Permalänk
Medlem

Asus Z97 mb fläktstyrning

Hejsan!

Är det någon med ett z97 kort från Asus som kan säga mig om det på något vis går att få ner varvtalet på fläktarna under 20% kapacitet?
Har försökt pula på med inställningarna i bios men får inte chassifläktarna att gå så sakta jag vill.
Har inga temp. problem men jag tycker det är lite för mycket oljud och en par av fläktarna är mera "show än go" så att säga.
just nu snurrar de på mellan 800 - 1100 rpm enligt bios men 2 av fläktarna skulle jag gärna köra ner till ca 200 - 300 rpm.
Hur göra kan man fixa detta via mobot eller blir jag tvungen att sätta in en fläktkontroller.

Om någon undrar så är det ett Asus z97 deluxe som styr fläktarna CPU kylaren är en h100i och det är inte de som är högljudda inte heller gpu fläktarna (msi gtx 780 oc) utan problemet är chassifläktarna som jag vill ha ner varven på.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

uppdatering

har lyckats få ner fläktarna till 500 rpm men det hjälpte inte
så jag prövade helt kallt att stänga av dem en efter en men till min förvåning kommer inte oljudet från chassifläktarna som jag var bombsäker på
det är cpu kylarne h100i fläktarna som tror att de kan flyga iväg som en helikopter, de låter ju inte klokt

har en gammal hp burk med 8 år på nacken och orginalfläktar och en jädrans massa dam, men den är ju knäpptyst i gämförelse, helt patetiskt

försökte ändra varvtalet på h100i fläktarna men förstår inte hur, det finns ju inga inställningar annat än att sätta dem på 100% i corsair link ??

hur låter era h100i kylare (menar fläktarna) mina hörs typ i hela huset om datorn är på

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

De är ju 120mm som spinner som max vid 2700rpm, vilket är rätt så mycket.

http://www.corsair.com/~/media/Corsair/download-files/manuals...
Manual.

Permalänk
Medlem

Du måste ha PWM-styrning på fläktarna för att få ned varvtalet.
Vet inte vad du har för storlek på chassifläktarna men här är i alla fall en 120 och en 140mm du kan titta på. Jag rekommenderar starkt Silentwings de kostar lite mer men är i stort sett helt ljudlösa.
http://www.inet.se/produkt/5322318/be-quiet-silentwings-2-120...
http://www.inet.se/produkt/5322319/be-quiet-silentwings-2-140...

EDIT: 120mm fläkten går ju naturligtvis även att använda till h100i kylaren.

Permalänk
Medlem

h100i fundering

någon annan som har problem med Corsair Link

programmet hittar inte min h100i inte chassifläktarna heller det ända som det upptäcker är GPU och dens fläktar samt processorn
är lite svårt att styra h100i fläktarna när de inte hittas överhuvud taget

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk

Testa Asus alsuite 3. Jag kan kontrollera alla mina chassifläktar och stänga av de helt om det så behövs.

Permalänk
Medlem

yees!

har lyckats få ner fläktljudet till normala/acceptabla nivåer!

fick även igång corsair link att fungera så jag kan styra min h100i, det var dock lite jobbigt men "skam den som ger sig"
tänkte skriva hur jag gjorde ifall någon annan undrar

problemet att få en h100i att fungera optimalt tycks enligt en del googlande ofta hänga ihop med win 8.1 som inte är helt hundra kompatibelt med corsair link. dock går detta att fixa till och detta är hur jag gjorde och det funkar kanske även för andra:

1. avinstallera alla gamla versioner eller tidigare försök du gjord med corsair link "softan"
2. hämta nyaste versionen av corsair link och gör en ny installation
3. ändra ingen i programmet utan låt det köra per "default"
4. boota om
5. följ denna killes guide på tuuben:

https://www.youtube.com/watch?v=5uBCLYmgcDo
6. gör exakt som han gör på klippet, varken mer eller mindre
7. boota om
8. nu vill corsair dra ner nya firmwire uppdates till vad som är installerat, -välj "uppdate all"
9. boota om
10. Nu fungerar corsair link även på win 8.1 och man kan styra ändra på allt osv. ( som man borde ha kunnat tidigare)

Obs! detta är hur jag fick det att fungera, behöver inte nödvändigtvis vara lika för alla, men de som gör en helt ny installation av win 8.1 eller uppdaterar från 8 -> 8.1 och märker att man bara kan få fram GPU via corsair link och ingen annat (typ en h100i) så borde detta lösa problemet.

slutligen guuud vilke öronorgasm att inte behöva höra surret i hela huset mera

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem

Plutta i fläktarna på moderkortet istället.
Behövs ingen mjukvara och varvtalet regleras efter CPU temp

Program för att styra fläktar kan kanske vara bra på kassa/gamla moderkort, men du kör ju ett ASUS som har förstklassiga möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Plutta i fläktarna på moderkortet istället.
Behövs ingen mjukvara och varvtalet regleras efter CPU temp

Program för att styra fläktar kan kanske vara bra på kassa/gamla moderkort, men du kör ju ett ASUS som har förstklassiga möjligheter.

jo tanken slog mig nog men ja hade gett mig f*n på att få det att fungera ändå

så nu har jag corsair linken att sköta sina fläktar och resten får asus mb kortet ta hand om och programvaran som kom med kortet gör jobbet riktigt bra när man väl fått till det, själv har jag dock kanske lite väl i överkant på fläktar 2x140 framtill och 2x120 botten nere som drar in 1x140 uppe baktill ut och radiatorns två uppe (de är väl 2x140) som skyfflar ut, skall man vara petnoga har ju gpu också 2 fläktar och nätagget en men den har dock inte behövt gå igång alls ännu.

det blir ju typ 4 in och 3 ut plus 3 inne i lådan = 10 fläktar totalt
men nu är jag mycket nöjd med ljudnivån

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led