostnader som är 100% hennes barn, vi delar självklart inte upp småsaker som el, vatten o boendekostnader osv. utan det handlar om aktiviteter, skor, kläder osv. osv. förutom maten, den delar vi 50%.

Okej.

Skrivet av SueCia:

Men ni som tycker att det ska vara så demokratiskt inom familjen, att jag ska betala för min sambos barn osv.
Hur ser ni på det faktum att jag tog hälften av lånen på huset, plus la 100 000 kontant samt att jag tog ett av lånen på 103 000 på huset enbart i mitt namn (alltså la jag 203 000 kronor utöver att jag tog hälften av lånen) när jag köpte in mig i kåken.

Det demokratiska här hade varit att jag bara tog över halva kåken och hälften av lånen? Menar ni nu att jag ska pröjsa för hälften av hennes barn som hon hade innan vi blev ihop, samtidigt som jag försöker jobba av min egen del av skulden på huset så att vi bara har gemensamma lånet kvar?

Vi båda såg den här lösningen som självklar när vi gjorde den på banken. Då har jag betalat halva kåkens värde. Skulle jag då börja betala för halva hennes barn så måste ni ju även tycka att hon ska betala på halva min del av lånet samt betala tillbaks det jag la kontant? Annars har ni en jävla dubbelmoral.

Fastigheten är lite knivig, en fastighet är en tillgång så om ni inte delade 50%/50% på alla tillgångar ni hade innan borde du ju köpa in dig i fastigheten på något vis. Det krångliga blev ju att du behövde ta ett lån utöver de kontanta medlen. Där skulle i var fall jag tyckt att du bara borde behövt betala de kontanta medel du hade och sen delar ni lika på alla kostnader, så i var fall jag gjort om jag var i liknande sits.