Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Anser ni er vara Skandinav eller Europé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Du sa i din post, "Det jag försöker få fram är att vi är Skandinaviska och inte Europeiska", " anser att jag är en Skandinav som lever i ett Skandinaviskt land, inte en europé i ett Europeiskt land.". Om du ville fråga huruvida vi benämner oss skandinaver ute i världen skulle du omformulerat frågan.

Jag kan förstå dig nu när du påpekar det att det inte är optimalt formulerat, dock bör man kunna se att jag frågar om man anser sig vara Skandinav eller Europé och att det inte är någon fråga på människa eller jordbo.

Frågan var huruvida man identifierar sig som Skandinav eller Europé efter det uppenbara, Svensk, på en högre nivå, och svaret jag sökt har jag fått och jag tackar för all för input.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KennethL:

Jag har en livlig debatt med en Amerikan som håller på att göra mig gråhårig och nu t.o.m skeptisk till min egen åsikt, vilket är att vi Svenskar tillhör Skandinavien.
Skandinavien ligger i den Europeiska världsdelen, och det gör ju även Storbritannien men vad jag vet har jag aldrig hört en Britt säga att dom är europeiska utan att dom är Brittiska.
Det jag försöker få fram är att vi är Skandinaviska och inte Europeiska.

Har hinkat bira hela natten och diskuterat detta med han, så antingen har jag dummat ner min hjärna och åsikt med alkohol eller så är han bara en väldigt envis Amerikan. Hur som helst så blir jag tokig då jag anser att jag är en Skandinav som lever i ett Skandinaviskt land, inte en europé i ett Europeiskt land.

Intressant att du tar upp Britterna. De har gemensamt fått för sig att deras land inte är en del av Europa alls. Själv undrar jag ju lite vilken världsdel de tillhör i så fall ;). Oceanien är väl det närmsta kanske eftersom att den världsdelen består av öar (om nu Australien kan räknas som en ö). Den typen av frågor tycker britter generellt inte om alls, haha.

Britterna är européer även om de själva är helt oförstående till detta. De är även EUmedborgare vilket de inte alls håller med om. Och det gäller oss också.
Att man sedan identifierar sig mer som skandinav (det gör väl jag också) är helt ok men det är inte riktigt samma sak för skandinavien finns inte på samma sätt som Europa eller EU. Skandinavien är i grunden ett luddigt begrepp utan någon närmre definition i dagsläget. Är finland/island med i skandinavien exempelvis? Ja och nej är svaret.
Tittar man på wikipedia så står det att skandinavien är ett geologiskt område som även innefattar kolahalvön i ryssland. Men identifierar man sig som skandinav så är det väl snarare de "nordiska ländernas kultur" man menar vilket snarare borde innefatta island och finland. Ryssar som bor på kolahalvön känns nog mindre skandinaviska än de som bor på Åland. Sedan borde (kanske) inte Danmark tillhöra Skandinavien heller eftersom bergsryggen Skanderna inte når ner till vår helplatta landsgranne. Beror väl på hur man vill definiera skandinavien. Så hela grejen med vad skandinavien faktiskt innebär är rätt luddigt. Frågar man en geolog så är svaret kanske enkelt och det är väl enkelt i den här diskussionen också men svaren är helt olika ;).

Så summa summarum:
Vi är definitivt européer. Vi är också EUmedborgare. Sen kan vi även säga att vi är skandinaver, men det är ett jädra luddigt begrepp utan en bra definition ;).

Edit:
Du skulle ju kunna bolla frågan tillbaka till din vän som tydligen är "amerikan". Skulle han kalla en Chilenare, Bolivianer, Mexikaner eller Kanadensare för "Amerikan"?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Uppenbarligen människa, men ditt alternativ där är ju lite fel eftersom att du syftar på att det är samma om man anser sig vara skandinav eller europé och menar att människa och jordbo är samma sak. Katter bor på jorden, likaså hundar och getingar - det gör ju även att de är jordbor. Då kan man gå så långt och ifrågasätta om du är en människa eller katt, eller bara fråga en så simpel fråga som om du anser dig vara skandinav eller europé och sedan be om ett svar på den frågan.

Ska man dra ut och/eller lägga till på en fråga eller diskussion så blir den ändlös och kan hålla på i evigheter. Är det vad man vill så visst, annars är ju ett simpelt svar uppskattat.

Katter, hundar, getingar och människor är alla jordbor, men det är bara människor som även är människor. Belgare, greker, britter och skandinaver är alla européer, men det är bara skandinaver som även är skandinaver. Om man är skandinav så är man också automatiskt europé, eftersom Skandinavien ligger i Europa. Så enkelt är det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det är väl det vanliga; ju längre bort folk lever, geografiskt som kulturellt, desto grövre blir indelningarna.

TS, när du talar om din familj och dina närmaste vänner, så är de individer vid namn. När du talar om folk i din hemstad, så är det nog förmodligen stadsdelar som är definierande, nu kan jag inte stadsdelarna i Söderhamn, men som stockholmare pratar jag om söderkisar, brommabor, etc. Är det någon från andra ändan landet, så är han norrlänning, skåning, eller om han bor nära en storstad, göteborgare eller malmöit. Inom EU pratar jag om finnar, spanjorer och greker, är det lite mer kulturellt avlägset som säg Rumänien, så pratar jag kanske om östeuropeer. På andra sidan Atlanten har vi (nord)amerikaner och sydamerikaner, och i Afrika har vi afrikaner. Bor det små gröna gubbar på Mars så är de marsianer. Och så vidare.

You catch my drift? För en amerikan på andra sidan Atlanten är du nog en europé

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!