Vilka tänker köpa ett GF FX?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Hej! Kännde att jag ville kommentera lite:

1. Som sagt, FX kommer _aldrig_ slå 9700 med AA/Ansio. Dessutom måste man inse att FX kommer få 9800/9900 på halsen. Dessa kort kommer MOSA FX. Ni som hejjar på FX måste ha i åtanke på att kortet kommer om två månader! Som sagt ligger då 9800/9900 ligga och lura och då är kommer det mest vara pinsamt att äga ett FX. (Vi skall dock inte förutse att 9800/9900 kommer bli ett riktigt vinnarkort - se bara på FX)

2. Visst kommer det komma nya drivrutiner och med dem bättre prestanda, men som sagt är de redan ganska optimerade idag. Sedan kan aldrig bra skrivna drivrutiner ersätta ett dåligt konstruerat kort.

3. Jag kan nog inte anse det "smart" att inhandla först ett 9700 och sedan ett FX, snacka om nerbyte Dessutom är väl Ultra modellen i princip nerlagd.

Men det är klart gillar man att fps mätaren står och visar skithöga värden som knäcker kompisarnas så kan man väl ta ett FX. Samma sak om man kan få det till ett förmånligt pris. Annars _är_ FX ett dåligt köp.

MVH

Känner för att komma med ett par mothugg.

1. Vadå två månader? Det har ju börjat sippra ut nu. Grossisterna skall ju ha dem på fredag, väl? Men som du säger, FX kommer nog "tyvärr" att få det hårt mot 9900.

2. Men ingen vet ju om det är så jäkla dåligt. Kanske lite klumpigt av Nvidia, att ljuga om pipesen, men dåligt?

3. Vadå nerlagd? Ja just det. De skall ju bara släppa ut 100000. Det kommer nog inte att räcka till. Äldsta marknadsföringsknepet i boken ju. Limited edition, mitt rxvhål!

Och ja, för vissa är fps viktigare än kantutjämning o.s.v. En polare till mig sade om mitt Radeon. "ja men det ser ju bara fulare ut!"
Smaken är som baken....

Mange

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Och ja, för vissa är fps viktigare än kantutjämning o.s.v. En polare till mig sade om mitt Radeon. "ja men det ser ju bara fulare ut!"
Smaken är som baken....
Mange

Ehh...hur kan man tycka det är snyggare med massa hackiga steck än raka och fina så som det är meningen att det skall se ut? Tycker det låter som killen var avundsjuk på ditt kort eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Ehh...hur kan man tycka det är snyggare med massa hackiga steck än raka och fina så som det är meningen att det skall se ut? Tycker det låter som killen var avundsjuk på ditt kort eller nåt.

Avundsjuk? Han har alltid bättre prylar än mig. Detta är nog enda gången jag har varit före honom på något i prylväg. Han är nöjd med sitt 4600. Ser inte anledningen att byta till ett Radeon. Köpte sig en 3.06 P4 istället.....Grrr!!:)
Snarare är han en sån som lyssnar på vad man berättar för honom. Jag sade att kantutjämning var till för att göra det snyggare, men på bekostnad av råprestanda, t.ex. FPS. För min polare är FPS det enda som gör att ett spel ser snyggt ut. Flytet är 100 ggr viktigare än en jämn kant i Frasses värld. Jag fattar vad han menar. Sen tycker han också att allt bara ser en aning suddigare ut. Det är hur han ser på det. Om han sedan har rätt eller fel, kan ju diskuteras till domedagen.

Mange

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Jag tänker köpa GFX, Nvidia's överlägsna drivrutiner gör valet självklart för mig.

Permalänk

FX

Man kan ju inte säga så mycke om FX kortets prestand ännu

Kolla bara på va skillnaden gör om man har rätt drivisar.

V 42,63
V 42.68

De dubblade prestandan i vissa tester i 3dmarks 2003

Och detta e ju fotfarande bara beta drivisar till FX kortet dom riktiga har ju inte kommit ännu,

Men Ati Radeon 9900Pro kommer ju till mars eller April så de ska bli skoj och se va dom lyckat klura fram.

Möjligheten är att de Kortet slår FX på fingrarna

Men de återstår att se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis

Wow, very nice. Very nice indeed.
Vi lär nog inte se ett FX i den stilen

Finns sån kylning till GF FX redan från Zalman

Liknar Zalman 80hp

De ser kaxigt ut men de verka bökigt att ha de

Permalänk
Medlem

Köper nog ett 9700 Pro när 9800 och 9900 kommer. Priset på ett 9700 Pro kanske droppar ner till 2500 kr då. Helt klart köpvärt och det ger mig tillräcklig prestanda. Pengarna som blir över kan jag köpa mig andra saker för, t ex uppgradera till en bättre subwoofer eller surroundhögtalare (har ju kommit en uppgraderad Dali Suite-serie, "New Suite") så att totalupplevelsen av spelet blir ännu bättre.

Eftersom jag är begränsad av en budget så ser jag två val:

Köpa FX Ultra eller 9900 Pro + den värsta P4:an som finns och få >400 FPS i Q3 utan AA/AF + kunna skryta med fina 3dmark-siffror samt sitta med dåligt ljud, dåliga hörlurar.

Eller köpa 9700 Pro + behålla min nuvarande CPU och få lagom med FPS i vilket spel som helst (som kommer det här året) och även ha råd med schysst 5.1 ljud och ett par bra hörlurar att ha på nätterna. Nackdelen är att jag inte kan visa fina 3dmark-siffror.

Gissa vad jag valde...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zrbit

Gissa vad jag valde...

Du köpte ballaste kortet och P4:an och nöjde dig med de ljudprylarna du har, eller kopplade in dig till stereon?

Mange

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Re: FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eRazorNite
Man kan ju inte säga så mycke om FX kortets prestand ännu

Kolla bara på va skillnaden gör om man har rätt drivisar.

V 42,63
V 42.68

De dubblade prestandan i vissa tester i 3dmarks 2003

Och detta e ju fotfarande bara beta drivisar till FX kortet dom riktiga har ju inte kommit ännu

Och ändå så gjorde dessa drivrutiner ingenting för prestanda i spel. Du tycker inte det är lite märkligt?. Det finns mycket småfula saker dom kan trixa med för att snabbt få till högre poäng i 3DMark. FutureMark själva säger att för ett resultat skall vara så riktigt som möjligt så skall WHQL-signerade drivrutiner användas, det är inte dessa magiska drivrutiner vad jag vet.
Angående att deras drivrutiner bara är i betastadiet tycker jag är en klar överdrift. Nvidia har haft fungerande GFFX-kort en lång tid och har alltså haft möjlighet att slipa på dom en hel del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eRazorNite

Möjligheten är att de Kortet slår FX på fingrarna

Eftersom ATI knappast skulle ge ut ett nytt high-end kort som bara var några få procent bättre än ett föregående high-end kort så är det nog inte många som inte tror att R350 kommer klå GFFX, speciellt med tanke på att en hel del anser att GFFX inte slår ett 9700pro ens.

Permalänk

Re: Re: FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Och ändå så gjorde dessa drivrutiner ingenting för prestanda i spel. Du tycker inte det är lite märkligt?. Det finns mycket småfula saker dom kan trixa med för att snabbt få till högre poäng i 3DMark. FutureMark själva säger att för ett resultat skall vara så riktigt som möjligt så skall WHQL-signerade drivrutiner användas, det är inte dessa magiska drivrutiner vad jag vet.
Angående att deras drivrutiner bara är i betastadiet tycker jag är en klar överdrift. Nvidia har haft fungerande GFFX-kort en lång tid och har alltså haft möjlighet att slipa på dom en hel del.

Eftersom ATI knappast skulle ge ut ett nytt high-end kort som bara var några få procent bättre än ett föregående high-end kort så är det nog inte många som inte tror att R350 kommer klå GFFX, speciellt med tanke på att en hel del anser att GFFX inte slår ett 9700pro ens.

Jo de e sant.

Men en intressant grej skulle va att se Ett radeon 9700 Pro mäta Fps i Doom 3. FX kortet ligger på 50 FSP i 12x1024
Och GF 4 TI 4600 ligger på 20. Och ett Radeon 9700 kort e väll inte mer än dubbla prestandan än ett GF 4 Kort. eller är de så illa hehehe

Gillar inte att kolla på 3dmarks score heller för de ger än ingne direkt uppfatning. Bättre att få FPS resultat från Unreal 2003 och Doom 3

Permalänk

Re: Re: FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z

Och ändå så gjorde dessa drivrutiner ingenting för prestanda i spel. Du tycker inte det är lite märkligt?. Det finns mycket småfula saker dom kan trixa med för att snabbt få till högre poäng i 3DMark. FutureMark själva säger att för ett resultat skall vara så riktigt som möjligt så skall WHQL-signerade drivrutiner användas, det är inte dessa magiska drivrutiner vad jag vet.
Angående att deras drivrutiner bara är i betastadiet tycker jag är en klar överdrift. Nvidia har haft fungerande GFFX-kort en lång tid och har alltså haft möjlighet att slipa på dom en hel del.

Eftersom ATI knappast skulle ge ut ett nytt high-end kort som bara var några få procent bättre än ett föregående high-end kort så är det nog inte många som inte tror att R350 kommer klå GFFX, speciellt med tanke på att en hel del anser att GFFX inte slår ett 9700pro ens.

Glömde säga att FX kortet slog ju Radeon 9700 pro kortet me en 600 päng eller vad de va och de e rätt mycek i 2003 3d marks.

Och poängen räknas ju me spelens fps inte me dom här point sprit och skit. de har inget att göra me scoren

Permalänk
Medlem

Re: Re: FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Eftersom ATI knappast skulle ge ut ett nytt high-end kort som bara var några få procent bättre än ett föregående high-end kort så är det nog inte många som inte tror att R350 kommer klå GFFX, speciellt med tanke på att en hel del anser att GFFX inte slår ett 9700pro ens.

Är det inte just det många menar att FX kontra 4600 var när det skulle ha kommit ut i höstas? Risken är väl att R350 visar sig vara ett trimmat R300. Inte för att det är fy skam, men kanske inte det revolutionerande kortet många tror. Jag är helnöjd med mitt Pro-kort, men hade säkert varit nöjd med FX också. Tyvärr är nog ballhetsfaktorn på GF FX större, men prisvärdheten är lägre än 9700.

Mange

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

{Du köpte ballaste kortet och P4:an och nöjde dig med de ljudprylarna du har, eller kopplade in dig till stereon?}

Inte riktigt så, nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zrbit
{Du köpte ballaste kortet och P4:an och nöjde dig med de ljudprylarna du har, eller kopplade in dig till stereon?}

Inte riktigt så, nej.

Hm, varför skriver du på detta forumet? Det här är ju ett ställe för folk med klart förvridna föreställningar om hårdvaruprestanda och personlig potens. Du låter ju nästan normal!

Mange

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Re: FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eRazorNite
Man kan ju inte säga så mycke om FX kortets prestand ännu

Kolla bara på va skillnaden gör om man har rätt drivisar.

V 42,63
V 42.68

De dubblade prestandan i vissa tester i 3dmarks 2003

Och detta e ju fotfarande bara beta drivisar till FX kortet dom riktiga har ju inte kommit ännu,

Men Ati Radeon 9900Pro kommer ju till mars eller April så de ska bli skoj och se va dom lyckat klura fram.

Möjligheten är att de Kortet slår FX på fingrarna

Men de återstår att se

Jo, Detonator 42.68 är ju sååå bra så...

They way it's meant to be played? Ehh, knappast...

Permalänk

Re: Re: FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Jo, Detonator 42.68 är ju sååå bra så...

http://www.3dvelocity.com/reviews/gffx5800u/screenshots/meant...

They way it's meant to be played? Ehh, knappast...

Hehehe ja de så inge bra ut de dära du.

Själv kör jag 43 ochj dom verka funka än så länge =P

Aja jag ska ha ett RAdeon 9900Pro.

Mitt GF 4 får snurra ett tag till =P

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore

Är det inte just det många menar att FX kontra 4600 var när det skulle ha kommit ut i höstas? Risken är väl att R350 visar sig vara ett trimmat R300. Inte för att det är fy skam, men kanske inte det revolutionerande kortet många tror. Jag är helnöjd med mitt Pro-kort, men hade säkert varit nöjd med FX också. Tyvärr är nog ballhetsfaktorn på GF FX större, men prisvärdheten är lägre än 9700.

Mange

Så du tycker inte att FX är ett stort steg från 4600?
Visst, R350 kommer troligtvis inte vara revolutionerande eftersom det bygger på R300 men som sagt ett trimmat R300 med högre frekvens på klocka/core samt några andra förfiningar på R300 designen är lär inte bli dåligt det heller.

Permalänk
Medlem

Re: Re: FX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Jo, Detonator 42.68 är ju sååå bra så...
They way it's meant to be played? Ehh, knappast...

Felskrivning, det ska ju stå:

"Nvidia - The way it's meant to be delayed"

Visa signatur
Permalänk

vad kostar ett GFFX kort då? i runda svängar

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

5000-6500kr beroende på märke och butik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2

I nuläget är GFFX världens snabbaste icke profissionella grafikkort:
Om pengarna inte spelar nån roll, Ljudnivån spelar ingen roll = -Köp GFFX!!!:D

Klippt och klistrar från anandtech.
" If you want the best out today, look no further than the Radeon 9800 Pro; it's quiet, faster, occupies a single slot, and will enjoy much wider availability than the GeForce FX."

Permalänk
Medlem

www.rage3d.com - Läs nyheterna, där ser du MÅNGA tester på vad det nya Radeon 9800PRO kortet klarar. GF FX kortet är som bort glömmt. Iof kanske skönt för NVIDIA.

Visa signatur

ASUS P4S8X (BIOS 1004)
Intel(r) Pentium(r) 4 2.8Ghz
Gigabyte Maya II Radeon 9700 PRO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis

Klippt och klistrar från anandtech.
" If you want the best out today, look no further than the Radeon 9800 Pro; it's quiet, faster, occupies a single slot, and will enjoy much wider availability than the GeForce FX."

Jag ska ha ett Radeon 9800 pro 128 megs.

Men de tar nog slut fort som fan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eRazorNite

Jag ska ha ett Radeon 9800 pro 128 megs.

Men de tar nog slut fort som fan

Mm. Förbeställ
Men då kommer priserna på 9700 np och Pro sjunka,vilket är bra det med.

Permalänk
Medlem

lol på dom som va så kaxiga för att dom hade förbeställt ett Gf FX..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2

I nuläget är GFFX världens snabbaste icke profissionella grafikkort:
Om pengarna inte spelar nån roll, Ljudnivån spelar ingen roll = -Köp GFFX!!!:D

Ok, titta på datumet så ser du att jag skrev det INNAN pressreleasen av R9800!

Idag skulle jag ha skrivit:

I nuläget är GFFX världens NÄST snabbaste icke profissionella grafikkort:
Om pengarna inte spelar nån roll, Ljudnivån spelar ingen roll = -Köp GFFX!!!:D

Personligen är inte GFFX ett alternativ. Det är ljudnivån som avgör det. Jag skiter personligen fullständigt i om man kan kräma ut tusen mer poäng i PenisMark eller inte!

Jag köper nog ett R9700np om en månad för 2195:-

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

FX är inte näst bäst, det beror på vilken synvinkel.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Hmm med AA och AF
så klart =P

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem

Jag tror det går att pressa ut lite prestanda ur kortet om man har bra kylning. Ultramodellen går runt 30mhz med orginalkylning sen sätter värmen stopp. Men med en sån här så borde kortet gå att pressa en bit

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari