Civilingenjör Datateknik studiedator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Av egen erfarenhet kan jag säga att köper man en Mac så ska man göra det med inställningen att det är OSX som kommer rulla på maskinen. Visst fungerar Windows, men en av de saker som gör MBP/MBA så trevliga är touchpadden. Under Windows saknas stöd alla avancerade former av "gestures" och saker som "tap-to-grab" fungerar betydligt sämre under Win. Batteritiden är också sämre under Windows samt tangentbordet har lite annorlunda layout på ctrl, alt och super-tangenterna.

Tidigare var inte det någon jättestort nackdel för det fanns ändå inga PC-laptops som hade dessa finesser, men idag så har i alla fall Samsung Serie 9 och Dell XPS (riktigt bra) stöd för "gestures", t.ex. så kan man navigera webbläsaren genom att svepa med tre fingrar (MBA/MBP har samma funktion under OSX). Har inte kört Asus Zenbook och Lenovo Yoga 2 tillräckligt mycket för att uttala mig om hur bra/dåligt "gestures" fungerar där.

Tycker personligen också det är mycket smidigare med virtualiseringen än dual-boot, det positiva här är att det är fullt möjligt att använda OSX, Windows eller Linux som "host" OS (det som kör på HW) och köra de andra som gäster. OSX är kanske det minst effektiva OSet för detta (både KVM och Hyper-V har para-virtualiserade drivers för Win/Linux-gäster vilket ger bättre prestanda i gästerna), men en rMBP med OSX + VirtualBox är ändå långt mer än tillräckligt för det man kan tänkas göra på en utbildning.

Ja min plan är att det är OSX som ska rulla på den men det är mer att jag för vissa kurser kanske måste använda ett annat operativsystem. Det var lite därför jag gjorde tråden och jag har fått mycket bra information om det i denna tråden. Jag kommer att dra in Windows och Linux på den innan jag börjar skolan så att det är redo för de kurserna som faktiskt kommer att använda de operativsystemen.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Köpte själv MBP Retina 13" för exakt samma ändamål som du. Portabel, bra skärm (kanske inte jätteviktigt för datateknik men pysslar en del med webbutveckling), relativt lätt att installera flera operativsystem samt mycket gedigen. Det var de punkterna som sålde mig. De flesta PC datorerna kompenserar på något för att klämma in högre prestanda men i just fallet av studiedator kände jag att det fanns saker som var viktigare än rå prestanda, speciellt när min stationära har tillräckligt med krut (2500K@4,4Ghz och R9 290).

Anledningen till att jag valde bort Air var bla lägre upplösning på skärmen och att jag trots ganska låga krav på rå prestanda ändå ville ha lite mer än vad som ges i MBA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag förstår att det är mycket trådar om det här just nu men det är trots allt en hel del pengar man ska lägga och jag har inte hittat en ordentlig tråd för mitt ändamål och gjorde därför en ny.

Ja det är mycket tid och batteri håller inte alltid så bra men sköter man det på rätt sätt så borde det gå, tack för ditt svar!

Intressant. Det centrala i det här för mig är att du faktiskt klarar dig på en macbook air? Det jag är rädd för är ju ifall man skulle behöva göra något så finns det inte program för det till OSX. Vilket operativsystem det är spelar för mig inte så stor roll, det ska vara datorn som passar bäst för ändamålet i slutändan.

Jag lutar väldigt mycket mot Air'en just nu alternativt den Lenovo Yogan jag länkade, verkar riktigt fin!

Du kan ju köra dubbla operativsystem på din MBA/P med Bootcamp http://sv.wikipedia.org/wiki/Boot_Camp_(mjukvara) Så kör du till att börja med en Macbook Air eller Pro.

Jo det där med batteritid är väldigt bundet till vilket operativsystem du kör. Min kompis har Macbook Pro 2013 (tror jag) och han får avsevärt mindre batteritid när han kör windows 7 (dual boot)...
Att köpa en Macbook borde således vara det bästa valet, för där får du initialt bättre batteritid men kan kompromissa och använda program som inte funkar med OSX med Windows 7 fast då med lite sämre batteritid.

Kan försöka mata in honom i tråden, för han är rätt duktig oavsett om det gäller PC eller MAC och jobbar mycket i macmiljö och bootcamp windows 7.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010773813/dell-xps-13-ci7-2...
Detta hade kanske varit något? Har själv inte pillat på den men den ser riktigt trevlig ut, 8GB ram 256GB SSD i7. Verkar även ha trevligt tangentbord och touchpad kan vara något att ta en titt på!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

http://www.dustinhome.se/product/5010773813/dell-xps-13-ci7-2...
Detta hade kanske varit något? Har själv inte pillat på den men den ser riktigt trevlig ut, 8GB ram 256GB SSD i7. Verkar även ha trevligt tangentbord och touchpad kan vara något att ta en titt på!

Egentligen - varför när han kan dual boota med en MacBook Air/PRO?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
99:e percentilen

Välkommen till Data!

Köp inte en MacBook Air! Skärmen är skräp.

Du vill nog ha Windows: I flera kurser, exempelvis Grundläggande datorteknik och Programmering av inbyggda system, används speciella (i många fall brutalt dåliga) Windowsexklusiva program. Men det går bra att köra dem i en virtuell Windowsmaskin.

Min uppfattning är att datateknologernas datorer är ungefär jämnt fördelade mellan Windows, OS X och Linux, och att både dualboot och virtualisering är vanligt.

Själv har jag en Asus UX32VD, som fungerar bra bortsett från den dåliga musplattan. Jag skulle rekommendera att du inte köper en dator som väger mer än 1,5 kg – redan det är ganska tungt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Välkommen till Data!

Köp inte en MacBook Air! Skärmen är skräp.

Du vill nog ha Windows: I flera kurser, exempelvis Grundläggande datorteknik och Programmering av inbyggda system, används speciella (i många fall brutalt dåliga) Windowsexklusiva program. Men det går bra att köra dem i en virtuell Windowsmaskin.

Min uppfattning är att datateknologernas datorer är ungefär jämnt fördelade mellan Windows, OS X och Linux, och att både dualboot och virtualisering är vanligt.

Själv har jag en Asus UX32VD, som fungerar bra bortsett från den dåliga musplattan. Jag skulle rekommendera att du inte köper en dator som väger mer än 1,5 kg – redan det är ganska tungt!

Det blir en macbook pro med retinaskärm. Jag tror att denna datorn med OSX som huvudsystem är det bästa jag kan få just nu.

Jag kommer att ha Windows och Linux installerat innan skolan börjar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det blir en macbook pro med retinaskärm. Jag tror att denna datorn med OSX som huvudsystem är det bästa jag kan få just nu.

Jag kommer att ha Windows och Linux installerat innan skolan börjar.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt val!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Egentligen - varför när han kan dual boota med en MacBook Air/PRO?

För att det verkar vara en trevlig maskin och jag vill bidra med alternativ. Sen är det inte direkt svårt att antingen virtualisera windos på den eller att dualboota. Säger inte att MBP är något dåligt val men det är aldrig fel att titta på alla alternativ innan man skrider till handling!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Jag läser till Högskoleingenjör inom elektronik och datorteknik på KTH, och jag skulle nog säga; satsa på en dator med Windows. De flesta programmen som du kommer att arbeta med fungerar bäst med Windows (helst Windows 7). Alla som hade en MacBook i min klass hade även Windows installerat på dessa just av den anledningen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Det fick bli en Macbook Pro Retina, 13 tum, 256gb ssd, 8gb ram, I5'a. Den kommer att passa mina behov perfekt och jag behöver inte en snabbare dator än så då jag inte kommer att spela på den överhuvudtaget. Tack för alla tips, all feedback och att ni faktiskt står ut med en till tråd som är likadan.

Jag kommer att lägga till lite information i tråden om hur det har gått att dualboota samt att få in Linux på den så att andra som befinner sig i samma sits eller funderar på att köpa en dator kan se hur det har gått.

MvH, Pontus Andersson.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det fick bli en Macbook Pro Retina, 13 tum, 256gb ssd, 8gb ram, I5'a. Den kommer att passa mina behov perfekt och jag behöver inte en snabbare dator än så då jag inte kommer att spela på den överhuvudtaget. Tack för alla tips, all feedback och att ni faktiskt står ut med en till tråd som är likadan.

Jag kommer att lägga till lite information i tråden om hur det har gått att dualboota samt att få in Linux på den så att andra som befinner sig i samma sits eller funderar på att köpa en dator kan se hur det har gått.

MvH, Pontus Andersson.

Mycket trevligt val Pontus, lycka till och hoppas studierna går bra

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Du kommer bergis inte bli besviken på ditt val och jag svarade just på ditt PM. Har varit i kusten och kom hem sent igår och kom mig inte för att ta upp datorn alls igår.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Okej, då har jag haft datorn i snart två dagar och jag tänkte skriva lite vad jag tycker om det än, så varför inte ta det från början.

Jag kan börja med att säga att jag alltid har varit en person som har förespråkat mer prestanda per krona föra hur "snygg" en dator är eller hur den känns. Jag har alltså alltid rekommenderat PC när någon här på Sweclockers har skrivit eller om någon har frågat mig. Jag kan konstatera nu i efterhand att jag kan ha haft väldigt fel.

Mitt första intryck från att jag öppnar datorn är att oj, vilken kvalité det är på bygget. Min förra Lenovo känns väldigt slappt byggd i förhållande och då kostar de nästan lika mycket. Allt ligger fruktansvärt prydligt packat och det är lätt att få upp datorn. Det går smidigt att sätta upp systemet, värt att notera är att jag redan har ett Apple ID till telefonen men jag tror inte att det tar lång tid att sätta upp det.

Direkt när jag kommer in i datorn noterar jag hur bra skärmen faktiskt är. Det är riktigt bra kräm i den och jag tror att den kan vara en av de bästa skärmarna jag har suttit och arbetat med. Det är väldigt bra skärpa och tydliga färger. När man sen börjar att skriva och använda pekplattan så märker man att det är här Apple har sitt "advantage" över Windows datorer. Det fungerar väldigt bra med multitaskingen och det krånglar inte alls.

När jag sitter med min Lenovo bredvid så fattar jag inte hur jag kan ha använt den datorn i 3 år. Jag har inte laddat datorn sen jag fick hem den, har 36% batteri kvar i skrivande stund och då har jag suttit ett bra tag timmar med den. Det kommer inte vara några problem alls att få ut en dags batteri ur den i skolan.

För att sammanfatta det pros och cons lite snabbt.

* Fruktansvärt bra sammansatt maskin som känns riktigt kvalitativ.
* Skärmen är riktigt skarp med bra färgåtergivning. Jag förstår att den används till att redigera bilder på.
* Touchpaden är något av det bästa jag någonsin har suttit med.
* Vikt/storlek/prestanda är alla väldigt bra, den väger inte mycket mer än en Macbook Air, och den är lätt.

- Jag gillar inte att jag inte kan ställa in exakt upplösning, tycker det är lite irriterande.
Det är faktiskt den enda minuset jag kan komma på just nu men jag har inte använt den så länge.

Operativsystemet har jag inte så mycket att säga om. Jag känner mig inte alls så låst som folk har fått mig att tro att jag ska känna mig, det finns inget jag inte kunnat göra än och det är väldigt lätt att komma in i. När det handlar om Windows/OSX så tror jag att det handlar mer om vad man tycker om och vad man vill göra med datorn än om vad som faktiskt är bäst.

OSX lirar fruktansvärt bra tillsammans med min telefon, bra mycket bättre än vad Windows någonsin gjorde. I slutändan tror jag inte att jag kommer att bli missnöjd och jag känner inte att jag har betalat ett öre för mycket efter att jag har suttit med den en liten stund.

Ett tips jag kan ge till alla er andra studenter som ska köpa dator är att Apple har en 10-12% på sina datorer om man har studentlegitimation och MacForum där jag köpte min har 5%. Jag tycker också att ni ska gå in och klämma lite på datorn innan ni köper något och jag kan lova er att ni inte kommer att bli missnöjda.

MvH, Pontus Andersson.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

- Jag gillar inte att jag inte kan ställa in exakt upplösning, tycker det är lite irriterande.
Det är faktiskt den enda minuset jag kan komma på just nu men jag har inte använt den så länge.

SwitchresX borde lösa det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

SKönt att du blev nöjd, kör själv en Air från 2011, rullar på väldigt bra. Börjar dock bli ont om minne så hade tänkt uppgradera till en retina när broadwell kommer. Kör ubuntu i parallelles, har inte plats med windows 7. Ska bli intressant att se hur det går med dual boot för dig, håller ett öga på tråden.

Permalänk
Medlem

Lite OT. Vart inne på min lokala macbutik idag. Det släpptes tydligen nya MBP idag. Som väntat var det ingen större uppdatering. Men en liten iaf

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Lite OT. Vart inne på min lokala macbutik idag. Det släpptes tydligen nya MBP idag. Som väntat var det ingen större uppdatering. Men en liten iaf

Dubbelt ram som standard är väl inte så liten?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Dubbelt ram som standard är väl inte så liten?

Sant, men tänkte mest på processorn

Själv köper jag en imorgon

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014