AMD Freesync-kompatibla testexemplar nästa månad – skarp lansering i början av 2015

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathanknet:

Enligt nordichardware så blir prispåslaget litet.
"Samtidigt berättar Huddy att implementationen av Adaptive-sync kommer innebära en ökning på 10 - 20 dollar i tillverkningskostnad, även om själva tekniken är licensfri."

Hur mycket tillverkningskostnaden ökar har inte nödvändigtvis så mycket med slutpriset till kund att göra. De första skärmarna med Freesync lär bli dyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Hur mycket tillverkningskostnaden ökar har inte nödvändigtvis så mycket med slutpriset till kund att göra. De första skärmarna med Freesync lär bli dyra.

Inte helt säkert, AMD verkar vilja göra en poäng av att de kan göra samma som Nvidia fast mycket billigare, se bara prissättningen på Hawaii kontra 780, var ju en riktig chock faktiskt. Min känsla, som kan vara helt off så klart, är att de nog vill ligga åtminstone 20% billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FredrikMH:

Pojken med guldbyxorna...

Inte ens i närheten.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Videoapan:

Inte helt säkert, AMD verkar vilja göra en poäng av att de kan göra samma som Nvidia fast mycket billigare, se bara prissättningen på Hawaii kontra 780, var ju en riktig chock faktiskt. Min känsla, som kan vara helt off så klart, är att de nog vill ligga åtminstone 20% billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Varken Nvidia eller AMD har någonting att säga till om med prissättningen av skärmar med G-Sync respektive Freesync.

Skillnaden är att Nvidia är ensamt om att sälja all tillhörande teknik som krävs för deras proprietära teknik. AMD:s lösning använder en öppen standard (Adaptive-Sync) och resten sköts av bolagets drivrutinerna. Det är således rimligt att anta att skärmar med stöd för Freesync kommer bli billigare, men prissättningen är i slutändan helt och hållet upp till skärmtillverkarna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Pojken med guldbyxorna...

Fast jag tror snarare han får upp 1000-lappar än 20-lappar

Härligt med Freesync, hoppas att det blir standard och att Nvidia lägger ner G-Sync.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenfan:

aaaningens skillnad i upplösning på texturerna på den högra skärmen, och i färgkalibrering. känns lite riggat. ^^

Vad är det för skitsnack? Inte ens vid full zoom så kan man se en endaste liten pixlighet i någon av texturerna på skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Pojken med guldbyxorna...

Han är fanboy vet du.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Svaret har du här:

Tror inte Nvidia kommer stödja FreeSync, om inte skärmtillverkarna helt sonica slutar använda den till fördel för FreeSync (för den är billigare). Så kanske Nvidia tänker om (fast dom kör som alltid mot strömmen )

Håller med. Dock skall vi alla vara glada att Nvidia faktiskt vågar tänka nytt och gå emot strömmen. Vi skall inte inbilla oss något här. Utan Nvidia och G-Sync så hade vi aldrig haft den fria kopian i form av FreeSync.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Dock skall vi alla vara glada att Nvidia faktiskt vågar tänka nytt och gå emot strömmen. Vi skall inte inbilla oss något här. Utan Nvidia och G-Sync så hade vi aldrig haft den fria kopian i form av FreeSync.

Är inte helt säkert, enligt artikeln krävs det speciell hårdvara för att klara av det med GCN 1.1. Det innebär att dom måste ha börjat planera för Free-sync när dom började arbetet med den här nya serien. Det krävs också att dom har haft en projektgrupp som suttit med det bra länge före och tagit reda på om det är möjligt, räknat på kostnader, räknat på ökade intäkter med tekniken osv osv. Allt det före dom började med den här nya serien. AMD kan såklart ha fått kännedom om G-sync pre 2010 och börjat jobba på Freesync, men jag är tveksam.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Inte helt säkert, AMD verkar vilja göra en poäng av att de kan göra samma som Nvidia fast mycket billigare, se bara prissättningen på Hawaii kontra 780, var ju en riktig chock faktiskt. Min känsla, som kan vara helt off så klart, är att de nog vill ligga åtminstone 20% billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Just i detta fall så vill de poängtera att nvidia är löjliga som skapar monopol på saker. Så därför gick de till VESA och fick detta genomklubbat som standard i DisplayPort, därmed inga licenskonstnader och skit som nvidia sysslar med.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Vet inte om du var seriös eller inte, men...

Det han skrev var att G-Sync är det bästa han köpt på fem år och att han hoppas att FreeSync är lika bra.

Jag var faktiskt helt seriös. Bra att du kunde förklara för mig. Tack.

Känns lite surt att mitt 270X inte kommer klara detta dock.

Skrivet av Jacob:

Varken Nvidia eller AMD har någonting att säga till om med prissättningen av skärmar med G-Sync respektive Freesync.

Skillnaden är att Nvidia är ensamt om att sälja all tillhörande teknik som krävs för deras proprietära teknik. AMD:s lösning använder en öppen standard (Adaptive-Sync) och resten sköts av bolagets drivrutinerna. Det är således rimligt att anta att skärmar med stöd för Freesync kommer bli billigare, men prissättningen är i slutändan helt och hållet upp till skärmtillverkarna.

Med tanke på hur tillverkarna kan hugga när det kommer till priser låter det där en aning oroväckande. Hoppas dom håller priserna nere!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Jag är säker på att freesync kommer floppa, för JAG (dvs vad JAG tycker) tycker att det mesta som AMD tar sig för blir rätt dåligt.

Asus g sync skärm har en bra prissättning, jag köpte en till sommarstugan med, så man har nått att köra på där. Totalt blev det 4 st Asus g sync skärmar.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinot:

Håller med. Dock skall vi alla vara glada att Nvidia faktiskt vågar tänka nytt och gå emot strömmen. Vi skall inte inbilla oss något här. Utan Nvidia och G-Sync så hade vi aldrig haft den fria kopian i form av FreeSync.

Citat:

Är det rätt att se AMD Freesync som ett direkt svar på Nvidia G-Sync?

– Project Freesync föregår G-Sync med god marginal eftersom utvecklingen inleddes med Radeon R9 och R7, som innehåller Freesync-kompatibel bildskärmsstyrning. Målet med båda teknikerna är att ge snarlika fördelar för användaren, men Project Freesync gör detta med öppna industristandarder och utan licensavgifter eller andra avtal. Historien mer eller mindre bevisar att denna strategi ger tekniken större spridning och lägre kostnader. Vi tror att det är rätt väg framåt.

http://www.sweclockers.com/artikel/18798-amd-om-dynamiska-upp...

Tittar man på tidsramen så verkar det stämma. Första gången någon utanför Nvidia hörde något om G-Sync var 18 oktober 2013 då det presenterades på en presskonferens i Montreal. Då visades demo upp men det dröjde ett tag till innan skärmar dök upp med tekniken.

AMDs R7 och R9 presenterades nästan en månad tidigare den 25 september på deras GPU14 Tech Day. Utöver det innehåller även Jaguar (Kabini och Temash) hårdvaran som krävs för Freesync och de presenterades under CES i januari 2013.

Man ändrar ju inte i hårdvara över en natt direkt så antingen har de utvecklat teknikerna helt parallellt eller så har det förekommit ett rätt seriöst industrispionage. Baserat på tidslinjen går det inte riktigt att säga vem som i så fall stal idén från vem. Med tanke på de väldigt olika tekniska lösningarna på problemet så låter det betydligt mer troligt att de utvecklade teknikerna parallellt. Vore inte första gången det hände.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Skit samma, skulle lätt kunna betala 10k för G-SYNC att slippa tearing = man blir så mycket gladare wow.

Mm, verkar inte som att du direkt är fattig med tanke på dina specs...
Vi medelklassare har inte 10k att lägga på EN datorskärm.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon200117:

Mm, verkar inte som att du direkt är fattig med tanke på dina specs...
Vi medelklassare har inte 10k att lägga på EN datorskärm.

Har absolut inte mycket pengar, kunde lika gärna varit en bil i min sign

Som dom flesta kompisar har istället.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Jag är säker på att freesync kommer floppa, för JAG (dvs vad JAG tycker) tycker att det mesta som AMD tar sig för blir rätt dåligt.

Asus g sync skärm har en bra prissättning, jag köpte en till sommarstugan med, så man har nått att köra på där. Totalt blev det 4 st Asus g sync skärmar.

Wow, detta var det mest ignoranta inlägg jag läst på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag var faktiskt helt seriös. Bra att du kunde förklara för mig. Tack.

Känns lite surt att mitt 270X inte kommer klara detta dock.

Med tanke på hur tillverkarna kan hugga när det kommer till priser låter det där en aning oroväckande. Hoppas dom håller priserna nere!

De första skärmarna kommer säkert kosta en del men det finns inte alls samma mekanismer för att hålla priserna upp som för G-Sync. Till att börja med kostar modulen runt $100 enligt Nvidia själva, sen tillkommer några dollar till i valideringsprocessen precis som nämns för Freesyn. Fast vi ser en större prisskillnad än så just nu. Det verkar bero på att Asus var med på ett hörn och har ensamrätt på G-Sync ett litet tag. Eftersom de är de enda som säljer skärmarna så kan de sätta ett så högt pris de vill. De lägger alltså skärmarna på en så hög nivå som de tror att folk är villiga att betala och försöker plocka så stor marginal som möjligt när de inte har någon konkurrens. Senare när fler tillverkare släpper skärmar kommer priserna såklart pressas. Så utöver lägre kostnader för hårdvara så verkar det inte som om vi kommer ha en exklusiv deal för en tillverkare med Freesync och om flera släpper samtidigt är det svårt att hålla priserna uppe, i alla fall under någon längre tid om de inte kör en regelrätt kartell. Det är i alla fall så jag har tolkat diverse uttalanden från AMD. De nämner ju aldrig några tillverkare men har alltid pratat om att de samarbetat med ett antal olika. Så alltid plural och inga tecken på ett extra nära samarbete med en specifik. Är ju dock möjligt att det blir så ändå.

Så jag skulle gissa på att det största problemet om man ser till priset kommer vara att det primärt dyker upp i spelskärmar som redan kostar en del. Hur stor spridning det får sen beror nog mest på hur bra det säljer och hur stor extrakostnaden blir längre fram.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Tror inte Nvidia hoppar på free-sync i första taget. Just nu har g-synk ett vist försprång. Har släppt en skärm och en till troligen på väg.

Det finns faktiskt hela två skärmar med G‑Sync: Asus VG248QE G‑Sync och Asus ROG Swift PG278Q!

Skrivet av Syhndel:

Asus g sync skärm har en bra prissättning, jag köpte en till sommarstugan med, så man har nått att köra på där. Totalt blev det 4 st Asus g sync skärmar.

VG248QE eller PG278Q?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon200117:

Mm, verkar inte som att du direkt är fattig med tanke på dina specs...
Vi medelklassare har inte 10k att lägga på EN datorskärm.

Det behöver man inte göra heller. Visst uttrycker Tvelander sig lite klumpigt i den här tråden men det han menar är att det är så pass stor skillnad att det är värt mycket mer pengar. Jag tycker det är trist att det är begränsat till Nvidia bara.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenfan:

aaaningens skillnad i upplösning på texturerna på den högra skärmen, och i färgkalibrering. känns lite riggat. ^^

Men om du kollar bilden i bakgrunden (bakom vindkraftverken) så är det en utvidgad skärmlösning, inte speglad.

Är nog därför.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Intel hoppar på FreeSync också!

Kanske dags för Nvidia att antingen öppna upp G-Sync eller lägga ner det och hoppa på FreeSync istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Dock skall vi alla vara glada att Nvidia faktiskt vågar tänka nytt och gå emot strömmen. Vi skall inte inbilla oss något här. Utan Nvidia och G-Sync så hade vi aldrig haft den fria kopian i form av FreeSync.

Jo, men nu är det inte säkert om AMD snodde idén från Nvidia. Utan marknadsförde den, just för Nvidia hade marknadsfört sin teknik.
Sen är frågan om dom hade släppt tekniken 2015 eller senare dock.

Det jag menar gå emot strömmen är att deras tekniker blir oftast nisch produkt. Se på spel t.ex få spel med cuda stöd.

Skrivet av Alling:

Det finns faktiskt hela två skärmar med G‑Sync: Asus VG248QE G‑Sync och Asus ROG Swift PG278Q!

Hade inte en aning om att asus släppte en till. menade denna http://www.sweclockers.com/nyhet/19161-acer-xb280hk-med-4k-oc... så då blir det tre då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Dock skall vi alla vara glada att Nvidia faktiskt vågar tänka nytt och gå emot strömmen. Vi skall inte inbilla oss något här. Utan Nvidia och G-Sync så hade vi aldrig haft den fria kopian i form av FreeSync.

Fast konceptet är ju knappast nytt. Lite som att tro att vi inte skulle ha hjul idag om inte det allra första hjulet hade skapats då det skapades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hoppas att Intel hoppar på FreeSync också!

Kanske dags för Nvidia att antingen öppna upp G-Sync eller lägga ner det och hoppa på FreeSync istället?

Som jag har förstått det så är det bara AMD som har valt att kalla sin teknik för 'variabel uppdateringsfrekvens' för FreeSync, medan den i själva verket använder Adaptive-Sync i DisplayPort standarden för att fungera. Så jag ser inget problem att Nvidia fortsätter att köra på sitt G-Sync namn och så fixar de så det fungerar med Adaptive-Sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Som jag har förstått det så är det bara AMD som har valt att kalla sin teknik för 'variabel uppdateringsfrekvens' för FreeSync, medan den i själva verket använder Adaptive-Sync i DisplayPort standarden för att fungera. Så jag ser inget problem att Nvidia fortsätter att köra på sitt G-Sync namn och så fixar de så det fungerar med Adaptive-Sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Freesync har anammats av VESAoch blivit adaptive sync i DP-standarden. Freesync fungerar genom att variera längden på vertical blanking interval (VBI).
Den har traditionellt ett fast värde. Ursprungligen togs tekniken fram som energisparande lösning till laptops och introducerades med (tror det var) mobila HD5k. Har alltså funnits länge i hårdvaran, även om laptoptillverkare inte utnyttjat det.

Enligt uppgifter som cirkulerade vid presentationen av freesync klarar inte nVidias grafikprocessorer variabel VBI, vilket tvingat nVidia till att byta ut elektroniken i skärmarna och förse skärmen med en buffer som behåller senaste bilden fram till att nästa skickas ut.

Om det är så att nVidias hårdvara saknar stöd för VBI dröjer det förmodligen till Pascal innan freesync kan stödjas, om de nu vill det. nVidia väljer ofta licenspengar från ett fåtal kunder om altarnativet är gratis öppen standard som gagnar alla kunder.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

6-12mån! Jag vill ha det NU!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Hoppas att Intel hoppar på FreeSync också!

Kanske dags för Nvidia att antingen öppna upp G-Sync eller lägga ner det och hoppa på FreeSync istället?

Varför skulle FreeSync vara bättre, verkar vara mer slutet än vad G-sync är

AMD Freesync begränsas till grafikkort med GCN 1.1

"Mer specifikt kommer Freesync vara begränsat till grafikkretsar som bygger på GCN 1.1. Det innebär att de Hawaii-baserade R9 290, R9 290X och R9 295X2, dess småsyskon R7 260, R7 260X samt det nya Tonga-baserade R9 285 får variabel uppdateringsfrekvens. De äldre GCN 1.0-baserade korten, exempelvis R9 280- och 270-serien, kommer däremot inte få stöd för tekniken."

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Varför skulle FreeSync vara bättre, verkar vara mer slutet än vad G-sync är

AMD Freesync begränsas till grafikkort med GCN 1.1

"Mer specifikt kommer Freesync vara begränsat till grafikkretsar som bygger på GCN 1.1. Det innebär att de Hawaii-baserade R9 290, R9 290X och R9 295X2, dess småsyskon R7 260, R7 260X samt det nya Tonga-baserade R9 285 får variabel uppdateringsfrekvens. De äldre GCN 1.0-baserade korten, exempelvis R9 280- och 270-serien, kommer däremot inte få stöd för tekniken."

Som jag har förstått det är "AMD FreeSync" bara ett marknadsföringsnamn som AMD använder för tekniken VESA AdaptiveSync.
VESA är en organisation som tar fram öppna standarder som VBE, GTF, DisplayPort, etc.
VESA AdaptiveSync är en öppen standard som är den utav DisplayPort 1.2a.

Så vemshomhelst kan implementera stöd för AdaptiveSync (eller som AMD själva kallar det, FreeSync).
Så VESA AdapativeSync (vad AMD kallar FreeSync) är öppet, det är inte begränsat.
Sen kanske AMD inte kan implementera det på deras äldre grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Som jag har förstått det är "AMD FreeSync" bara ett marknadsföringsnamn som AMD använder för tekniken VESA AdaptiveSync.
VESA är en organisation som tar fram öppna standarder som VBE, GTF, DisplayPort, etc.
VESA AdaptiveSync är en öppen standard som är den utav DisplayPort 1.2a.

Så vemshomhelst kan implementera stöd för AdaptiveSync (eller som AMD själva kallar det, FreeSync).
Så VESA AdapativeSync (vad AMD kallar FreeSync) är öppet, det är inte begränsat.
Sen kanske AMD inte kan implementera det på deras äldre grafikkort.

Då har de lyckats sämre än NVIDIA då dessa fungerar från GTX 650 Ti Boost och frammåt, AMD har inte lyckats att fixa det med delar av kort i nuvarande generation

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Då har de lyckats sämre än NVIDIA då dessa fungerar från GTX 650 Ti Boost och frammåt, AMD har inte lyckats att fixa det med delar av kort i nuvarande generation

T.ex är 280 äldre gen, därför dom inte har stöd för mantle och true audio. Säga vad man vill om detta, men på sätt och vis är det bättre för miljön om inte man bara slänger äldre gpu:er på tippen.

Beror på att dom hänger på extra kort på skärmen. Jag gillar snarare en lösning som inte är låst till en viss tillverkare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar