Z87-A passiv fläktkurva

Permalänk
Medlem

Z87-A passiv fläktkurva

hej!

har tillräcklig radiatoryta för att köra min 4770k med fläktarna i 0 rpm för lägre laster och skulle därför vilja att fläktarna inte snurrar i de här situationerna. tyvärr kan jag inte lista ut hur jag ska fixa detta i ai suite då smart mode i fan xpert sätter en röd gräns där fläkten inte snurrar. det går att köra i 0 i rpm mode men det känns ju ganska osmidigt, skulle vilja ha en vanlig fläktkurva. går det att lösa, i så fall hur?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag vet inte specifikt hur det är med ASUS, men generellt går inte avancerade fläktinställningar genom moderkortet. Har säkert nåt med att göra att de inte vill vara ansvariga för överhettning.

Kör en separat fläktkontroller om du vill ha 100% kontroll.

NZXT har någon ny som man styr från operativsystemet.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av versions:

hej!

har tillräcklig radiatoryta för att köra min 4770k med fläktarna i 0 rpm för lägre laster och skulle därför vilja att fläktarna inte snurrar i de här situationerna. tyvärr kan jag inte lista ut hur jag ska fixa detta i ai suite då smart mode i fan xpert sätter en röd gräns där fläkten inte snurrar. det går att köra i 0 i rpm mode men det känns ju ganska osmidigt, skulle vilja ha en vanlig fläktkurva. går det att lösa, i så fall hur?

http://i.imgur.com/9VzE1Wu.jpg

tack på förhand

Hej,

Det är som ggwp säger, det krävs en fysisk fläktkontroller för att sänka CPU_Fan till 0 rpm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jaha, det var ju en besvikelse

Permalänk
Medlem

Jag kan sätta 0 på speed på både mitt VII hero och mitt Z97I-Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jaha, det var ju en besvikelse

Nej, det ska gå att stänga av fläktärna... iaf i Fan Xpert 3. Leta efter något som heter "Auto-fan stop". Du också testa att välja "Silent"-profilen i Fan Xpert.

Edit: Kom precis på att det nog inte går att stänga av CPU-fläkten dock...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Finns även i Fan Expert 2 en funktion som heter "Auto-fan stop". Ditt GUI ser dock inte ut på samma sätt som mitt, har ett z77 WS. Har du uppdaterat AI suite?

CPU_fan kan du inte stänga av helt, men de andra bör funka. Jag antar att du bara kan plugga in denna fläkt i en chassi fan header om du vill kringgå detta.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag kan sätta 0 på speed på både mitt VII hero och mitt Z97I-Plus.

jaha, det ska väl inte vara så stor skillnad? lite nyare modeller dock.

Skrivet av alex5555:

Nej, det ska gå att stänga av fläktärna... iaf i Fan Xpert 3. Leta efter något som heter "Auto-fan stop". Du också testa att välja "Silent"-profilen i Fan Xpert.

Edit: Kom precis på att det nog inte går att stänga av CPU-fläkten dock...

de är redan väldigt tysta, vill bara ha det lite tystare. kör på silent. ska kika på detta, tack.

Skrivet av SweLingonBerry:

Finns även i Fan Expert 2 en funktion som heter "Auto-fan stop". Ditt GUI ser dock inte ut på samma sätt som mitt, har ett z77 WS. Har du uppdaterat AI suite?

CPU_fan kan du inte stänga av helt, men de andra bör funka. Jag antar att du bara kan plugga in denna fläkt i en chassi fan header om du vill kringgå detta.

har inte riktigt hittat ännu. ska kika lite mer. tänkte också testa med en cha_fan men de är väl inte helt pwm-drivna eller är det så på z87-a? kör med fläkthubb på enthoo primo som man sedan kopplar in i moderkortet.