Student i behov av nya högtalare.

Permalänk
Medlem

Det är dock inte bara ljudkvalitén som brister på Logitechs prylar.
Va hemma hos min kompis igår som hade fest och han äger z5500, det har gått bra att lyssna på dem när jag har varit tankad men igår satt jag där nykter och allt med att de började bli fullare så vred de upp volymen, de distade så mycket tillsist att jag va tvungen att köra hem, fick riktigt ont i öronen, kan bero på att jag har väldigt känsliga öron med men det lät hemskt.
Inget jag rekommendera för någon som gillar att spela högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj! Tydligen hade en bekant till mig ett par Behringer B2031A Truth som någon rekommendera här om jag inte minns fel så jag antar att dem inte är så tokiga. Jag ska iväg snart och lyssna på dem. Låt oss säga att jag i framtiden vill köpa till mig en baslåda till dem hur mycket ungefär kommer jag behöva panga ut för en bra men fortfarande inte för dyr? (ni får ha i åtanke att jag är student ). Jag vill även ta tillfälle i akt och säga att jag verkligen uppskattar att ni tar er tid och hjälper mig

Permalänk
Rekordmedlem

Välj bort basmoduler efter vikt och storlek, i princip inget under 30 kilo och 50 liter har fysiska förutsättningar att spela anständigt bra, 2500 -3000o kr är nedre prisklass där man börjar stå ut med en basmodul, de minsta brukar mest försämra ljudet totalt sett så man bör undvika dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyssnat på Behringer B2031A Truth och måste säga att jag var grymt imponerade av ljudet. Om man jämför dem med mina (har inga annat att jämföra med) så var alla låtar som nya i princip. Det jag inte var lika impad av var basen även om den var väldigt bra. Om jag ska vara helt ärlig så skulle jag hellre föredra lite sämre ljud vilket kommer i vilket fall vara mycket bättre än det jag har nu men i utbyte få bättre bas. Jag kommer skippa Logitech det lovar jag men jag fick syn på dessa istället http://cdon.se/hemelektronik/edifier/edifier-s730-2-1-p213503.... Här har vi även en bas i alla fall nära dem 30 kilorna som du prata om mrgaffe även om den inte kommer vara lika bra som en för 2500-3000kr. Vad skulle ni säga om dessa istället? Det som Logitech Z906 brister i kanske dessa är bättre i? Kommer som sagt 90% av tiden använda det till musik dem andra 10% till film och spel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbaZ:

Jag har nu lyssnat på Behringer B2031A Truth och måste säga att jag var grymt imponerade av ljudet. Om man jämför dem med mina (har inga annat att jämföra med) så var alla låtar som nya i princip. Det jag inte var lika impad av var basen även om den var väldigt bra. Om jag ska vara helt ärlig så skulle jag hellre föredra lite sämre ljud vilket kommer i vilket fall vara mycket bättre än det jag har nu men i utbyte få bättre bas. Jag kommer skippa Logitech det lovar jag men jag fick syn på dessa istället http://cdon.se/hemelektronik/edifier/edifier-s730-2-1-p213503.... Här har vi även en bas i alla fall nära dem 30 kilorna som du prata om mrgaffe även om den inte kommer vara lika bra som en för 2500-3000kr. Vad skulle ni säga om dessa istället? Det som Logitech Z906 brister i kanske dessa är bättre i? Kommer som sagt 90% av tiden använda det till musik dem andra 10% till film och spel.

Basen är väldigt korrekt i nivå på Trutharna, men du ville kanske ha mer nivå ? Det går att öka nivån med en mjukvarueq i så fall och när man växer bort från "mycket basträsket" så går eqn att stänga av.
Det kan även bero på rumsakustiken, den har väldigt stor inverkan på nivån i basen och även där kan en eq göra underverk om man använder den rätt, du kan inte få låna högtalarna och prova på plats ? och om du sedan vill så kan du prova med en seriös mjukvarueq.
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Basen är väldigt korrekt i nivå på Trutharna, men du ville kanske ha mer nivå ? Det går att öka nivån med en mjukvarueq i så fall och när man växer bort från "mycket basträsket" så går eqn att stänga av.
Det kan även bero på rumsakustiken, den har väldigt stor inverkan på nivån i basen och även där kan en eq göra underverk om man använder den rätt, du kan inte få låna högtalarna och prova på plats ? och om du sedan vill så kan du prova med en seriös mjukvarueq.
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Ahh, okej. Jag kan ju självklart alltid fråga men det är inte säkert. Eftersom du inte nämnde något om Edifier så antar jag att det är inget att hänga i granen heller eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbaZ:

Ahh, okej. Jag kan ju självklart alltid fråga men det är inte säkert. Eftersom du inte nämnde något om Edifier så antar jag att det är inget att hänga i granen heller eller?

Jag gillar inget högtalarsystem av den typen, topparna är alldeles för små och basen är för liten, för lätt och har för lite effekt och oftast låter det dåligt pga det, det brukar vara svårt att få till delningen mellan topp o bas snyggt, man hör att det är en ensam basmodul som spelar och topparna klarar inget ljudtryck, själv kör jag 3031orna som toppar till 2092 basen (som tyvärr inte byggs längre) eller så körs de ensamma, de klarar sig faktisk rätt bra själva utan basmodul, de spelar snyggt neråt 40Hz med rumstödet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.