Permalänk
Medlem

DDR3 PC-19200 2400MHz minnen

Hej!

Jag sitter och tittar på en ny dator, tänkte köpa moderkort, minne och cpu. Men eftersom det kommit så sjukt mycket ny hårdvara på senaste är inte mina kunskaper up to date. På detta forum förut har jag fått bra hjälp, så jag undrar följande.

Jag tittar på ett ASUS Z97-A moderkort, där står det i specen att den ska klara: "4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 3200(O.C.)/3100(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2600(O.C.)/2400(O.C.)/2200(O.C.)/2133(O.C.)/2000(O.C.)/1866(O.C.)/1600/1333 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory Dual Channel Memory Architecture"

Vad jag antar så ska jag ha så snabb mhz som möjligt på minnena?

Jag har tittat på HyperX Beast 32GB DDR3 PC-19200 2400MHz CL11 XMP. Vad jag kan utläsa av pdf:en (http://www.kingston.com/datasheets/KHX24C11T3K4_32X.pdf) så verkar minnena default vara i 1333 mhz och det finns några XMP inställningar som gör att man kan sätta andra hastigheter. Vad är detta, är detta nån överklockning? Jag antar att vid överklockning kommer minnena bli mycket varmare också, krävs det extra kyla? Om jag ändrar dessa inställningar, blir cpu:n också överklockad?

Är det kanske bättre att köpa ett 1866 minne som är default utan överklockning då det inte är något som spelar roll för mig?

Återigen, det här med CAS-latency, lägre är bättre, vad är skillnaden på 9, 10 och 11 ? Märker jag ens av det?

Visa signatur

Tomt var det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloood:

Hej!

Jag sitter och tittar på en ny dator, tänkte köpa moderkort, minne och cpu. Men eftersom det kommit så sjukt mycket ny hårdvara på senaste är inte mina kunskaper up to date. På detta forum förut har jag fått bra hjälp, så jag undrar följande.

Jag tittar på ett ASUS Z97-A moderkort, där står det i specen att den ska klara: "4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 3200(O.C.)/3100(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2600(O.C.)/2400(O.C.)/2200(O.C.)/2133(O.C.)/2000(O.C.)/1866(O.C.)/1600/1333 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory Dual Channel Memory Architecture"

Vad jag antar så ska jag ha så snabb mhz som möjligt på minnena?

Jag har tittat på HyperX Beast 32GB DDR3 PC-19200 2400MHz CL11 XMP. Vad jag kan utläsa av pdf:en (http://www.kingston.com/datasheets/KHX24C11T3K4_32X.pdf) så verkar minnena default vara i 1333 mhz och det finns några XMP inställningar som gör att man kan sätta andra hastigheter. Vad är detta, är detta nån överklockning? Jag antar att vid överklockning kommer minnena bli mycket varmare också, krävs det extra kyla? Om jag ändrar dessa inställningar, blir cpu:n också överklockad?

Är det kanske bättre att köpa ett 1866 minne som är default utan överklockning då det inte är något som spelar roll för mig?

Återigen, det här med CAS-latency, lägre är bättre, vad är skillnaden på 9, 10 och 11 ? Märker jag ens av det?

lägg pengarna på en ssd enhet och lite annat som man märker skillnad på i spel och rent allmänt istället.
(inte många spel idag som begränsas av ramminnets hastighet så ett par med 8 gb och 1600 mhz duger om du inte ska sitta på någon burk utan dedikerad gpu...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Kort svar: Det spelar ingen roll (för vardagsbruk) vilket ram du väljer så länge kapaciteten räcker.

Längre svar: Den klockfrekvensen stickorna är markerade med är snarare en certifiering för vad de klarar av. Normalt klockas de per default till 1333MHz av intels MC, och måste manuellt klockas högre i BIOS.
Högre frekvens ger givetvis högre bandbredd, men lönar sig i stort sett bara om du använder den integrerade grafikkretsen eller kör RAM-tunga program som videoredigering.
CAS Latency har jag tyvärr inte full koll på, där får någon annan fylla i.

Hursom verkar sweet spot idag vara 8GB @ 1600MHz CL9.

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

lägg pengarna på en ssd enhet och lite annat som man märker skillnad på i spel och rent allmänt istället.
(inte många spel idag som begränsas av ramminnets hastighet så ett par med 8 gb och 1600 mhz duger om du inte ska sitta på någon burk utan dedikerad gpu...)

Finns nog inga spel överhuvudtaget som begränsas av minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Finns nog inga spel överhuvudtaget som begränsas av minnet.

Skickades från m.sweclockers.com

faktiskt i bf4 så visades prestandaökningar med minnet körandes i högre hastigheter men det är inte värt priset...
http://www.sweclockers.com/nyhet/17773-corsair-battlefield-4-...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Men det här med XMP och inställningar i BIOS - hur fungerar det? Påverkar det mera än minneshastigheten ?

Visa signatur

Tomt var det här

Permalänk

XMP (eXtreme Memory Profile) låter dig pilla på timings, men är inte nödvändigt om man inte vill överklocka sitt RAM till absurdum. Mitt råd är att köpa ett par 1600 stickor och ställa dem till det i BIOS. Jag kan rekommendera Corsair Vengeance-serien då jag själv har sådana och de aldrig krånglat.

Om du inte ska överklocka RAM upp i taket räcker det förmodligen med dessa:
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3/c...

Kylning är inget du behöver oroa dig för, givet att du inte försöker nå 3GHz+ på dem.

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

faktiskt i bf4 så visades prestandaökningar med minnet körandes i högre hastigheter men det är inte värt priset...
http://www.sweclockers.com/nyhet/17773-corsair-battlefield-4-...

Det där har ju i efterhand visat sig vara bullshit och endast marknadsföring från corsairs sida.

Att få 20+ FPS från snabbare minnen hade lätt varit värt pengarna, men så är tyvärr inte fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Det där har ju i efterhand visat sig vara bullshit och endast marknadsföring från corsairs sida.

Att få 20+ FPS från snabbare minnen hade lätt varit värt pengarna, men så är tyvärr inte fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Givet att man inte sitter med iGPU! Men det stämmer, det du säger.

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloood:

Hej!

Jag sitter och tittar på en ny dator, tänkte köpa moderkort, minne och cpu. Men eftersom det kommit så sjukt mycket ny hårdvara på senaste är inte mina kunskaper up to date. På detta forum förut har jag fått bra hjälp, så jag undrar följande.

Jag tittar på ett ASUS Z97-A moderkort, där står det i specen att den ska klara: "4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 3200(O.C.)/3100(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2600(O.C.)/2400(O.C.)/2200(O.C.)/2133(O.C.)/2000(O.C.)/1866(O.C.)/1600/1333 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory Dual Channel Memory Architecture"

Vad jag antar så ska jag ha så snabb mhz som möjligt på minnena?

Jag har tittat på HyperX Beast 32GB DDR3 PC-19200 2400MHz CL11 XMP. Vad jag kan utläsa av pdf:en (http://www.kingston.com/datasheets/KHX24C11T3K4_32X.pdf) så verkar minnena default vara i 1333 mhz och det finns några XMP inställningar som gör att man kan sätta andra hastigheter. Vad är detta, är detta nån överklockning? Jag antar att vid överklockning kommer minnena bli mycket varmare också, krävs det extra kyla? Om jag ändrar dessa inställningar, blir cpu:n också överklockad?

Är det kanske bättre att köpa ett 1866 minne som är default utan överklockning då det inte är något som spelar roll för mig?

Återigen, det här med CAS-latency, lägre är bättre, vad är skillnaden på 9, 10 och 11 ? Märker jag ens av det?

Har du behov for 32GB RAM?

Permalänk

Dessa köpte jag för ett tag sen väldigt bra minnen.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/173963-gskill...

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Har du behov for 32GB RAM?

Nae, egentligen inte. 16 duger lika bra.

Visa signatur

Tomt var det här

Permalänk
Skrivet av bloood:

Återigen, det här med CAS-latency, lägre är bättre, vad är skillnaden på 9, 10 och 11 ? Märker jag ens av det?

CAS-latency är antalet klockcykler det tar från att minneskontrollern frågar efter data tills det levereras, så lägre är snabbar vid samma klockfrekvens. Det blir svårare att jämföra när det är olika klockfrekvenser och latencer, då man måste räkna ut tiden (eller titta på en tabell som den som finns på wikipedia)

Men som du fått svarat flera gånger tidigare så fungerar nästan allt utom de billigaste minnena tillräckligt bra (om man inte ska använda en integrerad grafikkrets).

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Dessa köpte jag för ett tag sen väldigt bra minnen.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/173963-gskill...

TridentX skal være bra minnen, men for det priset (ca 1300 kr) kan en få 16 GB DDR3 RAM (f.eks. Kingston Beast serien 2400 MHz; pris hentet fra prisjakt.nu)

Skrivet av bloood:

Nae, egentligen inte. 16 duger lika bra.

Du vil ikke finne så mange 32 GB DDR3 RAM kit til LGA1150 plattformen (Haswell og Haswell Refresh), slik du vil antagelig måtte betale ekstra for noe du i svært liten grad vil få bruk for. SSD har minket behovet for å ha alt i RAM minnet under det en arbeider med større filer.

Permalänk

[QUOTE="Gigantrix;14752639"]TridentX skal være bra minnen, men for det priset (ca 1300 kr) kan en få 16 GB DDR3 RAM (f.eks. Kingston Beast serien 2400 MHz; pris hentet fra prisjakt.nu)
----------------------------------------------------------

Men de har inte cl 9 vad jag vet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Men de har inte cl 9 vad jag vet.

Linken du satte inn gikk til et 2 x 4 GB kit. CAS latency har ikke så mye å si. Det viktigste er bandbredden, for i hvert fall Intels plattform.