Geforce GTX 880 och GTX 870 med Maxwell anländer till hösten

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Hur långt är ett snöre...?

Är det inte då man säger; dubbelt så långt som halva snöret.

I övrigt verkar 20nm på GPU dröja länge. Med tanke på att det inte hamnar i prestanda-GPU under hösten. Hur gör de designmässigt när eventuella planer på kretsar designade med en krympning dröjer? Antagligen har de väl backup-planer med vissa designade parallellt på den äldre tekniken.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett 880 och en ny skärm då

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Klart de konkurrerar med sig själva också. De tjänar inga pengar på att folk sitter kvar med sina 680 och 780. De tjänar pengar på att folk köper 880. Installerad bas är inte så relevant ur vinstsynpunkt. Det säger något om hur det gick tidigare år. De som redan köpt denna generations grafikkort kommer ju inte köpa ett till likadant så om de vill få in mer pengar måste de släppa något nytt så folk byter ut sina befintliga grejer. Dessutom har de viss press på sig från OEM som kräver att det ska vara ett nytt modellnummer i deras årliga produktcykler, annars får de svårt att sälja en ny dator.

Men de förlorar pengar på de GPUer som inte blir sålda samt att dra in mer pengar på kretsen innan man fortsätter den dyra utvecklingen. Inte för att jag vill att utvecklingen skulle gå långsammare, men det skulle finnas mer pengar att hämta

Skrivet av _Merc_:

nej AMD leder prestanda per krona.

Det beror på vilket kor man räknar på, Titan kretsen kom för över ett år sedan.

marknaden för prestanda kort raset beror på att marknaden är mättad på kort. se fram emot bättre kort, inte mycket har hänt för grafik och grafikkort sedan 7970 lanserades. för att suget på nya prestanda kort ska komma så krävs det något som kräver mer, 4/8/12k skärmar eller bara några AAA titalar som pushar gränserna där få kort kan klara high settings.

Givet vis leder AMD i prestanda/krona, men det jg ville komma till är att de står jämt men att nvidia har ett kort högre i upp än AMD som gör skillnaden

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aeones:

Mitt 780 från EVGA (SC ACX) är ca 26 grader i vila och 54 grader när jag spelar BF3 (enligt GPU-Z).
Jag tycker inte precis att det är varmt.

Det spelar ju ingen roll hur bra ditt 780 kyls, det är ändå samma värmeutveckling (250W TDP) och det är det som Sebastian R brydde sig om.

Nu kanske inte du stör dig på ditt fläktljud som din kylare ger ifrån sig för att kyla ditt 780 till de temperaturerna men vissa vill inte ha det fläktljudet över huvud taget utan kanske köra passivt och vissa vill kanske ha ett grafikkort som fysiskt är mindre och passar bättre in i mindre Mini ITX-byggen och då behöver bättre arkitekturer forskas fram som erbjuder GTX 780's prestanda till en mycket lägre TDP.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

NU SKA DET UPPGRADERAS FRÅN ETT GTX 280!

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Men de förlorar pengar på de GPUer som inte blir sålda samt att dra in mer pengar på kretsen innan man fortsätter den dyra utvecklingen. Inte för att jag vill att utvecklingen skulle gå långsammare, men det skulle finnas mer pengar att hämta

Givet vis leder AMD i prestanda/krona, men det jg ville komma till är att de står jämt men att nvidia har ett kort högre i upp än AMD som gör skillnaden

Osålda GPUer är inte ett problem om de inte har extremt inkompetent personal. De vet ju själva när de ska lägga om produktionen och kan anpassa så att lagren är låga varpå det blir enkelt att tömma dem. De behöver bara tömma sina lager, de bryr sig inte lika mycket om återförsäljarnas lager.

Pengarna för utvecklingen ligger många år fram i tiden. Maxwell är i stort redan betald när det gäller utvecklingskostnader. Stagnerar försäljningen måste de få ut något nytt så folk köper nytt så de drar in pengar. Man maximerar inte vinster genom att sitta och krama ut varenda litet öre ur en generation genom att låta den dra ut på tiden mer än nödvändigt. Då är det bättre att släppa en ny generation för det får fart på försäljningen. De vill ha högt antal kort per tidsenhet och det får man inte genom att sitta och vänta på att gamla grejer sakta säljer slut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det spelar ju ingen roll hur bra ditt 780 kyls, det är ändå samma värmeutveckling (250W TDP) och det är det som Sebastian R brydde sig om.

Nu kanske inte du stör dig på ditt fläktljud som din kylare ger ifrån sig för att kyla ditt 780 till de temperaturerna men vissa vill inte ha det fläktljudet över huvud taget utan kanske köra passivt och vissa vill kanske ha ett grafikkort som fysiskt är mindre och passar bättre in i mindre Mini ITX-byggen och då behöver bättre arkitekturer forskas fram som erbjuder GTX 780's prestanda till en mycket lägre TDP.

Så kan det vara. Det låter för övrigt mindre än chassifläktarna (Fractal Design) som körs i ca 500 RPM, så nej, jag stör mig inte på fläktljudet heller. Men då det inte framgick i hans kommentar exakt vilket användningsområde det gällde, så är det svårt att veta vad han menade.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

"Maxwell och kan således innehålla fler nyheter än högre prestanda"

Varaibel Vblank aka freesync. Givetvis med eget namn, Gsync+, Gsync II eller liknande

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Tror ni en 2600K @ stock kommer flaskhalsa en 880?

Kortfattat svar: Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Inget 20 nm= inget intresse

Att kalla det för inget intresse är en onödig överdrift tycker jag.
750 Ti har makalös prestanda per watt trots att det är kvar på 28nm, skalar vi upp motsvarande förhållande till dom högpresterande korten så har vi någonting väldigt imponerande på gång.

Men jag håller samtidigt med, jag har velat köpa ny dator ett bra tag nu men har inte kunnat motivera ett så stort inköp då min i7-860 med ett Radeon 5850 fortfarande håller så bra som det gör.

När grafikkort väl kommer i 20nm så blir det dock dags oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Vänta nu har jag missat ngt...
Var inte hela meningen med 800-serien att kliva över till 20nm? Därför de lämna 750/750Ti i 700-serien.

Jag tror dom hoppades på det men 20nm i den klassen verkar dra ut på tiden så dom släpper det i 28nm istället.
Redan 700-serien var väl tänkt att släppas på 20nm egentligen?

Permalänk
Avstängd

GM204, nej tack jag gick redan på GK104 aka GTX680.

Väntar och ser vad GM210 kan erbjuda, finns där inget speciellt så väntar jag på generationen efter, Maxwell blir kortlivat iaf om Pascal kommer i tid, 1år 3mån cirkus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag tror dom hoppades på det men 20nm i den klassen verkar dra ut på tiden så dom släpper det i 28nm istället.
Redan 700-serien var väl tänkt att släppas på 20nm egentligen?

Nej Kepler har alltid haft 28nm som mål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Att kalla det för inget intresse är en onödig överdrift tycker jag.
750 Ti har makalös prestanda per watt trots att det är kvar på 28nm, skalar vi upp motsvarande förhållande till dom högpresterande korten så har vi någonting väldigt imponerande på gång.

Men jag håller samtidigt med, jag har velat köpa ny dator ett bra tag nu men har inte kunnat motivera ett så stort inköp då min i7-860 med ett Radeon 5850 fortfarande håller så bra som det gör.

När grafikkort väl kommer i 20nm så blir det dock dags oavsett!

Anledningen till det låga intresset för just Maxwell är att det fortfarande inte löser problemet med att driva en 4K-skärm, det är fortfarande samma gamla platta transistorer. Det vi gamers väntar på är Pascal som (förhoppningsvis) kommer 2016 med 16nm FinFET och stacked DRAM som kommer göra att dessa monster kommer ha 4 gånger minnesbandbredden jämfört med GTX Titan, det är först då vi kan börja köra 4K-skärmar utan att ruinera oss själva med 4-way SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Nej Kepler har alltid haft 28nm som mål.

Ja, i 600-serien.
Refreshen i 700-serien var väl tänkt att vara på 20nm?
Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Anledningen till det låga intresset för just Maxwell är att det fortfarande inte löser problemet med att driva en 4K-skärm, det är fortfarande samma gamla platta transistorer. Det vi gamers väntar på är Pascal som (förhoppningsvis) kommer 2016 med 16nm FinFET och stacked DRAM som kommer göra att dessa monster kommer ha 4 gånger minnesbandbredden jämfört med GTX Titan, det är först då vi kan börja köra 4K-skärmar utan att ruinera oss själva med 4-way SLI.

Då är vi verkligen inte intresserade av samma sak.
Jag ser mycket hellre ökad detaljrikedom i 1080P än bevarad detaljrikedom i 4K...

Permalänk
Inaktiv

DirectX 12? Satsa på Mantle och OpenGL istället!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Ja, i 600-serien.
Refreshen i 700-serien var väl tänkt att vara på 20nm?
Eller?

Nej hela 700 serien var väl mer en lösning på problemet att GK110 drog ut så mycket på tiden att de fick problem med namnschemat. Hur skulle de släppa en GK110 mellan Titan och GTX 680? Utöver 780 och 780 Ti är det ju knappt någon förändring innan 750 och 750 Ti kom. 770 är ett marginellt klockat 680, 760 Ti är ett 670, 760 är ett 660 OEM. Så de löste ett namnproblem och gjorde samtidigt OEM glada genom att ge dem en till synes ny serie att stoppa in i sina datorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Ja, i 600-serien.
Refreshen i 700-serien var väl tänkt att vara på 20nm?
Eller?

Vad jag vet så var Kepler tänkt att köras på 28nm, även 700-serien, Maxwell var planerad för att vara redo för släpp i början av 2014 på 20nm. Men eftersom det blev lite problem med 20nm så har Nvidia valt att släppa en hel uppsjö kort i 700-serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Men de förlorar pengar på de GPUer som inte blir sålda samt att dra in mer pengar på kretsen innan man fortsätter den dyra utvecklingen. Inte för att jag vill att utvecklingen skulle gå långsammare, men det skulle finnas mer pengar att hämta

Givet vis leder AMD i prestanda/krona, men det jg ville komma till är att de står jämt men att nvidia har ett kort högre i upp än AMD som gör skillnaden

jag håller inte med det. Nvidia tar mer pengar för sina kort, Men det gör dem inte bättre i prestanda. oftast så drar de jämt.

dock så absoluta tyngsta kortet på marknaden har AMD med sitt monster R9 295X2

för att inte tala om Nvidias Fjuttiga GPGPU.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Då är vi verkligen inte intresserade av samma sak.
Jag ser mycket hellre ökad detaljrikedom i 1080P än bevarad detaljrikedom i 4K...

Det ena utesluter ju inte det andra, väljer du att köra 1080p har du ju alla möjligtheter att öka detaljrikedomen om spelet tillåter det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Nej Kepler har alltid haft 28nm som mål.

Men nu var inte 700-serien tänkt att vara Kepler från början heller utan Maxwell. När Maxwell sköts på framtiden den första gången så släpptes 700-serien.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket minne den nya generationen kommer ha, kommer de ligga kvar på 3GB eller gå upp till t.ex. 4GB som standard.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej hela 700 serien var väl mer en lösning på problemet att GK110 drog ut så mycket på tiden att de fick problem med namnschemat. Hur skulle de släppa en GK110 mellan Titan och GTX 680? Utöver 780 och 780 Ti är det ju knappt någon förändring innan 750 och 750 Ti kom. 770 är ett marginellt klockat 680, 760 Ti är ett 670, 760 är ett 660 OEM. Så de löste ett namnproblem och gjorde samtidigt OEM glada genom att ge dem en till synes ny serie att stoppa in i sina datorer.

Du säger nej men samtidigt så förklarar du hur saker drog ut på tiden vilket är det jag säger också.
700-serien var planerad att vara på 20nm, men först drog GK110 ut på tiden och sen 20nm så nu blir 20nm först 900-serien verkar det som.

Eller?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om korten får någon DX12-funktion som inte fungerar på dagens DX11.x kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

för att inte tala om Nvidias Fjuttiga GPGPU.

Jag offrar gärna en hel del GPGPU-prestanda om det ger högre energieffektivitet.

Fermi hade väl mycket bättre GPGPU-prestanda relativt men var väldigt mer strömtörstigt än Kepler och Maxwell?

Permalänk
Medlem

*tittar bort och sneglar istället på 780Ti SLI*

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av dunis90:

Ska bli intressant att se om korten får någon DX12-funktion som inte fungerar på dagens DX11.x kort

Kommer nog vara 20nm Korten som har DX12! Men låt oss hoppas!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Jag sitter på ett 780Ti på 1440p och jag räknar inte med att behöva uppgradera. Är givetvis bara spekulation, men jag känner mig ganska "säker" i alla fall. Kanske att jag köper nytt när 900-serien kommer, om det visar sig värt.

Bara att fläska in ett till 780ti om det nu skulle behövas!

Skrivet av Mocka:

*tittar bort och sneglar istället på 780Ti SLI*

Idd

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

DirectX 12? Satsa på Mantle och OpenGL istället!

För att?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.