Värt med Playstation 4?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Vilken tur att TS bor i Vänersborg då

TS är väl inte den enda människan i behov av boende?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Isse00:

TS är väl inte den enda människan i behov av boende?

Men det är TS och hans/hennes köpa eller inte köpa PS4 denna tråd handlar om, tror inte TS har planer på att köpa lägenhet åt någon i Stockholm

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Tittade på lite jämförelser mellan en speldator och PS4. Såg inge skillnad om jag växlade mellan rå-filmerna. Kanske hade sett det om jag haft två skärmar och kollat sida vid sida. Känns då lite meningslöst att slänga ut nästan 20 000 kr om man bara ska spela. Ni kan titta själva och ladda ner dessa absolut lagliga dropbox-torrent-länkarna.

PC = https://dl.dropboxusercontent.com/u/83630724/High%20End%20PC%...

PS4 = https://dl.dropboxusercontent.com/u/83630724/PS4%20Sample%20F...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Tittade på lite jämförelser mellan en speldator och PS4. Såg inge skillnad om jag växlade mellan rå-filmerna. Kanske hade sett det om jag haft två skärmar och kollat sida vid sida. Känns då lite meningslöst att slänga ut nästan 20 000 kr om man bara ska spela. Ni kan titta själva och ladda ner dessa absolut lagliga dropbox-torrent-länkarna.

PC = https://dl.dropboxusercontent.com/u/83630724/High%20End%20PC%...

PS4 = https://dl.dropboxusercontent.com/u/83630724/PS4%20Sample%20F...

Det är ingen jätteskillnad nej, och därför brukar jag argumentera för att PS4:an faktiskt är ett bra köp om man vill casualspela. Men försök övertyga de inbitna pc-spelarna om det. De inser varken att PC och PS4 har olika typer av användare och användningsområden utan vill jämföra rakt av eller att många spel idag faktiskt utvecklas för konsol och sedan portas till PC. Den gamla slagdängan att "ett system är enklare att optimera för än 10000 olika" stämmer om än bättre idag än någonsin.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ingen jätteskillnad nej, och därför brukar jag argumentera för att PS4:an faktiskt är ett bra köp om man vill casualspela. Men försök övertyga de inbitna pc-spelarna om det. De inser varken att PC och PS4 har olika typer av användare och användningsområden utan vill jämföra rakt av eller att många spel idag faktiskt utvecklas för konsol och sedan portas till PC. Den gamla slagdängan att "ett system är enklare att optimera för än 10000 olika" stämmer om än bättre idag än någonsin.

Dels det om att det är enklare att optimera för utvecklaren då alla har samma hårdvara i grunden. Och dels så spelar upplösningen egentligen mindre roll på konsolsidan mot PC sidan. Då man på PC sidan sitter mycket närmare skärmarna (runt 70 cm +/- beroende på miljön) medans vid tv spel så är det vanligen ett par meter minst mellan TV och soffa/ fåtölj eller liknande plats man sitter i.

Och ju närmare man är en skärm ju högre upplösning krävs det för att det ska "se snyggt ut" och inte kunna urskilja individuella pixlar, så på TV spels avstånd så är inte 720p sämre än vad det är med 1080p på en vanlig dator. Det är helt beroende på vilket avstånd man ser på skärmen på.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Man behöver ingen PS 4 för The Last of US det räcker med billig PS 3

konsolers köpvärde beror helt och hållet på vilka spel det finns som du tycker dig behöva. Finns inte så mycket för PS 4 och Xbox One ännu och priserna kommer ju sjunka en del framöver när tillgången överstiger efterfrågan.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Livsnjutare 😎

Glöm inte achievements.

Mest gamerscore när han dör vinner.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Man behöver ingen PS 4 för The Last of US det räcker med billig PS 3

konsolers köpvärde beror helt och hållet på vilka spel det finns som du tycker dig behöva. Finns inte så mycket för PS 4 och Xbox One ännu och priserna kommer ju sjunka en del framöver när tillgången överstiger efterfrågan.

Inte ifall du vill ha 60fps och 1080p

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Dels det om att det är enklare att optimera för utvecklaren då alla har samma hårdvara i grunden. Och dels så spelar upplösningen egentligen mindre roll på konsolsidan mot PC sidan. Då man på PC sidan sitter mycket närmare skärmarna (runt 70 cm +/- beroende på miljön) medans vid tv spel så är det vanligen ett par meter minst mellan TV och soffa/ fåtölj eller liknande plats man sitter i.

Och ju närmare man är en skärm ju högre upplösning krävs det för att det ska "se snyggt ut" och inte kunna urskilja individuella pixlar, så på TV spels avstånd så är inte 720p sämre än vad det är med 1080p på en vanlig dator. Det är helt beroende på vilket avstånd man ser på skärmen på.

Japp, du har helt rätt i det du säger. Försök dock att förklara det för målgruppen jag pratade om i mitt förra inlägg.

Det enda jag personligen ifrågasätter lite just nu är valet många speltillverkare gör i vissa titlar när de satsar alldeles för mycket på effekter och annat krimskrams och man får spela t ex ett bilspel i 30fps. Sedan kanske det handlar om att man inte ännu lyckats optimera titlarna ordentligt för hårdvaran, så som det brukar vara i början av en konsols livscykel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Tittade på lite jämförelser mellan en speldator och PS4. Såg inge skillnad om jag växlade mellan rå-filmerna. Kanske hade sett det om jag haft två skärmar och kollat sida vid sida. Känns då lite meningslöst att slänga ut nästan 20 000 kr om man bara ska spela. Ni kan titta själva och ladda ner dessa absolut lagliga dropbox-torrent-länkarna.

PC = https://dl.dropboxusercontent.com/u/83630724/High%20End%20PC%...

PS4 = https://dl.dropboxusercontent.com/u/83630724/PS4%20Sample%20F...

Bara för att grafiken är lika bra betyder det inte att spelen är lika bra. Vad jag ser/sett så är konsol spel ned-dummade och förenklade för att passa casual och en hand-dosa. Om man vill ha tillgång till lite mer varierat utbud av spel skulle jag väja PC. Praktiskt taget alla spel på min topplista har varit antingen ursprungligen PC eller PC exclusive, så det är svårt att inte göra den här diskrimineringen mot konsolerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Japp, du har helt rätt i det du säger. Försök dock att förklara det för målgruppen jag pratade om i mitt förra inlägg.

Det enda jag personligen ifrågasätter lite just nu är valet många speltillverkare gör i vissa titlar när de satsar alldeles för mycket på effekter och annat krimskrams och man får spela t ex ett bilspel i 30fps. Sedan kanske det handlar om att man inte ännu lyckats optimera titlarna ordentligt för hårdvaran, så som det brukar vara i början av en konsols livscykel.

Precis, PC "gamers" är helt fixerade på upplösning/FPS och då är allt under 1920x1080p och 60FPS "skit" enligt de, men det det beror på är som sagt avståndet. På längre avstånd så är det helt OK att ha lägre upplösning och det ändå ser perfekt ut, mot att köra lika upplösning på en PC skärm som är mycket närmare dig.

Och ja, i början så är det ju alltid optimeringsproblem före utvecklarna "på riktigt" börjar lära känna konsolen helt, och vet exakt hur de ska optimera för denna. Se bara på PS3 spelen som tog ett "bra tag" innan de kom upp i denna klassen de ligger i idag, och PS3 spelen håller rätt hög klass rent kvalitetsmässigt idag med.

Håller med dig om att de mer borde satsa på själva spelet, och lite mindre på effekterna

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Om du vill skaffa många spel ska du absolut inte köpa PS4. Om du köper 10 spel och dom kostar 400:- vardera så har du spenderat 4000:- på spel. Det är lika mycket som spelkonsolen kostar. Du behöver också betala om du vill spela online. Om du är en typ som bara vill ha typ 4 spel tycker jag att du ska köpa PS4, men inte annars. Det må vara dyrt att köpa en pc, men spelen är billiga som fan. Speciellt när det är säsongsrea på steam. Om du vill ha många spel köp en pc. Jag har en guide, där du kan se hur mycket det skulle kosta om du byggde din egen dator. Det tar bara 40 sekunder. http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Tittade på lite jämförelser mellan en speldator och PS4. Såg inge skillnad om jag växlade mellan rå-filmerna. Kanske hade sett det om jag haft två skärmar och kollat sida vid sida. Känns då lite meningslöst att slänga ut nästan 20 000 kr om man bara ska spela. Ni kan titta själva och ladda ner dessa absolut lagliga dropbox-torrent-länkarna.

PC = https://dl.dropboxusercontent.com/u/83630724/High%20End%20PC%...

PS4 = https://dl.dropboxusercontent.com/u/83630724/PS4%20Sample%20F...

det är kanske inte jätte mycket skillnad just nu men du vet hur utvecklingen är. Om bara några månder har PC utvecklats tonvis förbi ps4. Dessutom ifrågasätter jag 20'000 kr jämförelsen. Visst kostar en riktig highend dator + bra skärm så men de flesta har redan en skärm man kan använda. Alternativt kopplar man en HDMI sladd till TVn. Så bara en bra dator som slår PS4 hårt lär inte gå på i närheten av 20k sek.

Jag har en bra dator och en PS4. Kände först att PS4 var bäst för jag vill spela i soffan. Men insåg att fan det finns ju INGET att spela på PS4an och ja ägt den sen första dagarna den kom ut.. Så jag köpte en HDMI sladd nu istället till TVn och spelar så istället.

Jag tror den enda fördelen som PS4a har över denna lösning är att det kommer slä'ppas CO-OP och splitscreen spel så man kan lira med polare i soffan. Det existerar ju knappt till PC.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swagger McJagger:

Om du vill skaffa många spel ska du absolut inte köpa PS4. Om du köper 10 spel och dom kostar 400:- vardera så har du spenderat 4000:- på spel. Det är lika mycket som spelkonsolen kostar. Du behöver också betala om du vill spela online. Om du är en typ som bara vill ha typ 4 spel tycker jag att du ska köpa PS4, men inte annars. Det må vara dyrt att köpa en pc, men spelen är billiga som fan. Speciellt när det är säsongsrea på steam. Om du vill ha många spel köp en pc. Jag har en guide, där du kan se hur mycket det skulle kosta om du byggde din egen dator. Det tar bara 40 sekunder. http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Beror på hur man definierar det på online delen, ja man måste ha Playstation Plus för att spela online på PS4. Men för den kostnaden så får man väldigt mycket tillbaka, gratis spel varje månad,grymma rabatter på spel (utöver Playstation Stores vanliga rabatter/deals), och ännu mer utöver det. Så den kostnaden är helt klart det enligt mig då de ger så mycket tillbaka.

O så rättar vi "billiga som fan" till "slöseri" på PC sidan, visst PC spel är billigare i inköp än konsol spelen, men konsol spelen kan man byta in i butik och få pengar, eller nytt/nya spel istället. Det kan man inte på PC spel, så egentligen så är inte konsol spelen dyrare om man slår ut det på vad man ger, och sen vad man får igen när man byter in de spelen.

Och du nämner steam reor, precis lika dant som att Sony har rea på Playstation Store, eller att Microsoft har det på Xbox butiken, så de har med väldigt bra rabatter ofta.

Skrivet av Nima2001:

Jag har en bra dator och en PS4. Kände först att PS4 var bäst för jag vill spela i soffan. Men insåg att fan det finns ju INGET att spela på PS4an och ja ägt den sen första dagarna den kom ut.. Så jag köpte en HDMI sladd nu istället till TVn och spelar så istället.

Och nu jämför du på helt fel sätt, Playstation 4 är en ny konsol som inte varit ute på marknaden så länge, så din jämförelse mot PC sidan faller helt platt då PC sidan har mycket större utbud då den marknaden funnits i åtskilliga år före PS4.

Kolla på PS3 utbudet, det är riktigt stort nu, med massor av spel, vilket blir med årens lopp. Vilket det kommer bli med PS4 med, då spelutbudet växer under årens lopp.

Så det är helt fel att jämföra ett utbud som har 10 års försprång minst mot en konsol som varit på marknaden i lite över ett halvår.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Bara för att grafiken är lika bra betyder det inte att spelen är lika bra. Vad jag ser/sett så är konsol spel ned-dummade och förenklade för att passa casual och en hand-dosa. Om man vill ha tillgång till lite mer varierat utbud av spel skulle jag väja PC. Praktiskt taget alla spel på min topplista har varit antingen ursprungligen PC eller PC exclusive, så det är svårt att inte göra den här diskrimineringen mot konsolerna.

Det finns konsol spel som är allt utom nerdummat, det finns spel kategorier som finns till konsol och totalt avsaknad till PC. Samma gäller självklart tvärt om på båda punkter.

Det hela handlar ENBART om vad du vill spela, och grafiken har VÄLDIGT lite att göra med ett bra spel, ett bra spel är bra oavsätt om du kör på max eller min grafik, grafik är en bidragande faktor till ett bra spel, men absolut INTE avgörande faktor. Faktum är att det är viktigare att ett spel har funktionsduglig samt artistiskt snyggt snarare än maxat allt.

Ett tangentbord eller gamepad har faktiskt absolut INGET med 'nerdummat' att göra, utan enbart ett sätt att kontrollera ett spel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och nu jämför du på helt fel sätt, Playstation 4 är en ny konsol som inte varit ute på marknaden så länge, så din jämförelse mot PC sidan faller helt platt då PC sidan har mycket större utbud då den marknaden funnits i åtskilliga år före PS4.

Kolla på PS3 utbudet, det är riktigt stort nu, med massor av spel, vilket blir med årens lopp. Vilket det kommer bli med PS4 med, då spelutbudet växer under årens lopp.

Så det är helt fel att jämföra ett utbud som har 10 års försprång minst mot en konsol som varit på marknaden i lite över ett halvår.

Jag jämför med hur det är NU och inte hur det givetvis kommer bli om nåt år+ . Men så ligger det ändå till just nu och det är här och nu jag jämförde när jag menade att jag "gav upp" att hoppas på PS4 som vardagsrum enterntainment utan löste med sladd från datorn istället.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Jag jämför med hur det är NU och inte hur det givetvis kommer bli om nåt år+ . Men så ligger det ändå till just nu och det är här och nu jag jämförde när jag menade att jag "gav upp" att hoppas på PS4 som vardagsrum enterntainment utan löste med sladd från datorn istället.

Då får du jämföra antalet spel släppta till PC vs PS4 sedan PS4 släpptes för att det ska ge en rätt is jämförelse mellan de olika alternativen.

Ddt går inte att jämföra 2 helt olika tidsperspektiv när man jämför då vinner ju *alltid* den plattformen som varit med längat då den har flest tittlar.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Då får du jämföra antalet spel släppta till PC vs PS4 sedan PS4 släpptes för att det ska ge en rätt is jämförelse mellan de olika alternativen.

Ddt går inte att jämföra 2 helt olika tidsperspektiv när man jämför då vinner ju *alltid* den plattformen som varit med längat då den har flest tittlar.

Du missuppfattar.. ja jämför inte för att avgöra en tävling här. Jag förklarar hur det ligger till i mitt fall och varför jag valde bort att använda mig av ps4 i min soffa här och nu

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Du missuppfattar.. ja jämför inte för att avgöra en tävling här. Jag förklarar hur det ligger till i mitt fall och varför jag valde bort att använda mig av ps4 i min soffa här och nu

Ja, vilka spel som finns att spela till PS4, och att du valde PC före PS4 för tillfället.

Men det är egentligen en felaktig jämförelse att jämföra utbudet mellan 2 olika system, då du jämfört med ett utbud som byggts upp under 10 år mot ett som är lite över halvåret. Så att PC skulle vinna i den jämförelsen (urvalet) av tillgängliga spel är ju inte konstigt egentligen.

Det finns ju ingen "anledning" egentligen i dagsläget att köpa en PS4 (eller Xbox One för den delen) i dagsläget om man vill ha den för att spela, då utbudet är så skralt för tillfället. Och det dröjer säkert 6-12 månader till innan det blir bättre utbud generellt för båda systemen. Det kommer delvis en del intressanta titlar under hösten, men mycket verkar komma under 2015.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

Om du vill skaffa många spel ska du absolut inte köpa PS4. Om du köper 10 spel och dom kostar 400:- vardera så har du spenderat 4000:- på spel. Det är lika mycket som spelkonsolen kostar. Du behöver också betala om du vill spela online. Om du är en typ som bara vill ha typ 4 spel tycker jag att du ska köpa PS4, men inte annars. Det må vara dyrt att köpa en pc, men spelen är billiga som fan. Speciellt när det är säsongsrea på steam. Om du vill ha många spel köp en pc. Jag har en guide, där du kan se hur mycket det skulle kosta om du byggde din egen dator. Det tar bara 40 sekunder. http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Spel till PS4 blir också billigare med tiden precis som PC-spelen. Sedan ligger de generellt lite högre, men ska du köpa helt nya PC spel får du också ge upp mot 400kr per spel.

Något där man däremot ligger efter på gällande PS4 är extrem-rea som det finns på steam ibland, det kan jag hålla med om. Dock de flesta spel som är helt nya går att få tag på för under 500kr om man anstränger sig, så skillnaden är faktiskt inte så enorm som du vill få det att låta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Inte ifall du vill ha 60fps och 1080p

Här har vi en som fallit för marknadsföringsknepen. Har du lirat the Last of US. Hur många toksnabba actionscener finns det där du verkligen märker skillnad på 30 eller 60 fps ;). Undrar om inte PS 3 versionen kommer undan med mindre än 30 till och med

1080p det är en port som använder texturer från PS 3 versionen. Visst det kommer va snyggare på PS 4 med mer högupplösta texturer förhoppningsvis men det är fortfarande grafik som på portad PS 3 då det är designat för att se så bra ut som möjligt på den konsolen. Det lär inte direkt va vad Uncharted var för PS 3 gällande grafik.

Så nja jag har ju svårt att se att just den titeln ska va en PS 4 seller av några större mått men har man PS 4 och inte har lirat liret ännu så är det ju bara köpa riktigt mysigt om än jag inte gillar karaktärsutvecklingen alla gånger.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Här har vi en som fallit för marknadsföringsknepen. Har du lirat the Last of US. Hur många toksnabba actionscener finns det där du verkligen märker skillnad på 30 eller 60 fps ;). Undrar om inte PS 3 versionen kommer undan med mindre än 30 till och med

1080p det är en port som använder texturer från PS 3 versionen. Visst det kommer va snyggare på PS 4 med mer högupplösta texturer förhoppningsvis men det är fortfarande grafik som på portad PS 3 då det är designat för att se så bra ut som möjligt på den konsolen. Det lär inte direkt va vad Uncharted var för PS 3 gällande grafik.

Så nja jag har ju svårt att se att just den titeln ska va en PS 4 seller av några större mått men har man PS 4 och inte har lirat liret ännu så är det ju bara köpa riktigt mysigt om än jag inte gillar karaktärsutvecklingen alla gånger.

Precis, det är marknadsföring som säljer.

Nja, ser man på hur mycket The Last of Us sålt hittills så är det ca 7 miljoner exemplar, vilket är bland det bästa som ett spel sålt för Sonys del (och nästan i klass med Halo´s försäljning från Microsoft). SÅ The Last of Us har en bra chans att bli en hit även på PS4, även bland de som spelat PS3 versionen och även nya då The Last of Us har hyllats så mycket i alla speltidningar etc.

Och Uncharted serien var med bra, bara att vänta på Uncharted 4 som beräknas 2015

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Här har vi en som fallit för marknadsföringsknepen. Har du lirat the Last of US. Hur många toksnabba actionscener finns det där du verkligen märker skillnad på 30 eller 60 fps ;). Undrar om inte PS 3 versionen kommer undan med mindre än 30 till och med

1080p det är en port som använder texturer från PS 3 versionen. Visst det kommer va snyggare på PS 4 med mer högupplösta texturer förhoppningsvis men det är fortfarande grafik som på portad PS 3 då det är designat för att se så bra ut som möjligt på den konsolen. Det lär inte direkt va vad Uncharted var för PS 3 gällande grafik.

Så nja jag har ju svårt att se att just den titeln ska va en PS 4 seller av några större mått men har man PS 4 och inte har lirat liret ännu så är det ju bara köpa riktigt mysigt om än jag inte gillar karaktärsutvecklingen alla gånger.

Jag har spelet på PS3 och skulle köpa det till PS4 utan att blinka ifall jag ägde en PS4, så bra är det spelet.
Spelet såldes i 1,3 miljoner exemplar under den första veckan och 3,4 miljoner exemplar världen över under tre veckor vilket gör det till ett av 2013 års snabbast säljande PS3-spel. GTA V är det enda spel som sålt mer och båda kommer till PS4 i år och kommer kanske inte sälja i samma storlek, men båda kommer att sälja mycket då folk vill ha spel till sina inköpta PS4'or och båda har fått en uppfräschning

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Jag har spelet på PS3 och skulle köpa det till PS4 utan att blinka ifall jag ägde en PS4, så bra är det spelet.
Spelet såldes i 1,3 miljoner exemplar under den första veckan och 3,4 miljoner exemplar världen över under tre veckor vilket gör det till ett av 2013 års snabbast säljande PS3-spel. GTA V är det enda spel som sålt mer och båda kommer till PS4 i år och kommer kanske inte sälja i samma storlek, men båda kommer att sälja mycket då folk vill ha spel till sina inköpta PS4'or och båda har fått en uppfräschning

GTA V är ju ett riktigt bra spel det med, lika "självklart" köp till PS4 som The Last of Us: Remastered är. Lutar åt att GTA V kommer till PS4, Xbox One, PC i slutet av oktober. Enligt Ginza så kommer GTA V till PS4 och Xbox One 24 Oktober, och till PC 30 oktober.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Här har vi en som fallit för marknadsföringsknepen. Har du lirat the Last of US. Hur många toksnabba actionscener finns det där du verkligen märker skillnad på 30 eller 60 fps ;). Undrar om inte PS 3 versionen kommer undan med mindre än 30 till och med

1080p det är en port som använder texturer från PS 3 versionen. Visst det kommer va snyggare på PS 4 med mer högupplösta texturer förhoppningsvis men det är fortfarande grafik som på portad PS 3 då det är designat för att se så bra ut som möjligt på den konsolen. Det lär inte direkt va vad Uncharted var för PS 3 gällande grafik.

Så nja jag har ju svårt att se att just den titeln ska va en PS 4 seller av några större mått men har man PS 4 och inte har lirat liret ännu så är det ju bara köpa riktigt mysigt om än jag inte gillar karaktärsutvecklingen alla gånger.

Det lär se bra mycket bättre på PS4 då PS4 kör 1080 istället för 720p. De har dragit upp kvaliten på texturerna en hel del också. Du bablar på som om de bara dragit in ps3 versionen i ps4 och sen gått hem. Upplösningen och texturkvaliten är kraftigt förbättrad från ps3. Något som definitivt lär märkas.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Går köra "1080p" på PS 3 också. Den interna upplösningen är givetvis inte så hög dock.

Jag säger bara att de har portat över PS 3 versionen av The Last of US och lagt till i PS 4 för att sälja även på den plattformen. Inget nytt fenomen har lirat PS 2 portar på PS 3 också. Någon som säger emot att det är detta de gjort?

Har inte hört någon säga att The Last of US har lika bra grafik som InFamous: Second son ex. Det vore en fantastisk seriös port i sådana fall hade ju krävt de byggt om liret näst intill totalt i helt ny grafikmotor. Grafiken är fullt funktionsduglig i PS 3 det är ju ingen som säger att den inte kommer va något bättre på PS 4. Om det är värt betala 3500 för marginell bättre grafik får ju var och en bestämma

Marknadsföring säljer annars skulle inte Sony lägga ner så mycket miljoner på den biten. Om man blir hypad av att The Last of US körs i 60 fps istället för 30 fps då vet man kanske inte vilken typ av spel det är. Det hade vart bättre att fortsätta på 30 fps och öka grafikkvaliten i stället. Kan ju tänka mig att The Last of US kan köras i 100 fps på PS 4 också men det är ju hdmi och tv standarder som sätter stopp.

Uncharted och The Last of Us är väldigt trevliga lir det handlar inte om någon diss av liren i fråga

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Går köra "1080p" på PS 3 också. Den interna upplösningen är givetvis inte så hög dock.

Jag säger bara att de har portat över PS 3 versionen av The Last of US och lagt till i PS 4 för att sälja även på den plattformen. Inget nytt fenomen har lirat PS 2 portar på PS 3 också. Någon som säger emot att det är detta de gjort?

Har inte hört någon säga att The Last of US har lika bra grafik som InFamous: Second son ex. Det vore en fantastisk seriös port i sådana fall hade ju krävt de byggt om liret näst intill totalt i helt ny grafikmotor. Grafiken är fullt funktionsduglig i PS 3 det är ju ingen som säger att den inte kommer va något bättre på PS 4. Om det är värt betala 3500 för marginell bättre grafik får ju var och en bestämma

Marknadsföring säljer annars skulle inte Sony lägga ner så mycket miljoner på den biten. Om man blir hypad av att The Last of US körs i 60 fps istället för 30 fps då vet man kanske inte vilken typ av spel det är. Det hade vart bättre att fortsätta på 30 fps och öka grafikkvaliten i stället. Kan ju tänka mig att The Last of US kan köras i 100 fps på PS 4 också men det är ju hdmi och tv standarder som sätter stopp.

Uncharted och The Last of Us är väldigt trevliga lir det handlar inte om någon diss av liren i fråga

Vem bryr sig om ifall The Last of Us till PS4 har lika bra eller sämre grafik än Infamous Second Son?? Spelet är kanonbra i sig, verkar som att gamervärlden har slutat bry sig spelkänsla idag alltså.. Allt handlar bara om grafik, upplösning och fps.

Edit: Läste illa, såg vad du skrev på slutet nu. Tycker hursomhelst att det är jättebra att de släpper TLoU och GTA V till PS4 då det är riktigt bra spel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Går köra "1080p" på PS 3 också. Den interna upplösningen är givetvis inte så hög dock.

Jag säger bara att de har portat över PS 3 versionen av The Last of US och lagt till i PS 4 för att sälja även på den plattformen. Inget nytt fenomen har lirat PS 2 portar på PS 3 också. Någon som säger emot att det är detta de gjort?

Har inte hört någon säga att The Last of US har lika bra grafik som InFamous: Second son ex. Det vore en fantastisk seriös port i sådana fall hade ju krävt de byggt om liret näst intill totalt i helt ny grafikmotor. Grafiken är fullt funktionsduglig i PS 3 det är ju ingen som säger att den inte kommer va något bättre på PS 4. Om det är värt betala 3500 för marginell bättre grafik får ju var och en bestämma

Marknadsföring säljer annars skulle inte Sony lägga ner så mycket miljoner på den biten. Om man blir hypad av att The Last of US körs i 60 fps istället för 30 fps då vet man kanske inte vilken typ av spel det är. Det hade vart bättre att fortsätta på 30 fps och öka grafikkvaliten i stället. Kan ju tänka mig att The Last of US kan köras i 100 fps på PS 4 också men det är ju hdmi och tv standarder som sätter stopp.

Uncharted och The Last of Us är väldigt trevliga lir det handlar inte om någon diss av liren i fråga

Jag tror i och för sig att det kommer att komma fler spel till PS4 än The Last of Us & GTA V under de år den kommer att finnas, så varför skulle det inte vara värt det? Så kan man ju säga om allt annars, varför köpa ett nytt grafikkort när jag har ett som fungerar?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Går köra "1080p" på PS 3 också. Den interna upplösningen är givetvis inte så hög dock.

Jag säger bara att de har portat över PS 3 versionen av The Last of US och lagt till i PS 4 för att sälja även på den plattformen. Inget nytt fenomen har lirat PS 2 portar på PS 3 också. Någon som säger emot att det är detta de gjort?

Har inte hört någon säga att The Last of US har lika bra grafik som InFamous: Second son ex. Det vore en fantastisk seriös port i sådana fall hade ju krävt de byggt om liret näst intill totalt i helt ny grafikmotor. Grafiken är fullt funktionsduglig i PS 3 det är ju ingen som säger att den inte kommer va något bättre på PS 4. Om det är värt betala 3500 för marginell bättre grafik får ju var och en bestämma

Marknadsföring säljer annars skulle inte Sony lägga ner så mycket miljoner på den biten. Om man blir hypad av att The Last of US körs i 60 fps istället för 30 fps då vet man kanske inte vilken typ av spel det är. Det hade vart bättre att fortsätta på 30 fps och öka grafikkvaliten i stället. Kan ju tänka mig att The Last of US kan köras i 100 fps på PS 4 också men det är ju hdmi och tv standarder som sätter stopp.

Uncharted och The Last of Us är väldigt trevliga lir det handlar inte om någon diss av liren i fråga

Hur är det på något sätt relevant att ps3 kan skicka ut 1080p? Det är jättestor skillnad mellan ett spel renderat i 720p och 1080p. Även om konsolen skickar ut 1080p.

Sen gör man oftast inte spel så att det absolut snyggaste är det som konsolen sen skickar ut. Texturer finns ofta i mer högupplösta varianter som man sen visar upp i lägre upplösningar. Se till exempel hur många spel som finns på både PC och ps3 som ser jättemycket bättre ut på PC.

Jag har aldrig sagt att marknadsföring inte säljer. Det är klart att det gör. Men du har däremot försökt säga att saker som högre upplösning inte är något mer än marknadsföring vilket är helt falskt. Det är något som är väldigt märkbart.

Att du inte hört någon säga hur det ser ut i jämförelse med andra ps4 spel kan ju bero på att spelet är under embargo och vi därför bara har en kort trailer att gå efter. Alltså går det inte att göra en bedömning på det idag. Varken för eller emot spelet. Av trailern att dömma så är det dock rätt rejält mycket bättre grafik på PS4 versionen än ps3 versionen. Vilket är fullt förståeligt när man mer än fördubblar upplösningen både i rendering även i texturer och skuggor. Sånt gör rejäl skillnad.

Jag är ingen Last of us fanboy som sitter och försvarar spelet till döds. Jag har aldrig lirat det men ser fram emot att köra det på ps4an någon gång. Jag skriver för att du verkar ha väldigt dålig koll och kan då lura folk. Saker som att säga att skillnad i frame rate och upplösning bara är marknadsföring och att det inte är någon skillnad på 1080p som ps3 skickar ut och att faktiskt rendera spelet i 1080p som är falskt. Vad jag hört så dippade last of us ner under 30 sträcket en hel del. Skillnaden mellan 60 fps eller 30 och ofta nedanför 30 är rätt stor. Även i långsammare spel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Våra åsikter går isär en del. Jag kör en hel del racing lir, flipper och jag har även kört på CRT som har mycket högre upplösning i rörliga scener än LCD där det går att skönja ännu större skillnad mellan 30 och 60 fps. Men för långsamma smygare som detta gör det inte mycket för inlevelsen enligt min mening. Du behöver inte hålla med givetvis :).

Alla PS 3 lir kan köras i 1080p och 60 fps men speltillverkarna väljer ju ofta förutom ex vissa racinglir främst typ Forza att istället köra lägre fps och upplösning för att kunna öka detaljrikedomen i spelen i stället. Jag tror inte 1080p kommer vara allt för vanligt som intern upplösning på PS 4 heller då de kan fixa bättre grafik med lägre upplösning. Grafiken optimeras för tv apparater man sitter en bit ifrån. Få häckar 3 dm framför en pc monitor.

Det är inte alls speciellt svårt göra ett lir som körs i 720p på PS 4 som ser bättre ut totalt sett än ett som renderas i 1080p alltså. Och nej jag påstår inte att The Last of Us på PS 3 kommer se bättre ut om du lyckas läsa in det

Konsollir skalar inte det är ju en av fördelen. Du har en konfiguration du kan optimera mot så de jobbar närmare sitt max. Det är inte direkt vanligt med konsolspel som låter dig välja upplösning, kvalitet på texturer etc ala pc.

@Rajat Det kan bli värt det i framtiden men det är ingen brådska för min del. Priserna på konsolerna går ner och det är billigare köpa lite äldre spel. Jag försöker fördröja köpen av nya grafikkort tills jag har behov också och köper begat emellanåt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x