100-250mbit med comhem, får endast ut 100mbit i normaläge.

Permalänk

100-250mbit med comhem, får endast ut 100mbit i normaläge.

Hej!

Har uppgraderat från 100mbit till 250mbit hos ComHem, men får endast ut 100mbit när jag kör i vanligmode, men i felsäkert får jag ut 250mbit..

Har testat stänga av en massa program under mina bredbandstester, men inget ger något högre resultat.
Jag har även inga virusprogram installerade förtillfället.

Vad kan detta egentligen bero på?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Chassi: NZXT Source 210 Vit
Modekort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Grafik: MSI GeForce GTX770 2GB TF
Minne: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skruvdragare:

Hej!

Har uppgraderat från 100mbit till 250mbit hos ComHem, men får endast ut 100mbit när jag kör i vanligmode, men i felsäkert får jag ut 250mbit..

Har testat stänga av en massa program under mina bredbandstester, men inget ger något högre resultat.
Jag har även inga virusprogram installerade förtillfället.

Vad kan detta egentligen bero på?

Tacksam för svar!

Kan vara något med med duplex?
Kolla inställningarna.

I "vanligt läge"/ej felsäkert, sätt det på 1Gbit

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Kan vara något med med duplex?
Kolla inställningarna.

http://i.imgur.com/D8HyXhs.png

I "vanligt läge"/ej felsäkert, sätt det på 1Gbit

Har varit inne där, har inte det, utan endast auto, 10mbit och 100mbit!

Visa signatur

Chassi: NZXT Source 210 Vit
Modekort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Grafik: MSI GeForce GTX770 2GB TF
Minne: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skruvdragare:

Har varit inne där, har inte det, utan endast auto, 10mbit och 100mbit!

Auto är vad det ska vara. Om man inte gör hastighetsoverride på båda sidorna av en länk så kommer den enhet som fortfarande är ställd på auto att falla tillbaka på lägre hastigheter -- 10Mb/s halv duplex om jag inte minns fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Skillnaden kanske beror på grafikdrivrutinen eftersom den påverkar om det är en flashbaserad mätning typ Bredbandskollen eller Ookla du använder, de visar även lite olika beroende på vilken webbläsare man kör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaden kanske beror på grafikdrivrutinen eftersom den påverkar om det är en flashbaserad mätning typ Bredbandskollen eller Ookla du använder, de visar även lite olika beroende på vilken webbläsare man kör.

på riktigt? källa vill lära mig mer om något jag tycker låter helt tokigt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaden kanske beror på grafikdrivrutinen eftersom den påverkar om det är en flashbaserad mätning typ Bredbandskollen eller Ookla du använder, de visar även lite olika beroende på vilken webbläsare man kör.

Testade på exakt samma sätt i felsäkertläge som i vanligt (Bredbandskollen och speedtest)

Visa signatur

Chassi: NZXT Source 210 Vit
Modekort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Grafik: MSI GeForce GTX770 2GB TF
Minne: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaden kanske beror på grafikdrivrutinen eftersom den påverkar om det är en flashbaserad mätning typ Bredbandskollen eller Ookla du använder, de visar även lite olika beroende på vilken webbläsare man kör.

Jag kan inte se att det är någon större skillnad, mer felmarginalsskillnad mellan IE och Chrome, är det någon speciell webläsare som ger högre resultat?

Speedtest OOKLA
IE

Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skruvdragare:

Har varit inne där, har inte det, utan endast auto, 10mbit och 100mbit!

Men har du bara 100 som max där är det fel, du har väl gigabit på moderkortet?
Uppdaterat drivrutiner och så?
Och då inte från moderkortstillverkaren, utan chiptillverkaren.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skillnaden kanske beror på grafikdrivrutinen eftersom den påverkar om det är en flashbaserad mätning typ Bredbandskollen eller Ookla du använder, de visar även lite olika beroende på vilken webbläsare man kör.

Måste bara säga... faen vad du kan saker, du e typ kung

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kriller007:

på riktigt? källa vill lära mig mer om något jag tycker låter helt tokigt.

Prova med och utan hårdvaruacceleration av flash, det brukar skilja lite mellan webbläsarna om man jämför med det man kan mäta i nätverket via "hårdvara" att det skulle skilja så mycket som 250% är däremot inte troligt om allt är ok snarare ca 5% skillnad, men man laddar ju inte drivrutiner vid felsäkert läge så det blir väl en mätning utan hårdvaruacceleration, dvs cpun snarare än gpun tar hand om flash.
Du kan ju även ladda hem tp test från bredbandskollen, det mäter utan att blanda in flash

Finns det situationer när Bredbandskollen inte fungerar bra?
Om man använder Windows, Chromes inbyggda flashspelare och mäter på en tjänst som har 150 Mbit/s eller mer i anslutningshastighet så finns det en viss risk att mätresultatet inte är tillförlitligt.
Detta är inte enbart ett problem med nya Bredbandskollen utan även gamla Bredbandskollen och andra webbaserade mätverktyg hade problem med denna kombination.

http://www.bredbandskollen.se/faq.php?sektion=2

Det blir ju uppenbarligen olika värden beroende på vad win laddar vid start, drivrutiner och säkerhetsprogram är ju det mest troliga som påverkar såvida win inte har autostart på nått program som sköter om trafikprioritering typ netlimiter eller netbalancer eller kör nån konstig konfigurationsfil eller gör nått mer långsökt vid normal boot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Men har du bara 100 som max där är det fel, du har väl gigabit på moderkortet?
Uppdaterat drivrutiner och så?
Och då inte från moderkortstillverkaren, utan chiptillverkaren.

Japp har senaste drivrutinerna till nätverkskortet.

Heter iallafall Killer e2200 Gigabit så borde ju fungera med det, desstuom får jag ju ut full hastighet om jag kör i felsäkertläge?

Visa signatur

Chassi: NZXT Source 210 Vit
Modekort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Grafik: MSI GeForce GTX770 2GB TF
Minne: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skruvdragare:

Japp har senaste drivrutinerna till nätverkskortet.

Heter iallafall Killer e2200 Gigabit så borde ju fungera med det, desstuom får jag ju ut full hastighet om jag kör i felsäkertläge?

Har du ett Killer nic ? De nätverkskretsarna är ökända för att strula och ge konstiga resultat eftersom de har nån form av integrerad QoS för att "prioritera spel" som uppenbarligen fungerar ganska dåligt i många fall, det verkar krävas trixande med att hitta rätt drivrutiner till dem och en del verkar ge upp och hoppar över "killer delen" eller så byter de ut det mot ett normalt nätverkskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skruvdragare:

Japp har senaste drivrutinerna till nätverkskortet.

Heter iallafall Killer e2200 Gigabit så borde ju fungera med det, desstuom får jag ju ut full hastighet om jag kör i felsäkertläge?

avinstallera "Killer network manager" och se till att du bara har senaste drivrutinen för nätverkskortet installerat.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Skrivet av JenzA:

avinstallera "Killer network manager" och se till att du bara har senaste drivrutinen för nätverkskortet installerat.

Ska testa, kan du länka till vilken drivrutin jag ska installera? Har installerat vi killer network innan!

Visa signatur

Chassi: NZXT Source 210 Vit
Modekort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Grafik: MSI GeForce GTX770 2GB TF
Minne: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skruvdragare:

Ska testa, kan du länka till vilken drivrutin jag ska installera? Har installerat vi killer network innan!

Försök med kretsens generiska driver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Försök med kretsens generiska driver.

Hittar ingen som enbart är en drivrutin, utan bara med killer programet!

Visa signatur

Chassi: NZXT Source 210 Vit
Modekort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Grafik: MSI GeForce GTX770 2GB TF
Minne: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skruvdragare:

Hittar ingen som enbart är en drivrutin, utan bara med killer programet!

Men den som ingår i win verkar ju fungera om det går fortare i felsäkert läge ? Generiska drivers brukar annars finnas hos kretstillverkaren, inte på moderkortstillverkarens hemsida, du kan kanske även prova att avinstallera "killer" och bara använda den integrerade windrivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det är ett AR8161 chip på NICet så kolla denna guide.
http://www.techpowerup.com/forums/threads/guide-turn-your-kil...

har du ett annat chip får du goggla på det.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Har du provat att ställa det på 1Gig halv duplex? Har inte comhem själv men har hört att vissa måste göra så för högre hastigheter.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Har du provat att ställa det på 1Gig halv duplex? Har inte comhem själv men har hört att vissa måste göra så för högre hastigheter.

Som jag skrev tidigare har jag bara 10mbit och 100mbit att välja mellan utöver auto!

Visa signatur

Chassi: NZXT Source 210 Vit
Modekort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Grafik: MSI GeForce GTX770 2GB TF
Minne: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda

Permalänk
Skrivet av JenzA:

Om det är ett AR8161 chip på NICet så kolla denna guide.
http://www.techpowerup.com/forums/threads/guide-turn-your-kil...

har du ett annat chip får du goggla på det.

Tackar för detta! Nu får jag ut iallafall 181mbit

Utnämner här med dig till sweclockers hedersmedlem

Visa signatur

Chassi: NZXT Source 210 Vit
Modekort: MSI Z87-G45 GAMING ATX
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Grafik: MSI GeForce GTX770 2GB TF
Minne: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda