Blivit lurad på blocket i en bytesaffär hur går man tillväga ?

Permalänk

Välgjord kopia.
Men byta mot en S5 är en blåsning, sämre junk har jag inte haft i handen och det var äkta S5 som kändes som en kopia.
Kärringen fick skiten och jag behöll Z1an, visst S5 är snabbare i tester jag körde, men plasten var bara för äckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Och du vet att pengarna kommer från den personen och inte någon ont anande människa, som blivit lurad att sätta in pengarna på ditt konto, för något de tror sig få?
Om så är fallet kommer pengarna försvinna snart...

vet ej hur man kollar vars det kommer ifrån det står bara hans namn och överföringarna tum rätt in på mitt konto och förklara gärna hur det kan försvinna från mitt konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Välgjord kopia.
Men byta mot en S5 är en blåsning, sämre junk har jag inte haft i handen och det var äkta S5 som kändes som en kopia.
Kärringen fick skiten och jag behöll Z1an, visst S5 är snabbare i tester jag körde, men plasten var bara för äckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

alla vi har våra egna åsikter, själv tycker jag z1an är världens skit men som sagt vi alla har våra åsikter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Hittade fake telefonen efter att ha googlat runt lite och den ser precis ut som på bilderna som TS linkade, den kostar 109 dollar och har inte i närheten av samma hårdvara som en s5a..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

update, nu fick jag mina resterande pengar in på kontot så han var ärlig trots allt! skönt att det löste sig men jag tror ändå att han visste om att den var fejk men trodde han kunde blåsa mig, tur att jag började googla om saker och ting, trist bara att det ska vara så här.
Jag är nog inte den första och jag lär nog inte vara den siste heller.
tack så mycket för visat intresse!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Hittade fake telefonen efter att ha googlat runt lite och den ser precis ut som på bilderna som TS linkade, den kostar 109 dollar och har inte i närheten av samma hårdvara som en s5a..

De är inte precis lika, på TS lur står det Samsung med Samsung's logga på både telefon och batteri

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

update, nu fick jag mina resterande pengar in på kontot så han var ärlig trots allt! skönt att det löste sig men jag tror ändå att han visste om att den var fejk men trodde han kunde blåsa mig, tur att jag började googla om saker och ting, trist bara att det ska vara så här.
Jag är nog inte den första och jag lär nog inte vara den siste heller.
tack så mycket för visat intresse!

Grattis, vad bra att det löste sig ändå.

Så angående telefonen, det enda sättet att upptäcka att det är en kopia är att använda den? Enligt bilderna ser den ju ut som en Samsung, med loggan överallt, även på batteriet.

Edit: Vill han att du skickar tillbaka S5'an? I så fall kan han ju gå till butiken han påstår att han köpte den ifrån och begära pengarna tillbaka för den. Om den är fake dessutom så verkar den ha dubbla SIM läsare.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Grattis, vad bra att det löste sig ändå.

Så angående telefonen, det enda sättet att upptäcka att det är en kopia är att använda den? Enligt bilderna ser den ju ut som en Samsung, med loggan överallt, även på batteriet.

Edit: Vill han att du skickar tillbaka S5'an? I så fall kan han ju gå till butiken han påstår att han köpte den ifrån och begära pengarna tillbaka för den. Om den är fake dessutom så verkar den ha dubbla SIM läsare.

den ser ut som en Samsung jag var och kände på en äkta s5a idag och jag behövde bara tända skärmen och jämföra och få det bekräftat att min telefon är en kopia, skillnaden var som dag och natt. svar nej den har inte dubbla sim korts läsare.

ja det vill han och jag ska göra det när min telefon har kommit, blev att beställa en då priserna var på 7000 kr här vart jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

den ser ut som en Samsung jag var och kände på en äkta s5a idag och jag behövde bara tända skärmen och jämföra och få det bekräftat att min telefon är en kopia, skillnaden var som dag och natt. svar nej den har inte dubbla sim korts läsare.

ja det vill han och jag ska göra det när min telefon har kommit, blev att beställa en då priserna var på 7000 kr här vart jag bor.

Ok, så då syntes skillnaden på själva skärmen alltså?
Kan du för skojs skull kolla upp vilken hårdvara som sitter i kopian? Vore mest skoj att se. Surt att du måste köpa en ny mycket dyrare nu, men då vet du iaf att du får en äkta telefon

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Ok, så då syntes skillnaden på själva skärmen alltså?
Kan du för skojs skull kolla upp vilken hårdvara som sitter i kopian? Vore mest skoj att se. Surt att du måste köpa en ny mycket dyrare nu, men då vet du iaf att du får en äkta telefon

finns så många kopior med olika hårdvara så det är svårt att säga, men vad jag har fattat så är det en ips panel i 1080p en dual-core processor på 1.8 ghz intern minne på 1 gb och ram minne på 2 gb, och skärmarna var som att jämföra vhs spelare gentemot en Bluray spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

finns så många kopior med olika hårdvara så det är svårt att säga, men vad jag har fattat så är det en ips panel i 1080p en dual-core processor på 1.8 ghz intern minne på 1 gb och ram minne på 2 gb, och skärmarna var som att jämföra vhs spelare gentemot en Bluray spelare.

Ah okej. Ja det verkar ju inte särskilt bra. nåväl, hoppas du trivs med din nya telefon nu iaf

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av skeddan:

update, nu fick jag mina resterande pengar in på kontot så han var ärlig trots allt! skönt att det löste sig men jag tror ändå att han visste om att den var fejk men trodde han kunde blåsa mig, tur att jag började googla om saker och ting, trist bara att det ska vara så här.
Jag är nog inte den första och jag lär nog inte vara den siste heller.
tack så mycket för visat intresse!

Bara hoppas att han inte kört en reverse-scam, och sålt något via Blocket/Tradera och angett ditt kontonr som betalnings-mottagare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

update, nu fick jag mina resterande pengar in på kontot så han var ärlig trots allt! skönt att det löste sig men jag tror ändå att han visste om att den var fejk men trodde han kunde blåsa mig, tur att jag började googla om saker och ting, trist bara att det ska vara så här.
Jag är nog inte den första och jag lär nog inte vara den siste heller.
tack så mycket för visat intresse!

Om du inte kan se vart pengarna kommer ifrån på din internetbank så rekommenderar jag att du kollar med din bank vart båda insättningarna kommer ifrån så du får reda på om båda kommer ifrån han och samma konto.

Inte omöjligt att det kan vara så han sålt något på blocket till två ovetande personer och använt ditt kontonummer som P_Eriksson säger.

Visa signatur

Huvudmaskin : AMD Ryzen 9 5950x / MSI MAG B550 Tomahawk / Team Group 64GB (2x32GB) 3600 MHz CL18 Xtreem ARGB / MSI Geforce RTX 3080 10GB Ventus 3X Plus OC / 1x WD Black SN850 1TB Gen 4 / 1x Samsung 970 EVO Plus 2TB, 1x Kingston A400 120GB / Seasonic Focus GX 850W / Phantek Eclipse P500A D-RGB Svart / Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB

Permalänk
Medlem

Gå in på bankkontoret eller ring telefonbanken. Båda bör kunna ge tillräckligt med upplysningar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av quattro-2.6:

Välgjord kopia.
Men byta mot en S5 är en blåsning, sämre junk har jag inte haft i handen och det var äkta S5 som kändes som en kopia.
Kärringen fick skiten och jag behöll Z1an, visst S5 är snabbare i tester jag körde, men plasten var bara för äckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får ha dina åsikter men ditt samsunghat hör absolut inte hemma i den här tråden.
Vänligen bege dig till nåt annat gnällforum där alla samsunghatare kan samlas och gråta tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gå in på bankkontoret eller ring telefonbanken. Båda bör kunna ge tillräckligt med upplysningar.

Nej. Banksekretessen sätter stopp för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

vet ej hur man kollar vars det kommer ifrån det står bara hans namn och överföringarna tum rätt in på mitt konto och förklara gärna hur det kan försvinna från mitt konto

Om pengarna inte är hans kan de tas tillbaka? (någon som vet med säkerhet) Precis som andra också har noterat kan du vara med i ännu en scam där andra personer sätter in pengar på ditt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Nej. Banksekretessen sätter stopp för det.

De bör kunna säga om det kommer från samma bank åtminstone. De kan däremot inte säga vem det kommer ifrån. Att fråga om om det kommer från samma konto borde gå.

Permalänk
Avstängd

Det är väl ganska ointressant vem som betalat in pengarna. Banken kan inte plocka bort dem från ditt konto i vilket fall som helst. Skulle någon blivit lurad att sätta in pengar på ditt konto så är inte det ditt fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobb3:

Om pengarna inte är hans kan de tas tillbaka? (någon som vet med säkerhet) Precis som andra också har noterat kan du vara med i ännu en scam där andra personer sätter in pengar på ditt konto.

Nej, de kan inte tas tillbaka. Däremot kan man dömas att betala tillbaka pengarna om man lurat till sig dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

http://imgi.se/image.php?di=EWKL
http://imgi.se/image.php?di=X2L0
http://imgi.se/image.php?di=TWKQ

kolla på den i 2 min och du ser ingen skillnad, visste inte ens att det fanns kopior..

Jäkligt välgjord kopia, Svårt att avgöra på utsidan i alla fall, om den är äkta eller inte.

Skrivet av skeddan:

update, nu fick jag mina resterande pengar in på kontot så han var ärlig trots allt! skönt att det löste sig men jag tror ändå att han visste om att den var fejk men trodde han kunde blåsa mig, tur att jag började googla om saker och ting, trist bara att det ska vara så här.
Jag är nog inte den första och jag lär nog inte vara den siste heller.
tack så mycket för visat intresse!

Hoppas det är hans pengar bara Men tycker det ändå är rätt okej ersättning med 4000kr för din iphone 5s (vet dock inte hur mycket du betalt för telen i för sig)
.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

http://imgi.se/image.php?di=EWKL
http://imgi.se/image.php?di=X2L0
http://imgi.se/image.php?di=TWKQ

kolla på den i 2 min och du ser ingen skillnad, visste inte ens att det fanns kopior..

I första ögonkastet förvillande lik och utan att ha en riktig S5:a att jämföra kan bli svårt.

Här är de mest uppenbara skillnaderna jag såg när jag jämförde med min S5:a:
- Lite större "sorgkant" runt displayen på bild 1. På orginalet är sorgkanten nästan obefintlig.
- Orginalet har inga skruvar utmed långsidorna som syns på bild 2.
- på bild 3 syns att kopian saknar en liten kromad kant runt LED-lampan som sitter bredvid kameran.

Det finns fler skillnader men detta var de som var enklast att beskriva.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du får ha dina åsikter men ditt samsunghat hör absolut inte hemma i den här tråden.
Vänligen bege dig till nåt annat gnällforum där alla samsunghatare kan samlas och gråta tillsammans

Undrar vem som gnäller?
Har du inget vettigt att införa utan att leka moderator så finns det säkert andra forum för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av quattro-2.6:

Undrar vem som gnäller?
Har du inget vettigt att införa utan att leka moderator så finns det säkert andra forum för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu leker jag inte moderator. Du uttrycke bara nåt som absolut inte har med TS problem att göra.
vad hälper TS om du tycker att den är skit och delar med dig?