Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Tack bra och informell video. Jag fick dock inte riktigt svar på allt ja undra där ännu...så googlandet fortsätter

Han pratar om cache ratio (det du kallar ring ratio), och att system agent voltage är det enda andra de ändrar förutom core volt. Kika ca. 12.40 in

Permalänk

Jag har nyligen bytt ut lite komponenter och det blev följande uppsättning:

Asus X99-A
5820K
Corsair Dominator Platinum DDR4 PC21300/2666MHz CL15 4x4GB

Trodde jag skulle klara av att kyla detta med min gamla Antec Kuhler 620 som satt på en Q6600.
Testade först med Prime95 och när tempen väl kom upp till 90 grader tog det bara sekunder innan den var uppe i 105 och man fick stänga av. Gick över till Aida 64 och där gick tempen ändå upp runt 90 efter ett tag så man fick avbryta. Satte en till fläkt som kör pull på radiatorn och det blev då mycket bättre, men ändå otillräckligt. Hoppas man inte skadat processorn genom att ha haft den uppe i 105 grader 2-3 gånger.

Har testat att installera om kylaren ett flertal gånger. Man ska väl inte behöva någon backplate på detta moderkort? De inbyggda skruvarna är väl det man använder för att installera kylare?

Jag drog ner frekvensen till 4,0GHz och kunde dra ner VCore till 1,05 V. Den går stabilt nu och temperaturen håller sig runt 70 i load med Aida64. Otroligt vilken marginal man har. Kunde köra den i 4,4 Ghz med VCore 1,20, men fick för höga temp. Skiljde 12 grader mellan varmaste och kallaste kärna. Nu när man dragit ner spänningen skiljer det bara ca 5 grader.

Hur som helst är jag väldigt imponerad av processorn. Får väl skaffa någon annan kylning till den. Känns inte som kontaktplattan på denna kylare är tillräckligt stor för att täcka hela CPU. Dessutom måste den installeras lite vriden. Radiatorn hade behövt vara dubbelt så stor. Ska man satsa på Corsair H100?

Permalänk
Skrivet av Beautiful_Barca:

Jag har nyligen bytt ut lite komponenter och det blev följande uppsättning:

Asus X99-A
5820K
Corsair Dominator Platinum DDR4 PC21300/2666MHz CL15 4x4GB

Trodde jag skulle klara av att kyla detta med min gamla Antec Kuhler 620 som satt på en Q6600.
Testade först med Prime95 och när tempen väl kom upp till 90 grader tog det bara sekunder innan den var uppe i 105 och man fick stänga av. Gick över till Aida 64 och där gick tempen ändå upp runt 90 efter ett tag så man fick avbryta. Satte en till fläkt som kör pull på radiatorn och det blev då mycket bättre, men ändå otillräckligt. Hoppas man inte skadat processorn genom att ha haft den uppe i 105 grader 2-3 gånger.

Har testat att installera om kylaren ett flertal gånger. Man ska väl inte behöva någon backplate på detta moderkort? De inbyggda skruvarna är väl det man använder för att installera kylare?

Jag drog ner frekvensen till 4,0GHz och kunde dra ner VCore till 1,05 V. Den går stabilt nu och temperaturen håller sig runt 70 i load med Aida64. Otroligt vilken marginal man har. Kunde köra den i 4,4 Ghz med VCore 1,20, men fick för höga temp. Skiljde 12 grader mellan varmaste och kallaste kärna. Nu när man dragit ner spänningen skiljer det bara ca 5 grader.

Hur som helst är jag väldigt imponerad av processorn. Får väl skaffa någon annan kylning till den. Känns inte som kontaktplattan på denna kylare är tillräckligt stor för att täcka hela CPU. Dessutom måste den installeras lite vriden. Radiatorn hade behövt vara dubbelt så stor. Ska man satsa på Corsair H100?

Den kylaren är nog bara bra att hålla det hela tystare (förutsatt att du inte haft dålig tur med pumpen), alltså ingen direkt kylare att överklocka på. Så en bra lösning på ditt problem är att köpa en ny som t.ex. Corsair h100

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Hallå, har precis uppgraderat mitt system nu till en 5820k på ett Asus x99-A moderkort. (köpte uppgraderingspaketet från Inet)

har läst igenom denna tråd och tycker det verkar som om många har problem med överklockningen och temperaturer.
Jag har överklockat min till 4.2Ghz på 1.175v och det är riktigt stabilt och bra.

Körde System stability tester i ca 1 tim med processorn på 100% load.
tempen nådde som mest till 89C (vilket inte rör mig ryggen.

vid spel och annat så har jag bara kommit upp till ~70 C som mest.

jag använder en SilverStone Argon AR01.

Det enda jag har ändrat i BIOS är vcore till 1.175, LLC till level 9 och multi till 42 samt "sync all cores".
Allt annat på default.

Mvh Peter.

denna video är bra: https://www.youtube.com/watch?v=Nj4ixZE7EWo

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Lyckades ÄNTLIGEN med en vettig överklock (vettig~~snarare godkänd..) med krävdes galet mycket spänning.

Måste ha fått typ sämsta chippet på jordens yta eller så, men 4.4Ghz är helt omöjligt att få stabilt i under 1.36V.

Lyckades till slut få den stabil på 4.4Ghz med 1.36V, men då blåskärmade jag för minnet istället. Bytte till XMP på minne och 125 blck ratio, multiplier på 35 så landar jag på 4375~typ, å till slut var allt stabilt.

Av alla K-processorer jag har haft var denna utan tvekan sämst :<

Satte dock om H110'n till fronten på datorn nu, så den kör insug direkt till radiatorn. På stock-klock så hade jag mellan 20-25C i idle konstant, det var mycket trevlig läsning!

Under 100% load på stock så toppade jag 42C, kändes nästan som att man hade en custom loop

Skrivet av Weeblie:

Det ser värre ut än vad det är i verkligheten. GTX 970 är ett svalt kort och värmen från CPU:n stiger uppåt och blåser till vänster. Jag fick dock ett måndags-ex till 5820k som kräver 1.25V för att nå 4.0 GHz.

Välkommen till klubben Min är precis detsamma, lyckades inte köra 4.2 på 1.3V ens, utan krävdes mer än de. Tror och hoppats att jag landat stabilt på strax under 4.4 med 1.36V nu. Tempen är dock helt ok, max 72C vid stresstester

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Blir lite störd på min processor. Förstår inte att det ska vara så svårt att få en vettig överklock utan problem.. Kör jag stockhastighet med bara XMP på processorn fungerar allting klockrent.

Kör just nu på följande:
4.35Ghz ~ 125*35 eller vare blir.
Vcore 1.37~V
CPU volt grejen 2.1V - (den som är sammanlagda spänningen till cpun)
cache voltage och clock är på default
XMP aktiverat, så blck ligger på 125Mhz, blck för mem 127.3.

Datorn klarar alla stresstester utan problem, tempen går upp till max typ 75*c. Blåskärmar aldrig.
MEN
När jag spelar grafikkrävande spel så krashar grafikdrivarna/hänger sig grafikdrivarna (så pass att man måste reseta datorn) - liknar de problem jag hade med BF4 förr. Skillnaden nu är att detta händer endast när processorn behöver anstränga sig i spel, till exempel i WoW när det är 40+ spelare på skärmen som gör saker, stora raids/BG's etc. Även krashat två gånger i FC4.

Haft exakt samma problem sedan 1.36v, provat öka det i 4 steg upp till 1.37v nu. Alla stresstester och liknande har fungerat bra sedan 1.36v, känns inte som att felet ligger där längre.

Försökt stänga av diverse strömsparande grejer, i energiinställningar är datorn i performance mode men ingen skillnad.

Har någon nå tips?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag kör min 5820K i 4.5GHz med 1.3v inställt i BIOS, verkar fungera och har inte stött på några problem, NH-D14 har inga problem att hålla låga temperaturer heller, är mycket nöjd än sålänge, visst jag gick från 3960X så förväntade mig inget wow rent prestandamässigt, men fick 200MHz extra OC med 5820K, samt så kostade mig inte bytet något utan jag tjänade 500kr och fick lite modernare prylar.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för minnen? Har valt 5820k och asus x99-s - är corsair lpx 2800mhz ett bra köp? Eller ska man gå ned el upp i spec? Har inte satt mig in hur det är att klocka haswell-e...!

Edit: Blev Kingston 2666mhz.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Jag tittar på minnen till mitt bygge och det lutar åt dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3063874&o=inkfrakt

Skulle det däremot gå att skaffa ett billigare XMP minne och överklocka det lika högt istället?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3054241

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Tjoho,

Har nu fått hem alla delar och ska skruvas ihop imorgon!

  • Fractal Design Define R5

  • EVGA SuperNOVA G2 750W

  • Asus X99-A

  • i7 5820k

  • Corsair Hydro H60

  • 3x8GB Crucial DDR4 Ballistix 2400MHz

  • EVGA GTX 970 4GB SSC ACX 2.0

  • Samsung SM951 256GB

Mycket förväntansfull då det är många år sen jag skruvade ihop en desktop, har endast haft laptops senare tiden. + väldigt nyfiken på vad SM951:an kan leverera i märkbar prestanda.

Permalänk
Skrivet av WoG:

Vcore 1.37~V
CPU volt grejen 2.1V - (den som är sammanlagda spänningen till cpun)
Har någon nå tips?

Ja, fast du har säkert löst det nu Min tycker inte om att SA voltage står under 1,05v. Nu har jag den på 1,075v. VCCIN blir ostadig under 1,91v så 1,925 verkade vara medicinen. VCORE står då på 1,29v.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Ja, fast du har säkert löst det nu Min tycker inte om att SA voltage står under 1,05v. Nu har jag den på 1,075v. VCCIN blir ostadig under 1,91v så 1,925 verkade vara medicinen. VCORE står då på 1,29v.

Nae skadar inte med tips. Har typ gett upp, ligger på 4.0Ghz å typ 1.3V nu. Känns ganska lame...

Vad kör du för ratio på de? Jag kör min i 125*32 nu = 4Ghz och minnet på 2666Mhz.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Vad kör du för ratio på de? Jag kör min i 125*32 nu = 4Ghz och minnet på 2666Mhz.

125x36. Minnet står på 3000MHz med xmp profil.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk

Okej. Jag har köpt ny dator och funderar lite på hur viktigt det är att ha alla kanaler fyllda. Någon som sett några siffror på det?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Vad gör jag för fel om jag inte får en enda mhz extra stabil?
Får erkänna att jag är fullständig nybörjare på att OCa intel (aldrig kännt behovet innan)

Komponenter är.
5820k
Rampage extreme V
Corsair platinum 2800mhz (körs inte i xmp då allt dör direkt då, cpun är känslig för 2800mhz minnena tydligen)

Så allt är 100% orört i bios.

Konsigaste var när jag testade igår.
Satte vcore på 1.3 och satte multi på 40 (ingen xmp så strap låg på 100 och bios sa att target freq låg på 4000mhz)
Sparar och bootar in i windows som säger multi 33, men jag tänker att det kanske slår igenom på boost och startar asus realbench vilket resulterar i att datorn knäpper till och startar om. Ingen bluescreen eller liknande bara omstart på samma sätt som när du flashar nytt bios.

Gör jag något fel, missar jag något? Med största säkerhet ja för annars så har jag den sämsta cpun på marknaden då inte enns en höjning av multi till 34 funkar.

Testade även senare att köra ez tune eller vad den heter. Då postar den inte enns utan det står att Overclock failed press F1 to enter setup.

Gissar på att det har med minna minnen att göra men kan inte veta säkert då inget går att röra över huvud taget utan att något falerar.

Hjälp tack!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Vad gör jag för fel om jag inte får en enda mhz extra stabil?
Får erkänna att jag är fullständig nybörjare på att OCa intel (aldrig kännt behovet innan)

Komponenter är.
5820k
Rampage extreme V
Corsair platinum 2800mhz (körs inte i xmp då allt dör direkt då, cpun är känslig för 2800mhz minnena tydligen)

Så allt är 100% orört i bios.

Konsigaste var när jag testade igår.
Satte vcore på 1.3 och satte multi på 40 (ingen xmp så strap låg på 100 och bios sa att target freq låg på 4000mhz)
Sparar och bootar in i windows som säger multi 33, men jag tänker att det kanske slår igenom på boost och startar asus realbench vilket resulterar i att datorn knäpper till och startar om. Ingen bluescreen eller liknande bara omstart på samma sätt som när du flashar nytt bios.

Gör jag något fel, missar jag något? Med största säkerhet ja för annars så har jag den sämsta cpun på marknaden då inte enns en höjning av multi till 34 funkar.

Testade även senare att köra ez tune eller vad den heter. Då postar den inte enns utan det står att Overclock failed press F1 to enter setup.

Gissar på att det har med minna minnen att göra men kan inte veta säkert då inget går att röra över huvud taget utan att något falerar.

Hjälp tack!

Får du ingen bluescreen och datorn bara rebootar varje gång kan det vara värt att ta en titt på PSU'n. Har du någon ordentlig eller någon gammal klen sak på ~400w?
Du får inga klagomål ang. Surge Protection under boot efter den dött?

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

Får du ingen bluescreen och datorn bara rebootar varje gång kan det vara värt att ta en titt på PSU'n. Har du någon ordentlig eller någon gammal klen sak på ~400w?
Du får inga klagomål ang. Surge Protection under boot efter den dött?

Nope, inget annat än att datorn bara dör tvärt och startar om men skall hålla extra koll efter klagomål om jag kanske missat något.
Agget är ett Corsair ax850W som visseligen börjar bli gammalt nu men borda ha kräm nog kvar i sig tycker jag :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Nope, inget annat än att datorn bara dör tvärt och startar om men skall hålla extra koll efter klagomål om jag kanske missat något.
Agget är ett Corsair ax850W som visseligen börjar bli gammalt nu men borda ha kräm nog kvar i sig tycker jag :\

850 ska definitivt räcka. Har du något annat tillgängligt borde du iaf prova med det, skönt att ha den biten av felsökningen ur vägen.
Dubbelkolla även att alla kontakter verkligen sitter ordentligt bara för att.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzaku:

850 ska definitivt räcka. Har du något annat tillgängligt borde du iaf prova med det, skönt att ha den biten av felsökningen ur vägen.
Dubbelkolla även att alla kontakter verkligen sitter ordentligt bara för att.

Sitter tyvärr utan extra agg i den klassen. Har några på 2-300w bara.
Har kollat igenom alla kontakter innan men skadar inte att ta en runda till ifall man missade något första gången.

EDIT:

Kollade runt lite och förlängningen till cpu var det lite glapp i (hade helt glömt bort att jag hade en, får fixa nytt nätagg med längre sladd i framtiden).
Hur som så har jag nu kommit upp i 4.4Ghz med 1.3V, hur högt vågar man nu för tiden med 24/7 1.3V vill jag minnas var absolut max innan.
Nu vill jag dock testa få upp mina minnen i 3ghz men jag är absolut inte kompis med en bclk på 125.

Hur får jag upp minnena från 2133 till 3000 utan att leka med bclk och strap?

Är så länge sedan jag klockade något nu så jag känner mig som en fullständig nybörjare

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Hur kommer det sig att strömförbrukningen ökar rejält bara jag slår på XMP på minnena?

Permalänk
Medlem

@anon114264:

Vilken strömförbrukning är det som höjs rejält?

X.M.P är förinställt, givetvis kan du sänka matningen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

@Klappis:

Vilken strömförbrukning är det som höjs rejält?

X.M.P är förinställt, givetvis kan du sänka matningen.

Mvh

Processorns. Har en Asus X99-A bräda. Asus support säger själva att det är normalt men jag tycker det är lite väl konstigt att strömförbrukningen går upp nästan 40-50W för att minnena går i XMP-läge istället för oklockade. Volten på processorn går upp från runt 0,9-1,0 till 1,2 också när jag ställer minnena i XMP och det är förmodligen bedragaren men jag är inte säker.

Tycker det är väldigt konstigt!

Permalänk
Medlem

@anon114264:

Jag förstår det, men är det Vcore eller DIMM eller SA voltage osv?

Kan du inte ta en bild före och efter XMP? Både i BIOS och i HW monitor.

Vilka minnen har du?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

@Klappis:

Jag förstår det, men är det Vcore eller DIMM eller SA voltage osv?

Kan du inte ta en bild före och efter XMP? Både i BIOS och i HW monitor.

Vilka minnen har du?

Mvh

Vcore. Kingston 2666mhz(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3063876).

http://imgur.com/a/4lhZP