Behålla Fri-Surf abonnemang, eller köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Är nästan lite surt att sitta på ett abbonemang med bra surf. Är sugen på att byta till en Z3 compact med abbonemang. Men nu sitter jag på 10gb data och 5000 fria sms från Telia(alltid bra teckning) för runt 219kr månaden + gratis samtal till Telia(ringer så sällan på mobil, och då bara till telia). Ett liknande abbonemang kostar mycket mer idag. Gör det svårt att byta abbonemang.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sidorna kommer att laddas snabbare rent tekniskt, men du kommer knappt att märka det som användare, däremot så märker man definitivt av när trafiken stängs av pga trafiktaket, det finns idag inga vettiga abonnemang att nyteckna, själv skulle jag välja fri trafik med lägre fart och högre latens alla gånger före 4g.

Jo det är klart. Men vadå? Blir inte 4G mer likt ett WiFi i hastigheter? Brukar dock snitta 30-40 ms med 3G'n.. Vilket är helt ok gissar jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rekl3M:

Jo det är klart. Men vadå? Blir inte 4G mer likt ett WiFi i hastigheter? Brukar dock snitta 30-40 ms med 3G'n.. Vilket är helt ok gissar jag.

Wifi säger inte mycket om uppkopplingen eftersom det är lanteknik och wifi i sig ger i princip ingen latensökning på wanlatensen om det är ett välkonstruerat nät så man inte slåss med grannarna om eterutrymmet.

Det är ju mer som om du jämför adsl och fiber, men vad hade du valt om du hade en begränsad mängd trafik på fiber men obegränsat på adsl, jag hade alltid prioriterat mängd före fart inom rimlig gränser, om det står mellan slöaste 3g, 384 kilobit/s (är det väl ?) så kanske eventuellt att jag skulle välja 4g med 10Gbyte databegränsning men skulle 3g gå med 1-2 Mbit/s så skulle jag inte välja 10GByte via 4g i stället för obegränsad 3g.
Det är ju du som ska använda det men tänk dig för innan du gör dig av med att abb med obegränsad trafik, trafikbehovet lär ju inte minska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja shit alltså, nu har jag iPhone 6 men tycker ändå det är långsamt med 3G. Önskar att man kunde beställa fri surf med 4G.

Fortfarande nästan värt att byta till 4G tänker jag.

Permalänk
Skäggig legend

Jag kan säga att jag är lyckligt lottad som har haft tre sen 2005 och charmade till mig så kallade "T707" surfen dvs. Obegränsad surf i 3G till min iPhone 5 för två år sedan. För ett bra tag sen öppnade tre upp gränsen för hastigheten det sk. "maxfarten" vilket gav mig 4G. utöver det fastpris på 449:-/månaden. Så ni förstår varför jag köpte min iPhone 6 plus 64GB - kontant? :3

Jag skiter fullständigt om det bara skulle vara 3G, behåll, behåll BEHÅLL!!!! BEEEHÅÅÅÅLLL!!!!!! AAAAAAAH!!!

Eventuellt, sälj det till någon, jag har fått flera PM om att det är folk som vill ta över mitt abb för en stor peng. (ifall du nu skulle vara osmart att byta) inget illa menat..

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Jag är i samma sits. Har också Telenor utan surfgräns, men är så fruktansvärt sugen på en Z3 Compact och det kommer ju garanterat inte att gå att baka in den i mitt befintliga abonnemang utan att byta till något nyare skit.

Kan inte pynta för luren kontant heller just nu, så man kommer få lida och tråna i 6-7 månader till.

Men jag har dock intalat mig själv att mitt abonnemang är mer värt då jag kanske snittar 10-15GB per månad (Spotify med extrem kvalitet samt en del Twitch).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Jag ångrar varje dag att jag sa upp mitt fri surf abb och är nu begränsad till endast 4gb per månaad vilket fort tar slut när man surfar typ YT.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag kan säga att jag är lyckligt lottad som har haft tre sen 2005 och charmade till mig så kallade "T707" surfen dvs. Obegränsad surf i 3G till min iPhone 5 för två år sedan. För ett bra tag sen öppnade tre upp gränsen för hastigheten det sk. "maxfarten" vilket gav mig 4G. utöver det fastpris på 449:-/månaden. Så ni förstår varför jag köpte min iPhone 6 plus 64GB - kontant? :3

Jag skiter fullständigt om det bara skulle vara 3G, behåll, behåll BEHÅLL!!!! BEEEHÅÅÅÅLLL!!!!!! AAAAAAAH!!!

Eventuellt, sälj det till någon, jag har fått flera PM om att det är folk som vill ta över mitt abb för en stor peng. (ifall du nu skulle vara osmart att byta) inget illa menat..

Ja precis, tror du/ni här på sweclockers att 3G-näten kommer avlastas nu när fler byter till 4G? Det är lättare för dig som redan har 4G och som inte behöver vänta 10-20 sekunder på att en googlesökning ska laddas?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Rekl3M:

Ja precis, tror du/ni här på sweclockers att 3G-näten kommer avlastas nu när fler byter till 4G? Det är lättare för dig som redan har 4G och som inte behöver vänta 10-20 sekunder på att en googlesökning ska laddas?

Det är redan många som har 4G och det blir fler för varje dag som går. Jag har dock ingen aning om de lägger lika mycket krut/pengar på 3G nätet jämfört med 4G, i alla fall inte övriga än Tre. De vet jag satsar mycket på båda då de behöver 3G för att ringa - de har inte 2G/GSM som alla andra till exempel.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Vem sitter på det billigaste fri surf abonnemanget då?

3 pott, 69kr/mån, obegränsad 4g.

Ringde till 3 för att avsluta mitt dåvarande abonnemang för iphone 4 på 299kr/månad 10gb surf, då blev de fart på säljaren, "säg vad du ska byta till så matchar vi det!" sa att universal telecom ger fri surf (1mbit) för 77kr/mån.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst den här tråden så har jag bestämt mig för att behålla Pott med Surf 249:- trots att det bara är 3G.
Men hur är det med SIM-kortet? Kan jag få Telenor att skicka ut ett nytt micro-SIM till en ny kontantköpt telefon utan att de kräver att man byter abonnemang?

Permalänk
Skrivet av e3henri:

Efter att ha läst den här tråden så har jag bestämt mig för att behålla Pott med Surf 249:- trots att det bara är 3G.
Men hur är det med SIM-kortet? Kan jag få Telenor att skicka ut ett nytt micro-SIM till en ny kontantköpt telefon utan att de kräver att man byter abonnemang?

Ja dom kan skicka ut nytt. Säger dom något annat är det skitsnack :).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Funderar på hastigheten. Pratade precis med kundtjänst som påstår att pottab. faktiskt har 4G men det är väl skitsnack?
När jag tecknade så låg det på 3Mb för att sedan öka till 6 och nu 16.

Dock så surfar jag bara 1-1,5GB / mån så funderar ändå på att byta till något nytt för hastigheten.

Kan man byta från 249:- till 149:- pott? Känns rätt kört va..?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har samma variant, 250:- månaden, kommer upp i 20mbit/s och inget tak, pottabbonemang så de 250:- kommer jag över typ en gång om året. tänker aldrig byta om jag slipper...
prova med 4g, och provsurfa ett 4g abbonemang, upplever du att det är för långsamt idag?

problemet blir ifall Telenor får för sig att säga upp, i teorin har även de rätt att säga upp efter bindningstidens slut, jag hoppas innerligt att de inte gör det....

ringer du inte över din pott, behåll abbonemanget, känns som fel tid att hoppa på 4g tåget innan grejerna är utbygda ordentligt, framförallt om du har bra mottagning idag på ditt 3g...

(har även ett mobilt bredband, oändlig datamängd OCH 4G, av någon anledning ligger även den gamla "helkundsrabatten" kvar även fast den inte ska göra det, 179:- månaden är helt okej )

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Funderar på hastigheten. Pratade precis med kundtjänst som påstår att pottab. faktiskt har 4G men det är väl skitsnack?
När jag tecknade så låg det på 3Mb för att sedan öka till 6 och nu 16.

Dock så surfar jag bara 1-1,5GB / mån så funderar ändå på att byta till något nytt för hastigheten.

Kan man byta från 249:- till 149:- pott? Känns rätt kört va..?

Skickades från m.sweclockers.com

du kan inte byta till något som inte "finns längre"
149:- potten hade bara 1gbit/s om jag minns rätt... så de 100:- extra för ditt nuvarande 16mbit abbonemang känns väldigt rimligt... framförallt som alternativet lägre blir 200:- frisamtalsms abbonemang med 500mg surf tror jag.

1mbit upplevs helt klart segt i min värld...

och nej, du har 99% säkert inte 4g, ringde och fick en typ praktikant som försökte aktivera 4g efter att jag fjäskat ett tag, var borta en kvart, och kom sen tillbaka och sa att det tyvärr inte gick att göra efter att ha pratat med en annan

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com