Praktiska lösningar: Spara kartong, införskaffa ny, transport

Permalänk
Medlem

Praktiska lösningar: Spara kartong, införskaffa ny, transport

Hej hej! Jag behöver lite råd om ett vardagligt problem jag har. Jag har så mycket kartonger för TV-aparater, möbler, chassin, skärmar osv och vet inte vad jag ska göra med dessa. Jag har tidigare sparat kartongerna men det känns inte som en bra lösning då utrymme är kritiskt.

Vid eventuella fel på produkter man köpt eller vid eventuell flytt vill jag paketera ex. min skärm säkert.

Har ni några tips på hur man hanterar kartong-härvor? Säg att jag skulle skicka min skärm med posten - hur skulle jag få tag i en passande kartong till den då?

Permalänk
Avstängd

Vik ihop dem och släng in i ett förråd?

Permalänk
Medlem

Jag sparar endast mindre föremåls kartonger, typ moderkort, laptoplådor, tangentborsdslådor, osv. Bara små delar. Skärm och chassi kartonger slänger jag. Efter testad funktion.

Kartonger för post kan man skaffa på nåt sätt när man behöver det, troligen aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

[...]
Vid eventuella fel på produkter man köpt eller vid eventuell flytt vill jag paketera ex. min skärm säkert.

Har ni några tips på hur man hanterar kartong-härvor? Säg att jag skulle skicka min skärm med posten - hur skulle jag få tag i en passande kartong till den då?

För dagens platta skärmar är väl kartongerna avsevärt mindre, förr kunde man hyra ut kartongerna som studentbostäder. I enstaka fall kan man stoppa kartonger i varandra vid förvaring.

Permalänk
Medlem

Vid garantiärende eller liknande ska väl butiken tillhandahålla embalage har jag för mig, och att spara kartongerna för eventuell flytt känns kanske lite överambitiöst, bättre att vara försiktig när man väl flyttar i så fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag sparar också på kartonger. Har dock bara bara fått riktigt bra nytta av det för en pryl. Just den här prylen har varit inne på reparation två gånger om och är så pass stor och ömtålig att det hade varit bra krångligt att lösa utan originalkartongen.

Med det sagt så tror jag baske mig att jag ska kasta ett gäng kartonger vid nästa flytt.

Permalänk
Medlem

Sparar en hel del av kartongerna. Lägger dem inuti varandra.

Fick dock lämna tillbaka en skärm som rasade efter ngn vecka.
Stoppade in den fint i sin originalkartong, lämnade in den till butiken. När jag fick tillbaka den hade de stoppat den i en annan kartong med bubbelplast istället... =/

Brukar även glömma att jag har kartongerna. Så med jämna mellanrum får jag kolla igenom lagret för det som gått sönder eller blivit sålt.
Borde nog inte spara så mycket som jag gör.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Bästa vore väl att skriva på dem vilket datum garantin går ut på det som var i dem ursprungligen, så man vet vilka man kan slänga när.
För visst är ju originalemballage att föredra ifall man behöver lämna in något, alla andra emballeringar ger ju bara tillverkarna en möjlighet att hävda att de är din dåliga inpackning som gjorde att saken gick sönder så att de slipper göra något åt felet, samt att skicka en fet räkning för besväret.

Skulle man flytta så kan man alltid fixa frakten med någon temporär lösning, filtar/kuddar/madrasser runt ömtåliga skärmar och så vidare.

Permalänk

Du får helt enkelt göra en inventering och gå igenom grejerna.
Vilka kartonger är mest skrymmande och hur värdefulla och ömtåliga är sakerna som tillhör respektive kartong.
Möbelkartonger låter som det bör kastas, en hel del möbler kommer du knappast demontera när du flyttar utan bara ta med som de är. Ett bord är t.ex. väldigt tungt, men demonterar du det kan skivan bäras med hjälp av remmar eller ett stort badlakan.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Nu har jag lite mer plats
Märka kartonger med datum är något jag ska börja med.