vad klassas som tyst för luft kylning?

Permalänk

Provade med min Galaxy S2 som appen ju ska vara kalibrerad för. Får 35db överallt, har ingen sidplåt på chassit. Provade att lägga mobilen i datorn, då gick det upp till 36-37db.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Angående ditt ekofria rum, så är den myten falsk. Här är lite mer info om hur sådana rum funkar och en som faktiskt klarar sitta där i lite drygt en timme.
EDIT No no forgot the link: https://www.youtube.com/watch?v=mXVGIb3bzHI

fckn awszum! Tackar Kul att ens föreläsare sprider myter

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

I ett försök att besvara TS fråga och inte diskutera OT hur en värdelös app mäter..

Högst personligt och hur "rent" ljudet är från fläkten, om en fläkt knastrar i 24dbA exempelvis så uppfattas ju det betydligt mer störande och inte tyst.
(iaf så jag ser på det)
Skulle säga 24dbA för rent ljud är det som gäller iaf för mig för att klassas som tyst.
Ca 25dbA ska vara lika högt som en viskning om jag inte missminner mig.

•0 dB Det svagaste ljud ett friskt öra kan uppfatta.
•10 dB Vindens sus
•20 dB Viskning
•30 dB En modern videoprojektor
•40 dB Bakgrundssorl, radio på låg volym
•50 dB Lågmält samtal
•60 dB Normal samtalston
•70 dB Normal tvättmaskin
•75 dB Referensnivå för kalibrering av hembio högtalare enligt THX
•80 dB Café, affär
•85 dB Den rekommenderade ljudvolymen där du kan vistas i under åtta timmar om dagen utan att ta skada. Nivåer över detta börjar att bli "farliga".
•90 dB Högt skrik
•100 dB Bra drag på stereon, grannarna knackar nog snart på!
•110 dB Nattklubb, hårdrocksbaren på Sturecompagniet!
•120 dB Rockkonsert, jetplan startar på ca 100m avstånd Varning - kan ge hörselskador!
•125 dB Den s.k. smärtgränsen. Det är när man börjar känna obehag inne i örat. Men tänk på att långt innan dess är ljudvolymen farlig.
•140 dB Jetflygplan, grava hörselskador!
•150 dB Gevärskott, ljudet är så kort att örat uppfattar inte det som farligt. Men örat tar fortfarande skada!
•180 dB Kraftig explosion, Kanonskott, trumhinnorna spricker!
•Drygt 190 dB Den högsta nivå som ljud kan ha i luft

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

•0 dB Det svagaste ljud ett friskt öra kan uppfatta.
•10 dB Vindens sus
•20 dB Viskning
•30 dB En modern videoprojektor
•40 dB Bakgrundssorl, radio på låg volym
•50 dB Lågmält samtal
•60 dB Normal samtalston
•70 dB Normal tvättmaskin
•75 dB Referensnivå för kalibrering av hembio högtalare enligt THX
•80 dB Café, affär
•85 dB Den rekommenderade ljudvolymen där du kan vistas i under åtta timmar om dagen utan att ta skada. Nivåer över detta börjar att bli "farliga".
•90 dB Högt skrik
•100 dB Bra drag på stereon, grannarna knackar nog snart på!
•110 dB Nattklubb, hårdrocksbaren på Sturecompagniet!
•120 dB Rockkonsert, jetplan startar på ca 100m avstånd Varning - kan ge hörselskador!
•125 dB Den s.k. smärtgränsen. Det är när man börjar känna obehag inne i örat. Men tänk på att långt innan dess är ljudvolymen farlig.
•140 dB Jetflygplan, grava hörselskador!
•150 dB Gevärskott, ljudet är så kort att örat uppfattar inte det som farligt. Men örat tar fortfarande skada!
•180 dB Kraftig explosion, Kanonskott, trumhinnorna spricker!
•Drygt 190 dB Den högsta nivå som ljud kan ha i luft

Nja, ingen (0) dB är inget ljud så det kan ingen inte ens gud uppfatta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Nja, ingen (0) dB är inget ljud så det kan ingen inte ens gud uppfatta.

Decibelskalan för ljudtrycksnivåer är logaritmisk med nollpunkten vald vid det lägsta hörbara ljudet (hörtröskeln) för en människa med god hörsel. Det svagaste ljud en människa med god hörsel uppfattar har ljudtrycksnivån 0 dB.

0 dB är alltså vald utgångspunkt för att det är den lägsta nivån ett friskt öra uppfattar

http://www.boverket.se/planera/planeringsfragor/buller/vad-ar...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Decibelskalan för ljudtrycksnivåer är logaritmisk med nollpunkten vald vid det lägsta hörbara ljudet (hörtröskeln) för en människa med god hörsel. Det svagaste ljud en människa med god hörsel uppfattar har ljudtrycksnivån 0 dB.

0 dB är alltså vald utgångspunkt för att det är den lägsta nivån ett friskt öra uppfattar

http://www.boverket.se/planera/planeringsfragor/buller/vad-ar...

Som vi dock inte "hör" utan känner.

Citat: "Människans hörsel kan i bästa fall uppfatta ljud mellan låga bastoner på 20 Hertz till hög diskant på 20 000 Hertz".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Som vi dock inte "hör" utan känner.

Citat: "Människans hörsel kan i bästa fall uppfatta ljud mellan låga bastoner på 20 Hertz till hög diskant på 20 000 Hertz".

Blandar du inte ihop decibel (dB) och hertz (Hz) nu?
Decibel är ljudtryck(amplitud) och hertz är frekvensspektrum(våglängd).

Du kommer inte känna av 0dB vid 20 Hz, du kommer inte känna av det vid 10dB heller, för kroppen är rätt kass på att känna sådant. Annars hade vi känt vår egen puls hela tiden. Du är på rätt spår men det är inte helt rätt.

Vill du göra ett test för att se hur bra din hörsel är så har jag ett test här. Det förutsätter dock att du har bra utrustning och ett relativt tyst rum för att få korrekt visning, men det kan ge en fingervisning om något.
http://bbamusic.wikispaces.com/Hearing

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den enes brus, är den andres tystnad.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Som vi dock inte "hör" utan känner.

Citat: "Människans hörsel kan i bästa fall uppfatta ljud mellan låga bastoner på 20 Hertz till hög diskant på 20 000 Hertz".

Nu är du helt ute och cyklar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

http://www.wdc.com/global/products/specs/?driveID=944&language=1

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16822136926

mycket bra fråga!

själv skulle jag säga TYST=ICKE STÖRANDE....dvs olika för alla individer i olika omgivningar.

själv då jag arbetar framför datorn hela dan så vill jag ha det ljudlöst. då jag skulle skaffa en hårdisk för lagring då skaffade jag den som var tystast på marknaden. 24-25dB... och det där 25dB uppfattade jag som störande därför la jag in hårdisken i en annan pafflåda.. det har funkat bra

det finns många olika sätt att få tyst på sin dator..

passiva kylare
tysta fläktar
program: fanspeed
ändra varvtalen i BIOS
undervolta i BIOS
fanmate http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243438

just nu har jag en stockkylare till min G3220 och en stor överraskning för mig är att jag behövde inte byta ut den... fick den att vara helt tyst via BIOS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Nu är du helt ute och cyklar

Jepp långt bort! Men det är inte ett enkelt system för dB/A, då flera parametrar påverkar ljudtrycket.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Jepp långt bort! Men det är inte ett enkelt system för dB/A, då flera parametrar påverkar ljudtrycket.

Läs det jag skrev tidigare igen och gärna denna mening "Det svagaste ljud en människa med god hörsel uppfattar har ljudtrycksnivån 0 dB" och sedan återkommer du med ditt motargument

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Läs det jag skrev tidigare igen och gärna denna mening "Det svagaste ljud en människa med god hörsel uppfattar har ljudtrycksnivån 0 dB" och sedan återkommer du med ditt motargument

Vad vill du jag ska göra mer än säga att jag var långt bort och cyklade? Kräla i stoftet eller? Eller du vet inte vad jag menade med det jag skrev?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Läs det jag skrev tidigare igen och gärna denna mening "Det svagaste ljud en människa med god hörsel uppfattar har ljudtrycksnivån 0 dB" och sedan återkommer du med ditt motargument

Du var inte den ende, något före dig skrev jag hur denna relativa skala brukar sättas till noll för det ett mänskligt öra kan uppfatta. (Sedan är det väl så att dB(A) är en vägd historia, inte jämnt över frekvenser, så att det liknar vad människor uppfattar.)

Permalänk

En fråga bara nhur mäter ni alla ljudnivå? Jag hade tänkt mig nåt sånt här: man riggar en mic på sittplatsen framför datorn i huvudhöjd, sen mäter man ljudnivån a-vägt, sen drar man igång datorn och mäter hur mycket högre det blev. Makes sense to me iaf.

Jag menar datorn kan ju låta hur mycket eller lite som helst om man ändå inte hör den där man sitter, och ska man mäta på riktigt så måste man ju ha ekofritt/tyst rum typ och det kan jag garantera att ingen har hemma.

Personligen tycker jag datorer med max 2st 120mm tysta fläktar är totalt tyst på ca 1m, men naturligtvis hör man sånt när man sätter huvudet precis brevid datorn.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

"110 dB Nattklubb, hårdrocksbaren på Sturecompagniet!"

får det verkligen vara 110db ute på en klubb enligt lag?
....................................................................................................

snip..

det här är ganska intressant tyckte jag, från wikkipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/DB_SPL#Sound_pressure_level

Sound pressure level (SPL) or sound level L_p is a logarithmic measure of the effective sound pressure of a sound relative to a reference value. It is measured in decibels (dB) above a standard reference level.

L_p=10 \log_{10}\left(\frac{{p_{\mathrm{{rms}}}}^2}{{p_{\mathrm{ref}}}^2}\right) =20 \log_{10}\left(\frac{p_{\mathrm{rms}}}{p_{\mathrm{ref}}}\right)\mbox{ dB} ,

where p_{\mathrm{ref}} is the reference sound pressure and p_{\mathrm{rms}} is the rms sound pressure being measured.[10][note 1]

Sometimes variants are used such as dB (SPL), dBSPL, or dBSPL. These variants are not recognized as units in the SI.[11] The unit dB (SPL) is sometimes abbreviated to just "dB", which can give the erroneous impression that a dB is an absolute unit by itself.

The commonly used reference sound pressure in air is p_{\mathrm{ref}} = 20 µPa (rms) or 0.0002 dynes/cm2,[12] which is usually considered the threshold of human hearing (roughly the sound of a mosquito flying 3 m away). Most sound level measurements will be made relative to this level, meaning 1 pascal will equal an SPL of 94 dB. In other media, such as underwater, a reference level of 1 µPa is used.[13] These references are defined in ANSI S1.1-1994.[14]

The lower limit of audibility is defined as SPL of 0 dB, but the upper limit is not as clearly defined. While 1 atm (194 dB Peak or 191 dB SPL) is the largest pressure variation an undistorted sound wave can have in Earth's atmosphere, larger sound waves can be present in other atmospheres or other media such as under water, or through the Earth.
Equal-loudness contour

Ears detect changes in sound pressure. Human hearing does not have a flat spectral sensitivity (frequency response) relative to frequency versus amplitude. Humans do not perceive low- and high-frequency sounds as well as they perceive sounds near 2,000 Hz, as shown in the equal-loudness contour. Because the frequency response of human hearing changes with amplitude, three weightings have been established for measuring sound pressure: A, B and C. A-weighting applies to sound pressures levels up to 55 dB, B-weighting applies to sound pressures levels between 55 and 85 dB, and C-weighting is for measuring sound pressure levels above 85 dB.[citation needed]

In order to distinguish the different sound measures a suffix is used: A-weighted sound pressure level is written either as dBA or LA. B-weighted sound pressure level is written either as dBB or LB, and C-weighted sound pressure level is written either as dBC or LC. Unweighted sound pressure level is called "linear sound pressure level" and is often written as dBL or just L. Some sound measuring instruments use the letter "Z" as an indication of linear SPL.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

28db 1 meter från datorn, alla fläktar från Noctua.

Permalänk

dba, b eller c? vad kalibrerar du med?

Det är ungefär som att säga att min bil är 7,2 enheter lång, jag har mätt den med 2 krusiduller och en mätmojäng.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trivial1ty:

"110 dB Nattklubb, hårdrocksbaren på Sturecompagniet!"

får det verkligen vara 110db ute på en klubb enligt lag?

Det är tillåtet, så här säger reglerna kring det

"Volymgränsen för en vanlig konsert är 100 decibel i genomsnitt (ekvivalent nivå) och 115 db i topparna. För en barntillåten konsert är gränsvärdet något lägre, 97 db respektive 110 db i topparna. Skalan är logaritmisk så att en ökning på bara 3 db innebär en fördubbling av ljudeffekten."

Smärtgränsen går vid 120dB

Bullertermometer Arbetsmiljöverket

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

ja där ser man.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

Jag har en hel del erfarenhet av ljudmätning. Bla inom motorsport.
Att mäta ljud är väldigt komplicerat och väldigt subjektivt. Att mäta under samma förutsättningar som någon annan på forumet blir hopplöst. Rummets storlek. Material i golv väggar, möbler, sängar, mattor, mjuka täcken eller ett rum med mindre mjuka föremål gör väldigt stor skillnad. Ni har sedan väldigt dåliga okalibrerade mätare. Jag tror två personer med liknande ljudkälla kan mäta 30dB medans nästa mäter 60dB. Dvs ni kan sluta mäta för det säjer inget.

Permalänk
Medlem

Att inte förglömma, statiska ljud är farligare än dynamiska! (om jag inte misstar mig nu?)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Att inte förglömma, statiska ljud är farligare än dynamiska! (om jag inte misstar mig nu?)

Ja precis, för hörseln är det farligare att ha en konstant hög ljudnivå under lång tid än toppar (peakar) som slår högt. Öronen behöver ha det tyst för att vila, och får de inte det så skadas dom. Topparna är farligare om man inte är beredd också, så att skrämma folk med väldigt höga ljud är riktigt osympatiskt. Att man inte blir hörselskadad av ljud som man tycker om är en gammal myt som fortfarande lever kvar, jag har själv träffat på musiker som fortfarande tror detta.

Dock så är fläktljudet hos en dator inget som man normalt får hörselskador av.

(Källa: en audionom som jag har gått till)

Permalänk

Jag har ca 35db ca 10cm från datorn med Intel stock kylare på en i5-3570k överklockad till 4,2ghz. mätt med appen Buller.

25db vid mitt huvud

Rent subjektivt upplever jag det som "tyst" jag kan höra fläkten men störs inte av den

Permalänk
Medlem

22.4db liggandes på lådan med öppen sidokåpa, under stresstest av grafikkort och processor....
skulle jag börja skriva filer till sekundärdisken skulle det antagligen stiga litegranna

lätt klockad i5-3570k processor och 6850AMD grafik...

litar dock inte på bullerappen, värdelös egentligen, either way, högsta ljudet oavsett användning är från när skärmarna "knakar" lite när de blir varma..

många fläktar, passivt grafikkort, ingen fläkt går snabbare än att den precis orkar starta.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Att inte förglömma, statiska ljud är farligare än dynamiska! (om jag inte misstar mig nu?)

Och ljud som man uppfattar som jobbiga är mer skadliga än tex bra musik, även om db är samma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Och ljud som man uppfattar som jobbiga är mer skadliga än tex bra musik, även om db är samma.

Så om jag tycker en låt är dålig så är den mer skadlig för hörseln än en bra låt? Det är ju så du formulerat det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Så om jag tycker en låt är dålig så är den mer skadlig för hörseln än en bra låt? Det är ju så du formulerat det

Exakt

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Så om jag tycker en låt är dålig så är den mer skadlig för hörseln än en bra låt? Det är ju så du formulerat det

tror inte han menade jobbiga som i att man tycker låten är dålig utan att jobbiga i som att vissa bryr sig inte när någon drar naglarna över en grifftavla medans vissa håller på att kremera av det.

det han menade är nog att man är känsliga för olika saker när de kommer till ljud och att de man är mer känslig för tycker låter illa är mer skadliga än de som man tycker låter ok.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

tyst är det när man inte störs av det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |