Permalänk
Medlem

[VLC | Ubuntu 14.04]

Hej!

Jag uppgraderade till ubuntu 14.04 idag genom:

sudo do-release-upgrade

Iaf efter detta så har jag fått problem med att ljudet i 720p filmer/seriger när jag spela dem i vlc börja ljudet stream hacka eller vad man ska säga. Det är som att den tappar ljud delen av streamen ett kort tag sedan börja den igen.

Någon som kan säga vad detta beror på? tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Kan också säga att filmer-/seriger-na ligger på lagrings dator som jag spelar dem ifrån. överförings hastigheten är det inge fel på gjorde ett copy test

sudo cp /mnt/filmDisk/xxxx /home/USER/Vidoes/

vilket gick väldigt snabbt.

tror det inte har med packetloss att göra heller då, det har Twisted pair cat 6 hela vägen.

antar att det kanske är olika versioner av VLC allternativt är det att efter uppgraderingen körs lightDM istället för gDM kanske?

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med VLC men jag löste ett liknande problem i SMPlayer genom att justera buffertstorlekar i inställningarna. Fanns någon inställning att bufferten skulle fyllas med si och så många % innan uppspelning startade och så hur stor bufferten skulle vara i MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

Kan också säga att filmer-/seriger-na ligger på lagrings dator som jag spelar dem ifrån. överförings hastigheten är det inge fel på gjorde ett copy test

sudo cp /mnt/filmDisk/xxxx /home/USER/Vidoes/

vilket gick väldigt snabbt.

tror det inte har med packetloss att göra heller då, det har Twisted pair cat 6 hela vägen.

antar att det kanske är olika versioner av VLC allternativt är det att efter uppgraderingen körs lightDM istället för gDM kanske?

Kolla inställningarna i pusleaudio

https://wiki.ubuntu.com/PulseAudio

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vet inte hur det är med VLC men jag löste ett liknande problem i SMPlayer genom att justera buffertstorlekar i inställningarna. Fanns någon inställning att bufferten skulle fyllas med si och så många % innan uppspelning startade och så hur stor bufferten skulle vara i MB.

Jag är med på vad du menar men testade du dig bara fram eller har du några rekommenderade buffert storlekar?

Skrivet av aluser:

Kolla inställningarna i pusleaudio

https://wiki.ubuntu.com/PulseAudio

Men borde inte alla filer som innehåller ljud som körs på PulseAudio påverkas då? inte bara filmer/seriger?

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

Jag är med på vad du menar men testade du dig bara fram eller har du några rekommenderade buffert storlekar??

Jag testade mig fram. Tänkte att några sekunders buffert borde räcka och räknade lite på en ganska hög bitrate såsom 50 Mbit, avrundade lite och tänkte 5 MB per sekund så jag satte väl typ 50 MB eller något sådant så blir det minst 10 sekunder (sitter inte vid den datorn nu så jag kan kolla). Nackdelen med att fylla bufferten för mycket innan uppspelning är att det kan bli en fördröjning när man startar en film så man får kompromissa lite. Kan man sätta % av buffert innan start kan man sänka det värdet om man ökar storleken på bufferten (den fylls väl på även efter påbörjad uppspelning för hemmanätverket är oftast snabbare än videons bitrate, åtminstone om man kör med nätverkskabel).

Min filserver är nog bra på att skyffla stora filer men sämre på att smådutta lite då och då (kör ZFS filsystem) så det funkar bättre om man kan buffra upp mycket i taget liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

Jag är med på vad du menar men testade du dig bara fram eller har du några rekommenderade buffert storlekar?

Men borde inte alla filer som innehåller ljud som körs på PulseAudio påverkas då? inte bara filmer/seriger?

Olika applikationer påverkas olika av inställningar som buffertar eller dylikt då det har att göra med hur ljudet skickas ut.