Intel spanar nyfiket på AMD Mantle

Permalänk
Medlem

Denna artikeln hade utan problem kunnat platsa på Aftonbladet. Intel e nyfikna, men tycker endå det är överblivet med mantle? Ledande rubrik som lurar en att läsa nåt som inte ens har någon slags av vikt av värde.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SolidReactor:

Det är klokt av AMD att hålla i tekniken, ta eventuella patent...

Man kan inte ta patent på det som är släppt i någon form. Så i samma stund som AMD släppte Mantle som beta så gick patenttåget definitivt för alla features som är i betan. Det kan ha varit kört redan tidigare i och med att Mantle varit tillgängligt för en del företag och även visats publikt. Men det finns i alla fall inget mer att hämta i form av patent som inte redan är ansökta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Låter som att Intel har fattat detta bättre än vad AMD har. OpenGL/DX är den rätta vägen inte mantle.

Tung förnekelse som vanligt,ju fler desto bättre för oss konsumenter.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ojojoj, nu snackas det till och med om att AMD bör ta patent.. när det annars är så väldans dåligt med patent som förhindrar utveckling. Vilket hyckleri..

Problemet är ju att marknaden fungerar dåligt, de riktigt stora kan hålla borta mindre med mer eller mindre korrupta metoder och patenten. Intels forskningsavdelning får mer pengar än hela AMD's omsättning

Nyligen fick jag reda på varför de här högupplösta portabla datorerna bara är försedda med intelprocessorer - http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353&o=lokal_rank#rparam...
Är man tillräckligt stor kan man rabattera de som låter bli att tillverka med delar från konkurrenter

Permalänk
Medlem

Det var ju en nyhetsartikel häromdagen där det liksom påstods att AMD Mantle skulle vara öppet och nu kommer denna artikeln där det står att AMD inte släpper källkoden till Intel. Hur ska de ha det, antingen är det väl öppen källkod eller så är det inte det?

Citat:

Enligt AMD är Mantle ett öppet gränssnitt, vilket innebär att exempelvis Intel och Nvidia åtminstone i teorin kan lägga till stöd för tekniken.

Från nyheten: http://www.sweclockers.com/nyhet/18955-amd-mantle-antyds-vara...

Fast det kanske bara är olika definitioner på vad ett "öppet gränssnitt" är för något. Kanske bara betyder att gränssnittet hur man pratar med Mantle är öppet men att själva Mantle som sådant inte är öppet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Låter som att Intel har fattat detta bättre än vad AMD har. OpenGL/DX är den rätta vägen inte mantle.

Synd att ingenting händer på den fronten... Mantle var ju tvungen att presenteras för att Microsoft alls skulle få tummen ur r***n och förbättra DirectX.

Kan ju bara hoppas att OpenGL och DX blir intressant så snart som möjligt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Nyligen fick jag reda på varför de här högupplösta portabla datorerna bara är försedda med intelprocessorer - http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353&o=lokal_rank#rparam...
Är man tillräckligt stor kan man rabattera de som låter bli att tillverka med delar från konkurrenter

Men kom igen, nu behöver nog foliehatten jordas
Kolla priset på de datorer du länkar till, vad är värdet i att välja en CPU-modell som är några hundralappar billigare när de stora kostnaderna i en välbyggd dator med högupplöst skärm är saker som skärmpanel, chassi etc? Tror inte Intel behöver ge speciellt mycket rabatter i denna klass, framförallt inte där "U" modellerna mer eller mindre är ett krav.

Det är mot horden av ARM systemkretsar för pekplattor som Intel har sina rabattprogram och är ju inte precis så att man är dominant på den marknaden...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det var ju en nyhetsartikel häromdagen där det liksom påstods att AMD Mantle skulle vara öppet och nu kommer denna artikeln där det står att AMD inte släpper källkoden till Intel. Hur ska de ha det, antingen är det väl öppen källkod eller så är det inte det?

Från nyheten: http://www.sweclockers.com/nyhet/18955-amd-mantle-antyds-vara...

Fast det kanske bara är olika definitioner på vad ett "öppet gränssnitt" är för något. Kanske bara betyder att gränssnittet hur man pratar med Mantle är öppet men att själva Mantle som sådant inte är öppet?

Gränssnitt och källkod är två vitt skilda saker, där öppet i det första fallet inte påverkar öppenhet i det andra fallet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m86s:

LOL det är ju Trinity den testas mot, med gammal arkitektur, dvs deras flaggskepp mot förra generationen från AMD. Jämför med Kaveri och GCN 1.1 istället.
Snacka om att försöka vilseleda läsare.

MVH

Och när släpptes HD5200 vilket var den GPU jag pekade på (som en reaktion på att det alltid kommer kommenterar kring att Intels iGPUer är ljusår efter AMDs), kanske inte så konstigt att den inte jämfördes mot Kaveri? Tyvärr finns det överhuvudtaget ytterst få HD5200 tester, AnandTech's är nog den enda som är lite mer ingående än en pressrelease.

Visst är GCN mycket bättre för "compute", men problemet för AMD och deras APUer har hela tiden varit att GPUn är extremt bandbreddsbegränsad. Går att hitta tester som visar en rejäl fördel i OpenCL på Kaveri, men gräver man fram lite mer "verkliga" program så verkar skillnaden i praktiken vara rätt liten. Samma sak gäller ju för spel och liknande, rent teoretiskt borde Kaveri sopa banan med både HD5200 och tidigare AMD APUer givet rå kapacitet i GPU-delen. Men flaskhalsen är ytterst sällan beräkningskraft i dagens iGPUer, det är bandbredd.

XbitLabs gjorde en riktigt grundlig genomgång av Kaveri och detta test innehåller en avdelning man kallar Heterogeneous Computing (HC), d.v.s. precis det AMD trycker på är #framtiden för deras APUer.

Kolla in microbenchmarken Basemark CL, Kaveri sopar verkligen banan med konkurrenterna här, även om man ska komma ihåg att HD5200 är ofta 70-80% snabbare än HD4600 på "compute". Titta på resultatet i de tester som följer vilket är mer relevant för HC där både CPU och GPU används parallellt för att lösa ett givet problem, Kaveri's fördel över Richland är inte alls lägre självklar.

Även i HD4xxx har Intels iGPUer en fördel över AMDs modeller, L3-cachen används av både CPU och GPU vilket ger en väldigt snabb kommunikationskanal mellan dessa två enheter, något som är kritiskt för att de ska kunna samarbeta effektivt. 4-8MB cache (som delas med CPU-delen) är dock allt för lite för att ge någon större effekt i grafik, där behövs de 128MB eDRAM (som används som en L4 cache av CPU-delen) man hittar i HD5200.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Gränssnitt och källkod är två vitt skilda saker, där öppet i det första fallet inte påverkar öppenhet i det andra fallet.

Men vad menar man då med öppet gränssnitt? Jag blir förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Synd att ingenting händer på den fronten... Mantle var ju tvungen att presenteras för att Microsoft alls skulle få tummen ur r***n och förbättra DirectX.

Kan ju bara hoppas att OpenGL och DX blir intressant så snart som möjligt.

Är just denna poängen som gör att DX måste gå i graven. Ett så pass viktigt gränssnitt ska inte ligga på sparlåga, bara för att ett företag inte vill. Jag vill verkligen att M$ ska bort från den dominans de har om spelvärden, så att utvecklingen inte stannar igen.
Jag kan dock gärna acceptera OpenGL, men problemet är ju att speltillverkarna redan gjort valet att många gånger skippa det. Vet inte om nya utvecklarverktyg eller andra förbättringar kan lösa detta dock.

Mantle är en frisk fläkt, oavsett vad det blir av det. Det är i nuvarande skick alldeles för begränsad nytta för att vara ett hot eller hinder, men den får sakta mer mark och mer fart.

Det viktiga är faktiskt inte Intel och Nvidia, även om många tror det, utan spelmotorerna. Om Mantle får en grund i de flesta stora spelmotorer, så har den ett fotfäste som väger så tungt att AMD får en fördel i många år. Komihåg att OpenGL har legat bakom, inte pga den är sämre, utan pga M$ gjorde exakt det som AMD nu hoppas göra, dvs få spelutvecklarna att se fördelarna och bli fast i det.

Jag ser lite olika framtider för detta. Det kan gå bra på många sätt, men det kan också sluta tvärt, dock kommer INGEN av de framtiderna att ge bara negativt för hela spelsamhället.

Det värsta som skulle kunna ske är att AMD får det till enda standard och sedan gör "en Nvida" och mjölkar det. Men med tanke på AMD tidigare uttalande, samt hur de har gjort med nästan alla andra projekt som har blivit öppna standarder, så är det högst osannolikt. Titta bara på den nya variabla V-sync, x86-64, dockport osv. Risken är bara att någon utvecklar något bättre, sen är AMD i knipa. Så de tjänar mest på att ha det som en öppen standard, som de har 1 års utveckling i förväg på.

De kanske får klart det, Nvidia och Intel anpassar sin teknik och börjar utnyttja det och denna standard blir en ny våg där CPUn blir något som bara finns där, och istället görs mer integrerade GPU lösningar som blir bättre.
Det kanske läggs ner, men oavsett så har åde nytt DX och förbättringar i OpenGL gjorts, och vi tjänar på framgången ändå. Intel har utan tvekan mest att förlora här, men samtidigt så har AMD gjort att även Intels integrerad grafik är något mer än att fnysa åt som det varit förr.

Personligen hoppas jag att AMD faktiskt får något bra ut av detta, så att de kan fortsätta att konkurrera och hålla både Intel och Nvidias priser i schakt. Tror ärligt att både Nvidia och Intel fans måste inse att om de inte vill betala dubbla mot vad de redan gör, så måste någon ha inkomst nog att sätta något emot. Och den enda som ens har en chans på det idag, är AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Låter som att Intel har fattat detta bättre än vad AMD har. OpenGL/DX är den rätta vägen inte mantle.

LOL, är det därför de bett AMD om att få inblick i Mantle flera ggr. De verkar rätt angelägna? Man kan inte annat än le när man läser dina inlägg Orici, förstår du inte själv hur genomskinligt det blir? Eller är det kanske det som är meningen. Alla här på forumet vet ju att du fullkomligt prisat Mantle om Nvidia var utvecklaren.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bästa vägen framåt för OpenGL vore kanske att lämna OpenGL till CAD-marknaden och köra vidare med OpenGL ES för spel och liknande. Även OpenGL ES ska ju få "Mantle" funktioner i nästa version, det är trots allt ett API som stöds på allt från PC GPUer till ARM SoCer.

Kanske, sitter själv och ritar i CAD och skulle gärna se något bättre
CAD är ju mer statiskt (behöver ju många FPS), men ser gärna en bättre texture hantering som kräver minimal kraft som exempel.
Kanske tid att bryta bakåtkompabilitet för ett helt nytt OpenGL med nytt API?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Men vad menar man då med öppet gränssnitt? Jag blir förvirrad...

Antagligen att vem som helst kan använda API:et, men hur de implementerat allt (källkoden) är hemligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man kan inte ta patent på det som är släppt i någon form. Så i samma stund som AMD släppte Mantle som beta så gick patenttåget definitivt för alla features som är i betan. Det kan ha varit kört redan tidigare i och med att Mantle varit tillgängligt för en del företag och även visats publikt. Men det finns i alla fall inget mer att hämta i form av patent som inte redan är ansökta.

Kanske inte här, men i USA så går det fint!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det var ju en nyhetsartikel häromdagen där det liksom påstods att AMD Mantle skulle vara öppet och nu kommer denna artikeln där det står att AMD inte släpper källkoden till Intel. Hur ska de ha det, antingen är det väl öppen källkod eller så är det inte det?

Från nyheten: http://www.sweclockers.com/nyhet/18955-amd-mantle-antyds-vara...

Fast det kanske bara är olika definitioner på vad ett "öppet gränssnitt" är för något. Kanske bara betyder att gränssnittet hur man pratar med Mantle är öppet men att själva Mantle som sådant inte är öppet?

Bara för att Mantle är öppet så behöver ju inte mjukvaran vara öppen, Mantle är ju ett API och inte en mjukvara!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men kom igen, nu behöver nog foliehatten jordas
Kolla priset på de datorer du länkar till, vad är värdet i att välja en CPU-modell som är några hundralappar billigare när de stora kostnaderna i en välbyggd dator med högupplöst skärm är saker som skärmpanel, chassi etc? Tror inte Intel behöver ge speciellt mycket rabatter i denna klass, framförallt inte där "U" modellerna mer eller mindre är ett krav.

Det är mot horden av ARM systemkretsar för pekplattor som Intel har sina rabattprogram och är ju inte precis så att man är dominant på den marknaden...

Ja, idag har Intel rabatt till tillverkare av surfplattor. Men tidigare så rabatterades det friskt till utvalda för att stänga ute AMD, dom har ju precis blivit fällda av EU.
Så ta av foliehatten då det redan är försent

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men vad menar man då med öppet gränssnitt? Jag blir förvirrad...

Ett gränssnitt är någon form av standard för komunikation. Som i mellan olika mjukvaror normalt benäms API eller trådlös data mellan rtvå eller flera enheter som WiFi 802.11 eller GPRS/LTE och liknande..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ett gränssnitt är någon form av standard för komunikation. Som i mellan olika mjukvaror normalt benäms API eller trådlös data mellan rtvå eller flera enheter som WiFi 802.11 eller GPRS/LTE och liknande..

Ja och Mantle är ett gränssnitt för att kommunicera med graffikkort, eller hur?
Om Mantle är ett öppet gränssnitt så borde väl Mantle vara öppet?
Eller har man skapat ett gränssnitt till gränssnittet som är öppet men själva gränssnittet i sig är inte öppet?
Låter krystat och ett dåligt försök att göra sken av att man använder open source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men kom igen, nu behöver nog foliehatten jordas
Kolla priset på de datorer du länkar till, vad är värdet i att välja en CPU-modell som är några hundralappar billigare när de stora kostnaderna i en välbyggd dator med högupplöst skärm är saker som skärmpanel, chassi etc? Tror inte Intel behöver ge speciellt mycket rabatter i denna klass, framförallt inte där "U" modellerna mer eller mindre är ett krav.

Ja precis, kom igen. Processorn är oviktig för de allra flesta idag (de är tillräckligt snabba) och dessutom åkte Intel på rejält med böter alldeles nyligen för exakt denna orsaken

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, idag har Intel rabatt till tillverkare av surfplattor. Men tidigare så rabatterades det friskt till utvalda för att stänga ute AMD, dom har ju precis blivit fällda av EU.
Så ta av foliehatten då det redan är försent

Poängen är att de laptop-modeller som pekades ut är väldigt dyra och CPU-delen är knappast den dyraste komponenten, vilket betyder att eventuell rabatt på CPUn knappast är avgörande för att den väljs eller ej. Varför spara in $50 på CPU-delen när det handlar om modeller >$1000 (många ligger på $2000)? Ovanpå det så har Intel inte rabatterat sina "U" modeller mer än att man får mängdrabatt vid köp av stora serier.

Foliehatt ska aldrig tas av, man vet aldrig när NSA, utomjordingar eller andra krafter scannar just mig!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Ja precis, kom igen. Processorn är oviktig för de allra flesta idag (de är tillräckligt snabba) och dessutom åkte Intel på rejält med böter alldeles nyligen för exakt denna orsaken

Du märker direkt skillnad på en CPU med TDP 15W och en med klart högre TDP även om du bara surfar, så CPU-kraft är inte irrelevant här. Sedan är Haswell "U"-serien snålare än någon annan CPU som rimligen skulle kunna används i dessa maskiner. Så varför skulle man välja en sämre CPU-modell när totalpriset ändå ligger så högt att ett par hundralappar hit eller dit knappast påverkar de kunder som kan komma ifråga för dessa laptop-modeller?

Sedan åkte Intel på böter 2009 för något de gjort närapå 10 år tidigare. Man även budgeterade och betalade bötesbeloppet 2009, men gjorde en överklagan där domen från 2009 fastställdes. Inget att säga om det, Intel klantade sig och ska straffas vilket EU nu gjort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du märker direkt skillnad på en CPU med TDP 15W och en med klart högre TDP även om du bara surfar, så CPU-kraft är inte irrelevant här.

Det märks bara om resten av datorn är snabb nog, och om du har något att jämföra med. Tänk på att allt från seg HDD till långsamt Wifi/3G eller brist på RAM minne gör betydligt mer för upplevelsen än lite långsammare CPU.
Folk jämför priser, som om det gällde deras liv. Men kvalitet eller valuta för pengarna är tyvärr inte vanligt.

Personer som är på detta forum räknar jag med kan ändå lite om datorer, och bör kunna välja det bra alternativet före det billigaste.
Men tänk på att stora massan som köper enkla datorer idag är inte vi, utan det är de okunniga som knappt vet skillnaden mellan Celeron och iCore, APU/CPU eller vad ett grafikkort gör. Dessa köper den billigaste enklaste sak, för de vet inte bättre och sedan är de nöjda, tills de har något att jämföra det med. I dessa fall räcker dock ofta en vanlig dubbel kärnig för att surfa, läsa tidningar och sitta på Facebook.

Du vet att det finns snabbare, precis som jag, men det är ofta svårt att sätta sig in i vad andra faktiskt vill ha. Alla behöver inte 2,4L Turbo motorn, utan nöjer sig fint med den lilla 1,2L diesel motorn. Båda går utmärkt att köra med, och båda kan mer än garanterat klara allt från 0-110km/h, skillnaden är bara hur lång tid det tar.

Ofta när jag försöker hjälpa äldre med datorer så påpekar de ofta att de inte har bråttom. De bryr sig inte om det tar 1-2 sekunder längre att ladda en hemsida. Eller om det tar 10 sek vs 1 min att starta datorn, de är nöjda så länge det fungerar.

Så folk väljer de sämre processorerna för att de inte vet bättre och bara ser "billigare", eller inte anser sig behöva det extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du märker direkt skillnad på en CPU med TDP 15W och en med klart högre TDP även om du bara surfar, så CPU-kraft är inte irrelevant här. Sedan är Haswell "U"-serien snålare än någon annan CPU som rimligen skulle kunna används i dessa maskiner. Så varför skulle man välja en sämre CPU-modell när totalpriset ändå ligger så högt att ett par hundralappar hit eller dit knappast påverkar de kunder som kan komma ifråga för dessa laptop-modeller?

Stämmer inte
Har avverkat en hel hög med portabla och det skall mycket till för att någon skall märka någon skillnad. Och man bör inte bli allt förvånad om man tycker AMD är snabbare

Skrivet av Yoshman:

Sedan åkte Intel på böter 2009 för något de gjort närapå 10 år tidigare. Man även budgeterade och betalade bötesbeloppet 2009, men gjorde en överklagan där domen från 2009 fastställdes. Inget att säga om det, Intel klantade sig och ska straffas vilket EU nu gjort.

Det har iofs mer att göra med att systemets kvarnar mal långsamt. Vem säger att det inte dyker upp nya mål och varför skulle Intel ändra sig innan de blivit fälda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja och Mantle är ett gränssnitt för att kommunicera med graffikkort, eller hur?
Om Mantle är ett öppet gränssnitt så borde väl Mantle vara öppet?
Eller har man skapat ett gränssnitt till gränssnittet som är öppet men själva gränssnittet i sig är inte öppet?
Låter krystat och ett dåligt försök att göra sken av att man använder open source.

Jag hänger inte med i din tankegång, men kan försöka med exempel.

PDF-filer. Standarden är väl definierad. Du kan (mig veterligen) själ skriva ett program som läser och skriver PDF-er, men jag tvivlar på att Adobe ger dig källkoden till Acrobat så att du kan se hur de har skrivit koden.

HTML. Standarden är väl definierad och öppen. En websida ska se likadan ut oavsett val av webläsare. Källkoden för IE, firefox, opera, chrome är respektive företags egendom. Du behöver inte deras källkod för att skapa en ronnylov-browser.

Med Mantle kan spelutvecklarna använda grafikanrop i Mantle istället för DX. Grafikdrivrutinerna översätter Mantle (eller DX) till något grafikkretsen förstår. AMDs källkod för mantle är AMDs kod för att översätta Mantle-anrop till GCN.

Intel har frågat efter specifikationerna för Mantle. Mantle är i betastadie. Funktioner kan tas bort, ändras eller tillkomma. Därför samarbetar AMD bara med utvalda utvecklare i dagsläget. Spelutvecklare är bäst lämpade att fråga vilka funktioner som skall ingå, eftersom det är för dem som Mantle utvecklas.

När Mantle är färdigt kan Intel och nVidia skriva sin egen kod där Mantle-anrop översätts till resp grafikkrets. För det behövs inte AMDs källkod, då deras grafikkretsar är annorlunda uppbyggda än Radeon.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

En tanke slår mig.
Intel har en stark CPU och en svag GPU. Att då låta GPU'n hantera mera istället för CPU'n a'la Mantle verkar ju inget vidare.

Vad man än tycker om Mantle, så behövdes den för att sparka fart på effektivare DirectX och OpenGL. På så sätt tycker jag att Mantle lyckats ganska bra, även om den kommer att "floppa".
Jag gissar att när väl DirectX och OpenGL minskat prestandagapet så kommer Mantle bli överflödig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Stämmer inte
Har avverkat en hel hög med portabla och det skall mycket till för att någon skall märka någon skillnad. Och man bör inte bli allt förvånad om man tycker AMD är snabbare

Det har iofs mer att göra med att systemets kvarnar mal långsamt. Vem säger att det inte dyker upp nya mål och varför skulle Intel ändra sig innan de blivit fälda

Jag kan i alla fall utan problem märka skillnad på MBA (17W TDP) och en något år äldre MBP (35W TDP). För att nå 17W måste CPU-delen dra ner frekvensen väldigt aggressivt och det är en inte helt försumbar latens associerad med att inser att man borde dra upp frekvensen igen. Är skillnaden milsvid, absolut inte, men man känner av den även i relativt enkla laster, som t.ex. att surfa på sidor med lite mer komplicerad layout och/eller Flash-innehåll. Skillnaden mellan Intels 15/17W CPUer och AMDs 19W är långt större än mellan en Intel 15/17W och en 35W då latens i interaktiva program i princip alltid styrs av enkeltrådprestanda. Och varför skulle man välja en långsammare och mer strömslukande CPU-modell i laptops som helt uppenbarligen riktar sig mot personer som inte drar sig för att betala rätt mycket för sin laptop, vem skulle välja en sämre CPU för att spara några hundralappar givet vad sakerna ändå kostar???

Sedan är det överhuvudtaget inte olagligt att ge rabatt på sina produkter, det Intel blev fällda för är att deras rabatt krävde en motprestation i form av att inte köpa CPUer från AMD. Om du har möjlighet, prata med någon som jobbar på Intel idag, de har stenhårda interna regler som ser till att sådana här saker absolut inte förekommer idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Jag hänger inte med i din tankegång, men kan försöka med exempel.

PDF-filer. Standarden är väl definierad. Du kan (mig veterligen) själ skriva ett program som läser och skriver PDF-er, men jag tvivlar på att Adobe ger dig källkoden till Acrobat så att du kan se hur de har skrivit koden.

HTML. Standarden är väl definierad och öppen. En websida ska se likadan ut oavsett val av webläsare. Källkoden för IE, firefox, opera, chrome är respektive företags egendom. Du behöver inte deras källkod för att skapa en ronnylov-browser.

Med Mantle kan spelutvecklarna använda grafikanrop i Mantle istället för DX. Grafikdrivrutinerna översätter Mantle (eller DX) till något grafikkretsen förstår. AMDs källkod för mantle är AMDs kod för att översätta Mantle-anrop till GCN.

Intel har frågat efter specifikationerna för Mantle. Mantle är i betastadie. Funktioner kan tas bort, ändras eller tillkomma. Därför samarbetar AMD bara med utvalda utvecklare i dagsläget. Spelutvecklare är bäst lämpade att fråga vilka funktioner som skall ingå, eftersom det är för dem som Mantle utvecklas.

När Mantle är färdigt kan Intel och nVidia skriva sin egen kod där Mantle-anrop översätts till resp grafikkrets. För det behövs inte AMDs källkod, då deras grafikkretsar är annorlunda uppbyggda än Radeon.

Förstår nu hur du menar men säger man att Mantle är ett öppet gränssnitt så är det inte konstigt att man tolkar detta som att det är skrivet med öppen källkod. Intel för övrigt skriver sina grafikdrivrutiner samt nätverkskortsdrivrutiner för Linux med öppen källkod och för mig känns det främmande varför man ska behöva hålla källkoden hemlig, särskilt om man först påstår att det är öppet.

Källkoden för firefox samt chromium (som chrome baseras på) är öppen källkod. Finns säkerligen många fler webbläsare som använder öppen källkod. Även om jag inte behöver källkoden så finns den tillgänglig att studera om jag så önskar. Har ingen koll på just Adobes PDF-läsare (använder den ändå inte) men det alternativa PDF-läsare som använder öppen källkod som kan studeras om man så önskar så visst kan man utifrån öppna specifikationer skapa programvaror som använder öppen källkod, det har ju redan gjorts. Så kanske kommer det någon open source Mantle så småningom baserat på eventuellt framtida öppna specifikationer på Mantle, men det känns inte så värst öppet i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag kan i alla fall utan problem märka skillnad på MBA (17W TDP) och en något år äldre MBP (35W TDP).

Fast det där var något helt annat.
Min poäng är att de som tillverkar portabla datorer konsekvent vägrar att sätta in AMD processorer om skärmen är högupplöst.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Fast det där var något helt annat.
Min poäng är att de som tillverkar portabla datorer konsekvent vägrar att sätta in AMD processorer om skärmen är högupplöst.

Det var en hint om att vid 17W TDP så är inte CPU-prestanda irrelevant, vilket är en förklaring till varför ingen väljer AMDs CPUer för datorer med högupplösta skärmar. En annan är att Intels CPUer drar mindre ström.

Är extremt svårt att hitta benchmarks på AMDs 19W modeller, enda jag hittar är CPU-Mark för A8-5545M, den modellen är runt 30% snabbare än Celeron J1900. Celeron J1900 är en 4-kärnor Atom med 10W TDP... i5-4200U har i sin tur 30% högre CPU-Mark poäng än A8-5545M och CPU-Mark skalar i princip linjärt med CPU-kärnor, vilket betyder att enkeltrådprestanda i i5-4200U är ~2.5 gånger bättre än i A8-5545M!

Grejen är att AMDs 19W TDP modeller är inte heller speciellt billiga + datorer med högupplöst skärm har en dyr panel, i princip alla modeller är utrustade med SSD som standard, de har chassin i lätta(dyra) material etc. Varför skulle någon då välja att spara några hundralappar genom att stoppa in en långsammare och mer strömslukande CPU? Intel behöver varken ge rabatter eller på annat sätt "hindra" AMD från att komma in i detta segment, då man redan har en produkt som helt enkelt är så pass mycket bättre att det blir irrationellt att välja något annat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer