Ubuntu server, på usb eller HD ?

Permalänk

Ubuntu server, på usb eller HD ?

Har testat runt lite på en gammal dator för att gå över till en linux baserad server/nas.
Installerade ubuntu server 14.04 på ett usb minne och tycker det fungerar bra, har fått in allt som jag behöver och sett att allt funkar, labbat lite med LVM osv och tänker nu köra skarpt.

Frågan är, finns det nån nackdel med att köra från ett usb 3 minne ? Från ett usb 2 tycker jag att det flyter på bra, men kommer det funka i längden från usb ? Borde ju gå att klona o ha ett i reserv dessutom ?

Finns ju fördelar med det tex att ha grub på minnet så om lagringsdiskar pajar så har man inte grub på nån av dem och har då OS kvar. Man slipper ju även att diskarna spinner hela tiden pga OS så dom behöver bara jobba när man laddar ner eller streamar från dem.

För övrigt så tänkte jag testa LVM med 2st 4tb diskar och ev nån mer disk från gamla servern, var inne på raid 5 först men tror att jag satsar på lvm och har system och övrig viktig backup på flera ställen,men det jag inte har koll på är hur lvm fungerar vid ras, som jag fattat det så finns datan tillgänglig på de diskar som är hela och bara datan på den trasiga disken försvinner ?

Permalänk

Ingen som har en åsikt om OS på usb eller inte ?

Permalänk
Medlem

Har för mig jag läst nånstans att man kan slita ut usb-minnet relativt snabbt om man kör os ifrån det. Man kan väl dock komma runt det om man skriver loggfiler, temp filer osv på en ramdisk. Annars ser jag inga problem med det.

Visa signatur